Jump to content
Annons

Ardour + Rosegarden


Nikolaus

Recommended Posts

Annons
När jag spelar in midi låter det bra i realtid men när jag spelar upp så ligger midispåret en takt före, jmf. audio från ardour.

Låter som om hela systemet laggar en del. Är det exakt 1 takt? Eller är det lite ungefär? Om det är ungefär så känns det som att du lyssnar på fördröjningen och spelar därefter och inspelningen hamnar sen snett. Vid uppspelning så kommer då midi tidigare. Vad har du får inställningar i jack? Om du inte vet så kolla i filen jackdrc i ditt hembibliotek.

mvh,

Link to comment
Dela på andra sajter

Har ingen som helst aning om Rosegarden men generellt så har midi en timestamp som anger när ljudet skall läggas som spelas in. Hade samma problem i Cubase och behövde bara klicka i "Use system TimeStamp" så löste det sig. Kolla efter något liknande i Rosegarden. Här är en tråd där de jiddrar om det men jag vet in om det hjälper.

http://tapas.affenbande.org/wordpress/?page_id=40

Annars sök på Timestamp och Rosegarden. (Börjar förresten Ardour och Rosegarden komma i trim? Har sneglat på dem i flera år men tidsbristen är svår att slåss mot...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det skiljde exakt taktvis om det nu va en eller två. För jag gick alla fall in på Configure Rosegarden => "antal inräkningstakter vid inspelning" och ändrade från 2 till 0, så nu fungerar det som önskat. Visst för övrigt tycker jag programmen är i trim. Gillar fjädern i Ardour som man kan dra ljudet fram eller bak i önskad hastighet. Går att få det att låta riktigt snuskigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...