Jump to content
Annons

Prestandaökning?


equality

Recommended Posts

Hej!

Uppgraderat moderkort till ASUS P4P800-X med Intel 865PE, Kingston 2 x 512 MB minne och ny processor (Intel Pentium 4 3E, 3 GHz bussfrekv 800 MHz 1 MB cacheminne) och skillnaden är uppenbar mot min tidigare 1,4 GHz processor och 512 MB RAM-busminne.

Nu undrar jag om jag vinna ytterligare prestanda med att:

1) Överklocka processorn?

2) Byta hårddisk? Jag kör nu två hårddiskar med Nicklock som strappar om mellan strypt XP pro för audio och och XP för internet, spel mm för ungarna.

Hdd 1 Samsung SP8004H 7200 varv 120 GB

Hdd 2 ST 340823A (ingen aning om märke!) 5400 varv 40 GB

Nu har det nya moderkortet uttag för SATA. Om jag byter till en SATA hdd kan jag använda Nicklock då? Jag använder Cakewalk Sonar XL 2.2 och Gigastudio 160 ver 2.54. Vid inspelning har jag OS, ljudprogram på den långsammare hdd och audio med ca 40 GB samplade Gigainstrument på den snabba.

Tacksam utlåtande från "datasnille"! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Annons
rekkit (oregistrerad)

jag har ingen aning om hur nicklock fungerar, men att köra olika OS för som här audio och vardag går hur som helst, på olika sätt. jag skulle köpa mig en ny hårddisk som har högre hastighet, minst 7200 rpm. kolla upp och jämför söktiden på olika hårddiskar så du får det optimala. sätt också de två hårddiskarna som primär master och sekundär master.

överklocka processorn kan du tjäna endel på, men några enorma förändringar blir det inte. överklocka kan du göra utan att lägga ut något alls, iaf måttligt. och(/eller om du vill pressa) köp ny, bättre processorfläkt för några hundra, om du inte redan har en bra. (mer info om kylning, överklockning kan t.ex. hittas på http://www.sweclockers.com)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyggligt av dig att svara! Låter på dig som accesstider på hdd är viktigare än några MHz ytterligare i processorskraft. Är SATA att föredra? När det gäller att strappa hdd som primär och sekundär master kan jag då välja vilken av diskarna som datorn skall botas upp ifrån?

Hälsningar

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man inte har en snabb HD är det lite onödigt att brassa på med processorkraft. Datorn blir aldrig bättre än sin svagaste länk..något som stämmer rätt bra när det gäller musikutrustning överlag.

Klocka datorn är något som alla borde göra. Se dock till att ha mycket god kylning bara! (EDIT: såg nu att du redan skrivit det rekkit!)

Mitt tips är nog att skippa 40 giggarn och investera i en SATA disk ca 120 GB. Förslagsvis en från Seagate, Maxtor eller Western Digital, då jag tycker dessa företag gör de bästa diskarna för musik.

Redigerat av SERO
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med hårddiskhastighet är kanske lite överdrivet.

I den första PC:n som jag körde musik på, hade jag 5400RPM IDE-diskar. På den körde jag ledigt 50 samtidiga audiospår...

Dock är det så, att hårddiskar är väldigt billiga i dag - och 40GB är väl kanske i minsta laget om man håller på med några olika projekt och för säkerhets skull inte rensar oanvända inspelningar förrän allt är slutmixat, så jag skulle nog skaffa en Seagate 120, 160 eller 200GB med 8MB cache. UDMA och S-ATA går lika bra att köra audio på. Det är ingen märkbar prestandaskillnad i dagsläget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast då prisetskillnaden är knapp och (e)qualitymusic´s moderkort är utrustat med SATA tycker jag att SATA-valet är självklart. Jag håller med dig Claes till viss del att det ibland snackas för mycket om tex rpm-tal och ms. MEN... en ny hårddisk kan faktiskt göra bra med skillnad, om man tar för givet att den gamla har några år på nacken. Jag själv uppgraderade min musikdator enligt alla lagar och principer, men vägrade byta ut min underbara gamla 80GB-hårddisk. När jag trats allt investerade i en snabb ny HD var skillnaden faktiskt markant! För när man ändå köper nya grejer är mitt råd att lägga på en slant till och få en juste och snabb HD.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar som Nicklock förustätter IDE och funkar inte alls med med SATA.

Jag vill fortfarande ha "två datorer i en" dvs spegelvända hårdiskar med var sitt operativ den ena för familjebruk den andra för musikskapande. Får man ihop det med SATA? Tack i ö för värdefulla synpunkter!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Du köper helt enkelt två hårdisk-kassetter typ STORCASE DATA EXPRESS DE110 S/P-ATA KABINETT eller liknande hos dustin eller nånannanstans och installerar OS:et på den ena, gör en ghost (Symantec Ghost) av den och blåser på ghosten på den andra och sen skaffar du en tredje disk som du använder för lagring/media gärna då partitionerad i två partitioner och vips har du så du kan switcha diskar men med samma installation och datorn märker inget alls så länge de är identiska diskar (helst samma märke och storlek)

När du har gjort dem som du vill ha dem så gör du två nya ghsot-imagar av dem så har du dessutom en fin återställare för båda systemen om nåt skulle hända, bränn ned ghost-filerna på CD/DVD typ.

not : 5010069789 artikelnr hos Dustin eller titta på liknande då denna är rätt dyr.

Botten upp!

Redigerat av Lasse Mongo
Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)

Du vinner det att du har två diskar som du vill ha samma setup på och för att slippa göra installationen två ggr så gör man en ghost-image på den första blåser på den på den andra och voila du är igång på ett vips. På det hela så har du en fin restore iom ghost-imagen som du då givetvis sparar.

Att ha två olika loggin på datorn fråntar den ju inte risken för virus etc som barn och internet och andra mindre vetande kommer att orsaka och då du har din egen disk med ditt os/musik/etc så är du ju betydligt mer skyddad, det var väl det trådstartaren var ute efter som jag förstod det på hans sista inlägg.

Morgonschkål har guld i mun!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...