Jump to content
Annons

Reason 4.0, vill kunna använda Reaktor.


Mollin (oregistrerad)

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)

Hej,

Jag använder Reason 4.0 när jag producerar min musik .. men jag har skaffat mig Reaktor, jag vet om att man inte kan använda VST syntar i Reason men jag undrar då om det finns någon gratisprogram som kan ta VST pluggar?

Jag får helt enkelt göra ljuden i det programet (som jag hoppas att det finns något gratis) och sen sampla ner det i samma tempo och göra det till en wav fil. Sen in i NN-XT eller öppna upp den i ReCycle.

Nå, vad kan jag göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Mollin (oregistrerad)
Annars så har du ju alltid Reaper och MuLab.

Sökte på "Reaper" .. men det kostar, om man ska ha en registreringskod. Eller fungerar den utan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars så har du ju alltid Reaper och MuLab.

Sökte på "Reaper" .. men det kostar, om man ska ha en registreringskod. Eller fungerar den utan?

Kostar inget.....

Den funkar klockrent. Det är en shareware utan begränsningar.

Den har riktigt shyssta themes med om man inte gillar det nuvarande utseendet.

http://stash.reaper.fm/tag/Themes

Funderar faktiskt själv på att byta ut cubase mot reaper.

Redigerat av Flebbo
Link to comment
Dela på andra sajter

Missade du Studio 10-07 i höstas? Då följde Samplitude SE 9 med tidningen, ett komplett musikprogram med både VST-stöd för t ex Reaktor och Rewire för t ex Reason.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Missade du Studio 10-07 i höstas? Då följde Samplitude SE 9 med tidningen, ett komplett musikprogram med både VST-stöd för t ex Reaktor och Rewire för t ex Reason.

Ja den måste jag ha missat, hur ofta kommer tidningen ut? 😲

Sen om Samplitude, verkar inte finns någon gratisversion av den 🙁

Redigerat av Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tidningen kommer elva gånger om året. Nummer 10-07 som gratisversionen av Samplitude följer med kan du beställa från http://stutjanster.idg.se/komplettera/

Du kanske redan vet om det, men det går att spela in ljud i Reaktor också. Högerklicka i Strukturvyn och välj Insert Instrument -> Recorders+Players och klicka på Stereo File Recorder. Sedan kopplar du instrumentet/n som du vill spela in till L och R så är det bara att spela in. Högerklicka sedan där det står "untitled.wav", under WAV-file och väljs Export Tapedeck Audio så får du upp den vanliga spar-dialogen. Om du ska spela in mer än fem sekunder åt gången måste du ändra i egenskaperna för Tapedeck-modulen. Längst ned i properties-fönstret finns Max Recording Size som alltså är satt till 5 som standard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det e lite omständigt att spela in det i Daw-programet för att sedan importera som en sampling i NN-XT. Tycker det är smidigare att exportera från Reason och istället importera i Daw-programmet och där göra färdigt låten med dina VST-pluggar. 🙂 Visserligen samma sak fast baklänges men det kan vara struligt att I Reason få ljudfilen i samplingen att börja exakt när man vill och man kan inte hoppa till mitten av låten utan måste lyssna från början hela tiden vilket är tidskrävande.

Bara min mening. 🙂 Nu är jag sugen på kaka.

Mvh

Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annars så har du ju alltid Reaper och MuLab.

Sökte på "Reaper" .. men det kostar, om man ska ha en registreringskod. Eller fungerar den utan?

Kostar inget.....

Den funkar klockrent. Det är en shareware utan begränsningar.

Den har riktigt shyssta themes med om man inte gillar det nuvarande utseendet.

http://stash.reaper.fm/tag/Themes

Funderar faktiskt själv på att byta ut cubase mot reaper.

Verkar som ett kanonprogram det där. Är det stabilt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars så har du ju alltid Reaper och MuLab.

Sökte på "Reaper" .. men det kostar, om man ska ha en registreringskod. Eller fungerar den utan?

Kostar inget.....

Den funkar klockrent. Det är en shareware utan begränsningar.

Den har riktigt shyssta themes med om man inte gillar det nuvarande utseendet.

http://stash.reaper.fm/tag/Themes

Funderar faktiskt själv på att byta ut cubase mot reaper.

Verkar som ett kanonprogram det där. Är det stabilt?

Jorå, det är väl varken bättre eller sämre än andra DAWs ang stabiliteten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...