Jump to content
Annons

Depeche Mode ljuden


Staffan (oregistrerad)

Recommended Posts

Staffan (oregistrerad)

Jag tänker göra en Depeche Mode remix av en av deras tidigare låtar och skulle behöva lite originalljud för att få remixen att låta Depeche Mode. Jag tänker inte sampla av någon låt när jag gör remixen utan tänker komponera allt från scratch (kanske med lite hjälp av en midi-fil).

Är det någon som vet av något bra ställe på nätet där man kan få tips om hur man får till några vanliga Depeche Mode ljud ? Det kan vara samplingar eller patchar till VST-syntar.

Det verkar ju finnas en uppsjö av artister som kopierar Depeche, så jag antar att det borde finnas ett diskussionsforum som diskuterar detta ämne.

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Depeche Mode hade ju ett tag som regel att bara använda varje ljud en gång. Dessutom har de ju förnyat sitt sound till varje album. Deras "sound" bygger inte på något speciellt ljud, utan på hur de bygger upp låtarna, Martin Gores melodier och Dave Gahans röst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Staffan (oregistrerad)

Du kanske har rätt, fast jag hade hoppats på ett annat svar. När man lyssnar på grupper som tex Diesel Christ så får man intrycket att de måste ha fått tag i samma utrustning som DM när de gjorde sina album. Troligtvis ligger det mycket detektivarbete bakom deras resultat.

Det känns som att det finns typ av ljud som återkommer i olika låtar, även om de låter lite olika. Tex finns det ett pianoljud som skulle vara intressant att få till, vilket kan höras i låtar som tex Walking In My Shoes ( http://www.youtube.com/watch?v=tlv0j-ikYeA )

Alla tips är välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Walking in my shoes kan ju knappast räknas till någon av deras tidigare produktioner!

Det kallas för "cover" när man gör en version av en låt som redan är utgiven. En Remix är en omarbetad produktion som använder delar av originalprodden, t ex sången.

På Songs of Faith & Devotion började dom ju använda gitarrer, så då gick ju dom bort..... (jag förlät dom senare)

Menar du melodiljudet som ligger bl a efter refräng 1, lite metalliskt.

Eftersom det redan finns 10067 band som låter Depeche varför inte göra något annorlunda?

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Staffan (oregistrerad)
Menar du melodiljudet som ligger bl a efter refräng 1, lite metalliskt.
Japp.
Eftersom det redan finns 10067 band som låter Depeche varför inte göra något annorlunda?
Jag håller med. Jag tänker inte försöka göra en 1:1 kopia av deras låtar utan tänker försöka göra en annorlunda cover av deras låt No Disco, men jag tyckte att det kunde vara kul att få till några klassiska DM-ljud för att man lättare skulle kunna höra ursprunget till DM (troligtvis blir det en instrumental version av låten). Det kommer att bli ett helt annat beat med ny basgång, trummor, helt nya accord, etc.

Kanske man får försöka att sampla något ljud i från en befintlig DM-låt, ifall det inte finns lättillgängligt på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Walking in my shoes kan ju knappast räknas till någon av deras tidigare produktioner!

Det kallas för "cover" när man gör en version av en låt som redan är utgiven. En Remix är en omarbetad produktion som använder delar av originalprodden, t ex sången.

På Songs of Faith & Devotion började dom ju använda gitarrer, så då gick ju dom bort..... (jag förlät dom senare)

Menar du melodiljudet som ligger bl a efter refräng 1, lite metalliskt.

Eftersom det redan finns 10067 band som låter Depeche varför inte göra något annorlunda?

/Carl

Förlåt en dm-fanatiker, men det är i princip fler gitarrspår på violator... 😄 men, inte lika framträdande nej 😛

fick oxo en chock när SOFAD kom 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt en dm-fanatiker, men det är i princip fler gitarrspår på violator... 😄 men, inte lika framträdande nej 😛

fick oxo en chock när SOFAD kom 🙂

Jo, om jag inte minns fel så höll M.Gore på o viftade med nån konstig gitarr redan på Construction time again tiden.....

/Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du melodiljudet som ligger bl a efter refräng 1, lite metalliskt.
Japp.
Eftersom det redan finns 10067 band som låter Depeche varför inte göra något annorlunda?
Jag håller med. Jag tänker inte försöka göra en 1:1 kopia av deras låtar utan tänker försöka göra en annorlunda cover av deras låt No Disco, men jag tyckte att det kunde vara kul att få till några klassiska DM-ljud för att man lättare skulle kunna höra ursprunget till DM (troligtvis blir det en instrumental version av låten). Det kommer att bli ett helt annat beat med ny basgång, trummor, helt nya accord, etc.

Kanske man får försöka att sampla något ljud i från en befintlig DM-låt, ifall det inte finns lättillgängligt på nätet.

Svårt att säga vad det är för ljud, men jag skulle tro att det är flera ljud på varandra, låter som en gitarr, nån synth genom resonans-filter, sen tycker jag det ligger ett riktigt pianoanslag på ettorna. Kanske har dom kört hela skiten genom gitarr-preamp.

på Speak and Spell använde de i princip bara monofoniska synthar, har för mig att de bl a hade en Moog Source, men inga av ljuden är ju speciellt avancerade, det mesta bygger på traditionell subtraktiv synthes. Många av dagens VsTi-synthar är så mycket mer avancerade så kolla efter enkla monosynthar, finns mängder av gratispluggar som låter basic. I logic har du t ex ES-1, låtar blipp hur man än gör :-)

trummorna är Korg kpr-77 och 808 o 606.

