ChrioN Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 (redigerat) hĂ€r Ă€r en bild...lite svĂ„rt att förklara det med bara text nĂ€mligen... alltsĂ„, absorbanten Ă€r det röda, och det svarta Ă€r det som separerar absorbanten frĂ„n vĂ€ggen. alltsĂ„ dĂ€r Ă€r luftspalten. Men anledningen till varför jag har gjort tvĂ„ bilder Ă€r att jag undrar om luftspaltsutrymmet mĂ„ste vara slutet, som i den första bilden. Eller om det helt enkelt gĂ„r att sĂ€tta en distansbit bara. Om ni inte förstĂ„r hur jag menar sĂ„ frĂ„ga đ Redigerat 16 oktober 2004 av ChrioN
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 http://www.saecollege.de/reference_material/index.html Kanske har nÄgot svar...
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 Denna dÄ ! http://www.saecollege.de/reference_materia...ent%20Chart.htm Blir det bÀttre sÄ? botten upp
ChrioN Postat 16 oktober 2004 TrÄdstartare Postat 16 oktober 2004 njae. du kanske inte riktigt förstod frÄgan, eller sÄ Àr det jag som missförstÄr dig.
Lasse Mongo (oregistrerad) Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 antagligen jag som missförstÄr men jag tÀnkte att de har ju rÀtt ingÄende förklaringar pÄ hur saker "ska" vara men som alltid sÄ Àr det ju örat som styr... pÄ deras sidor Àr det ju en massa flikar som fördjupar varje Àmne och dÀr kan man bl a se hur de har illustrerat t ex absorbenterna med spaltutrymmet med... SchkÄl iaf
ChrioN Postat 16 oktober 2004 TrĂ„dstartare Postat 16 oktober 2004 kan du svara pĂ„ min frĂ„ga dĂ„? đ
MusicGene Postat 16 oktober 2004 Postat 16 oktober 2004 (redigerat) det beror pÄ vad du skall anvÀnda den till. Ska du sÀtta absorbenter pÄ rummet behöver du inte sluta luftspalten. Tanken med att ha en luftspalt Àr att fÄ ljudet att gÄ genom fler matrialskiftningar och lÀngre vÀg. Redigerat 16 oktober 2004 av MusicGene
ChrioN Postat 17 oktober 2004 TrÄdstartare Postat 17 oktober 2004 MusicGene, aha! Visste inte.. Absorbanterna ska hÀngas upp pÄ vÀggen, det behövs alltsÄ inte nÄgon sluten ram för att fÄ den effekt man vill ha? kör pÄ SUND
Fierze Postat 17 oktober 2004 Postat 17 oktober 2004 Nej det borde gÄ bra att bara sÀtta upp en 'distansbit', behöver inte vara slutet dÄ ljudvÄgorna fastnar i materialet ÀndÄ (eller gÄr igenom materialet, beroende pÄ hur lÄg frekvens/tjock luftspalt det Àr).
ChrioN Postat 17 oktober 2004 TrĂ„dstartare Postat 17 oktober 2004 Nej det borde gĂ„ bra att bara sĂ€tta upp en 'distansbit', behöver inte vara slutet dĂ„ ljudvĂ„gorna fastnar i materialet Ă€ndĂ„ (eller gĂ„r igenom materialet, beroende pĂ„ hur lĂ„g frekvens/tjock luftspalt det Ă€r). dĂ€r kom svaret! tusentals tack. nu har jag dock tĂ€nkt lite och visst vore det snyggt att bygga "ramar" i ek eller nĂ„tt đ om jag har tid sĂ„ blir det nog det.
pme (oregistrerad) Postat 18 oktober 2004 Postat 18 oktober 2004 Du ska helst inte ha nĂ„gon ram. Det Ă€r bĂ€ttre om det Ă€r luft. Ljud om studsar bredvid kommer att spridas in frĂ„n pĂ„ undersidan och dĂ€mpas. Vill man ha nĂ„got stabilare sĂ„ kan man ha ett kors. Ăr man sedan i ett rum med parallella vĂ€ggar sĂ„ kan det vara bra att försöka ha en ganska ordentlig vinkel pĂ„ sina dĂ€mpare om det gĂ„r.
MusicGene Postat 19 oktober 2004 Postat 19 oktober 2004 det Àr ocksÄ bra om du inte har en benhÄrd vÀgg bakom utan beklÀder den med en absorbent (behöver inte vara sÀrskilt tjock dÀr). Gör nog inte sÄ supermycket skillnad iofs.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.