Jump to content
Annons

Inläggsbyte i Gibson LP?


tAUG

Recommended Posts

Tjena!

Det är såhär att jag har en Gibson LP Special som jag verkligen tycker om! Meen den har de här tråkiga inläggen (ni vet, prickar...) jämfört med de snygga(!) "Gibsoninläggen".

Till frågan: Kan man på nåt sätt byta ut dessa tråkiga prickar, och isf hur mycket skulle ett sånt ingrepp inverka på; andrahandsvärdet, ljudet(eller ja äh..?), plånboken för övrigt(pris 🙂)?

Lite funderingar bara.. Vore tacksam för svar!

MVH Christian

EDIT: sär skrivning 🙂

Redigerat av tAUG
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

har du en gibson, och så mycket erfarenhet av renovering av gitarrer, så att du inte vet att det heter blockinlägg, så rekommenderar jag dig att inte röra inläggen på nåt sätt.

att byta är inte bara att trycka ut det med en kniv ich sen pressa in nya. det måste fräsas upp nya hål och de måste stämma exakt, och inte nog med det måste du förmodligen ta bort alla band innan du ens gör ngt på halsen. för att när inläggen är i, efter mkt arbete så ska hela halsen slipas, och lackas och sen kan man stoppa tillbaks bandstavarna.

om du gör det bra - vilket kräver flera års erfarenhet. FLERA. så kanske du kan öka andrahandsvärdet, men förmodligen inte. kostnad? några hundralappar under att köpa en ny hals, låta en kunnig gitarrtekniker sätta dit den, intonera etc.

just det ja, du har les paul.. limmad hals? det innebär att en kunnig gitarrtekniker måste ta bort limmet.

nåväl, du förstår vad jag menar.. gör det för fan inte. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

har du en gibson, och så mycket erfarenhet av renovering av gitarrer, så att du inte vet att det heter blockinlägg, så rekommenderar jag dig att inte röra inläggen på nåt sätt.

att byta är inte bara att trycka ut det med en kniv ich sen pressa in nya. det måste fräsas upp nya hål och de måste stämma exakt, och inte nog med det måste du förmodligen ta bort alla band innan du ens gör ngt på halsen. för att när inläggen är i, efter mkt arbete så ska hela halsen slipas, och lackas och sen kan man stoppa tillbaks bandstavarna.

om du gör det bra - vilket kräver flera års erfarenhet. FLERA. så kanske du kan öka andrahandsvärdet, men förmodligen inte. kostnad? några hundralappar under att köpa en ny hals, låta en kunnig gitarrtekniker sätta dit den, intonera etc.

just det ja, du har les paul.. limmad hals? det innebär att en kunnig gitarrtekniker måste ta bort limmet.

nåväl, du förstår vad jag menar.. gör det för fan inte. 😄

😛 Okej det ska jag hålla mig borta ifrån alltså 🙂

Tack för svaret iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Visste först inte vad du menade. Pratar han om ådringen i träet eller vadå, tänkte jag. Ränder på bredden eller quiltat...

Blockinlägg är det.

Skit i dem!

😮

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Visste först inte vad du menade. Pratar han om ådringen i träet eller vadå, tänkte jag. Ränder på bredden eller quiltat...

Blockinlägg är det.

Skit i dem!

😄

:musik

😄 Äsch. Blockinlägg och blockinlägg, trodde bara det hette inlägg 😉

Men nu har jag lärt mig en läxa 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...