På A brooken frame är det mycket Jupiter-8 och PPG'n och Emulatorn gjorde entre på Construction time

/Carl

Edit 1

JO, Roland system 100 jobbade dom väl med oxå

Edit 2

Det är ju faktiskt Vince Clark som skrivit Nodisco vet inte hur stor del av produktionen han va inblandad i men han har ju släppt ett par sampling CDs.

Lyssnade lite på låten, blippandet som ligger är typiskt system 100 eller Buchla ljud. Ett ganska fett ljud som låter lite Bell om (inte Andy alltså), är typiskt ringmodulator.

Många edit blev det, nu ska jag ge mig ;-)

/X

Redigerat av xarl
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du melodiljudet som ligger bl a efter refräng 1, lite metalliskt.
Japp.
Eftersom det redan finns 10067 band som låter Depeche varför inte göra något annorlunda?
Jag håller med. Jag tänker inte försöka göra en 1:1 kopia av deras låtar utan tänker försöka göra en annorlunda cover av deras låt No Disco, men jag tyckte att det kunde vara kul att få till några klassiska DM-ljud för att man lättare skulle kunna höra ursprunget till DM (troligtvis blir det en instrumental version av låten). Det kommer att bli ett helt annat beat med ny basgång, trummor, helt nya accord, etc.

Kanske man får försöka att sampla något ljud i från en befintlig DM-låt, ifall det inte finns lättillgängligt på nätet.

Svårt att säga vad det är för ljud, men jag skulle tro att det är flera ljud på varandra, låter som en gitarr, nån synth genom resonans-filter, sen tycker jag det ligger ett riktigt pianoanslag på ettorna. Kanske har dom kört hela skiten genom gitarr-preamp.

på Speak and Spell använde de i princip bara monofoniska synthar, har för mig att de bl a hade en Moog Source, men inga av ljuden är ju speciellt avancerade, det mesta bygger på traditionell subtraktiv synthes. Många av dagens VsTi-synthar är så mycket mer avancerade så kolla efter enkla monosynthar, finns mängder av gratispluggar som låter basic. I logic har du t ex ES-1, låtar blipp hur man än gör :-)

trummorna är Korg kpr-77 och 808 o 606.

På A brooken frame är det mycket Jupiter-8 och PPG'n och Emulatorn gjorde entre på Construction time

/Carl

Edit 1

JO, Roland system 100 jobbade dom väl med oxå

Edit 2

Det är ju faktiskt Vince Clark som skrivit Nodisco vet inte hur stor del av produktionen han va inblandad i men han har ju släppt ett par sampling CDs.

Lyssnade lite på låten, blippandet som ligger är typiskt system 100 eller Buchla ljud. Ett ganska fett ljud som låter lite Bell om (inte Andy alltså), är typiskt ringmodulator.

Många edit blev det, nu ska jag ge mig ;-)

/X

Waldorf PPG låter mycket som tidig DM men den gamla VST:n som finns har rätt kasst ljud tyvärr. Nån som vet om det finns någon PPG i ny tappning?

Kan tipsa om Terratec Komplexer med. Störtskön 😛

Redigerat av Flebbo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänker göra en Depeche Mode remix av en av deras tidigare låtar och skulle behöva lite originalljud för att få remixen att låta Depeche Mode. Jag tänker inte sampla av någon låt när jag gör remixen utan tänker komponera allt från scratch (kanske med lite hjälp av en midi-fil).

Är det någon som vet av något bra ställe på nätet där man kan få tips om hur man får till några vanliga Depeche Mode ljud ? Det kan vara samplingar eller patchar till VST-syntar.

Det verkar ju finnas en uppsjö av artister som kopierar Depeche, så jag antar att det borde finnas ett diskussionsforum som diskuterar detta ämne.

Tacksam för svar.

Här hittade jag ett bra ställe som namnger vilka synthar, samplers osv dom använt.

http://www.tuug.utu.fi/~jaakko/dm/keyboards.html

Redigerat av Flebbo
Link to comment
Dela på andra sajter

Här en gubbe som diggat dom från början.. 😛 Byggde min egna första synth 1976. När nån nämner DM för mig så associerar jag direkt till det tidiga soundet DM hade. Det analoga.. På en tiden var det Vince Clark som var huvudköksmästare då det gällde att designa soundet och hans egna favvosynt en Prophet Pro One. Han använde i princip samma sättning då han lämnade bandet och gick över till Yazoo.. Men på det tidiga soundet var det mycket Pro One men även Korg MS10/20, Roland Promar + massa andra gamla analoga synthar. En sak som var kul med Vince var att han aldrig anammade MIDI.. Han tyckte timingen var urusel så han triggade sina syntar med hjälp av CV och Gate med analoga sequencers helst. Men kontentan är att då Vince var med så var det så gott som helt analoga synthar som gällde för honom. Martin och andra sidan hade visst en PPG vad jag minns. ☺️

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...