Jump to content
Annons

Realistisk ljudkvalitet?

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Om man lyssnar pÄ Jeff Healeys jazz-cd "It's tight like that" frÄn 2006 utgiven hos Stony Plain, sÄ har de försökt efterstrÀva Àven hur inspelningskvaliteten var pÄ 20-40-talet har jag lÀst. Vad tycker ni om det?

Lyssna pÄ spÄren "Sing your sinners" och "Little girl" frÄn MySpace. Jeff Healey - Lyssna pÄ Sing you sinners och Little girl

I övrigt Àr han ju mest kÀnd som gitarrist inom rock/blues och kommer till Kolding, Danmark 30 April f.ö.

🙂

:musik

Redigerat av musik
Annons
musik (oregistrerad)
Postat

Denna trÄden trodde jag skulle ge hundratals svar.

Om ni lyssnar pÄ ljudklippen frÄn de tvÄ nÀmnda lÄtarna - vad tycker ni dÄ?

Är det ett grepp ni ocksĂ„ skulle kunna tĂ€nka er att göra?

Är det bra? Är det dĂ„ligt?

😐

Postat

Det lÀt mest skit, tycker jag.

Genom mina datorhögtalare, sÄ lÄter det som dist pÄ grund av kass kodning eller nÄgot - och inte sÀrskilt mycket som om man har försökt kopiera ett dÄligt ljud frÄn anno dazumal. Dessutom hade de vÀl inte sÄ bredbandiga upptagningar pÄ den tiden, utan det lÀt vÀl lite mer med dragning mot telefonljud...?

Personligen skulle jag aldrig stÀva efter annat Àn bÀsta möjliga ljud, sÄ jag skulle inte försöka Äterskapa det sÀmre ljudet frÄn svunna tider.

musik (oregistrerad)
Postat

Precis. Det lÄter exakt sÄ illa som Du beskriver, oavsett om man anvÀnder inbyggda datorhögtalare, hörlurar av hyfsad kvalitet eller kopplar bra ljudkort och lyssnar i riktigt bra högtalare.

Och nej, jag skulle inte heller försöka fÄ det att lÄta dassigt bara för att det Àr den typen av musik, fast inspelat Är 2006.

Emellertid tycker jag att de har lyckats gansla vÀl att fÄ det att lÄta 20-40-tal. Jag lyssnade pÄ ett jazzprogram pÄ radion nyligen med LP - eller stenkakor hette det nog - frÄn den tiden, och de lÀt sÄdÀr distaktigt.

Vad tycker ni andra? Är det jĂ€ttehĂ€ftigt??

😑

Postat

LÄter mest som att det distar fult men det brukar det Ä andra sidan alltid göra pÄ Myspace.

En frÄga till Claes; Vad Àr bÀsta möjliga ljud, finns det ett generellt bÀsta alltsÄ?

musik (oregistrerad)
Postat (redigerat)
LÄter mest som att det distar fult men det brukar det Ä andra sidan alltid göra pÄ Myspace.

En frÄga till Claes; Vad Àr bÀsta möjliga ljud, finns det ett generellt bÀsta alltsÄ?

Ja, men det lÀr inte ha att göra med MySpace specifikt i detta fallet, för jag hörde dem pÄ en annan site, en amerikansk köpsite ocksÄ, och de tvÄ lÄtarna frÄn det dÀr Stony Plain-albumet lÀt precis likadant dÀr. Som sagt, bolagets och artisternas ambition och syfte var att spela in lÄtarna med de instrument som anvÀndes mest pÄ den tiden det begav OCH fÄ fram den ljudkvalitet som rÄdde pÄ stenkakornas tid. Jeff Healey Àr sjÀlv en stor beundrare av det ljudidealet - och har en anmÀrkningsvÀrd skivsamling med fler Àn 10.000 gamla originaljazz-plattor! Och jag tycker faktiskt de lyckats. Dist och dist... jag tycker mycket av musiken frÄn den epoken lÀt precis sÄdÀr.

Om frÄgan om "bÀsta möjliga ljud", sÄ Àr det för mig ett ljud som berör. Talar vi instrument sÄ vill jag helst att man ska höra instrumentens sÀrskilda karaktÀr och fÄnga deras under- och övertoner. Exempel pÄ levande instrument dÀr detta Àr viktigt Àr flygel, kontrabas, klarinett, trummor, trumpet, harpa m.fl.

🙂

Redigerat av musik
Postat

Jag tycker det Àr intressant. KÀnns kanske mer som nÄt som skulle passa som illustration i ett större sammanhang (t ex en film eller en utstÀllning om tidsperioden) Àn som musik stÄende för sig sjÀlv. Men just det dÀr jÀtteförstörda vinylljudet fÄr allt att smÀlta ihop pÄ ett vÀldigt intressant sÀtt, och det Àr ju onekligen en viktig (om Àn oönskad) del av inspelningar frÄn den tiden.

