creel (oregistrerad) Postat 5 februari 2008 Postat 5 februari 2008 (redigerat) Var i en studio här om veckan och killen där påstod att SM58 var som en 57:a om man skruvade bort puffskyddet (eller vad det heter?), han skruvade iallafall bort det där metallnätet/gallret och sa att det var som en SM57 då. Kan nån här bekräfta det? Låter de 99% lika då, eller? Jag ska spela in lite gura imorgon och det finns bara en SM57, men sen finns det en 58. Jag hade ju tänkt köra med två 57:or att micka upp elementet med - men jag kan alltså använda 58:an som en 57:a? Vad är det för skillnad på SM58 och SM58 beta förresten? Vilken är att föredra? Allmänna tips på uppmickning är också intressant. Tack på förhand 🙂 Redigerat 5 februari 2008 av creel
eterno Postat 5 februari 2008 Postat 5 februari 2008 Det finns många såna trådar här på forumet. Ja de låter lika. Enda skillnaden är SM57 Frequency Response 40 to 15,000 Hz SM58 Frequency Response 50 to 15,000 Hz Läs mer. http://www.shure.com/ProAudio/Products/Wir...hones/index.htm Har du inte 2st. SM57 så kör på med SM58, du behöver inte ta av puffskidet, kör på bara. Lycka till
creel (oregistrerad) Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 (redigerat) Ok! Tack för svaret! 🙂 Men villken bör jag ta, SM58 eller 58 Beta? Verkar som Beta-micken är bättre när det gäller sång men nu är det ju gitarrinspelning och då vill jag ju ha en mick som är så lik SM57 som möjligt så det är väl SM58 jag ska ta. Redigerat 6 februari 2008 av creel
J.Westling Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 99% lika later dom inte, dom har ju olika frekvens respons i de hogre registerna. Fran ca 2k och uppat! Sen har 58 lite mindre mid ocksa. Men det hindar ju inte dej att kora med bada. Det ar placeringen och hur starkaren later som ar viktigast!! 🙂 Eller den som spelar ar nog viktigast 🙂
creel (oregistrerad) Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 99% lika later dom inte, dom har ju olika frekvens respons i de hogre registerna. Fran ca 2k och uppat!Sen har 58 lite mindre mid ocksa. Men det hindar ju inte dej att kora med bada. Det ar placeringen och hur starkaren later som ar viktigast!! 🙂 Eller den som spelar ar nog viktigast 🙂 Aha, tack, tänkte fråga det om eq-kurvan var likadan för mickarna, men tydligen inte, ok. Ja, precis, jag får jobba med placeringen. Ska prova SM57 rakt och SM58 i 45 graders vinkel.
creel (oregistrerad) Postat 6 februari 2008 Postat 6 februari 2008 Tack! Intressant, det var ju en jäkla boost 58:an hade vid 3000Hz jämfört med 57 ☺️ Runt 100 var det ju också skillnad, mellanregistret var det ingen större skillnad på.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.