Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Tja,

vet inte riktigt under vilken kategori denna frĂ„ga hör hemma sĂ„ jag postar den i lite olika... för jag vill verkligen ha svar pĂ„ detta..😠

Funderar pÄ ett digitalt trumsett som inte fÄr kosta sÄ mkt.

Testade ett pÄ musikbörsen igÄr, men den var skitkass.. Körde man snabbt sÄ hÀngde inte ljudet med.. det var en rejÀl budgetvaraint för 6000:-

Vet inte om det Àr ljudmodulen som Àr seg eller om det Àr triggrarna pÄ padarna som Àr sega.

Nu Àr min frÄga, mÄste jag ha den dÀr ljudmodulen? jag har ju en studio dator, med bra ljudkort o cubase o hela kittet.

Var Àr det för signaler man fÄr frÄn triggarna/paddarna? kanske kan man koppla in dem direkt pÄ ljudkortet o stÀlla in de olika ljudet i tex battery...!????

Kan det vara sÄ enkelt tro?

DÄ slipper man den dÀr ljudmodulen o alla fula förprogrammerade ljuden (=billigare) + att man fÄr större valmöjligheter.. för i Battery kan man ju ladda vilka samplingar man vill.

NÄja. alla ideér & förslag Àr mer Àn vÀlkomna...

BĂ€sta vore ju om nĂ„n hade ritning pĂ„ nĂ„n byggsats för en liten trigg->midi multiplexer/mixer eller ngt liknande. Även förslag p Ă„befintliga produkter vĂ€lkomnas..

MvH/ HObbe

Redigerat av hobbex2004
Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postat

Har inte jÀrnkoll pÄ det hÀr men du borde kunna spela in trummorna via midi och sedan spela upp det med t. ex. Battery och vÀlja precis de ljud du vill... annars har vÀl Clavia bra triggers men de kostar nog lite mer...

captain nemo (oregistrerad)
Postat

Det hÀr var en bra frÄga.

Jag skulle ocksÄ vilja ha nÄgra riktigt enkla typ Pads för att kunna slÄ in trummor med stockar i stÀllet för att knacka in dem pÄ keyboardet. Skulle ge mycket bÀttre live-kÀnsla.

Borde inte vara sÄ svÄrt att fixa, eller hur.

//Nemo

Postat
  captain nemo sa:
Jag skulle ocksÄ vilja ha nÄgra riktigt enkla typ Pads för att kunna slÄ in trummor med stockar i stÀllet för att knacka in dem pÄ keyboardet. Skulle ge mycket bÀttre live-kÀnsla.

Borde inte vara sÄ svÄrt att fixa, eller hur.

JAM annonserade för nÄt Är sedan om trig-mickar som man kunde sÀtta i t.ex. en plastburk och sedan koppla till t.ex. en trummaskin. Vet inte alls hur det funkar, men det verkar va en enkel och billig lösning...

Postat

tjena...man mÄste ju göra om trigg signalen till midi...och det Àr det ljudmodulen delvis Àr till för, dra en midi kabel frÄn ljudmodulen till ditt ljudkort sÄ funkar det ju som vilken midi kontroller som helst.....

/Daniel

Postat
  the-great-decay sa:
...man mÄste ju göra om trigg signalen till midi...och det Àr det ljudmodulen delvis Àr till för, dra en midi kabel frÄn ljudmodulen till ditt ljudkort sÄ funkar det ju som vilken midi kontroller som helst.....

jojo, men hela idĂ©n var ju att man skulle slippa ljudmodulen.. Jag fattade faktiskt att man kan dra en midi-kabel.... .. đŸ˜±

Pratade med killen pÄ musikbörsen, men fick inte ut ngt vettigt... de verkar inte kunna mer Àn det som stÄr i katalogerna/broschyrerna...

SÄ detta mÄste redas ut pÄ egen hand.... sÄ lÄt oss hjÀlpas Ät.

Nu spÄnar jag bara lite kring funktionaliteten... Jag gissar bara pÄ sÄ jag kan ha fel. rÀtta mig gÀrna.

Triggarna Àr i princip piezo-element, som skickar ut en puls varje gÄng man slÄr till dem.. pulsens storlek varierar beroede pÄ hur hÄrt man slagit pÄ dem. Det Àr allt en trigger gör.