Personligen sĂ„ har jag svĂ„rt för musik som inte distar eller brusar eller brummar alls. 🙂 Lite "illa" ska det lĂ„ta, sĂ„ man hör att det Ă€r maskiner/instrument med personlighet som har varit inblandade.

Postat

Musik: Jag har absolut inget emot dist och tror sÀkert att det lÄter vÀldigt autentiskt pÄ skiva, men pÄ Myspace lÀt det i mina öron som att mycket av disten kom frÄn dÄlig mp3-konvertering vilket inte har sÄ mycket med 20-talets stenkakor att göra.

Dist Àr förövrigt bra.

Postat

jag hade lite svÄrt att komma Ät myspacesidan, sÄ hÀr Àr lÀnken istÀllet http://www.myspace.com/jeffhealeysjazzwizards

jag tyckte det var grymt!! Àlskar verkligen soundet!!

ska fan göra sĂ„nt hĂ€r jag med. gitarrsolot i "sing your sinners" var grymt! skitsnygg hur alla transienterna slĂ„s av. lĂ„ter riktigt ball!! mer sĂ„nt hĂ€r skit!! 🙂

Postat
Musik: Jag har absolut inget emot dist och tror sÀkert att det lÄter vÀldigt autentiskt pÄ skiva, men pÄ Myspace lÀt det i mina öron som att mycket av disten kom frÄn dÄlig mp3-konvertering vilket inte har sÄ mycket med 20-talets stenkakor att göra.

Dist Àr förövrigt bra.

hÄller med.. mkt av transienterna försvinner pga. dÄlig mp3kodning, men bruset och disten Àr sjukt snyggt.. allt blir bra av dist! i mÀngder förstÄs!!

Postat (redigerat)

Undrar hur lĂ„ng tid det kommer ta innan det blir hĂ€ftigt att hĂ€rma det sena 90talets dĂ„liga mp3kodning. 🙁

EDIT: Eller det sena 2000decenniets dĂ„liga streamingkvalle sĂ„klart. 🙂

Redigerat av tbruce
Postat
Undrar hur lĂ„ng tid det kommer ta innan det blir hĂ€ftigt att hĂ€rma det sena 90talets dĂ„liga mp3kodning. 🙁

EDIT: Eller det sena 2000decenniets dĂ„liga streamingkvalle sĂ„klart. 🙂

Om jag inte minns helt fel var det nÄgon pÄ forumet som frÄgade efter en VST-plugg som fixade det för nÄt Är sen. Han ville göra en automatisering frÄn det till normalt pÄ samma sÀtt som mÄnga anvÀnder filtersvep. Verkar lite smÄtufft.

Har förövrigt sjÀlv spelat in en soft ballad pÄ gammalt vis, i mono förstÄs. Blev sÄ taggad med den nya jazzmastern tillsammans med en Fender pro Reverb uppmickad med en Shure SM7b. TyvÀrr har jag inte hittat nÄgon tjej med skör röst som kan sjunga den. Den vore helt fel för mig iaf.

Postat
Undrar hur lĂ„ng tid det kommer ta innan det blir hĂ€ftigt att hĂ€rma det sena 90talets dĂ„liga mp3kodning. 😄

EDIT: Eller det sena 2000decenniets dĂ„liga streamingkvalle sĂ„klart. đŸ˜Č

det Ă€r redan ball.. 😛

se bara pĂ„ hur myspace funkar kontra hur mĂ„nga som lĂ€gger upp musik dĂ€r.. 😉

Postat
Undrar hur lĂ„ng tid det kommer ta innan det blir hĂ€ftigt att hĂ€rma det sena 90talets dĂ„liga mp3kodning. 😉

EDIT: Eller det sena 2000decenniets dĂ„liga streamingkvalle sĂ„klart. đŸ˜Č

Om jag inte minns helt fel var det nÄgon pÄ forumet som frÄgade efter en VST-plugg som fixade det för nÄt Är sen. Han ville göra en automatisering frÄn det till normalt pÄ samma sÀtt som mÄnga anvÀnder filtersvep. Verkar lite smÄtufft.

en riktig tidsresa.. 10 Är pÄ 10 sekunder..

Postat

En av de viktigaste grejerna om man vill fÄ nÄgot att lÄta riktigt gammalt Àr att det inte fÄr vara för tajt. Helst ska det vara nÄgon som spelar ganska rejÀlt fel pÄ ett par stÀllen ocksÄ. Dom spelade ju in hela bandet live, ofta under tidspress sÄ dom nöjde sig oftast om det satt hyfsat pÄ fjÀrde tagningen. Sen var det dags för nÀsta lÄt.

