Jump to content
Annons

dede

Recommended Posts

Annons

Ja,

jag hängde på låset och fick uppgraderingen till Sonar4 PE för ett par veckor sedan. För min personliga del tycker jag att detta är en av de bättre uppgraderingarna. Varför? Jo, det är inte så mycket "Bells & whistels" utan fokus på "kärnan", dvs hur du arbetar med produkten. Några av mina favoriter:

Track folders - Lysande för att få struktur på projekten. Mina projekt tenderar att bestå av 50+ tracks, så funktionen är efterläntad. Ett önskemål jag hade var tidigare att också kunna ha en "master volym" och lägga effekter på en track folder, men detta löser man helt enkelt med en "buss" i Sonar

"Track Comping" - Sonar har alltid haft möjligheten att spela upp flera audiofiler som ligger på samma spår (track) samtidigt. (Kan Cubase detta än?) Ett problem har dock varit att se dessa audiofiler och editera dem. In träder "track Comping" som expanderar ett spår och visar alla audiofiler i en lista. Underbart vid en loopad tagning för att klippa ihop de olika tagningarna.

Freeze - fungerar som väntat. Snabbare arbetssätt än "Bounce-to-tracks". En fördel är att man kan göra undo/redo i ett snabbt läge för att göra A/B-tester. Det känns också bra att veta att syntinställningarna finns kvar, men "kostar" inget i minne eller processor.

Mellanslag - fungerar nu som "play" även om t.ex. en softsynt är aktiv. Skönt!

Navigatior view - en ny del av track view som alltid visar hela projektet och där man kan "dra-och-släppa" för att bestämma vad man vill se i vanliga track-view. Jag har inte riktigt vant mig vid detta arbetssätt, framför allt återfaller jag till gamla arbetssättet.

Stabilitet - Som vanligt, i topklass! Hittills har inte Sonar4 kraschat (men det gjorde Sonar3 väldigt sällan också).

Sedan finns ju Surround som en stor nyhet, men det har jag inte börjat med. (JAg tycker TVÅ kanaler ljud är tillräckligt svårt;-)

Någon som undrar något speciellt, fråga!

//Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Track folders - Lysande för att få struktur på projekten. Mina projekt tenderar att bestå av 50+ tracks, så funktionen är efterläntad. Ett önskemål jag hade var tidigare att också kunna ha en "master volym" och lägga effekter på en track folder, men detta löser man helt enkelt med en "buss" i Sonar

Någon som undrar något speciellt, fråga!

//Mvh Magnus

Track folder menade jag när jag yrade om groupfunktionen. Jo det blir fort störigt att behöva söka upp och ner för att hita alla tracks.

Surround är jag inte intresserad av (just nu). Tycker också att två kanaler räcker.

Tack för genomgången!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

trackfolders är kanon och group editing-funktionerna är åxå kanon. Har man t.ex samma sångslinga insjungen fem gånger kan man med mute(?)-verktyget välja en del av ett spår och samtidigt mjuta alla andra spår och på så vis klippa ihop en sångslinga av de bästa snuttarna från alla slingor skitsnabbt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyran är inte mer resurskrävande än trean. Tvåan vet jag inte.

Jag provade med trean först på en 800 mhz och win 98 och där orkade datorn nätt och jämt rita upp programmet. XP och närmare 2 Ghz är nog nödvändigt om det ska vara nåt kul....Då blir det å andra sidan så in i helsickes kul! 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ojdå.... Eller förresten, krävs inte win2k eller XP för att köra 3:an? Det kanske var därför det strulade för dig?

Minimikrav för 4:an ska enligt Cakewalk.com tydligen va 800MHz 128MB ram, så enligt det borde min 866/256 åtminstone fungera. Om det sedan blir trögare än med nuvarande konfig återstår väl att se...

Får väl helt enkelt testa Sonar4-demon som kom med tidningen innan jag gör slag i saken...

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

ett hett tips är att stänga av ditheringalgoritmen som tar _as_mycket CPUkraft.

Är den på hela tiden av default eller? Fanns den även i Sonar2? Vart stänger man i så fall av den?

Tycker att jag varit in på alla möjliga inställningar som finns och pulat, så det är ju möjligt att de är nåt nytt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är AS-nöjd med Sonar 4. Jag tyckte att programmet fick för lågt betyg i recensionen även om 8 är bra. Det enda jag har kunnat klaga över hittils är att jag hade problem med mjukvarusynthar som baseras på Kopakt-motorn från Native Instruments.

Detta problem var tydligen inte Cakewalks fel dock. Det finns ett sätt att komma runt problemet och det var att gå in och ändra något i regional settings. Kommer inte ihåg exakt vad dock, det står hur man gör i Cakewalks forum. Något om att man skulle byta ut hur tal med decimaler reprecenteras. Typ ändra från , till . eller något sådant.

Se till att ni kör version 4.01 också.

mvh

/Metz

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...