För att omvandla til midi behövs en snabb processor som i Realtid (dvs fort som fan) detekterar pulsen och tar reda pÄ hur stor den Àr, förslagsvis med en AD-omvandlare med inte alltför stor nogrannhet/upplösning. Detta vÀrde ska motsvara ett vÀrde mellan 1 till 127 (127 = dÄ du tar i för kung och fosterland).

Det Àr vÀl allt som behövs eg. Med lite mjukvara, lite analoga filter, en processor, lite buffertkretsar o en klockkristall fÄr vi ut vÄr MIDI signal frÄn processorn. .

En midi-signal bestÄr i huvudsak av:

*note on/note off

*Velocity (styrka/dynamik)

*Aftertouch

*pitch/note

osv...

Av alla dessa Ă€r det endast "note" och "velocity" som Ă€r av intresse i ett digitalt trumset. Resten Ă€r ju skitsamma, sĂ„vida du inte vill ha sustain o pitchbend pĂ„ dina trummor.. 😠

Note Àr ju ÄxÄ sjÀlvklart, det Àr ju den pad triggern sitter pÄ. Men hÀr har vi ist en en snabb processor med sÀg <16 ingÄngar (beroende pÄ hur mÄnga paddar du vill ha), dÀr varje ingÄng har en egen AD-omvandlare.

Med vÀldigt lite mjukvara som fixar korrekt midi-utsignal sÄ har vi byggt oss vÄr egen supersimpla ljudmodul (trigger-> midi omvandlare).

FĂ„r man in en midisignal i datorn med schysst latency Ă€r ju saken biff.. kör Battery o ladda DFH o rocka gĂ€rnet .... YEAH!!!! 😳

FörstÄr inte varför killen pÄ musikbörsen antydde att det skulle vara omöjligt att bygga en egen ljudmodul, kanske för att han ville lura pÄ mig en askass sÄdan för flera tusen.

Den hÄrdvara jag beskrev lÀr inte kosta över 500:- (beroende pÄ hur mÄnga man bygger)

Nu fĂ„r nĂ„n annan spĂ„na vidare 😉

Postat

hÀr hittade jag lite info:

http://www.triggerperfect.com/terminology.htm

http://www.harmony-central.com/Drums/EDW/A...troduction.html

om nĂ„n hittar en avancerad funktionsbeskrivning pĂ„ en befintlig ljudmodul, sĂ„ kan jag konstruera ett sĂ„nt kort o lĂ€gga ut ritningar hĂ€r, sĂ„ alla kan bygga sina egna digitala trummor 🙂

Triggmickarna kanske man fĂ„r köpa. sen tar man en sĂ€g, hĂ„rd-glasslĂ„da i plast/kastrull, hink osv...limmar pĂ„ en mjuk musmatta o fĂ€ster/limmar triggen pĂ„ insidan.... sen Ă€r det bvara att bygga ett eget stativ, o hitta lĂ€mpligt substitut för cymbaler:) sĂ„ enkelt......đŸ˜±

Postat (redigerat)

Tjena...ber om ursÀkt, jag förstod nog inte frÄgan riktigt....

jag har testat en kass plugg som anvÀnder rösten till att trigga trumljud....

har Àven hört att det ska finnas nÄtt som gör om gitarr signal till midi...sÄ pÄ nÄtt sÀtt skulle det nog gÄ att lösa.

/Daniel

Redigerat av the-great-decay
Postat

Har ocksÄ testat billiga digitalset. Man mÄste upp ett par tusenlappar minst om man skall fÄ nÄgot som fungerar bra. Jam hade tips pÄ hemmabygge för pads iallafall. Jag var lite sugen pÄ att komma igÄng.

Ett annat föslag för att fÄ triggtrummor Àr ju att köpa ett gammalt set och slÀnga pÄ Mesh-heads. D-drum triggar finns ju gott om till överkommliga priser.

HÀr Àr lÀnken till hemmabygge;

http://www.afriend.nu/trummor/

NÀr det gÀller att fÄ ut midisignalen sÄ lÄter det som om du har nÄgra goda förslag. FrÄgan Àr varför det inte finns en fÀrdig produkt redan nu? FÄr man gissa pÄ att DFH eller BFD kommer med en hÄrdvarucontroller i nÀsta uppdatering?

