Jump to content
Annons

Skillnad på mastrat och omastrat?


illerrre

Recommended Posts

Annons
Hur stor och vad för skillnad blir det på en mastrad och en omastrad låt?

Beror på vem som gör det och hur mixen är. Skillnaden ligger i att först och främst volymen ligger på samma nivå som köpskivorna, du vill ju ha headroom när du mixar, och detta headroom utnyttjar masteringteknikern till att putsa upp mixen och trycka upp låten i volym. Sedan kan du ibland ha lite pikar i en mix, dessa tar masteringsteknikern också hand om. Han/Hon fixar till den övergripande EQ:n så att det ska låta någorlunda lika i de flesta stereoapparater. En god masteringstekniker tillför även en personlig touch till din musik som ligger i samspel med din tanke kring mixningen. Sedan finns det säkert andra som har andra åsikter vad en god mastering är för något, tänk på att varje männsiska som mastrar gör det på sitt sätt och du får deras sound.

En sak, mastering räddar inte på något sätt en dålig mix, men den gör en bra riktigt bra mix gudomlig 😊

Ja, det var mina tankar kring den största skillnaden iaf.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor och vad för skillnad blir det på en mastrad och en omastrad låt?

Inte för att vara sån.., men en ospecad sökning med STAVNINGEN "mastring" ger 24 sidors träff 😊😛

Just därför gjorde jag en ny tråd! Liksom orka leta igenom 24 sidor...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur stor och vad för skillnad blir det på en mastrad och en omastrad låt?

En sak, mastering räddar inte på något sätt en dålig mix, men den gör en bra riktigt bra mix gudomlig 😛

MVH

Anders

Det vore alltså inte lönt att mastra denna: http://www.speedyshare.com/353439779.html ?

Lönt och lönt. Är du nöjd så ska du mastra. Men jag hade nog kikat lite till på mixen. Först och främst angående två saker. Nummer ett är att kika lite på sångnivåerna med dubbarna osv, nummer två är att försöka få ner mixen lite mer mot jorden än den är nu, då den är rätt flytande. Konstig beskrivning kanske, men det är så jag uppfattade den. Annars tycker jag det va en go låt (även om jag inte lyssna rpå denna stil i normala fall), kunde lätt platsa på fast and the furios soundtracket 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Skillnaden på mastrad och omastrad är STOR, för det är två helt olika saker.

En mastrad låt är en som är färdig att använda för att framställa cdr eller cd-audios från.

En omastrad låt kan ligga i två olika lägen, men ligger alltid i ett "väntläge", dvs. du kan fortfarande bearbeta låten.

Ligger den i det första läget har du den bara på olika spår i ett datorprogram, t.ex. Cubase, och du kan fortfarande höja och sänka nivåer, ändra panoreringar, efterklanger, equalisering och annan klangbearbetning, kompression osv.

Ligger den i det andra läget, så har du fört över den - med vissa bearbetningar - från inspelningsprogrammet, t.ex. Cubase och importerat den till Wavelab t.ex. Där kan du sedan bearbeta den igen, kompression m.m., för att göra den mastrad.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, tack. En fråga bara; Vad betyder få ner den på jorden och att den är flytande?

hm...jadu...ska försöka förklara mig. Det är nog mer en känsla jag får de gånger jag lyssnat på hip hop eller r n b eller liknande. Mixxen ger mig en kansla av att ljudet fortplantar sig ner mot jorden, en tyngd, men ändå inte överdrivet med bas. Din låt fortplantade sig aldrig på det sättet. Blev nog bara en till flummig förklaring, men jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det annars.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att ett mindre bra reverb ligger på hela mixen. Finns ingen närhet, och det förstör mixen enligt mig. Sången låter inspelad i ett litet dåligt akustiskt behandlat rum. Men det kan också bero på ett mindre bra reverb. Mixen saknar tryck och förstör en annars ganska skön låt.

