Jump to content
Annons

Naturlig bas?


ztevie

Recommended Posts

Hur får jag till ett naturligt bas-ljud a'la rock/hårdrock?

Finns det nån bra plugin så man kan ratta till midi så att det åtminstone låter hyfsat eller, mer troligt, nånting typ Amplitube fast för bas, så man kan lira in eget och påverka ljudet efteråt?

Har ingen bas, bara elgura...

Tycker inte de här synthbas-ljuden som finns överallt riktigt passar i det jag tänkt lira.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Danny Cort (oregistrerad)

Amplitube har ju bas-presets...iallafall i min burk.

Annars kan du testa "trilogy". Massor av grymma analoga baasar.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Har de det? Var inne på deras sida och kikade på preset-listan men inte fan såg jag nåt...

Skulle det funka bra, menar du?

Jag väntar på att få en beställd LIne6 POD 2 i dagarna. Undrar om man kan ratta till nåt basliknande med den...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Har de det? Var inne på deras sida och kikade på preset-listan men inte fan såg jag nåt...

Skulle det funka bra, menar du?

Jag väntar på att få en beställd LIne6 POD 2 i dagarna. Undrar om man kan ratta till nåt basliknande med den...?

Jag menar att det är värt att testa. Jag har flera stycken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste få trycka på att till större del än vad mååånga tror handlar det om hur man spelar. Blir lätt keyboardbas om man inte passar sig när man spelar in baslinjer. Tänk på timing, frasering och inte minst LÄNGDEN på tonerna. Många spelar in basen med för mycket legatotoner (många dåliga bassister också). Det dödar lätt svänget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar på att få en beställd LIne6 POD 2 i dagarna. Undrar om man kan ratta till nåt basliknande med den...?

För guds skull lägg ner lite mer pengar och köp Pod XT! du tjänar i längden på att använda den. Många fler möjligheter att bygga egna ljud samt att man faktiskt kan skruva till sig ett schysst basljud genom att använda en schysst 4x12:a tillsammans med en lite tube-screamer eller dylikt. Pod 2.0 är väldigt "gammalmodig" i jämförelse med XT:n.

Du kommer ändå bara ångra att du köpt 2.0:an och sälja den och köpa XT:n det kab jag lova. Då förlorar du ju även pengar eftersom du får mindre för din 2.0 när du säljer den. 😲

så Go for XT och lina in i mixerbordet eller rakt in i ljudkortets line-ingång!

detta självklart endast om du har en bas och vill ha bättre kräm i den, går ju inte att kombinera med MIDI-filer :rolleyes:

PS. till elgurkan så kan du få till allt från cleanaste soundet till råskön tuuuung dist! verkligen värt pengarna!!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, nu är ju pod2:an på väg så nån uppgradering blir det inte.

Midi-bas blir såklart inte bra, men jag är total nybörjare vad gäller inspelning på dator så jag är nästan nöjd bara jag får nåt ljud att fastna i burken.

Tar väl ett tag att ens få en egen visa med trummor, bas och gitarr till hårddisken, man ska väl göra varenda generalfel som finns innan man lär sig...?

Jag får testa med att låna en bas, köra den genom nåt rent ljud i Poden och sen försöka ratta till med EQ och Comp...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en riktig bas genom en riktig förstärkare. Om du väljer line eller uppmikning är upp till dig. Den signal du har att arbeta med sen är vad du har, d v s en riktig bas komplett med strängljud, bandrassel, plektrumknäpp, mikrofonbrum, fingerplumpar temposvängningar etc etc. Det här går aldrig att efterlikna med MIDI eller stora ljudbibliotek, och det är det som ger "det naturliga svänget och soundet". Sen är där förstås ingenting som hindrar dig att "försköna" det med lite editering, EQ och kompressor. Det som går att göra till det bättre ska man göra till det bättre. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en riktig bas genom en riktig förstärkare. Om du väljer line eller uppmikning är upp till dig. Den signal du har att arbeta med sen är vad du har, d v s en riktig bas komplett med strängljud, bandrassel, plektrumknäpp, mikrofonbrum, fingerplumpar temposvängningar etc etc. Det här går aldrig att efterlikna med MIDI eller stora ljudbibliotek, och det är det som ger "det naturliga svänget och soundet". Sen är där förstås ingenting som hindrar dig att "försköna" det med lite editering, EQ och kompressor. Det som går att göra till det bättre ska man göra till det bättre. 😄

jag är helt på din synvinkel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Kör en riktig bas genom en riktig förstärkare.