Om du börjar bygga sÄ billigt som du tror att det gÄr och det faktiskt fungerar, sÄ hör av dig för dÄ Àr jag grymt intresserad.

Postat

Jag Àr ocksÄ intreeserad av att köpa!

Kanske ok med reklam för sig sjÀlv eller inte, men jag skulle vara

intresserad att köpa av dig om du skulle bygga nÄgra sjÀlv...

Kanske 1-2000 SEK eller mer...

Vad tycker ni?

đŸ˜±

Postat

hehe, fan va gött.. dĂ„ har jag alltsĂ„ kommit pĂ„ en affĂ€rsidĂ©...😉

Kanske ska starta ett handelsbolag kring den idĂ©n Ă„xĂ„đŸ™

Jag fattar heller inte varför ngt sÄ enkelt (i teorin) inte finns som fÀrdig produkt..

Okej, jag förstÄr att Roland o de stora företagen inte tillverkat sÄnt. De vill ju förstÄss sÀlja sina ljudmoduler till överpris..

Detta nÀr alla i princip har en ljudmodul utan att kanske veta om det (dator + ljudkort med midingÄng)...

SnĂ€llt att ni tror sĂ„pass hĂ„rt pĂ„ mig att ni vill köpa för 1-2000 kr... men det tar ju ett tag att ta fram en sĂ„n produkt. Den första prototypen lĂ€r inte funka sĂ„ bra direkt... den ska ju gĂ€rna inte trigga utav vibrationerna som kommer frĂ„n den intillstĂ„ende sĂ€ngen... 😠 hehe.. kanske en ny affĂ€rsidĂ©?? hör trummor i takt med ditt o frugans juckande đŸ˜±

skitbra lÀnk jag fick dÀr om att bygga egna trummor.. skicka gÀrna fler lÀnkar som tar upp Àmnet..

NÄn nÀmnde ngr om gitarr till midi,, Àr ju eg gitarrist sÄ jag var naturligtvis dÀr först o rotade.. Att omvandla gitarrtoner till midi Àr jÀÀÀvligt avancerat... DÀr Àr det mÄnga toner pÄ en gÄng, o mkt brus (gnissel, o strÀngskrap osv osv).. allt detta mÄste filtreras bort (= inte lÀtt)..

de Midi-gitarrerna som finns idag Àr ju askassa ÄxÄ.

Vet dock att det finns midi-pickups som man köper o fÀster pÄ gitarren, men frÄgan Àr hur bra de Àr... dyra Àr de iaf.

Hittade för lÀnge sen ett progeam som mha FFT omvandlar ljud till midi.. sen kvittar det om det Àr sÄng, gitarr, mp3.. detta enligt manualen iaf.. jag fick iaf aldrig det att funka sÄ bra. Finns 1000000034224 tals instÀllningsamöjligheter, sÄ har man tÄlamod och ork sÄ kanske man kan fixa det.

Detta gav mig en ny idé...

Man sÀtter upp sina triggar (eller lÀmpliga piezo-givare som man köpt pÄ ELfa) pÄ sina trummor, kastruller, hinkar osv... kopplar sen dem RAKT in i ljudkortet, som audio in. Sen Àr det ju inte sÄ svÄrt att med ett litet program ta reda pÄ nÀr en "spik" i signalen kommer.... DÄ vet man att man fÄtt in en trigg-puls... dÄ matar man ut en midisignal med denna puls.. Att ta reda pÄ velociteten Àr ju skitenkelt ÄxÄ... Sen kan man bara skicka vidare midisignalen till cubase...

HÀr krÀvs det dock att man har lika mÄnga ljudingÄngar som "trummdelar"/triggar...

hehe, FortsĂ€tter vi sĂ„hĂ€r kommer allla tillverka sina egna digitala trummor mha ett tugummi, en sĂ€kerhetsnĂ„l o en bit sladd.. ĂĄ la Mac Guyver... 😳

Postat

Kom frÄn din andra trÄd. Detta verkar mycket intressant. LÄt mig veta om du fÄr till nÄgot. Det svÄraste blir kanske att fÄ till nÄgon fungerande hi-hat trig.