Postat
Undrar hur lĂ„ng tid det kommer ta innan det blir hĂ€ftigt att hĂ€rma det sena 90talets dĂ„liga mp3kodning. 😉

EDIT: Eller det sena 2000decenniets dÄliga streamingkvalle sÄklart. :rolleyes:

Ja, det var jag. :rolleyes:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=33698

Resultatet finns kvar pĂ„ min hĂ„rddisk om nĂ„n Ă€r nyfiken. 😉

Postat

Jag gissar att de tvÄ lÄtarna Musik nÀmner rÄkat ut för "misslyckad" kodning.

De tvÄ andra lÄtarna pÄ sidan lÄter riktigt bra, givet att det Àr streamade mp3'or. DÀr hör man ocksÄ strÀvan att fÄ det att lÄta gammalt, pÄ ett snyggt sÀtt.

Postat

HÄller med om att det Àr stor skillnad pÄ de tvÄ första och de tvÄ sista lÄtarna ljudmÀssigt. Tycker att ljudidealet tillför mycket till musiken pÄ ett positivt sÀtt nÀr det Àr sÄ konsekvent genomfört som hÀr. Dock Àr dom tvÄ sista lÄtarna jobbiga att lyssna pÄ i alla fall i mina lurar pÄ jobbet. Hursomhelst var inte den hÀr musiken tÀnkt att lyssnas pÄ i lurar eller stereo.

PĂ„ det hela taget tummen up. Fantastiskt bra.

Postat

tycker det lĂ„ter riktigt dĂ„lig mp3a PLUS en hemsk bitcruscher pĂ„ "Sing you singers" och "Little girl" men om man lyckas filtrera bort det i tanken sĂ„ tycker jag att man har lyckats rĂ€tt vĂ€l....tycker sĂ„ngen inte lĂ„ter lika gammal....framförandet Ă€r dock vĂ€ldigt bra...Älskar sĂ„n musik....jag borde slĂ€nga alla mina hĂ„rdrocksskivor 😆

Postat

Personligen tycker jag att det Àr charmigt med det gamla soundet. Men som alla sÀkert vet Àr det rejÀlt dÄligt ljud pÄ MySpace, och lÄtarna kommer nog inte riktigt till sin rÀtta dÀr.

Postat
Undrar hur lĂ„ng tid det kommer ta innan det blir hĂ€ftigt att hĂ€rma det sena 90talets dĂ„liga mp3kodning. 😄

EDIT: Eller det sena 2000decenniets dĂ„liga streamingkvalle sĂ„klart. 😆

Ja, det var jag. 😆

https://www.studio.se/index.php?showtopic=33698

Resultatet finns kvar pĂ„ min hĂ„rddisk om nĂ„n Ă€r nyfiken. 🙂

😆 Fan va kul. Skoj att jag kom ihĂ„g den ocksĂ„, eller sorgligt... 😄

musik (oregistrerad)
Postat
Jag gissar att de tvÄ lÄtarna Musik nÀmner rÄkat ut för "misslyckad" kodning.

De tvÄ andra lÄtarna pÄ sidan lÄter riktigt bra, givet att det Àr streamade mp3'or. DÀr hör man ocksÄ strÀvan att fÄ det att lÄta gammalt, pÄ ett snyggt sÀtt.

HÄller med om att de tvÄ andra jazzlÄtarna frÄn den tidigare skivan, som ocksÄ Äterges pÄ MySpace, lÄter mycket bÀttre. Det var bara det att jag lÀste om den senare skivan ifrÄn 2006 och det stod att de efterstrÀvat det gamla soundet - sÄ som det lÀt pÄ gamla stenkakor - pÄ just den skivan. Iofs stod det inget om de hade efterstrÀvat det Àven pÄ den tidigare skivan frÄn 2004 (som de tvÄ första lÄtarna hÀmtats ifrÄn).

Mitt personliga ljudideal ligger nog frÄn 1990 och framÄt, Àven om jag tycker bÀst om den musik som gjordes Är 1973. Egentligen har jag extremt svÄrt för denna typ av jazz, dÀr alla instrument spelar sin egen melodi och precis samtidigt, sÄ den epok (1920-40) som utspelas tilltalar mig inte sÀrskilt. Men jag ska köpa skivorna ÀndÄ, för att samla pÄ Jeff Healey, som jag uppskattar mer som gitarrist. Kanske kan lÀra mig att gilla detta ocksÄ.

😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.