Jump to content
Annons

Jag fattar nada shit...


Tilly

Recommended Posts

Hej alla!

Jag Har ett M-Audio Delta 1010LT och där finns det 2 st mic ingångar med preamps.

Iallafall. Jag var i musikaffären igår för jag skulle köpa mig en billig mic som jag senare skulle hem och leka med.

Det blev en Shure PG48 med XRL kabel.

Killen i musikaffären sade att det bara ska vara att koppla in mikrofonen genom en av mina XRL ingångar och då skulle det fungera.

Sagt och gjort.

Men, jag kan bara spela in i mono, inte stereo.

Om jag ska bussa ingångarna till stereo, då blir ljudet antingen panorerat till vänster eller höger.

Kan jag på något sätt fixa det? Eller ska jag behöva ha 2 st kablar från mikrofonen?

Alltså, en XLR kabel som splittar sig till 2 st för som jag förståt så är det höger och vänster ingång på mina XRL ingångar på ljudkortet.

Jag är helt lost här nu som ni säkert märker 😳

Någon som kan hjälpa mig tro?

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Jag skrev fel.

En PG48 var det.

Mend et kanske är samma sak där?

Men hur fan kan dom sälja en mono mic? Vad är det bra för?

Jag vill ha en stereo! Vilken skulle jag ha köpt?

Redigerat av Soundborn
Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill alltså ha en stereomick? 😆

Eller vill du ha en monomick där du senare skickar kanalen till en bus?

Hur vill du ha det? 😉

😳

Edit: Alltså ska du ha en stereomick... Då köper du en stereomick. Enkelt? 😆

Edit2: Hallå lixom 😛

Redigerat av Neosus
Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, gör narr av mig bara 😳

Jag kan absolut ingenting om mikrofoner.

Men hur ska jag göra då?

Om du förklarar vad det är du vill spela in och varför du vill ha en stereo-mik så blir det nog lättare att hjälpa dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte mest bara sitta och spela in lite.

Ska bl a använda vocoder på min nästa låt (cubase inbyggda)

Och sen kanske till nånting mer.

Men jag trodde bara det var att koppla in den och vips, så vart bra liksom.

Tänka sig, man lär sig nånitng nytt varje dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev fel.

En PG48 var det.

Mend et kanske är samma sak där?

Men hur fan kan dom sälja en mono mic? Vad är det bra för?

Jag vill ha en stereo! Vilken skulle jag ha köpt?

Visst finns stereo-mickar, men den vill du inte sjunga i sålänge du inte vill att sången ska glida runt mellan höger å vänster då du antagligen inte står helt prickstilla 😳

....men om jag fattade det rätt är du ute efter att få in micken på en stereokanal utan att ljudet blir panorerat antingen höger lr vänster utan hamna i mitten?

Jag körde själv med Delta 1010 innan och Cubase, där gick det att göra om i VST-connections så man kunde välja att få lika mycket i vänster och höger kanal på stereokanalen när man bara spelade in en vanlig mick. Att få in monokällan in på en stereokanal i mitten har mer med någon inställning att göra, att micken är en mono-mick e inget konstigt.

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev fel.

En PG48 var det.

Mend et kanske är samma sak där?

Men hur fan kan dom sälja en mono mic? Vad är det bra för?

Jag vill ha en stereo! Vilken skulle jag ha köpt?

Visst finns stereo-mickar, men den vill du inte sjunga i sålänge du inte vill att sången ska glida runt mellan höger å vänster då du antagligen inte står helt prickstilla 😳

....men om jag fattade det rätt är du ute efter att få in micken på en stereokanal utan att ljudet blir panorerat antingen höger lr vänster utan hamna i mitten?

Jag körde själv med Delta 1010 innan och Cubase, där gick det att göra om i VST-connections så man kunde välja att få lika mycket i vänster och höger kanal på stereokanalen när man bara spelade in en vanlig mick. Att få in monokällan in på en stereokanal i mitten har mer med någon inställning att göra, att micken är en mono-mick e inget konstigt.

/L

Det stämmer det!

Det är alltså någon inställning man måste göra.

Fan, jag tyckte jag satt och letade som en blådåre igår men hittade ingenting. Säkert jag som inte letat tillräckligt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev fel.

En PG48 var det.

Mend et kanske är samma sak där?

Men hur fan kan dom sälja en mono mic? Vad är det bra för?

Jag vill ha en stereo! Vilken skulle jag ha köpt?

