Jump to content
Annons

Kompressr tutorial


eyestoeyes

Recommended Posts

Hejsan!

Jag vet att det finns massor med trådar om kompressorer, har dock inte riktigt hittat det jag söker.

Jag får aldrig riktigt till den där "ahaa" känslan när jag grejar med mina inspelningar. Det är mer åt det hårda hållet med mycket elgitarr. Det är främst där som jag alltid tycker att ljudet blir "för stort". Att det spretar och inte låter som jag vill.

Nu borde jag ju plocka fram min kompressor och ratta till det men det blir inte riktigt som jag vill. Kanske är jag kass på att spela, har fel sorts ljud etc men jag envisas ändå eftersom jag vill lära mig.

Så, jag letar egentligen efter någon form av tutorial. Hur man går tillväga rent teoretiskt vet jag efter vad jag läst. Eller jag vet vad begreppen är rättare sagt. Men det vore kul med före och efter exempel på lite gitarriff. Speciellt snabba "the Haunted" riff för att se hur orginalet lät.

Är det någon som vet om någon sådan sida eller liknande?

Jag använder Cubase egen "Dynamics" eller en demo på "PSP Mixpressor" kanske valt fel kompressor, vad vet jag 😲

Känner mig lite lost!

Hälsningar

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Nu vet jag inte riktigt sounder du är ute efter. Men i mycket modern rock (nickelback, hoobastank) så har jag hört på inspelningarna att de verkar göra på följande sätt med gitarrerna.

1. Ha kvar din orginalfil på ett spår som du inte komprimera alls nästan.

2. Skicka denna via send till en AUX-kanal eller group som det heter i Cubase. Skicka pre send.

3. På denna kanalen så komprimerar du "skiten" ur din gitarr (den skall inte låta bra för sig själv). Nästan så att det börjar låta som att det slår över.

4. Blanda nu dessa två spår tills du tycker du har fått det tryck i gitarren du är ute efter.

Vet inte om det är det soundet du var ute efter.

MVH

Anders

EDIT: detta va ju inte direkt något svar på din fråga angående tutorial, utan mer ett allmänt tips.

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Nu vet jag inte riktigt sounder du är ute efter. Men i mycket modern rock (nickelback, hoobastank) så har jag hört på inspelningarna att de verkar göra på följande sätt med gitarrerna.

1. Ha kvar din orginalfil på ett spår som du inte komprimera alls nästan.

2. Skicka denna via send till en AUX-kanal eller group som det heter i Cubase. Skicka pre send.

3. På denna kanalen så komprimerar du "skiten" ur din gitarr (den skall inte låta bra för sig själv). Nästan så att det börjar låta som att det slår över.

4. Blanda nu dessa två spår tills du tycker du har fått det tryck i gitarren du är ute efter.

Vet inte om det är det soundet du var ute efter.

MVH

Anders

EDIT: detta va ju inte direkt något svar på din fråga angående tutorial, utan mer ett allmänt tips.

Tack så mycket för svaret!

Alla förslag och tips är uppskattade 😎

Spelar väl lite hårdare musik, lite mer hardcore (raised fist) typ. Men gitarrerna är väl i allmänhet väldigt komprimerade i ny musik.

Jag ska testa ditt tips så snart jag e hemma från jobbet 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Nu vet jag inte riktigt sounder du är ute efter. Men i mycket modern rock (nickelback, hoobastank) så har jag hört på inspelningarna att de verkar göra på följande sätt med gitarrerna.

1. Ha kvar din orginalfil på ett spår som du inte komprimera alls nästan.

2. Skicka denna via send till en AUX-kanal eller group som det heter i Cubase. Skicka pre send.

3. På denna kanalen så komprimerar du "skiten" ur din gitarr (den skall inte låta bra för sig själv). Nästan så att det börjar låta som att det slår över.

4. Blanda nu dessa två spår tills du tycker du har fått det tryck i gitarren du är ute efter.

Vet inte om det är det soundet du var ute efter.