Ta bort alla effekter på alla spår, inportera två, tre referenslåtar i projektet som låter ungefär som ni vill att den här låten ska låta.

Börja sedan mixa.

* Dry mix först (ställ ljudnivå och panoreringar osv)

* Börja sedan mixa med effekter

Tips. En kompressor på masterbussen som tar ca 2-3dB kan tillföra lite tighthet i låten, så testa det.

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att vara sån.., men en ospecad sökning med STAVNINGEN "mastring" ger 24 sidors träff 😎😎

Just därför gjorde jag en ny tråd! Liksom orka leta igenom 24 sidor...

Risken med att inte "ögna igenom" sökresultat är sakfel, t.ex:

Det är faktiskt ingen skillnad alls mellan mastering och mixning. Det är samma sak! När man har spelat in alla instrument så måste man först mastra allt, sen lämnar man in den till CD-tryckeriet som gör själva slutmixen. Slutmixen är nödvändig för att omvandla membranet i dina högtalare till metall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående panorering så skappade jag en tråd här där jag blev tipsad om att ha 2 spår där jag lägger ena 100% vänster och andra 100% höger. Detta har otroligt många klagat på när jag lagt upp låtar på amerikanska forum... What's the deal egentligen? En kille föreslog att ha ett main spår centrerat och sen ett vänster 37% vänster och 24% höger... (tror även dessa ska vara lägre än main track). Det är detta som ni också klagar på tror jag och inte reverben.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående panorering så skappade jag en tråd här där jag blev tipsad om att ha 2 spår där jag lägger ena 100% vänster och andra 100% höger. Detta har otroligt många klagat på när jag lagt upp låtar på amerikanska forum... What's the deal egentligen? En kille föreslog att ha ett main spår centrerat och sen ett vänster 37% vänster och 24% höger... (tror även dessa ska vara lägre än main track). Det är detta som ni också klagar på tror jag och inte reverben.

Jag förstår att dom klagar.. Håller inte ihop stereobilden alls. Det är klart att vissa saker tål en kraftigare pan, men 100, njaäee 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående panorering så skappade jag en tråd här där jag blev tipsad om att ha 2 spår där jag lägger ena 100% vänster och andra 100% höger. Detta har otroligt många klagat på när jag lagt upp låtar på amerikanska forum... What's the deal egentligen? En kille föreslog att ha ett main spår centrerat och sen ett vänster 37% vänster och 24% höger... (tror även dessa ska vara lägre än main track). Det är detta som ni också klagar på tror jag och inte reverben.

Jag förstår att dom klagar.. Håller inte ihop stereobilden alls. Det är klart att vissa saker tål en kraftigare pan, men 100, njaäee 😕

Men kan ett main och en vänster 37 och en höger 24 vara bra eller? Och hur mycket lägre börde 2 vara än den centrerade?

Link to comment
Dela på andra sajter

Känns som att ett mindre bra reverb ligger på hela mixen. Finns ingen närhet, och det förstör mixen enligt mig. Sången låter inspelad i ett litet dåligt akustiskt behandlat rum. Men det kan också bero på ett mindre bra reverb. Mixen saknar tryck och förstör en annars ganska skön låt.

Ta bort alla effekter på alla spår, inportera två, tre referenslåtar i projektet som låter ungefär som ni vill att den här låten ska låta.

Börja sedan mixa.

* Dry mix först (ställ ljudnivå och panoreringar osv)

* Börja sedan mixa med effekter

Tips. En kompressor på masterbussen som tar ca 2-3dB kan tillföra lite tighthet i låten, så testa det.

Mvh

Fredrik Sonefors

Jag har en kompressor på masterbussen, blockfish. Vet inte om det är det du menar då jag är riktigt dålig på sådant här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte lyssnat på din mix (kan inte göra det nu), så jag tänker snöa in helt på vokalsnacket:

dubbar är jättebra att avända tycker jag, men det gäller att dubbarna är grymt tajta....gärna så tajta att man nästan tror att man stereomikat sången....(vilket man kan göra om man har den möjligheten).