Läs ordentligt nästa gång så slipper du göra bort dig igen.

Karln har ju ingen bas.

Det var det frågan handlade om.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Kör en riktig bas genom en riktig förstärkare. Om du väljer line eller uppmikning är upp till dig. Den signal du har att arbeta med sen är vad du har, d v s en riktig bas komplett med strängljud, bandrassel, plektrumknäpp, mikrofonbrum, fingerplumpar temposvängningar etc etc. Det här går aldrig att efterlikna med MIDI eller stora ljudbibliotek, och det är det som ger "det naturliga svänget och soundet". Sen är där förstås ingenting som hindrar dig att "försköna" det med lite editering, EQ och kompressor. Det som går att göra till det bättre ska man göra till det bättre. 😄

jag är helt på din synvinkel.

Ja du är ju känd för att använda livebas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man endast talar mjukvara skulle jag rekommendera Triology. Det går att ratta till rätt bra ljud MEN det ställer som nämnts tidigare stora krav på en själv. Att man spelar baslinjen likt en bassist dvs. Ser man däremot på priset för Triology i jämförelse med att köpa en helt ok bas och förstärkare tycker jag ändå det senare lönar sig väl.

Men för att svara på din fråga, ja. Det går att få till helt skapliga ljud om man använder exempelvis Triology! Enligt min åsikt.

Edit: Baspatchar i diverse program har aldrig varit användbart för mig (spelade på gitarr). Med undantag för Roland VG-88 där det finns en del roliga ljud.

Redigerat av Lindh
Link to comment
Dela på andra sajter

Snacka med en basist då. Låt han/hon få köra lite sessionbas. Låt dem få låna hem låten/låtarna på CD en vecka eller två för att lyssna igenom vad du tänkt dig och komma upp med lite förslag på basspel innan du låter de spela in. Alltid roligare om man är fler, och oftast blir det bättre då. 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

En låt vi spelade in med mitt förra band gjorde vi först med "MIDI-bas" eftersom vi hade problem att få till ett bra basljud då... Blev sådär, så när basisten köpt en bättre bas och bas-POD så spelade han in samma basslinga igen. Blev en enorm skillnad på driv och sväng!

Edit: Intesseklubben antecknar...? 😕

Redigerat av android
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, alltså, jag kan ju låna en bas. Känner en del såna där skumma basister. har lirat gitarr ganska länge så visst skulle jag kunna lägga på en hyfsad basgång själv, fast det inte varit Flea-kvalitet på den..

Fast vad jag tänkte här var att när man börjar med att lägga upp låtens struktur med trummor osv kunna spela in bas på ett enkelt sätt. Fast det kanske inte skulle låta så himla bra så skulle man ändå få grunden på basen... Men bipp-blopp basen som blir resultatet av midibas är kanske inte så lockande ens då.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Kör en riktig bas genom en riktig förstärkare. Om du väljer line eller uppmikning är upp till dig. Den signal du har att arbeta med sen är vad du har, d v s en riktig bas komplett med strängljud, bandrassel, plektrumknäpp, mikrofonbrum, fingerplumpar temposvängningar etc etc. Det här går aldrig att efterlikna med MIDI eller stora ljudbibliotek, och det är det som ger "det naturliga svänget och soundet". Sen är där förstås ingenting som hindrar dig att "försköna" det med lite editering, EQ och kompressor. Det som går att göra till det bättre ska man göra till det bättre. 😉

jag är helt på din synvinkel.

Ja du är ju känd för att använda livebas.

music271.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag väntar på att få en beställd LIne6 POD 2 i dagarna. Undrar om man kan ratta till nåt basliknande med den...?

Line6 har ju en BasPod till detta ändamålet, själv använder jag min Pod Pro även till Bas, Har en Fender Jazzbas, inga problem alls med det

Redigerat av MagnusBryngelsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...