Jump to content
Annons

Hur mycket kan jag pressa ur monitorerna?


Discodunk

Recommended Posts

Hej!

Jag undrar hur mycket volym jag kan pressa ur mina monitorer. Sitter med ett par KRK RP6 SE och är lite fundersam kring hur hög volym jag kan få ut utan att spräcka dem. Finns det något knep för att se vart maxgränsen ligger? Är det farligt att hålla en konstant hög volym i monitorerna? Sedan har jag hört att man får fram lägre frekvenser när man ökar volymen. Stämmer detta?

Mvh Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag undrar hur mycket volym jag kan pressa ur mina monitorer. Sitter med ett par KRK RP6 SE och är lite fundersam kring hur hög volym jag kan få ut utan att spräcka dem. Finns det något knep för att se vart maxgränsen ligger? Är det farligt att hålla en konstant hög volym i monitorerna? Sedan har jag hört att man får fram lägre frekvenser när man ökar volymen. Stämmer detta?

Mvh Carl

jag tror det hinner bli tillräckligt högt innan du nått gränsen

nån speciell anledning till att du vill köra väldigt högt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl närfältare? Sådana är inte gjorda för att köra som discohögtalare, så du ska nog vara lite försiktig. Det är därför man har både närfältare OCH huvudmonitorer i proffs-studios... 🙂

Lägre frekvenser när man ökar volymen? Du kan snarare tvärtom få mer problem med fasutsläckningar, eftersom rummet påverkar allt mer, ju mer du ökar volymen. Dessutom kommer rummet att ge en kompressionseffekt vid hög volym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lägre frekvenser när man ökar volymen? Du kan snarare tvärtom få mer problem med fasutsläckningar, eftersom rummet påverkar allt mer, ju mer du ökar volymen. Dessutom kommer rummet att ge en kompressionseffekt vid hög volym.

men har man väldig låg volym från början och ökar volymen så hör du ju mer av basfrekvenserna i relation mot mellanregistret än vid lägre volym: den sk "loudness-effekten", å då är inte rummets färgning inräknad.

EDIT: har även att göra med hur pass bra monitorer man har, t.ex en "billig hifi"-högtalare skiftar mer i frekvenskurvan vid olika volymer än en bra studio-monitor

correct me if im wrong 🙂

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag undrar hur mycket volym jag kan pressa ur mina monitorer. Sitter med ett par KRK RP6 SE och är lite fundersam kring hur hög volym jag kan få ut utan att spräcka dem. Finns det något knep för att se vart maxgränsen ligger? Är det farligt att hålla en konstant hög volym i monitorerna? Sedan har jag hört att man får fram lägre frekvenser när man ökar volymen. Stämmer detta?

Mvh Carl

jag tror det hinner bli tillräckligt högt innan du nått gränsen

nån speciell anledning till att du vill köra väldigt högt?

jag har egentligen inget "behov" utav högre volym. Jag är mer nyfiken på att veta vart gränsen går innan man får problem med monitorerna. De används för att producera house mest just nu och jag har inga tankar på att använda dom som "discohögtalare", men ibland vill jag kunna dra på lite för att känna efter trycket i höga volymer i något annat än mina lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag undrar hur mycket volym jag kan pressa ur mina monitorer. Sitter med ett par KRK RP6 SE och är lite fundersam kring hur hög volym jag kan få ut utan att spräcka dem. Finns det något knep för att se vart maxgränsen ligger? Är det farligt att hålla en konstant hög volym i monitorerna? Sedan har jag hört att man får fram lägre frekvenser när man ökar volymen. Stämmer detta?