Good luck!

Postat
  Benke sa:
Kom frÄn din andra trÄd. Detta verkar mycket intressant. LÄt mig veta om du fÄr till nÄgot. Det svÄraste blir kanske att fÄ till nÄgon fungerande hi-hat trig.

Good luck!

Hi-hat o cymbal triggar blir en rejÀl nöt... för dÀr kommer vi in pÄ ngt jag inte tÀnkte pÄ tidigare... SUSTAIN!... hur lÀnge ska cymbalen klinga eg efter att du slagit till dem? pÄ riktiga cymbaler beror det ju pÄ VAR pÄ cymbalen och hur du slÄr till dem. sen kan man ju dÀmpa med handen ÄxÄ precis efter att ha slagit till dem. Detta blir skapligt avancerat pÄ en "digital-cymbal"..

Kan vi inte ta en sak i taget? Börja emd det enklaste och göra en ljudmodul för endast baskagge o virvel? principen Àr ju densamma för pukorna.

Ska fundera vidare lite pÄ det dÀr med hi-hat och cymbaler.. För man har ju pedal pÄ hihaten ÄxÄ som man mÄste ta i berÀkning.

Visserligen kan man ta en symaskins-pedal eller en vanlig Volym/wah-wah pedal och anvÀnda som hi-hatpedal.. eller bara sÀtta en vridpot/miniswitch under en riktig hi-hatpedal.

hur det ska lĂ„ta osv Ă€r mer matematik för processorn och anvĂ€ndar-instĂ€llningar som trummisen fĂ„r stĂ€lla in...🙂

Postat

Tja,

Skulle bara sÀga att vi (jag o en arbetskamrat) Àr i full gÄng med att konstruera vÄra egna digitala trummor som vi pratade om tidigare

Vi har grubblat och provat & mÀtt ett bra tag pÄ detta nu o tror oss ha en lösning som kan funka. Sen Àr det diverse problem som mÄste lösas pÄ vÀgen...

Det svÄra Àr eg att hitta bra triggers som ist för ljud triggar pÄ vibration, eller slag. Ljudtriggers vet vi att det finns, men de Àr ju inte sÄ bra för ett digitalt trumsett ska ju vara tyst som fan... helst.

PÄ jobbet hittade vi nÄgra gamla vibrationsgivare, ur dessa fick vi fram piezo-keramer som man kan anvÀnda för vibrations-triggning. Dessa Àr lika stora som en tio-öring, o man behöver 2st. Dessa kan man gjuta in i gjutmassa o dÄ har man en slagtÄlig, tyst pad med inbyggd trigger. som Àr billig.

Har nÄra idéer pÄ hi-hat pedal o baskaggepedal. Efterosm vi fortfarande Àr i brainstormnings-skedet Àr det vÀldigt lösa idéer, som kanske itne ens funkar i praktiken.

Det dÀr med stativ o grejjer Àr ett senare projekt som man fÄr lÀsa sjÀlv:)

HÄller sjÀlv pÄ att spÄna en del kring det dÀr med ljudmodulen. Ska leta upp en lÀmplig och billig processor för att omvandla triggpulserna till midi. Resten Àr historia:)

Kom gÀrna med idéer, förslag och bra lÀnkar om ni har sÄna. Allt Àr till stor hjÀlp för oss.

MvH,

Hobbe

Postat

Vet inte hur detta skulle fungera MEN... 😄

Har sett att det finns övningstrummor av plast, hihat och cymbaler Àr ocksÄ i plast(dvs de lÄter knappt) som man skulle kunna sÀtta klassiska triggar pÄ (sÄg pÄ vendolin för ett helt kit triggar för ungefÀrg 2500) och en ljudmobul som man sedan koppla till MIDI in och anvÀnder typ battery eller Redrum i Reason.

Vill man fÄ bort ljudet frÄn trummorna finns ju ocksÄ sÄdana mesh-skin att köpa sÄ kan man ju köpa sig ett litet budget-trumset och triggar och ljudmodul och kopplat ihop, kanske sÄdana plast hihats och cymbaler till.

En tanke nÀr jag satt och blÀddrade igenom nya katalogen hÀr pÄ jobbet.

