musik (oregistrerad) Postat 10 februari 2008 Postat 10 februari 2008 (redigerat) Hej! Om man lyssnar pĂ„ Jeff Healeys jazz-cd "It's tight like that" frĂ„n 2006 utgiven hos Stony Plain, sĂ„ har de försökt efterstrĂ€va Ă€ven hur inspelningskvaliteten var pĂ„ 20-40-talet har jag lĂ€st. Vad tycker ni om det? Lyssna pĂ„ spĂ„ren "Sing your sinners" och "Little girl" frĂ„n MySpace. Jeff Healey - Lyssna pĂ„ Sing you sinners och Little girl I övrigt Ă€r han ju mest kĂ€nd som gitarrist inom rock/blues och kommer till Kolding, Danmark 30 April f.ö. đ :musik Redigerat 14 februari 2008 av musik
musik (oregistrerad) Postat 12 februari 2008 Postat 12 februari 2008 Denna trĂ„den trodde jag skulle ge hundratals svar. Om ni lyssnar pĂ„ ljudklippen frĂ„n de tvĂ„ nĂ€mnda lĂ„tarna - vad tycker ni dĂ„? Ăr det ett grepp ni ocksĂ„ skulle kunna tĂ€nka er att göra? Ăr det bra? Ăr det dĂ„ligt? đ :musik
Claes Holmerup Postat 12 februari 2008 Postat 12 februari 2008 Det lÀt mest skit, tycker jag. Genom mina datorhögtalare, sÄ lÄter det som dist pÄ grund av kass kodning eller nÄgot - och inte sÀrskilt mycket som om man har försökt kopiera ett dÄligt ljud frÄn anno dazumal. Dessutom hade de vÀl inte sÄ bredbandiga upptagningar pÄ den tiden, utan det lÀt vÀl lite mer med dragning mot telefonljud...? Personligen skulle jag aldrig stÀva efter annat Àn bÀsta möjliga ljud, sÄ jag skulle inte försöka Äterskapa det sÀmre ljudet frÄn svunna tider.
musik (oregistrerad) Postat 12 februari 2008 Postat 12 februari 2008 Precis. Det lĂ„ter exakt sĂ„ illa som Du beskriver, oavsett om man anvĂ€nder inbyggda datorhögtalare, hörlurar av hyfsad kvalitet eller kopplar bra ljudkort och lyssnar i riktigt bra högtalare. Och nej, jag skulle inte heller försöka fĂ„ det att lĂ„ta dassigt bara för att det Ă€r den typen av musik, fast inspelat Ă„r 2006. Emellertid tycker jag att de har lyckats gansla vĂ€l att fĂ„ det att lĂ„ta 20-40-tal. Jag lyssnade pĂ„ ett jazzprogram pĂ„ radion nyligen med LP - eller stenkakor hette det nog - frĂ„n den tiden, och de lĂ€t sĂ„dĂ€r distaktigt. Vad tycker ni andra? Ăr det jĂ€ttehĂ€ftigt?? đ :musik
Emil Postat 12 februari 2008 Postat 12 februari 2008 LÄter mest som att det distar fult men det brukar det Ä andra sidan alltid göra pÄ Myspace. En frÄga till Claes; Vad Àr bÀsta möjliga ljud, finns det ett generellt bÀsta alltsÄ?
