Jump to content
Annons

Recommended Posts

Guest sladdrulf
Posted

tjena!

sitter och mixar min demo och jag har ett jävla problem med att få fram ett schysst kaggeljud..

har ni några tips på hur jag går tillväga? vill ha ett tungt men ändå igenomträngande ljud.

det är melodisk metal demo om det skulle vara till någon hjälp 😉

Annons
Posted

Ja du, det är svårt att göra guld av koskit som det heter.

Hopplös trummis? Trasig kagge?

En mik är ju ärlig och säger exakt hur det låter.

Om det nu är så att du inte får till med EQ, komressor, transient designer osv så är ju sista mål att trigga kaggen. Sen beror det ju på hur mycket ghostnotes det är med. Finns dom, behövs dom? Eller är det tokstonk hela vägen?

Svårt att säga vad du behöver göra med den. Prova och håll på tills du ruttnar

Posted

Beror på vad du har för grundljud. Jobba med EQ och kompressor till att börja med. Filtrera gärna bort allt under 40hz. Sedan är det svårt att säga något generellt då jag inte vet hur grundljudet är och hur du vill att det skall bli exakt. Men man kan säga att botten på kaggen hittar du mellan 50-100hz ungefär, ca 100-250hz kan du hitta lite rundhet, men även brukar burkigheten infinna sig här, mellan ca 250-800hz brukar jag dra ner lite på kaggen för att lämna plats åt instrument, detta område brukar inte låta så himla kul ändå. Klick hittar du från ca 5 khz och uppåt, Leta lite igenom dessa frekvenser och se vad i ditt ljud du tycker om och vill förstärka. Att få ett genomträngande ljud brukar man få när man hittar en bra balans mellan kagge och bas. Låta basen få sin plats och roll och inte bråka med kaggen allt för mycket. Sedan finns det massor av fler tekniker, men att veta just vilken du skall använda kan jag inte svara på utan att höra grundljudet och musiken.

MVH

Anders

Guest sladdrulf
Posted
Beror på vad du har för grundljud. Jobba med EQ och kompressor till att börja med. Filtrera gärna bort allt under 40hz. Sedan är det svårt att säga något generellt då jag inte vet hur grundljudet är och hur du vill att det skall bli exakt. Men man kan säga att botten på kaggen hittar du mellan 50-100hz ungefär, ca 100-250hz kan du hitta lite rundhet, men även brukar burkigheten infinna sig här, mellan ca 250-800hz brukar jag dra ner lite på kaggen för att lämna plats åt instrument, detta område brukar inte låta så himla kul ändå. Klick hittar du från ca 5 khz och uppåt, Leta lite igenom dessa frekvenser och se vad i ditt ljud du tycker om och vill förstärka. Att få ett genomträngande ljud brukar man få när man hittar en bra balans mellan kagge och bas. Låta basen få sin plats och roll och inte bråka med kaggen allt för mycket. Sedan finns det massor av fler tekniker, men att veta just vilken du skall använda kan jag inte svara på utan att höra grundljudet och musiken.

MVH

Anders

ska testa det dära! tack som fan.. men en sak är det jag inte redigt har koll på; är rätt ny inom det hära med mixning.. men hur skär man bort frekvenser och stärker fram vissa frekvenser? jag kör med cubase 4bands eq >_<

Posted (edited)

MVH

Anders

ska testa det dära! tack som fan.. men en sak är det jag inte redigt har koll på; är rätt ny inom det hära med mixning.. men hur skär man bort frekvenser och stärker fram vissa frekvenser? jag kör med cubase 4bands eq >_<

För att skära bort 40 HZ så använder du dig av ett filter, såkallad hi pass. Den gör att alla frekvenser under 40 HZ näst intill försvinner, beror på hur brant kurva du använder. Att förstärka en frekvens gör du med din EQ genom att höja din gain på den frekvensen, eller sänka din gain om du vill minska frekvensen. Jag sitter inte med Cubase, så om jag är otydlig så kanske någon kan gå in mer på detalj på just den EQ du har. Ett annat tips är att kika lite i böcker i början kring mixning så du förstår hur en EQ och kompressor fungerar och jobbar. Då kommer det bli mycket lättare. En lättläst, rolig och med övningslåtar är studios egna mixologi.

MVH

Anders

EDIT: att den är rolig menar jag att man kan sitta med övingslåtarna och testa sig fram samtidigt som man läser, Inte att jag satt och flabbade när jag läste den 😉

Edited by Gizmozis