Postat
  addic59 sa:
Har du ett akustiskt trumset nÄgon stans? IsÄfall skulle jag rekomendera Ddrum. Kanontriggar.

dessa triggar jag menade..... pÄ med mesh-skin (om du nu har ett trumset) och spela ljudlöst

Postat
  Esset sa:
Vet inte hur detta skulle fungera MEN... :rolleyes:

Har sett att det finns övningstrummor av plast, hihat och cymbaler Àr ocksÄ i plast(dvs de lÄter knappt) som man skulle kunna sÀtta klassiska triggar pÄ (sÄg pÄ vendolin för ett helt kit triggar för ungefÀrg 2500) och en ljudmobul som man sedan koppla till MIDI in och anvÀnder typ battery eller Redrum i Reason.

Vill man fÄ bort ljudet frÄn trummorna finns ju ocksÄ sÄdana mesh-skin att köpa sÄ kan man ju köpa sig ett litet budget-trumset och triggar och ljudmodul och kopplat ihop, kanske sÄdana plast hihats och cymbaler till.

En tanke nÀr jag satt och blÀddrade igenom nya katalogen hÀr pÄ jobbet.

men dÄ faller ju hela poÀngen med att bygga sitt eget set. OM det ska vara sÄ kan man lika gÀrna punga ut över 10papp o köpa ett riktigt bra digitalt set.

Tanken hÀr nu var alltsÄ att bygga egna padar och ljudmodul, för under 2000:-.

Man fÄr ju med en massa onödiga funktioner nÀr man köper en fÀrdig modul, sÄsom fÀrdiga ljud o sÄnt. Dessa behövs ju inte om man har tillgÄng till Battery eller Redrum liknande program.

Postat
  hobbex2004 sa:
men dÄ faller ju hela poÀngen med att bygga sitt eget set. OM det ska vara sÄ kan man lika gÀrna punga ut över 10papp o köpa ett riktigt bra digitalt set.

Tanken hÀr nu var alltsÄ att bygga egna padar och ljudmodul, för under 2000:-.

Man fÄr ju med en massa onödiga funktioner nÀr man köper en fÀrdig modul, sÄsom fÀrdiga ljud o sÄnt. Dessa behövs ju inte om man har tillgÄng till Battery eller Redrum liknande program.

jo jag vet, jag gav bara ett exempel pÄ hur man annars skulle kunna lösa det, kan ju vara bra att ha alternativ att vÀlja mellan.

men jag Àr som mÄnga andra intresserad över att kanske lÀgga vantarna pÄ lite egen byggda paddar och moduler om ni lyckas och lyckas hÄlla det till ett vettigt pris.

Postat

Fan va kul om ni kommer pÄ nÄn bra/billig lösning pÄ trigg till midi-burken.

En ide för pads/trigg Àr ju att bygga nÄgon enkel triggmick av dina jobbprylar som kan fÀstas pÄ plant underlag med exempelvis gaffatejp. Sedan köper man ett gÀng billiga övningspads. Finns för mellan 100-200kr tror jag. Bastrummepaden fÄr man ju rigga sÄ att den stÄr lodrÀtt, men det Àr nog en piece of cake.

Hi-haten kan man ju ha en pad att slÄ pÄ och en enkel pedal som triggar öppen eller stÀngd.

Lycka till och lÄt oss veta hur det gÄr!!

Postat (redigerat)

hehe.. tack för förtroendet..🙂

Vi jobbar förfullt pÄ det.. Det gÄr rÀtt sakta dock, har ju 1000 andra projekt pÄ G samtidigt som jag spÄnar pÄ.

Tex: Automatisk gitarrstĂ€mmare, Midi-pickup till gitarr/bas osv.... (Ă€r ju lite av en mac guyver 😎 )

Allt detta samtidigt som man ska hinna jobba, festa, ragga brudar pĂ„ internet 😼 o göra musik....🙁

Men jag hĂ„ller er uppdaterade sĂ„fort det hĂ€nder ngt pĂ„ den fronten. Har fĂ„tt vĂ€ldigt mĂ„nga bra ideĂ©r av er hĂ€rinne sĂ„ det Ă€r bara positivt.. Ös pĂ„ mer o brainstorma.. inga ideĂ©r Ă€r dumma.