Mvh Carl

jag tror det hinner bli tillräckligt högt innan du nått gränsen

nån speciell anledning till att du vill köra väldigt högt?

jag har egentligen inget "behov" utav högre volym. Jag är mer nyfiken på att veta vart gränsen går innan man får problem med monitorerna. De används för att producera house mest just nu och jag har inga tankar på att använda dom som "discohögtalare", men ibland vill jag kunna dra på lite för att känna efter trycket i höga volymer i något annat än mina lurar.

tror inte det ska va några problem... mina monitorer lyser rött om jag pressar dem för mycket, å jag har inte sett nånting i närheten av rött i min lysdiod och jag har ändå dragit på så in i *** 🙂 Sålänge du inte sitter å mixar i en aula så ska du nog ha tillräckligt med volym. 😐

EDIT: jag har ju dock inga KRK, men Event TR-6, kan tippa på att de pallar ungefär lika mkt, och det är rätt mycket...

Redigerat av Limpan
Link to comment
Dela på andra sajter

hmmmm.....med en aktiv monitor skall det väl inte vara några problem att dra på tills det låter illa liksom, eller lever jag i en drömvärld nu?

möjligtvis kan någon säkring i monitorn gå kanske, om du matar in sjukt höga volymer in i dom....men du ska inte kunna spräcka elementen alls....då har dom ju liksom satt in ett slutsteg som levererar mer än vad elementen klarar av, vilket låter lite konstigt....

Har många gånger krämat på bra mkt mer än vad våra genelec 8040 klarar av, men då låter det bara smet och pump om det, och lampan på monitorerna lyser rött....men inget har skadats hittills, under de 3 åren vi haft dom....

Är det däremot passiva monitorer så är det ganska lätt att spräcka elementen....genom att man helt enkelt har dom kopplade till ett överdimensionerat slutsteg (det behöver inte vara mkt överdimensionerat)! Det är bättre att ha ett något underdimensionerat slutsteg i såna fall....speciellt om man vet att man någon gång kommer lira musik i systemet påverkad av alkohol. 😐

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl närfältare? Sådana är inte gjorda för att köra som discohögtalare, så du ska nog vara lite försiktig. Det är därför man har både närfältare OCH huvudmonitorer i proffs-studios... 🙂

Lägre frekvenser när man ökar volymen? Du kan snarare tvärtom få mer problem med fasutsläckningar, eftersom rummet påverkar allt mer, ju mer du ökar volymen. Dessutom kommer rummet att ge en kompressionseffekt vid hög volym.

Jag ställer mig frågande till om rummet "färgar" olika mycket vid olika volymer, och rummets "kompressionseffekt" har jag aldrig hört talas om. atomsfäriska trycket moduleras inte förrän ca 250 dB! Har du några länkar man kan läsa?

Däremot så kan frågan om djupbas vid höga volymer besvaras med att elementen börjar komprimera, d v s när talspolen rör sig utanför sitt linjära område, och detta sker vid låga frekvenser först då dessa orsakar den största konrörelsen (bortsett från avstämningsfrekvensen om basreflex givetvis). Med andra ord; bättre återgivning vid de lägsta frekvenserna (ja, alla faktiskt) vid låg till lagom volym. Phon-kurvor har redan tagits upp gällande hur örat uppfattar olika frekvenser vid olika volymer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bättre att ha ett något underdimensionerat slutsteg i såna fall....

skulle vilja påstå motsatsen

ett överdimensionerat system kan mycket väl blåsa sönder dina högtalare vid oförsiktig hantering

men du kommer höra när du börjar pressa högtalarna vid normal användning

ett underdimensionerat system kommer börja dista innan högtalarna å leverera en signal som sakta men säkert nöter ut dina högtalare utan att du märker det - framförallt diskanter

och det kan hända utan att man upplever volymen som särskilt hög

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på liknande KRK monitorer som dina. Det som kommer att hända är att vid en viss volym kommer monitorerna inte låta stereobilden bli större, då kommer dem att låta orkeslösa. Det du ska akta dig för är när monitorerna distar eller klipper (eller låter konstigt), då måste du vrida ner fort för att undvika att diskanterna skadas.

Lösningen är att köpa (eller hyra) ett par billiga PA högtalare/anläggning om du vill ha disco. Det vore synd att sabba monitorerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...