maagnas Postat 17 februari 2008 Postat 17 februari 2008 Hej ! Jag har blivit erbjuden att köpa ett MCI 600 series mixerbord (jag är ute efter ett "pro" bord). Jag vet att det ska vara ett bra bord men när man tittar på nätet finns det en del varnings trianglar där ute. Ett exempel på det är att många gammla consoller har blivit "recappade" och jag är inte säker på vad det betyder. Är det någon som har erfarenhet med ett sånt bord? MVH Magnus
Niklas Gunhamn Postat 17 februari 2008 Postat 17 februari 2008 Kondensatorer, som det finns gott om i filter/EQ, åldras och får ändrade värden med tiden. Typ och hastighet på åldringen beror på vad det är för typ av kondensatorer; elektrolyt, papper, polyester. Finns att läsa massor om detta på nätet. I praktiken betyder det att du inte längre har samma frekvens eller Q på EQn när den är gammal. Så om du hittar ett pro-bord (som brukar innehålla mängder med kondensatorer i filterdelarna) som är "recappat" så skall du vara ganska glad, hihi. Det är tokmycket jobb att löda om gamla bord! Som med alla gamla bord så brukar potentiometrar och switchar bli oxiderade ("skrapar"). Brukar komma i form ju mer man använder det. Och karaktären på ljudet kan vara häftig i många gamla konstruktioner så jag säger bara "go for it!" mvh -niklas-
maagnas Postat 17 februari 2008 Trådstartare Postat 17 februari 2008 Kondensatorer, som det finns gott om i filter/EQ, åldras och får ändrade värden med tiden. Typ och hastighet på åldringen beror på vad det är för typ av kondensatorer; elektrolyt, papper, polyester. Finns att läsa massor om detta på nätet. I praktiken betyder det att du inte längre har samma frekvens eller Q på EQn när den är gammal. Så om du hittar ett pro-bord (som brukar innehålla mängder med kondensatorer i filterdelarna) som är "recappat" så skall du vara ganska glad, hihi. Det är tokmycket jobb att löda om gamla bord! Som med alla gamla bord så brukar potentiometrar och switchar bli oxiderade ("skrapar"). Brukar komma i form ju mer man använder det. Och karaktären på ljudet kan vara häftig i många gamla konstruktioner så jag säger bara "go for it!" mvh -niklas- ok! TACKAR 🙂 ja men då va det som jag trodde, bara det där ordet som spökade! Har ett gammat soundcraft som är halvt "recappad" (ska börja svänga mig med det ordet nu då jag vet vad det betyder 😆) Svin dyrt!! Jag har aldrig sprungit på ett MCI så jag vet inte hur det beter sig.
Bo Hansén Postat 21 februari 2008 Postat 21 februari 2008 Normalt när vi pratar om "re-capping" så är det elektrolytkondensatorer vi byter i mixerbord, det är däremot sällan att vanliga kondensatorer av polyester/plastfolie typ (under 1 uF) bytes. Elektrolyterna var ganska dåliga under 1970/80 talet, och det är denna ålder på mixerbord som det är mest problem med idag gällande skrapande pottar och smällande omkopplare, "svampig" bas-återgivning m.m. När det gäller MCI så får man se upp, eftersom dom har använt mycket "bipolära elektrolyter" i sina mixerbord som 500 och 600 serien. Så om man ersätter dessa med vanliga elektrolyter och vänder polariteten fel, så kan det bli mycket problem med skrapande pottar och smällande omkopplare om man har otur. Förövrigt så är 600 bordet ett ganska bra bord med mycket finesser, men personligen så gillar jag MCI's första generation som 400 och 500 serien, som har ett mer personligt sound med en mer "rockig" karaktär som hördes på många USA produktioner under 1970 talet. 600 bord som kommer från SR/SVT är också ganska mycket ombyggda, och fodrar en hel del arbetsinsats innan dom blir tillbaks i orginal igen. --Bosse
maagnas Postat 21 februari 2008 Trådstartare Postat 21 februari 2008 Normalt när vi pratar om "re-capping" så är det elektrolytkondensatorer vi byter i mixerbord, det är däremot sällan att vanliga kondensatorer av polyester/plastfolie typ (under 1 uF) bytes.Elektrolyterna var ganska dåliga under 1970/80 talet, och det är denna ålder på mixerbord som det är mest problem med idag gällande skrapande pottar och smällande omkopplare, "svampig" bas-återgivning m.m. När det gäller MCI så får man se upp, eftersom dom har använt mycket "bipolära elektrolyter" i sina mixerbord som 500 och 600 serien. Så om man ersätter dessa med vanliga elektrolyter och vänder polariteten fel, så kan det bli mycket problem med skrapande pottar och smällande omkopplare om man har otur. Förövrigt så är 600 bordet ett ganska bra bord med mycket finesser, men personligen så gillar jag MCI's första generation som 400 och 500 serien, som har ett mer personligt sound med en mer "rockig" karaktär som hördes på många USA produktioner under 1970 talet. 600 bord som kommer från SR/SVT är också ganska mycket ombyggda, och fodrar en hel del arbetsinsats innan dom blir tillbaks i orginal igen. --Bosse så det blir en dyr historia tror du om det är mkt att fixa.. Tack för informationen.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.