Spelade in Millionstylez häromdagen, och han kör såpass tajt (sjukt tajt) att två leads, 40 till vänster och 40 till höger blir superbra (dvs inget track i mitten)....nu är inte slutmixen färdig, så det kanske ändras lite, men ändå....det räckte med 4 tracks på honom....två leads och två stämmor. resultatet kommer höras senare....

Men ibland är det bäst att lägga en lead i mitten (speciellt om dubbarna inte är superdupertajta), som liksom är själva leaden, som håller ihop allting....och sedan ett par, eller flera, dubbar som man panorerar ut vänster/höger men på lägre volym. (självklart måste man labba mkt med EQ, kompressor, reverbs och delayer osv också) det blir en avvägning, lägger man dubbarna på för hög volym blir stereobilden bred, men det kan kännas rörigt och osammanhängande ibland....och lägger man dem för lågt så blir det liksom ingen effekt av dem....

andra sätt att få bra stereobredd på vokaler är en dub med chorus på (inställt så att det inte svänger så mkt) som man lägger lågt....alt. andra stereobreddningseffekter (kan låta lite "digitalt", men å andra sidan kan det passa jättebra ibland).....och sist men inte minst, reverbs och delayer....korta delayer med nästan ingen feedback kan ge jättebra bredd, om man använder dem rätt....samt reverbs....

men jag är skeptisk till att man panorerar de 2 dubbarna olika mkt till vänster och höger...."vänster 37 och höger 24" låter som att stereobilden blir sne....om man då inte kompenserar med olika volym på respektive dub, men.....well....allt funkar så länge det låter bra i slutet!

det enda som räknas är slutresultatet! :rolleyes:

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte lyssnat på din mix (kan inte göra det nu), så jag tänker snöa in helt på vokalsnacket:

dubbar är jättebra att avända tycker jag, men det gäller att dubbarna är grymt tajta....gärna så tajta att man nästan tror att man stereomikat sången....(vilket man kan göra om man har den möjligheten).

Spelade in Millionstylez häromdagen, och han kör såpass tajt (sjukt tajt) att två leads, 40 till vänster och 40 till höger blir superbra (dvs inget track i mitten)....nu är inte slutmixen färdig, så det kanske ändras lite, men ändå....det räckte med 4 tracks på honom....två leads och två stämmor. resultatet kommer höras senare....

Men ibland är det bäst att lägga en lead i mitten (speciellt om dubbarna inte är superdupertajta), som liksom är själva leaden, som håller ihop allting....och sedan ett par, eller flera, dubbar som man panorerar ut vänster/höger men på lägre volym. (självklart måste man labba mkt med EQ, kompressor, reverbs och delayer osv också) det blir en avvägning, lägger man dubbarna på för hög volym blir stereobilden bred, men det kan kännas rörigt och osammanhängande ibland....och lägger man dem för lågt så blir det liksom ingen effekt av dem....

andra sätt att få bra stereobredd på vokaler är en dub med chorus på (inställt så att det inte svänger så mkt) som man lägger lågt....alt. andra stereobreddningseffekter (kan låta lite "digitalt", men å andra sidan kan det passa jättebra ibland).....och sist men inte minst, reverbs och delayer....korta delayer med nästan ingen feedback kan ge jättebra bredd, om man använder dem rätt....samt reverbs....

men jag är skeptisk till att man panorerar de 2 dubbarna olika mkt till vänster och höger...."vänster 37 och höger 24" låter som att stereobilden blir sne....om man då inte kompenserar med olika volym på respektive dub, men.....well....allt funkar så länge det låter bra i slutet!

det enda som räknas är slutresultatet! :rolleyes:

Så det enklaste är egentligen bara att lägga en till vänster 40 och en till höger 40, bara att det krävs mycket på personen då? Vad menar du med lägga stämmor?