Kan ju redan nu ge förslag pÄ en SIMPEL trumpad.....

Ta en högtalare frĂ„n en gammal mobiltelefon eller en gammal dator (det ska vara de dĂ€r platta runda sakerna).... lĂ€gg den under en tjock musmatta av tyg, o börja trumma pĂ„ den med pennan eller stocken ( NÄÄÄÄ, inte den stocken.. TRUMSTOCKEN sĂ„klart..: :rolleyes: )

Har itne testat detta sjÀlv, men ska koppla in en oscilloskop nÀr jag hinner o se om min teori stÀmmer.

Man ska fÄ ut en snabb puls för varje slag Àr det meningen iaf.

NÄn som har en ljudmodul? prova att koppla in dÀr o se om det hÀnder ngt. (om signalnivÄerna rÄkar vara rÀtt sÄ ska det funka)....

Let me know!

Redigerat av hobbex2004
Postat (redigerat)

PÄ tal om att dÀmpa cymbaler sÄ kan jag sÀga att Roland löst det genom att man trycker pÄ kanten pÄ undersidan av dem sÄ sluta signalen, borde vÀ linte vara jÀttesvÄrt med en sÄdan "knapp"...

Om man sedan har 2 cymbaler med sÄdanna pads borde man kunna sÀtta dem som hi hat och mekaniskt trycka ihop dem och stÀlla att nÀr de Àr ihopatryckta sÄ ska ljudet vara stÀngd hihat... Om dessa knappar Àr tryckkÀnsliga borde man vÀl kunna fÄ fram olika mycket stÀngd hit hat...

Sedan sÄ har ju fabriksgjorda digitalset sargslag dÀr man har ett annat ljud, kanske inte Àr möjligt att göra...

Bara lite funderingar

/Oskar

Redigerat av frelin
Postat (redigerat)
  frelin sa:
PÄ tal om att dÀmpa cymbaler sÄ kan jag sÀga att Roland löst det genom att man trycker pÄ kanten pÄ undersidan av dem sÄ sluta signalen, borde vÀ linte vara jÀttesvÄrt med en sÄdan "knapp"...

Om man sedan har 2 cymbaler med sÄdanna pads borde man kunna sÀtta dem som hi hat och mekaniskt trycka ihop dem och stÀlla att nÀr de Àr ihopatryckta sÄ ska ljudet vara stÀngd hihat... Om dessa knappar Àr tryckkÀnsliga borde man vÀl kunna fÄ fram olika mycket stÀngd hit hat...

Sedan sÄ har ju fabriksgjorda digitalset sargslag dÀr man har ett annat ljud, kanske inte Àr möjligt att göra...

Bara lite funderingar

/Oskar

Shit, nu vart det överkurs:)

Vi har funderat pĂ„ det dĂ€r med dĂ€mpade cymbaler o kantslag o dyl.. men kom snabbt fram till att det kanske Ă€r bĂ€ttre att fĂ„ "vanliga" slag att fungera först.... 😆

En microswith pÄ cymbalen som bryter strömmen i kretsen frÄn triggern nÀr man trycker in den, Àr ju hur enkelt som helst:)

Hihat Àr lite krÄngligare.. din idé Àr dock vÀldigt bra. Man kan Àven ha en switch under hi-hat pedalen o lÄta den ha en egen ingÄng pÄ processorn.

NÀr den Àr intryckt sÄ tolkar processorn det som att cymbalerna Àr ihoptryckta, dÄ Àr det bara att patcha den till en en sampling med just det ljudet.

Lite svĂ„rt att förklara, men i teoring funkar det utmĂ€rkt..🙂

Kantslag... jadu.. vette fan.... Om du Ă€r sĂ„ dĂ„lig pĂ„ att sikta, sĂ„ att du missar paden....kanske du ska Ă€gna dig Ă„t frimĂ€rkssamling ist 😛😄😉

Redigerat av hobbex2004
Postat (redigerat)

HEHE.. nu kom jag pÄ det allra bÀsta... hehe... LÄter jÀvligt korkat o lÄngsökt kanske, men det funkar fan.....

