Jump to content
Annons

Årets nybörjarfråga: hur använder man en metronom?


Bernt

Recommended Posts

Den här frågan kanske inte alls hör hit, men jag hittar ingen bättre plats. I alla händelser har jag börjat försöka spela efter en metronom, och får inte till det, så att säga 😊 . Har någon tips om hur man lär sig det här?

Finns det förresten någon bra gratismetronommjukvara där ute?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Med att du inte får till det, menar du då att det inte blir tajt? I så fall är lösningen att öva, eller att kvantisera (är det korrekt stavning på svenska?) Bra träningen för att bli lite mer tajt på sitt instrument är att öva olika rytmiska figurer till metronom i olika tempon, annars fungerar det väldigt bra för mig i förberedelserna att spela igenom låten i halvtempo till metronom.

Det sista alternativet som jag kommer på som kan vara problemet är om du har något riktigt billigt ljudkrot som ger en inspelningslatency, vet inte hur det ser ut idag, men förr när jag spelade in lite med mitt SB AWE 32 så blev det så.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Med att du inte får till det, menar du då att det inte blir tajt? I så fall är lösningen att öva, eller att kvantisera (är det korrekt stavning på svenska?) Bra träningen för att bli lite mer tajt på sitt instrument är att öva olika rytmiska figurer till metronom i olika tempon, annars fungerar det väldigt bra för mig i förberedelserna att spela igenom låten i halvtempo till metronom.

Det sista alternativet som jag kommer på som kan vara problemet är om du har något riktigt billigt ljudkrot som ger en inspelningslatency, vet inte hur det ser ut idag, men förr när jag spelade in lite med mitt SB AWE 32 så blev det så.

MVH

Anders

Nej, egentligen är dte så här. Jag har en massa små kompositioner som jag brukar spela helt fritt från keyboarden. Tänkte att det skulle vara lättare att göra arrangemang om jag håller rytmen, men problemet är helt enkelt att jag inte riktigt får det att kännas naturligt att spela till metronomen jag har i Cubase. Ibland tycker jag att jag hittar rytmen, men så glömmer jag bort metronomen igen och hamnar i otakt. Dessutom förstår jag inte riktigt det här med hur jag borde ställa in den. Går säkert med litet övning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med att du inte får till det, menar du då att det inte blir tajt? I så fall är lösningen att öva, eller att kvantisera (är det korrekt stavning på svenska?) Bra träningen för att bli lite mer tajt på sitt instrument är att öva olika rytmiska figurer till metronom i olika tempon, annars fungerar det väldigt bra för mig i förberedelserna att spela igenom låten i halvtempo till metronom.

Det sista alternativet som jag kommer på som kan vara problemet är om du har något riktigt billigt ljudkrot som ger en inspelningslatency, vet inte hur det ser ut idag, men förr när jag spelade in lite med mitt SB AWE 32 så blev det så.

MVH

Anders

Nej, egentligen är dte så här. Jag har en massa små kompositioner som jag brukar spela helt fritt från keyboarden. Tänkte att det skulle vara lättare att göra arrangemang om jag håller rytmen, men problemet är helt enkelt att jag inte riktigt får det att kännas naturligt att spela till metronomen jag har i Cubase. Ibland tycker jag att jag hittar rytmen, men så glömmer jag bort metronomen igen och hamnar i otakt. Dessutom förstår jag inte riktigt det här med hur jag borde ställa in den. Går säkert med litet övning?

Ja, just Cubase så är jag helt fel person att fråga, men testa att använda dig av accenter för att kanske få till rytmen lite bättre. T.ex en 6/8 delstakt så ser du till att ha stark accent på 1 och lite svagare på 4, eller 5/( då du antingen kanske väljer en 2+3 eller 3+2 accent. I 4/4 kanske du väljer att underdela metronomen med accenter på vissa 16-delar för att få fram rätt känsla, alternativt så kan du använda instrumentering som shakers eller liknande istället för metronomen. Det kan hjälpa till med själva känslan. Att glömma bort metronomen kan hända och detta kräver träning, att den finns där, men man spelar som den inte gjorde det, men det kommer 🙂 Ha lite tålamod och bara öva till metronomen så mycket du kan.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Den här frågan kanske inte alls hör hit, men jag hittar ingen bättre plats. I alla händelser har jag börjat försöka spela efter en metronom, och får inte till det, så att säga 🙂 . Har någon tips om hur man lär sig det här?

Finns det förresten någon bra gratismetronommjukvara där ute?

låtsas att metronomen är en baskagge när du använder en default metronom med det tempo inställt som du ska spela efter bara 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan också vara enklare om du gör en väldigt enkel trumtakt och använder den som "metronom". Det kan kännas lättare än att bara ha ett klick elller pip att följa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan också vara enklare om du gör en väldigt enkel trumtakt och använder den som "metronom". Det kan kännas lättare än att bara ha ett klick elller pip att följa.

Precis. Det är så jag gör...

Jag kör gärna Baskagge och virvel i vanligt 4delstakt och sen åttondelar med hihat...

prova det eller ställ metronomen dubbelt så fort... brukar vara lättare att hålla takt då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan också vara enklare om du gör en väldigt enkel trumtakt och använder den som "metronom". Det kan kännas lättare än att bara ha ett klick elller pip att följa.

Tack gärna. Men hur går det till, då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan också vara enklare om du gör en väldigt enkel trumtakt och använder den som "metronom". Det kan kännas lättare än att bara ha ett klick elller pip att följa.

Tack gärna. Men hur går det till, då?

Du kan spela in via tangentbordet eller programera en takt (skriva ut duttar i midifönstret) eller ta en färdig loop och "loopa" den och spela in efter den!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...