Jump to content
Annons

SM58 utan puffskydd = SM57? (även uppmickningsfrågor)

Recommended Posts

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Var i en studio här om veckan och killen där påstod att SM58 var som en 57:a om man skruvade bort puffskyddet (eller vad det heter?), han skruvade iallafall bort det där metallnätet/gallret och sa att det var som en SM57 då. Kan nån här bekräfta det? Låter de 99% lika då, eller?

Jag ska spela in lite gura imorgon och det finns bara en SM57, men sen finns det en 58. Jag hade ju tänkt köra med två 57:or att micka upp elementet med - men jag kan alltså använda 58:an som en 57:a?

Vad är det för skillnad på SM58 och SM58 beta förresten? Vilken är att föredra?

Allmänna tips på uppmickning är också intressant.

Tack på förhand 🙂

Redigerat av creel
Annons
creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Ok! Tack för svaret! 🙂

Men villken bör jag ta, SM58 eller 58 Beta?

Verkar som Beta-micken är bättre när det gäller sång men nu är det ju gitarrinspelning och då vill jag ju ha en mick som är så lik SM57 som möjligt så det är väl SM58 jag ska ta.

Redigerat av creel
Postat

99% lika later dom inte, dom har ju olika frekvens respons i de hogre registerna. Fran ca 2k och uppat!

Sen har 58 lite mindre mid ocksa.

Men det hindar ju inte dej att kora med bada. Det ar placeringen och hur starkaren later som ar viktigast!! 🙂

Eller den som spelar ar nog viktigast 🙂

creel (oregistrerad)
Postat
99% lika later dom inte, dom har ju olika frekvens respons i de hogre registerna. Fran ca 2k och uppat!

Sen har 58 lite mindre mid ocksa.

Men det hindar ju inte dej att kora med bada. Det ar placeringen och hur starkaren later som ar viktigast!! 🙂

Eller den som spelar ar nog viktigast 🙂

Aha, tack, tänkte fråga det om eq-kurvan var likadan för mickarna, men tydligen inte, ok.

Ja, precis, jag får jobba med placeringen. Ska prova SM57 rakt och SM58 i 45 graders vinkel.

creel (oregistrerad)
Postat

Tack! Intressant, det var ju en jäkla boost 58:an hade vid 3000Hz jämfört med 57 ☺️

Runt 100 var det ju också skillnad, mellanregistret var det ingen större skillnad på.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.