Jump to content
Annons

Midisladd eller USB?


julledrulle

Recommended Posts

I det nya ljudkortet vi fått till jobbet kan jag koppla in min synt antingen via Midikabel in i Ljudkortet (Midi IN - Out) eller direkt in i datorn via USB.

* Jag undrar på vilket sätt dessa två olika sätta att ansluta skiljer sig?

* Och vilket borde jag således välja?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om jag har förstått det rätt, så är midiutgången på synten till för att skicka MIDI signaler att styra instrument plugins /effekter, och en usb sladd till för att föra över samplingar och nya mjukvaru updateringar? Rätta mig om jag har fel..

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel..

Okej då.

Du kan köra MIDI-funktioner (protokollet) både över USB-kontakt (fysiskt gränssnitt) och MIDI-kontakt (fysiskt gränssnitt).

Nåt som kan påverka är något som kallas "emulerade portar", vilket vad jag förstår blir involverat när man kör över USB. Är dock ingen expert på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok! Jag har kört med USB i någon dag nu och det har fungerat mkt bra. Jag testar med midisladden i morgon och ser om jag blir lika nöjd. Annars ska jag skriva om mitt missnöje med midisladd i den här tråden 😛

Tack för hjälpen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätta mig om jag har fel..

Okej då.

Du kan köra MIDI-funktioner (protokollet) både över USB-kontakt (fysiskt gränssnitt) och MIDI-kontakt (fysiskt gränssnitt).

Nåt som kan påverka är något som kallas "emulerade portar", vilket vad jag förstår blir involverat när man kör över USB. Är dock ingen expert på det.

Emulerade portar har väl inget med USB att göra egentligen... Det är ju hur windows stämplar inkommande midisignaler oavsett hur de kommer in så att säga. Men man kan ju inte precis ansluta en midisladd direkt till datorn, och det vanligaste är väl USB-midi interface så du har delvis rätt.

Hur som helst, vilket du väljer spelar ingen roll, men du måste ju ändå ha ett midiinterface till datorn och har du inte redan det i ljudkortet måste du ju ändra ansluta ett via t.ex USB. Keybaoards som har USB har ju ett inbyggt midiinterface, men principen är ju densamma.

Välj det interface som har bäst timing o.s.v. - testa, märker du ingen skillnad spelar det ju ingen roll. De flesta keybaords behöver ju inte ens drivrutiner längre eftersom det medföljer windows. Måste du installera drivrutiner är det kanske mer bekvämt att använda ljudkortets ingångar så att man slipper "onödig" programvara i burken.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om min USB-anslutning till mitt Keystation 88 Pro klarar av att driva hela kalaset så har jag ett ruggigt konstigt problem med det som lägger tonerna, inte lite efter, utan liet INNAN det man just har spelat. Vi kan väl kalla det ett "prelay". :rolleyes:

Inte funderar på att testa via midi-kabel och in i mitt Fireface men det ska jag göra i eftermiddag. Kanske är någon sorts kompensation som går in i usb-gränssnittet som strular för mig, jag har ingen aning. Konstigt är det!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om min USB-anslutning till mitt Keystation 88 Pro klarar av att driva hela kalaset så har jag ett ruggigt konstigt problem med det som lägger tonerna, inte lite efter, utan liet INNAN det man just har spelat. Vi kan väl kalla det ett "prelay". 😐

Inte funderar på att testa via midi-kabel och in i mitt Fireface men det ska jag göra i eftermiddag. Kanske är någon sorts kompensation som går in i usb-gränssnittet som strular för mig, jag har ingen aning. Konstigt är det!

Det där är ett mycket vanligt problem med midi i windows. Sök på "emulated ports" på forumet eller någon annan stans så hittar du olika typer av lösningar. En enkel lösning är att testa med ett annat midiinterface, men det brukar gå att lösa i de flesta fall.

Vissa moderkort har dålig realtidsklocka också och då blir det svårare - satsa på ett bra moderkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om min USB-anslutning till mitt Keystation 88 Pro klarar av att driva hela kalaset så har jag ett ruggigt konstigt problem med det som lägger tonerna, inte lite efter, utan liet INNAN det man just har spelat. Vi kan väl kalla det ett "prelay". 🙂

Inte funderar på att testa via midi-kabel och in i mitt Fireface men det ska jag göra i eftermiddag. Kanske är någon sorts kompensation som går in i usb-gränssnittet som strular för mig, jag har ingen aning. Konstigt är det!

