Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

absorb.GIF

hÀr Àr en bild...lite svÄrt att förklara det med bara text nÀmligen...

alltsÄ, absorbanten Àr det röda, och det svarta Àr det som separerar absorbanten frÄn vÀggen. alltsÄ dÀr Àr luftspalten. Men anledningen till varför jag har gjort tvÄ bilder Àr att jag undrar om luftspaltsutrymmet mÄste vara slutet, som i den första bilden. Eller om det helt enkelt gÄr att sÀtta en distansbit bara.

Om ni inte förstÄr hur jag menar sÄ frÄga

😆

Redigerat av ChrioN
Annons
Postat

njae. du kanske inte riktigt förstod frÄgan, eller sÄ Àr det jag som missförstÄr dig.

Lasse Mongo (oregistrerad)
Postat

antagligen jag som missförstÄr men jag tÀnkte att de har ju rÀtt ingÄende förklaringar pÄ hur saker "ska" vara men som alltid sÄ Àr det ju örat som styr...

pÄ deras sidor Àr det ju en massa flikar som fördjupar varje Àmne och dÀr kan man bl a se hur de har illustrerat t ex absorbenterna med spaltutrymmet med...

SchkÄl iaf

Postat (redigerat)

det beror pÄ vad du skall anvÀnda den till. Ska du sÀtta absorbenter pÄ rummet behöver du inte sluta luftspalten. Tanken med att ha en luftspalt Àr att fÄ ljudet att gÄ genom fler matrialskiftningar och lÀngre vÀg.

Redigerat av MusicGene
Postat

MusicGene, aha! Visste inte..

Absorbanterna ska hÀngas upp pÄ vÀggen, det behövs alltsÄ inte nÄgon sluten ram för att fÄ den effekt man vill ha? kör pÄ SUND

Postat

Nej det borde gÄ bra att bara sÀtta upp en 'distansbit', behöver inte vara slutet dÄ ljudvÄgorna fastnar i materialet ÀndÄ (eller gÄr igenom materialet, beroende pÄ hur lÄg frekvens/tjock luftspalt det Àr).

Postat
Nej det borde gÄ bra att bara sÀtta upp en 'distansbit', behöver inte vara slutet dÄ ljudvÄgorna fastnar i materialet ÀndÄ (eller gÄr igenom materialet, beroende pÄ hur lÄg frekvens/tjock luftspalt det Àr).

dÀr kom svaret! :rolleyes:

tusentals tack.

nu har jag dock tĂ€nkt lite och visst vore det snyggt att bygga "ramar" i ek eller nĂ„tt 😕

om jag har tid sÄ blir det nog det.

pme (oregistrerad)
Postat

Du ska helst inte ha nÄgon ram. Det Àr bÀttre om det Àr luft. Ljud om studsar bredvid kommer att spridas in frÄn pÄ undersidan och dÀmpas. Vill man ha nÄgot stabilare

sĂ„ kan man ha ett kors. Är man sedan i ett rum med parallella vĂ€ggar sĂ„ kan det vara bra

att försöka ha en ganska ordentlig vinkel pÄ sina dÀmpare om det gÄr.

Postat

det Àr ocksÄ bra om du inte har en benhÄrd vÀgg bakom utan beklÀder den med en absorbent (behöver inte vara sÀrskilt tjock dÀr). Gör nog inte sÄ supermycket skillnad iofs.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.