Alla som var vakna pĂ„ fysiken i högstadiet vet ju att en elektrisk krets mĂ„ste vara sluten för att det ska flyta en ström i den.... Om inte sĂ„ kan ni bara konstatera att "sĂ„ Ă€r det" 😆

HÀr kommer ett litet experiment som du kan prova sjÀlv:

Du behöver:

* en glödlampa, typ ficklampa

* 3 sladdar.. sĂ€g 3*œmeter... Vi kallar dem A, B & C

* en jÀrnplatta/kopparplatta eller ngt annat ledande material

* lödkolv

* nÄn sorts spÀnningskÀlla.. 9V batteri eller nÄt..

* en trummpinne

* Aluminiumtejp eller ngt annat elektriskt ledande tejp

Ta sladd A, Löd fast ena Àndan i plattan, den andra till ena stiftet pÄ glödlampan. Sladd B: ena Ànden i glödlampans andra stift, andra Ànden pÄ batteriets plus-pol.

Sladd: C gÄr frÄn batteiets minuspol, till din trummpinne. Dra den utmed hela trumpinnen ÀndÄ till toppen pÄ den. Skala av en rejÀl bit o tejpa fast lÀngst ut pÄ pinnen (kulan).

SĂ„... .. klart!! Gissa 3 ggr vad som hĂ€nder nu nĂ€r du slĂ„r med pinnen pĂ„ plattan.... 😉

HĂ„ o hej med farbror frej, sĂ„ har vi gjort oss en stenĂ„lders digital-trumma med tillhörande disco-ljus... som blinkar i takt med ditt spelande.. hehe bra va?😛

Redigerat av hobbex2004
Postat (redigerat)

Klurigt, men varför blanda in stockarna?

Gör tvÄ paralella pads istÀllet

slÄ pÄ dem ovanifrÄn sÄ att de fÄr kontakt.

+ _____________________

- _____________________

Problemet med bÄda varianterna Àr vÀl kanske hÄllbarheten?

Redigerat av Neko
Postat (redigerat)
  Neko sa:
Klurigt, men varför blanda in stockarna?

Gör tvÄ paralella pads istÀllet

slÄ pÄ dem ovanifrÄn sÄ att de fÄr kontakt.

+ _____________________ 

-  _____________________

Problemet med bÄda varianterna Àr vÀl kanske hÄllbarheten?

jovisst, 2 parallella plattor funkar utmÀrkt.. men dÄ fÄr det ju inte vara kontakt mellan dem nÀr man inte slÄr pÄ dem.. sÄ dÀrför mÄste de vara flexibla, typ fjÀdrande.. Men ja... ideén Àr mkt bÀttre Àn min.. dÄ slipper man sladden, + att man kan ha flera paddar:)

HÄllbarheten gÄr alltid att fixa.. men kan gjuta in de tvÄ plattorna...

Redigerat av hobbex2004
Postat (redigerat)

Helt knas var det inte. Borde kunna vara en av de billigaste varianterna hittils... eller? Kommer ni köra pÄ den varianten eller den första med triggers?

Redigerat av Neko
Postat

*följer med spÀnning* riktpris pÄ vad du tror att ni skulle kunna tÀnka er ta för ett trumset?

Postat
  Neko sa:
Helt knas var det inte. Borde kunna vara en av de billigaste varianterna hittils... eller? Kommer ni köra pÄ den varianten eller den första med triggers?

hehe.. den senare varianten var bara ett skÀmt... men ju mer man tÀnker pÄ det desto mer gillar jag idéen..

Problemet som kan uppstÄ Àr dock kapacitancer imellan plattorna.. det blir ju i princip en stor kondensator.

Vi kommer i första hand koncentrera oss pÄ nÄn variant med peizo-keramer eller piezo-högtalare. Samtidigt som vi letar efter andra anvÀndbara metoder. Idéer finns det gott om, tro mig.. Varje dag kommer vi pÄ ngt nytt. Det Àr mest det som gör att man inte kommer igÄng med sjÀlva byggandet...

o vad gÀller pris... Omöjligt att sÀga nu..

De kanske blir SKITBRA.. eller sĂ„ kommer de inte att funka alls i slutĂ€ndan. SĂ„ jag avvaktar helst med att sĂ€tta pris pĂ„ en produkt som inte ens finns..😄

Men den ska ju inte bli dyr, dÄ faller hela poÀngen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.