musik (oregistrerad) Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 (redigerat) LĂ„ter mest som att det distar fult men det brukar det Ă„ andra sidan alltid göra pĂ„ Myspace. En frĂ„ga till Claes; Vad Ă€r bĂ€sta möjliga ljud, finns det ett generellt bĂ€sta alltsĂ„? Ja, men det lĂ€r inte ha att göra med MySpace specifikt i detta fallet, för jag hörde dem pĂ„ en annan site, en amerikansk köpsite ocksĂ„, och de tvĂ„ lĂ„tarna frĂ„n det dĂ€r Stony Plain-albumet lĂ€t precis likadant dĂ€r. Som sagt, bolagets och artisternas ambition och syfte var att spela in lĂ„tarna med de instrument som anvĂ€ndes mest pĂ„ den tiden det begav OCH fĂ„ fram den ljudkvalitet som rĂ„dde pĂ„ stenkakornas tid. Jeff Healey Ă€r sjĂ€lv en stor beundrare av det ljudidealet - och har en anmĂ€rkningsvĂ€rd skivsamling med fler Ă€n 10.000 gamla originaljazz-plattor! Och jag tycker faktiskt de lyckats. Dist och dist... jag tycker mycket av musiken frĂ„n den epoken lĂ€t precis sĂ„dĂ€r. Om frĂ„gan om "bĂ€sta möjliga ljud", sĂ„ Ă€r det för mig ett ljud som berör. Talar vi instrument sĂ„ vill jag helst att man ska höra instrumentens sĂ€rskilda karaktĂ€r och fĂ„nga deras under- och övertoner. Exempel pĂ„ levande instrument dĂ€r detta Ă€r viktigt Ă€r flygel, kontrabas, klarinett, trummor, trumpet, harpa m.fl. đ :musik Redigerat 14 februari 2008 av musik
tbruce Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 Jag tycker det Ă€r intressant. KĂ€nns kanske mer som nĂ„t som skulle passa som illustration i ett större sammanhang (t ex en film eller en utstĂ€llning om tidsperioden) Ă€n som musik stĂ„ende för sig sjĂ€lv. Men just det dĂ€r jĂ€tteförstörda vinylljudet fĂ„r allt att smĂ€lta ihop pĂ„ ett vĂ€ldigt intressant sĂ€tt, och det Ă€r ju onekligen en viktig (om Ă€n oönskad) del av inspelningar frĂ„n den tiden. Personligen sĂ„ har jag svĂ„rt för musik som inte distar eller brusar eller brummar alls. đ Lite "illa" ska det lĂ„ta, sĂ„ man hör att det Ă€r maskiner/instrument med personlighet som har varit inblandade.
Emil Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 Musik: Jag har absolut inget emot dist och tror sÀkert att det lÄter vÀldigt autentiskt pÄ skiva, men pÄ Myspace lÀt det i mina öron som att mycket av disten kom frÄn dÄlig mp3-konvertering vilket inte har sÄ mycket med 20-talets stenkakor att göra. Dist Àr förövrigt bra.
IDF Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 jag hade lite svĂ„rt att komma Ă„t myspacesidan, sĂ„ hĂ€r Ă€r lĂ€nken istĂ€llet http://www.myspace.com/jeffhealeysjazzwizards jag tyckte det var grymt!! Ă€lskar verkligen soundet!! ska fan göra sĂ„nt hĂ€r jag med. gitarrsolot i "sing your sinners" var grymt! skitsnygg hur alla transienterna slĂ„s av. lĂ„ter riktigt ball!! mer sĂ„nt hĂ€r skit!! đ
IDF Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 Musik: Jag har absolut inget emot dist och tror sÀkert att det lÄter vÀldigt autentiskt pÄ skiva, men pÄ Myspace lÀt det i mina öron som att mycket av disten kom frÄn dÄlig mp3-konvertering vilket inte har sÄ mycket med 20-talets stenkakor att göra. Dist Àr förövrigt bra. hÄller med.. mkt av transienterna försvinner pga. dÄlig mp3kodning, men bruset och disten Àr sjukt snyggt.. allt blir bra av dist! i mÀngder förstÄs!!
