Jump to content
Annons

midifiler i cubase


Pmm

Recommended Posts

Hej!

Hur går man bäst tillväga om man vill importera,spela och analysera midifiler i cubase.

Jag har ofta problem med att få rätt instrument till rätt kanal.

Är hypersonic bra mjuvarusynt till andamålet?

Ofta får jag piano på samtliga kanaler.

Jobbigt att manuellt ställa in alla intrumenten på rätt kanal.

Ska det vara en General midi synt för att kunna spela midifiler?

Hälsningar Patrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej

Midifiler kommer i flera versioner (type 0, 1 o.s..) så det är det första som påverkar. Ett vanligt problem är att allt hamnar på ett spår, men varje "part" spelar oftast ändå på sin egen midikanal. Sätt kanalen till omni ut och styr mot en GM plugg så ser du. En del versioner av cubase frågar om du vill dela upp filen på flera kanaler, annars har jag för mig att det går att göra senare också (kommer dock inte ihåg hur just nu, i cakewalk hette det "explode"). Med lite jobb går det ju ju att lösa manuellt eller med de midifilter/makrofunktioner som finns i cubase.

Vad gäller GM-synt så är hypersonic helt ok - men avstå den ändå. Steinberg har inte support på mjukvaran längre, fast de har dock lovat något liknande i framtiden och eventuellt skulle man då få rabatt. Det finns ju annars inte sådär jättmycket att välja bland. Native instruments har ju bandstand, roland/cakewalk virtual soundcanvas och sedan kan du nog få ihop ett GM-preset i t.ex. sampletank också. Det finns faktiskt GM-banker till t.ex. gigastudio samt EWQL colossus. Annars finns det ju billiga små externa GM-moduler från t.ex. edirol också.

Du får nog även i fortsättningen stå ut med att mappa rätt ljud till rätt kanal om du arbetar i cubase. En GM-synt fixar ju det där med sysex (?), men det verkar inte funka lite smidigt (vid import) med de mjukvarusyntar jag testat. Det går säkert att lösa om man orkar grotta. Vissa kanaler är ju mer eller mindre standard också, typ trummor på kanal 10.

Alla instrument som har midistöd kan spela upp midifiler. GM är en standard som beskriver en standarduppsättning med ljud (+effekter) samt vilken plats i "patchlistan" de skall ha. Sedan finns det utökningar till GM, t.ex. XG.

De flesta GM grejer låter rätt trist tyvärr.... Men smidigt om man vill dela med sig av kompositioner.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...