Jump to content
Annons

Studiobyggare i Stockholm sökes!


JonnyBoy

Recommended Posts

Annons
Vad ska ni spela in? Behöver rummet vara ljudisolerat, eller räcker det med att behandla akustiken?

Finns det mer utrymme i anslutning till de 9 kvm. Kommer ni både spela in och mixa i samma rum?

Hela lokalen är 28 kvadratmeter, vi behöver ett ljudisolerat inspelningsrum där vi ska lägga trummor och förstärkare och sång och sånt. Resten av lokalen ska vara kontrollrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska ni spela in? Behöver rummet vara ljudisolerat, eller räcker det med att behandla akustiken?

Finns det mer utrymme i anslutning till de 9 kvm. Kommer ni både spela in och mixa i samma rum?

Hela lokalen är 28 kvadratmeter, vi behöver ett ljudisolerat inspelningsrum där vi ska lägga trummor och förstärkare och sång och sånt. Resten av lokalen ska vara kontrollrum.

så 3x3m isolerat rum där du ska få in ett trummset? kommer kanske bli svårt.

hur isolerat måste det vara? vilket läckage är acceptabelt? vad har du för budget?

vad består dina existerande väggar av? vad är takhöjden? är lokalen redan fördelad på två rum eller ska det byggas ett mindre rum inuti det existerande?

a

Link to comment
Dela på andra sajter

så 3x3m isolerat rum där du ska få in ett trummset? kommer kanske bli svårt.

hur isolerat måste det vara? vilket läckage är acceptabelt? vad har du för budget?

vad består dina existerande väggar av? vad är takhöjden? är lokalen redan fördelad på två rum eller ska det byggas ett mindre rum inuti det existerande?

a

Det kanske är lite större än 9 kvadratmeter. Det är lite kilformat. bredd 3,20, längd ena sidan 4m längd andra sidan 2,70. Kommer lätt få plats ett litet trumset.

Rummet måste vara så isolerat att man ska kunna lägga sång utan att ljudet från monitorerna i kontrollrummet läcker in i micken på normal ljudvolym. Att det läcker lite när man spelar trummor eller gasar en förstärkare på max är ok.

Budget. Tja. Skulle helst se att det slutar på under 100.000 kr.

Existerande väggarna är extremt tjocka stenväggar åt alla håll. Det är en källarlokal, som en liten grotta.

Takhöjden är väl strax över 2 meter. 2,20 kanske.

Lokalen är redan avdelad med en vägg precis som vi vill ha det, men det är alldeles för dåligt gjort. Man kanske måste riva det och bygga ett litet rum i rummet istället. Men jag vet inte, det är därför vi behöver någon som fattar sånt och kan säga vad som måste göras.

En liten ritning:

studioritning.png

Redigerat av JonnyBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm inte att man tappar en hel del yta när man bygger ett flytande rum. Dina 9 kvm (som redan är väl lite för ett inspelningsrum) kommer att resultera i ett litet inspelningsbås - och är man nöjd med det så visst. Däremot är jag betydligt mer oroad över din takhöjd. 2.20 är i lägsta laget även i ett färdigt rum. Ska du bygga ett regelgolv på dämpkuddar, reglat tak osv osv så är det bara Frodo och hans polare som får plats där inne när du är klar.

Så mitt tips blir att se dig om efter en annan lokal. Det lär vara betydligt billigare än att stå med en färdig studio som man "tar på sig" istället för att gå in i.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, vi hoppas ju på att det ska räcka med att sätta upp en riktigt fet vägg (eller två) med dubbla dörrar och massor av glasrutor. Jag kan inte tänka mig att det går så mycket vibrationer genom golv, väggar och tak eftersom det är av extremt massiv sten. Man kan tänka sig att bygga ett tungt podie också som står på gummifötter för att minska basvibrationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...