Jag är verkligen inte bra på att mixa så att om jag ska hålla på med en center och sen en vänster och en höger och få det rätt med volym, reverb och eq... wont happen.

Hur gör man på refränger då?

Och om jag vill säga (för att ta denna låten som exempel)

he's ill (så det bara eller mest hörs i vänster)

to the r (så det bara eller mest hörs i höger)

osv hur gör jag då? Har jag bara ett spår som jag drar säg 80% till vänster då eller ska jag på nåt sätt ha flera? Man vill ju att det ska låta likt allt annat bara att det bara ska höras i ena hörluren. Kanske finns nån effekt som fixar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det enklaste är egentligen bara att lägga en till vänster 40 och en till höger 40, bara att det krävs mycket på personen då? Vad menar du med lägga stämmor?

Jag är verkligen inte bra på att mixa så att om jag ska hålla på med en center och sen en vänster och en höger och få det rätt med volym, reverb och eq... wont happen.

Hur gör man på refränger då?

Och om jag vill säga (för att ta denna låten som exempel)

he's ill (så det bara eller mest hörs i vänster)

to the r (så det bara eller mest hörs i höger)

osv hur gör jag då? Har jag bara ett spår som jag drar säg 80% till vänster då eller ska jag på nåt sätt ha flera? Man vill ju att det ska låta likt allt annat bara att det bara ska höras i ena hörluren. Kanske finns nån effekt som fixar det?

Du som alla andra kan naturligtvis lära sig att göra en hyfsad mix...so it will happen.. OM du TRÄNAR och LÄSER lite ur bl a en hel drös med trådar här på forumet. Men du MÅSTE faktiskt göra DET, ok!? Du är ju intresserad så tråkigt kommer du ju inte att ha:)

Ang. frågan om panorering på din låt så blir fler spår bra. Då kan du med fördel klippa bort det som du inte vill ska låta (till höger/vänster)

Prova att ta ett par låtar som du gillar och lyssna med hörlurar på.

Ta några lyssningar per låt och koncentrera dig på EN sak/instrument i taget. Om du börjar med panorering: Vad ligger i vänster? Vad ligger i höger? Vad ligger både vänster/höger (uppskatta hur mycket av t ex en dubbad gitarr som ligger på respektive sida, t ex 70% höger/30 %vänster) etc.

Du kan väl testa och återkomma med nån reflektion i den här tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

men jag är skeptisk till att man panorerar de 2 dubbarna olika mkt till vänster och höger...."vänster 37 och höger 24" låter som att stereobilden blir sne....om man då inte kompenserar med olika volym på respektive dub, men.....well....allt funkar så länge det låter bra i slutet!

det enda som räknas är slutresultatet! 😮

Precis och det underlättar ju för balansen i mixen om pan på respektive instrument är lika på respektive sida. MEN det kan ju lika väl tas igen på andra spår som väger upp och ger det där slutresultatet 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det enklaste är egentligen bara att lägga en till vänster 40 och en till höger 40, bara att det krävs mycket på personen då? Vad menar du med lägga stämmor?

Jag är verkligen inte bra på att mixa så att om jag ska hålla på med en center och sen en vänster och en höger och få det rätt med volym, reverb och eq... wont happen.

Hur gör man på refränger då?

Och om jag vill säga (för att ta denna låten som exempel)

he's ill (så det bara eller mest hörs i vänster)

to the r (så det bara eller mest hörs i höger)

osv hur gör jag då? Har jag bara ett spår som jag drar säg 80% till vänster då eller ska jag på nåt sätt ha flera? Man vill ju att det ska låta likt allt annat bara att det bara ska höras i ena hörluren. Kanske finns nån effekt som fixar det?

Du som alla andra kan naturligtvis lära sig att göra en hyfsad mix...so it will happen.. OM du TRÄNAR och LÄSER lite ur bl a en hel drös med trådar här på forumet. Men du MÅSTE faktiskt göra DET, ok!? Du är ju intresserad så tråkigt kommer du ju inte att ha:)

Ang. frågan om panorering på din låt så blir fler spår bra. Då kan du med fördel klippa bort det som du inte vill ska låta (till höger/vänster)

Prova att ta ett par låtar som du gillar och lyssna med hörlurar på.