Det där är ett mycket vanligt problem med midi i windows. Sök på "emulated ports" på forumet eller någon annan stans så hittar du olika typer av lösningar. En enkel lösning är att testa med ett annat midiinterface, men det brukar gå att lösa i de flesta fall.

Vissa moderkort har dålig realtidsklocka också och då blir det svårare - satsa på ett bra moderkort.

Sorry, julledrulle, nu lånar jag tråden lite här.

Mixtur: och det säger du nu?! 🙂 Jag la ut en förfrågan för några månader sedan och fick inte ett enda svar. DEN var varmt välkommen! Det blev inte bättre på att prova köra genom FireFace-ingången så jag får se om jag kan hitta något annat här på forumet nu när jag vet att jag inte var ensam.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixtur: och det säger du nu?! 🙂 Jag la ut en förfrågan för några månader sedan och fick inte ett enda svar.
Det finns en tråd om Emulerade portar, nitad allra längst upp i Cubase-avdelningen. 🙂
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du får precis samma resultat med en midi-sladd från keyboarden som med en USB-sladd. Vill du däremot spela in i MIDI men ta ljudet från pianot måste du använda dig av två midi-kablar och en audio-kabel (tele-tele tillexempel). Men du kanske har tänkt spela in i MIDI och använda något VST-instrument?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Jag tror att du får precis samma resultat med en midi-sladd från keyboarden som med en USB-sladd. Vill du däremot spela in i MIDI men ta ljudet från pianot måste du använda dig av två midi-kablar och en audio-kabel (tele-tele tillexempel). Men du kanske har tänkt spela in i MIDI och använda något VST-instrument?

Nja, Jag har faktiskt använt ljudet från min Yamaha-P250 via USB och det fungerar fint 🙂

Men igår när jag körde med VST så fick jag helt plötsligt en rejäl fördröjning från tangentnedslaget till att ljudet dök upp i cubase 🙁 Är det för att VST är mer krävande än MIDI eller?

Redigerat av julledrulle
Link to comment
Dela på andra sajter

Mixtur: och det säger du nu?! 🙂 Jag la ut en förfrågan för några månader sedan och fick inte ett enda svar.
Det finns en tråd om Emulerade portar, nitad allra längst upp i Cubase-avdelningen. 🙂

Men shiiit vad nice! 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att du får precis samma resultat med en midi-sladd från keyboarden som med en USB-sladd. Vill du däremot spela in i MIDI men ta ljudet från pianot måste du använda dig av två midi-kablar och en audio-kabel (tele-tele tillexempel). Men du kanske har tänkt spela in i MIDI och använda något VST-instrument?

Nja, Jag har faktiskt använt ljudet från min Yamaha-P250 via USB och det fungerar fint 😉

Men igår när jag körde med VST (Hypersonic-"Try before buy") så fick jag helt plötsligt en rejäl fördröjning från tangentnedslaget till att ljudet dök upp i cubase 🙂 Är det för att VST är mer krävande än MIDI eller?

Har du ställt in ljudkortets latency? VST mer krävande än MIDI? Förstår inte riktigt hur du menar. MIDI är ju inget ljud i sig utan bara massa ettor och nollor. Sen använder du ett VST instrument för att göra dessa ettor och nollor till ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Det löste sig när jag gick in på Device Setup -> VST Multitrack -> Och ändrade ASIOdriver. Det fanns 3 st: "ASIO Multimediadriver" den var inställd först, sedan fanns "ASIO DirectX Full duplexdriver" och sist "ASIO 2.0 ESI Maya44" alltså mitt ljudkort Maya44. Tyckte att det vore vettigast så jag ändrade till det och vipps så försvan fördröjningen. Förut så krachade programet och när jag startade om det, gick det inte att välja "ASIO 2.0 ESI Maya44" längre 😮 Men det löste sig när jag startade om datorn. hmm? 😎

Redigerat av julledrulle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...