Jump to content
Annons

Error: Midi port already in use...!?


Joel L.

Recommended Posts

Hejsan,

Efter jag installerade om datorn har ett problem uppstått emellan Cubase SX3 och Reason 4 av någon konstig anledning... det har fungerat förut. När jag startar Reason med Cubase får jag ett felmeddelande som säger något i stilen "Midi port is already in use", den används redan i Cubase... det funkar om jag startar Reason utan att ha Cubase i bakgrunden. Vad ska jag göra?!

Behöver verkligen hjälp med detta... något svar uppskattas oerhört mycket!

MVH,

JL.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Ibland händer detta även mig.

Nu kör jag förvisso Tracktion men kanske nåt liknande funkar i Cubase.

Jag stänger av Midiporten i Tracktion och .... Hepp, det funkar!

Eller så väljer jag en alternativ port eftersom jag har två på mitt keyboard.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

'Release ASIO' har inget med midi-portarna att göra. Dessutom rekommenderar jag INTE att man bockar för 'Release ASIO' i Cubase.

Det leder till att Cubase-ljudet (inkl. Reason) tystnar såfort du växlar till Reason.

Att Reason inte kan adressera ditt midi-interface när det är upptaget av Cubase är helt naturligt.

Det har med drivrutinen till ditt midi-interface eller din klaviatur att göra.

Om informationsrutan stör dig, ta bort midi-inställningarna du gjort i Reason och kör alltid via Cubase? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, jag kanske missförstod frågan. Men Linus, jag skrev faktiskt "bockar av" Release ASIO. 🙂

Dessutom rekommenderar jag INTE att man bockar för 'Release ASIO' i Cubase.

Det leder till att Cubase-ljudet (inkl. Reason) tystnar såfort du växlar till Reason.

Mvh Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Gå in i Devices - VST Audiobay och bocka av rutan Release ASIO Driver in Background. Då borde det funka. (Så är det i alla fall i SE 3).

Lite sent svar ifrån mig men jag har fortfarande inte fått det att fungera med Cubase och Reason tillsammans. Eftersom inte Reason går med på att jag använder det samtidigt som Cubase SX i vissa sammanhang. Det jag tycker är väldigt konstigt är att det fungerar att spela in från Reason in i Cubase utan problem, men det går inte att tex. dra i mod/wheel hjulen på mitt digital piano DGX-620 så att de aktiveras i Reason när jag spelar hammond orgel utan jag måste göra det manuellt i Reason. Om jag dock har stängt ned Cubase och sedan startar Reason, då fungerar det att dra i mod hjulen på min keyboard in i Reason. Men när jag först startar Cubase SX och sedan Reason, så får jag de fel meddelanden som jag nämde förut, och det står även ett rött "X" i preferences inställningar för keyboarden i Reason, vilket betyder att det inte är aktiverat. Det har fungerat perfekt förut, innan jag installerade om datorn. Har det kanske någon betydelse i vilken ordning man installerar keyboarden i?

Mvh,

Joel L

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...