MVH

Anders

EDIT: detta va ju inte direkt något svar på din fråga angående tutorial, utan mer ett allmänt tips.

"I modern rock...?" 🙂

Detta är ju det urgamla, fina Motwon-tricket, som har använts flitigt till sångspår sedan anno dazumal... 😎

Bäst blir det om man dubbar i stället för att bara skicka till en Sendeffekt, eftersom dubbningen också hjälper till att göra det fylligare.

Bra tips i alla fall, eftersom man får mer stöd av det komprimerade spåret, men ändå behåller mycket dynamik tack vare det lätt komprimerade. Ibland höjer man också diskanten lite på det komprimerade spåret - åtminstone när det handlar om sång, eftersom en del av det gärna försvinner vid kraftig komprimering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Nu vet jag inte riktigt sounder du är ute efter. Men i mycket modern rock (nickelback, hoobastank) så har jag hört på inspelningarna att de verkar göra på följande sätt med gitarrerna.

1. Ha kvar din orginalfil på ett spår som du inte komprimera alls nästan.

2. Skicka denna via send till en AUX-kanal eller group som det heter i Cubase. Skicka pre send.

3. På denna kanalen så komprimerar du "skiten" ur din gitarr (den skall inte låta bra för sig själv). Nästan så att det börjar låta som att det slår över.

4. Blanda nu dessa två spår tills du tycker du har fått det tryck i gitarren du är ute efter.

Vet inte om det är det soundet du var ute efter.

MVH

Anders

EDIT: detta va ju inte direkt något svar på din fråga angående tutorial, utan mer ett allmänt tips.

"I modern rock...?" 🙂

Detta är ju det urgamla, fina Motwon-tricket, som har använts flitigt till sångspår sedan anno dazumal... 😎

Bäst blir det om man dubbar i stället för att bara skicka till en Sendeffekt, eftersom dubbningen också hjälper till att göra det fylligare.

Bra tips i alla fall, eftersom man får mer stöd av det komprimerade spåret, men ändå behåller mycket dynamik tack vare det lätt komprimerade. Ibland höjer man också diskanten lite på det komprimerade spåret - åtminstone när det handlar om sång, eftersom en del av det gärna försvinner vid kraftig komprimering.

Intressant med olika tankar 🙂

En grej jag tänkte på med komprimering är att ska jag komprimera och höja upp volymen med "make up gain" ? Eller ska jag låta allt vara långt och höja den färdiga mixen?

"Make up gain" är väl bara för att höja tillbaka den volymen som man komprimerar bort som namnet antyder? Den har väl inga andra features?

Link to comment
Dela på andra sajter

"I modern rock...?" 🙂

Detta är ju det urgamla, fina Motwon-tricket, som har använts flitigt till sångspår sedan anno dazumal... 😎

Bäst blir det om man dubbar i stället för att bara skicka till en Sendeffekt, eftersom dubbningen också hjälper till att göra det fylligare.

Bra tips i alla fall, eftersom man får mer stöd av det komprimerade spåret, men ändå behåller mycket dynamik tack vare det lätt komprimerade. Ibland höjer man också diskanten lite på det komprimerade spåret - åtminstone när det handlar om sång, eftersom en del av det gärna försvinner vid kraftig komprimering.

Jag sa inte att tekniken var ny, eller hur? Jag sa att jag hör tekniken i modern rock. Självklart är dubbningen med.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant med olika tankar 😎

En grej jag tänkte på med komprimering är att ska jag komprimera och höja upp volymen med "make up gain" ? Eller ska jag låta allt vara långt och höja den färdiga mixen?

"Make up gain" är väl bara för att höja tillbaka den volymen som man komprimerar bort som namnet antyder? Den har väl inga andra features?

Make up gain gör precis det den säger. När du komprimerar materialet så blir även volymen lägre. Detta kan du kompensera med en gain, du höjer alltså volymen på det komprimerade materialet. Det kan du gott göra ifall den blir väldigt låg. Volymen ställer du ju med din fader sedan mot orginalspåret.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...