tbruce Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 (redigerat) Undrar hur lĂ„ng tid det kommer ta innan det blir hĂ€ftigt att hĂ€rma det sena 90talets dĂ„liga mp3kodning. đ EDIT: Eller det sena 2000decenniets dĂ„liga streamingkvalle sĂ„klart. đ Redigerat 13 februari 2008 av tbruce
Emil Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 Undrar hur lĂ„ng tid det kommer ta innan det blir hĂ€ftigt att hĂ€rma det sena 90talets dĂ„liga mp3kodning. đ EDIT: Eller det sena 2000decenniets dĂ„liga streamingkvalle sĂ„klart. đ Om jag inte minns helt fel var det nĂ„gon pĂ„ forumet som frĂ„gade efter en VST-plugg som fixade det för nĂ„t Ă„r sen. Han ville göra en automatisering frĂ„n det till normalt pĂ„ samma sĂ€tt som mĂ„nga anvĂ€nder filtersvep. Verkar lite smĂ„tufft. Har förövrigt sjĂ€lv spelat in en soft ballad pĂ„ gammalt vis, i mono förstĂ„s. Blev sĂ„ taggad med den nya jazzmastern tillsammans med en Fender pro Reverb uppmickad med en Shure SM7b. TyvĂ€rr har jag inte hittat nĂ„gon tjej med skör röst som kan sjunga den. Den vore helt fel för mig iaf.
IDF Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 Undrar hur lĂ„ng tid det kommer ta innan det blir hĂ€ftigt att hĂ€rma det sena 90talets dĂ„liga mp3kodning. đ EDIT: Eller det sena 2000decenniets dĂ„liga streamingkvalle sĂ„klart. đČ det Ă€r redan ball.. đ se bara pĂ„ hur myspace funkar kontra hur mĂ„nga som lĂ€gger upp musik dĂ€r.. đ
IDF Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 Undrar hur lĂ„ng tid det kommer ta innan det blir hĂ€ftigt att hĂ€rma det sena 90talets dĂ„liga mp3kodning. đ EDIT: Eller det sena 2000decenniets dĂ„liga streamingkvalle sĂ„klart. đČ Om jag inte minns helt fel var det nĂ„gon pĂ„ forumet som frĂ„gade efter en VST-plugg som fixade det för nĂ„t Ă„r sen. Han ville göra en automatisering frĂ„n det till normalt pĂ„ samma sĂ€tt som mĂ„nga anvĂ€nder filtersvep. Verkar lite smĂ„tufft. en riktig tidsresa.. 10 Ă„r pĂ„ 10 sekunder..
Emil Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 En av de viktigaste grejerna om man vill fÄ nÄgot att lÄta riktigt gammalt Àr att det inte fÄr vara för tajt. Helst ska det vara nÄgon som spelar ganska rejÀlt fel pÄ ett par stÀllen ocksÄ. Dom spelade ju in hela bandet live, ofta under tidspress sÄ dom nöjde sig oftast om det satt hyfsat pÄ fjÀrde tagningen. Sen var det dags för nÀsta lÄt.
tbruce Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 Undrar hur lĂ„ng tid det kommer ta innan det blir hĂ€ftigt att hĂ€rma det sena 90talets dĂ„liga mp3kodning. đ EDIT: Eller det sena 2000decenniets dĂ„liga streamingkvalle sĂ„klart. Om jag inte minns helt fel var det nĂ„gon pĂ„ forumet som frĂ„gade efter en VST-plugg som fixade det för nĂ„t Ă„r sen. Han ville göra en automatisering frĂ„n det till normalt pĂ„ samma sĂ€tt som mĂ„nga anvĂ€nder filtersvep. Verkar lite smĂ„tufft. Ja, det var jag. https://www.studio.se/index.php?showtopic=33698 Resultatet finns kvar pĂ„ min hĂ„rddisk om nĂ„n Ă€r nyfiken. đ
joachime Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 Jag gissar att de tvÄ lÄtarna Musik nÀmner rÄkat ut för "misslyckad" kodning. De tvÄ andra lÄtarna pÄ sidan lÄter riktigt bra, givet att det Àr streamade mp3'or. DÀr hör man ocksÄ strÀvan att fÄ det att lÄta gammalt, pÄ ett snyggt sÀtt.
