Jump to content
Annons

Cover på 2-400 år gammal låt?


Vallhagen

Recommended Posts

På förekommen anledning frågar jag detta. Kanske har det diskuterats förut, då blir jag tacksam om någon pekar på "rätt" tråd.

Ang forumregel 7:

7. Uppladdade låtar ska vara dina egna.

När du postar låtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt.

...gäller det även gamla klassiska verk (tänk 16-1800-tal)?

mvh

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
På förekommen anledning frågar jag detta. Kanske har det diskuterats förut, då blir jag tacksam om någon pekar på "rätt" tråd.

Ang forumregel 7:

7. Uppladdade låtar ska vara dina egna.

När du postar låtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt.

...gäller det även gamla klassiska verk (tänk 16-1800-tal)?

mvh

Bengan

Upphovsrätten gäller till 70 år efter upphovsmannens död. Med andra ord borde det inte vara något problem med 200 år gamla verk.

Link to comment
Dela på andra sajter

På förekommen anledning frågar jag detta. Kanske har det diskuterats förut, då blir jag tacksam om någon pekar på "rätt" tråd.

Ang forumregel 7:

7. Uppladdade låtar ska vara dina egna.

När du postar låtar på forumet, ska det vara dina egna och inte en cover eller remix på någon utgiven låt. Inga delar av låten får tillhöra en annan upphovsman. Undantaget är om låten är en mycket tydlig parodi på en existerande låt.

...gäller det även gamla klassiska verk (tänk 16-1800-tal)?

mvh

Bengan

Upphovsrätten gäller till 70 år efter upphovsmannens död. Med andra ord borde det inte vara något problem med 200 år gamla verk.

Dessa verk som är 70 år eller äldre (om de inte har hunnit ändra till 100 år ännu vilket är på G) brukar man kalla för sk. "fria verk".

Och det hörs ju på namnet vad fria verk innebär. Kör på!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju även låtar som det brukar stå traditional i ställt för låtskrivarens namn pga att de är så gammla att ingen vet vem som gjort dem. Oftast amerikansk folkmusik, slavsånger och liknande.

Som tex. House of the rising sun

Link to comment
Dela på andra sajter

men använder du en inspelning av eventuell symfoniorkester eller dylikt så ägs dessa någon, och är oftast inte fria att göra vad man vill med i komersiellt syfte....! I övrigt tror jag det bara är att köra på....om jag inte tar helt fel...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...