Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena, allihopa.

Jag behöver hjälp, eller råd snarare, med att köpa mig en amp. Sitter hemma med en Les Paul-kopia och en skitamp på 4.5W och vill köpa mig något lite större. Digitala transistor-stärkare tycker jag verkar som en bra sak. Dom är ju skapligt billiga och har mycket att välja på.

Lirar mycket Led Zeppelin, jag, men är också inne på blues och sånt, samt jazz och kanske till och med metal.

Men vilken av dom tycker ni fungerar bäst när man övar hemma, eller lirar lite hemma hos någon kompis? Jag tycker själv VOX-stärkaren har sköna förstärkar-typer, och verkar väldigt användarvänlig, men den har ingen ingång för mp3 eller så, om jag förstått rätt.

Kuben är lite billigare, och har mp3-ingång samt lite andra finesser som typ stämapparat (överflödigt, stämmer med piano 😛), och tube drive-funktionen är härligt.

Har jättesvårt att bestämma mig, för kan inte så mycket om dom här grejjerna. Jag har slagverk som hemmaplan, förstår ni.

Tack på förhand!

// Fredrik

Annons
Postat (redigerat)

Testa och köp den du tycker är bäst, jag gillade inte alls cube och köpte en Vox AD30, den funkar helt okay, även om jag inte gillar alla effekterna och tycker att de flesta förstärkarsimulationerna låter lite halvtaskigt. Men det bästa jag hittade för pengarna.

EDIT - 300 inlägg, hipp hipp hurra.

Redigerat av browno
Postat
  Masatomega sa:
Ok tack så mycket. 🙂 Tror ni kanske 15W Vox räcker för hemmabruk förresten?

Jag tycker snarare du ska överväga 50W om du vill ha ett fylligt ljud och även kunna spela där det krävs lite mer ljudvolym.

Jag väljer iaf AD-serien över Cube vilken dag som helst!

Postat

Det är ingen nackdel att köpa en stor Vox eftersom det går att ställa ner uteffekten på den modellen skriver om.

Postat

En röst till på Vox. Vet man att man bara ska ha den hemma så finns det egentligen ingen anledning att köpa något över 15W, det både räcker till och blir över.

Alternativet är förstås någon slags multifx att koppla in i stereon. Line6 FloorPod och Korg AX1500G är två bra alternativ. Kolla även om du kan hitta t ex en begagnad Boss GT-6. Det är ju på sätt och vis oerhört mycket mer flexibla apparater. Ska du ut och spela någon gång t ex är det ju bara att koppla in sig i PA:systemet. Alternativ köpa en större förstärkare som inte behöver ha några andra egenskaper än att den spelar högt och ganska rent.

Postat

Tack för alla svaren, grabbar. Vox har mig övertygad. Men 15W får räcka, jag är inget proffs om vi säger så. Sitter och spelar smått för mig själv och kan ett solo till någon låt liksom. 😠

Ska komma ihåg råden dock om jag fortsätter med gitarren länge.

Tack för hjälpen!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.