DivineCo Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 HÄller med om att det Àr stor skillnad pÄ de tvÄ första och de tvÄ sista lÄtarna ljudmÀssigt. Tycker att ljudidealet tillför mycket till musiken pÄ ett positivt sÀtt nÀr det Àr sÄ konsekvent genomfört som hÀr. Dock Àr dom tvÄ sista lÄtarna jobbiga att lyssna pÄ i alla fall i mina lurar pÄ jobbet. Hursomhelst var inte den hÀr musiken tÀnkt att lyssnas pÄ i lurar eller stereo. PÄ det hela taget tummen up. Fantastiskt bra.
suprapappa Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 tycker det lĂ„ter riktigt dĂ„lig mp3a PLUS en hemsk bitcruscher pĂ„ "Sing you singers" och "Little girl" men om man lyckas filtrera bort det i tanken sĂ„ tycker jag att man har lyckats rĂ€tt vĂ€l....tycker sĂ„ngen inte lĂ„ter lika gammal....framförandet Ă€r dock vĂ€ldigt bra...Ălskar sĂ„n musik....jag borde slĂ€nga alla mina hĂ„rdrocksskivor đ
allansson Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 Personligen tycker jag att det Àr charmigt med det gamla soundet. Men som alla sÀkert vet Àr det rejÀlt dÄligt ljud pÄ MySpace, och lÄtarna kommer nog inte riktigt till sin rÀtta dÀr.
Emil Postat 13 februari 2008 Postat 13 februari 2008 Undrar hur lĂ„ng tid det kommer ta innan det blir hĂ€ftigt att hĂ€rma det sena 90talets dĂ„liga mp3kodning. đ EDIT: Eller det sena 2000decenniets dĂ„liga streamingkvalle sĂ„klart. đ Om jag inte minns helt fel var det nĂ„gon pĂ„ forumet som frĂ„gade efter en VST-plugg som fixade det för nĂ„t Ă„r sen. Han ville göra en automatisering frĂ„n det till normalt pĂ„ samma sĂ€tt som mĂ„nga anvĂ€nder filtersvep. Verkar lite smĂ„tufft. Ja, det var jag. đ https://www.studio.se/index.php?showtopic=33698 Resultatet finns kvar pĂ„ min hĂ„rddisk om nĂ„n Ă€r nyfiken. đ đ Fan va kul. Skoj att jag kom ihĂ„g den ocksĂ„, eller sorgligt... đ
musik (oregistrerad) Postat 14 februari 2008 Postat 14 februari 2008 Jag gissar att de tvĂ„ lĂ„tarna Musik nĂ€mner rĂ„kat ut för "misslyckad" kodning. De tvĂ„ andra lĂ„tarna pĂ„ sidan lĂ„ter riktigt bra, givet att det Ă€r streamade mp3'or. DĂ€r hör man ocksĂ„ strĂ€van att fĂ„ det att lĂ„ta gammalt, pĂ„ ett snyggt sĂ€tt. HĂ„ller med om att de tvĂ„ andra jazzlĂ„tarna frĂ„n den tidigare skivan, som ocksĂ„ Ă„terges pĂ„ MySpace, lĂ„ter mycket bĂ€ttre. Det var bara det att jag lĂ€ste om den senare skivan ifrĂ„n 2006 och det stod att de efterstrĂ€vat det gamla soundet - sĂ„ som det lĂ€t pĂ„ gamla stenkakor - pĂ„ just den skivan. Iofs stod det inget om de hade efterstrĂ€vat det Ă€ven pĂ„ den tidigare skivan frĂ„n 2004 (som de tvĂ„ första lĂ„tarna hĂ€mtats ifrĂ„n). Mitt personliga ljudideal ligger nog frĂ„n 1990 och framĂ„t, Ă€ven om jag tycker bĂ€st om den musik som gjordes Ă„r 1973. Egentligen har jag extremt svĂ„rt för denna typ av jazz, dĂ€r alla instrument spelar sin egen melodi och precis samtidigt, sĂ„ den epok (1920-40) som utspelas tilltalar mig inte sĂ€rskilt. Men jag ska köpa skivorna Ă€ndĂ„, för att samla pĂ„ Jeff Healey, som jag uppskattar mer som gitarrist. Kanske kan lĂ€ra mig att gilla detta ocksĂ„. đ :musik
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.