Ta några lyssningar per låt och koncentrera dig på EN sak/instrument i taget. Om du börjar med panorering: Vad ligger i vänster? Vad ligger i höger? Vad ligger både vänster/höger (uppskatta hur mycket av t ex en dubbad gitarr som ligger på respektive sida, t ex 70% höger/30 %vänster) etc.

Du kan väl testa och återkomma med nån reflektion i den här tråden.

Nu använder jag inga instrument så känns onödigt lite onödigt att lyssna på det. Jag har läst ganska mycket på forumet och startat en massa trådar. Har även läst mixologi mixspecial. Visst det är väl egentligen bara att läsa mer, men jag är väl bortskämd... Hade kunnat betala för att få rätt på skiten.

Jag gjorde en ny mix på en låt där jag tidigare hade 100% panorerat och ändrade till 40% nu. Tog även bort alla reverbs och la till en delay utan feedback istället. Måste det vara mycket tightare än så här för att bara 2 spår med 40% på båda ska funka?

Hade varit bra om man hade kunnat få en låt som låter bra som har 2 spår och 40% vänster och 40% höger respektive en låt som låter bra som har en centrerad och en vänster xx% och en höger xx% bara för att höra hur det ska låta.

Men kommentera gärna mixningen på detta nu.

På refräng har jag ett centrerat, ett till vänster 40% ett till höger 40%.

På verserna har jag som sagt ett till vänster 40% och ett till höger 40%

Sedan har jag pitch -0,39 wet mix 1%, delay, compressor, eq och de-esser på allting.

Låten: http://www.speedyshare.com/660418530.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu använder jag inga instrument så känns onödigt lite onödigt att lyssna på det.

Vad DU använder/spelar är väl ointressant. Du pratar ju om att mixa och DÅ är det intressant..eller 😮 ? Dessutom kan du med fördel lyssna i dig på helt andra genres också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Är det ens lönt att använda pitch? Känns som den antingen inte gör någonting förutom höjer volym eller ställer till det för mig...

Nu har jag dubbarna 8 volymenheter lägre än lead. och 3 lägre på refrängen.

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst allt som denna tråd utvecklade sig till men har fattat att du pratar om panoreringen iaf. Lyssnade på din låt lite snabbt bara, kände inget direkt störande i panoreringen förutom en konstig känslan av att s-ljuden svävade i panoreringen. Otajt dubb kanske??

//Anders

EDIT: dock lite brister i mixningen uppfattade jag, speciellt lite nivår på sången samt tyngd och tryck, men det är ju en annan femma, för här var det panorering vi pratade om va?

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Nu har jag inte läst allt som denna tråd utvecklade sig till men har fattat att du pratar om panoreringen iaf. Lyssnade på din låt lite snabbt bara, kände inget direkt störande i panoreringen förutom en konstig känslan av att s-ljuden svävade i panoreringen. Otajt dubb kanske??

//Anders

Yes, märkte också det. Mycket möjligt. Har ändrat en del sen den mixen dock. Tror jag fått rätt på det ganska bra nu iaf...

Kommentera gärna igen, en sista gång:P (sen har jag fuckat vissa delar och det hör man vilka, men ignorera det) Blev nog lite högt med, men som sagt kommentera bara själva dubbarna...

http://www.speedyshare.com/154247753.html

Bra eller bör dubbarna vara högre/lägre? Eftersom jag bara hade 2 spår innan så är det tredje kopierat och alltså inte unikt, men antar att det inte gör någon jätteskillnad? Blir unikt sen när jag reccar om på måndag.

Hur som om detta låter okej så blir det till att recca om alla låtar jag gjort och köra på detta här... och sen verkligen ta mer tid på mig när jag mixar.

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...