Jump to content
Annons

Amplitube + Cubase

Recommended Posts

cerez (oregistrerad)
Postat

Hej,

När jag gör ett aduio track kan jag välja connect FX effekt till spåret och får då upp amplitube. Däremot fungerar det inte och jag kan inte välja det bland VST instruments.

Hur gör jag

Hjälp & Glad Påsk

Annons
cerez (oregistrerad)
Postat
Amplitube är en effekt-plugin som passar bäst som insert-effekt på en audiokanal där du har t ex en ren gitarr. Det är inget VSTi, så det är inte konstigt att du inte får upp det som instrument... 😉

med andra ord kan man inte få ljudet i realtid när man spelar in ???

Mvh Cerez

Postat
Amplitube är en effekt-plugin som passar bäst som insert-effekt på en audiokanal där du har t ex en ren gitarr. Det är inget VSTi, så det är inte konstigt att du inte får upp det som instrument... 😉

med andra ord kan man inte få ljudet i realtid när man spelar in ???

Mvh Cerez

Du kan inte lyssna på resultatet utan latency om ljudet ska behandlas av pluggen (precis som med alla andra plugins), om det är det du menar...

Postat

Jodå, har du pluggen som insert på någon audio-kanal, så är det bara att aktivera den lilla symbolen på kanalen som ser ut som en högtalare så att den blir gul (sitter brevid symbolen som anger att kanalen är markerad för inspelning). Något fördröjning blir det såklart, men med rätt drivrutiner bör du kunna komma ner under 10 ms, vilket är klart acceptabelt för spelkänslan.

cerez (oregistrerad)
Postat
Jodå, har du pluggen som insert på någon audio-kanal, så är det bara att aktivera den lilla symbolen på kanalen som ser ut som en högtalare så att den blir gul (sitter brevid symbolen som anger att kanalen är markerad för inspelning). Något fördröjning blir det såklart, men med rätt drivrutiner bör du kunna komma ner under 10 ms, vilket är klart acceptabelt för spelkänslan.

jag höger klickade på audio spåret och to add FX track får dock bara något konstigt ljud testade med inbyggda dist pedalen i cubase samma resultat. Hur gör man mer exact ?

MVh Cerez

Postat (redigerat)

jag höger klickade på audio spåret och to add FX track får dock bara något konstigt ljud testade med inbyggda dist pedalen i cubase samma resultat. Hur gör man mer exact ?

MVh Cerez

Nej nej, du ska inte göra en fx-kanal.

Gör som på bilden (fast välj såklart Amplitude istället för Ampeq)

expdb2.jpg

Redigerat av TwistMe
cerez (oregistrerad)
Postat

MVh Cerez

Nej nej, du ska inte göra en fx-kanal.

Gör som på bilden (fast välj såklart Amplitude istället för Ampeq)

expdb2.jpg

TACK äntligen en gud. Vet du varför det blir små knaster i mellan åt med ? Har testat 2 olika program på 2 olika datorer.

Tack!

Postat
Vet du varför det blir små knaster i mellan åt med ?

En stark gissning är för låg buffer/latency.

Vilket ljudkort har du? Använder du äkta ASIO-drivrutiner?

• 4 veckor senare...
Postat

Förlåt att jag sticker in, men jag hittar ingen sådan knapp 😄 . Jag har Cubase LE 4 och skulle väldigt gärna vilja använda en effekt i realtid när jag spelar gitarr.

😮

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.