Visst finns stereo-mickar, men den vill du inte sjunga i sålänge du inte vill att sången ska glida runt mellan höger å vänster då du antagligen inte står helt prickstilla 😳

....men om jag fattade det rätt är du ute efter att få in micken på en stereokanal utan att ljudet blir panorerat antingen höger lr vänster utan hamna i mitten?

Jag körde själv med Delta 1010 innan och Cubase, där gick det att göra om i VST-connections så man kunde välja att få lika mycket i vänster och höger kanal på stereokanalen när man bara spelade in en vanlig mick. Att få in monokällan in på en stereokanal i mitten har mer med någon inställning att göra, att micken är en mono-mick e inget konstigt.

/L

Det stämmer det!

Det är alltså någon inställning man måste göra.

Fan, jag tyckte jag satt och letade som en blådåre igår men hittade ingenting. Säkert jag som inte letat tillräckligt 😆

använder du cubase?

isf-> gå in i VST connections, gå till "inputs", skapa en Mono-bus å välj den ingången micken sitter i.

Voila, du kan nu välja den ingången på stereokanalen och du bör få den i mitten... =)

personligen vet jag inte varför man vill lägga sång på en stereokanal...

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis vill du ha en mono-mikrofon, och inte stereo. Det är ett vanligt missförstånd att man brukar spela in ex. sång i stereo. Det är naturligtvis möjligt att åstadkomma, men det kräver dels dyrare utrustning (alternativt dubbla mono-mikrofoner) och är dels mindre lättarbetat ur mixsynpunkt.

I Cubase (eller i den miljö du arbetar i) ställer du in att du har Mono-ingångar (av någon besynnerlig anledning är stereo default). Därefter skapar du mono-ljudspår och så vips ska du se att det ser rätt ut när du spelar in 😆

Naturligtvis kan du flytta signalen (Left->Both eller Right->Both) om du spelar in på ett stereospår, men det verkar ju onödigt när du kan göra rätt direkt.

Lycka till! 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Köp en stereomikrofon alternativt två stycken monomikar som du experimenterar med att placera på olika ställen!

Många gånger spelar man in med någon effekt på sången som har mycket av early reflections i sig (jfr The Stranglers) t.ex., eller ljud med en del svep (typ AutoPan). Så jobbar jag alltså. Det betyder att jag spelar in sången med stereomik, just för att få fram skillnaderna i höger och vänster sida. Jag har provat att använda monomik också, men det blir inte lika maffig och framförallt låter inte en del av effekterna lika fullt ut.

När det kommer till andra liveinstrument, såsom sträng, stråk och blås så spelar jag i princip alltid in med två stycken monomikar placerade på olika avstånd. Jag vill gärna få med det naturliga rumsljudet, eftersom jag gillar det och det passar i min musik. En hel del instrument lajnas direkt ska ju sägas också.

Enda gången jag på rak arm kan tänka mig att använda monomikar skulle vara vid uppmikning av trumset, tror jag. Nåt annat kan jag inte komma på just nu. Fast även då har man ju overheadmik/ar och kanske till och med en redig avståndsmik också, om det är ett typiskt tidigt Blondie-sound á la Clem Burke man är ute efter t.ex.

😳

:musik

Redigerat av musik
Link to comment
Dela på andra sajter

Stereomickar är väl öht ganska ovanliga, vanligare då att man använder två likadana monomickar tillsammans. Och så vitt jag vet så är de stereomickar som finns egentligen två stycken monomickar ihopbyggda... smidigt i vissa lägen (mobil inspelning av natur-/ambiensljud t ex) men åandrasidan kan man ju inte micka upp på nåt annat sätt än just det sätt som de sitter ihop på.

Sång är onödigt att micka upp i stereo eftersom allt ljud kommer från en väldigt liten ljudkälla (munnen) som i typ alla praktiska sammanhang lär uppfattas som en enda punkt. Stereo blir då bara användbart om du t ex vill ha in mycket av rumsambiensen, men om du inte har ett rum som är specialbehandlat för att ha en vacker efterklang så är det nog smartare att micka upp så torrt som möjligt och lägga (stereo-)reverb i efterhand. Till vocoder är det superviktigt med torrt inspelad röst!

Link to comment
Dela på andra sajter

När det kommer till andra liveinstrument, såsom sträng, stråk och blås så spelar jag i princip alltid in med två stycken monomikar placerade på olika avstånd.

Hur använder du dessa två ljudkällor i mixen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur fan kan dom sälja en mono mic? Vad är det bra för?

Ohh, den här kan jag.. mono-ljudkällor!?.. var det rätt Joachime?

Alldeles riktigt. Du växer och växer! Det kommer att bli något stort av dig en dag! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...