Jump to content
Annons

Hjälp mig att hitta rätt stärkare!


Eliaaaas

Recommended Posts

Ja, som topic.

Min peavy bandit håller inte riktigt måttet längre nu när jag har börjat spela mer ute osv, så jag är ute efter en stärkare i 10.000 klassen, har tittat lite på olika marshall stärkare, men jag är ingen expert direkt.

Musiken jag spelar är blues/rock, och det skulle vara trevligt om man kunde få in tung dist till metal också.

En kompis tipsade mig om mesa boogie, men som studerande har man inte riktigt dom pengarna ;/

Så lite tips och råd skulle inte sitta fel!

Mvh / elias

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Ja, som topic.

Min peavy bandit håller inte riktigt måttet längre nu när jag har börjat spela mer ute osv, så jag är ute efter en stärkare i 10.000 klassen, har tittat lite på olika marshall stärkare, men jag är ingen expert direkt.

Musiken jag spelar är blues/rock, och det skulle vara trevligt om man kunde få in tung dist till metal också.

En kompis tipsade mig om mesa boogie, men som studerande har man inte riktigt dom pengarna ;/

Så lite tips och råd skulle inte sitta fel!

Mvh / elias

Ojojoj för 10 lakan skulle jag bygga mej en drömrigg på beggade preamp + slutsteg..

En Rocktron preamp med ett rörsteg från Mesa eller Marshall..

Sen har du effekter och monsterdist (om du vill ha det) utan att ha en enda extern pedal..

En Vox tar jag ej i med tång ens - billig skit 🙂

PS

Att rekomendera en stärkare e lika svårt som att ge råd om högtalare - allt är personligt !!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, som topic.

Min peavy bandit håller inte riktigt måttet längre nu när jag har börjat spela mer ute osv, så jag är ute efter en stärkare i 10.000 klassen, har tittat lite på olika marshall stärkare, men jag är ingen expert direkt.

Musiken jag spelar är blues/rock, och det skulle vara trevligt om man kunde få in tung dist till metal också.

En kompis tipsade mig om mesa boogie, men som studerande har man inte riktigt dom pengarna ;/

Så lite tips och råd skulle inte sitta fel!

Mvh / elias

Ojojoj för 10 lakan skulle jag bygga mej en drömrigg på beggade preamp + slutsteg..

En Rocktron preamp med ett rörsteg från Mesa eller Marshall..

Sen har du effekter och monsterdist (om du vill ha det) utan att ha en enda extern pedal..

En Vox tar jag ej i med tång ens - billig skit 🙂

PS

Att rekomendera en stärkare e lika svårt som att ge råd om högtalare - allt är personligt !!

okey, ska kolla upp det 🙂 Jo visst, de stämmer, men tänkte iaf få lite idéer här ifrån, och sen prova själv. Tack för svaret!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag satte upp min tandbergbandare med en 2x10" högtalarlåda som jag byggde idag, och jäwlar vad det lät bra med min mustang och GT3:a.. gör man lite saker själv kommer man ner sjukt i pris med, plus att man kan välja sina favoritkomponenter själv med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dom nya kinesiska Voxarna låter kanonbra för en bra peng, enligt mig. Men dom låter... eh, VOX..så ett tungt metal-sound är väl inte det lättaste att skruva fram i den, även om man petar in en metal-pedal innan. Men å andra sidan är det ju inte alltid så lät att skruva fram ett schysst blues-ljud i en utpräglad metalstärkare heller, typ Engl Powerball e.d..

Vill du ha en stärkare som funkar till det mesta får du kolla på antingen nån digital stärkare eller nån med inte alltför stark egen "karaktär"..

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säljer min Peavey Classic 50 212 i tweed just nu faktiskt och har satt ut den för 7500:- men det går självklart att diskuteras 😱

Använd på sammanlagt 5-8 gig och jag köpte den i Oktober så den är som ny.

En grym stärkare med dist så det räcker till blues och rock men kanske inte så tungt som metal men det är ju därför det finns pedaler.

Hör av dig om det är intressant 😄

/Mvh Micke

Link to comment
Dela på andra sajter

Just nu... hade jag nog kikat på Line 6:s Spider Valve, digital med rör-förstärkare. Verkar grym med möjligheter. Har tyvärr inte haft möjlighet att provspela den själv ännu dock. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag berätta en väl bevarad hemlis för dig.. Om du har en liten och klen stärkare, gärna med rör i, så micka upp den i ditt PA. Din lilla spröda stärkare som distar ljudet betydligt före stora starka stärkare kommer att låta helt suveränt.. Även om du använder en så billig mic som en Shure SM57... Min favoritstärkare är en Fender Pro Junior. Ditt PA kommer att multiplicera effekten och ljudet. Så är det bara helt fantastiskt 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon av Vox finare Valvetronix-förstärkare (t ex AD60VT och AD120VT) låter fantastiskt bra och är oerhört flexibla. Line6 Flextone III är också riktigt bra. Båda digitala, även om Voxen har rör någonstans i signal-vägen.

Själv har jag kört på just Vox AD120VT i drygt fem år. Provade ett otal förstärkare när jag köpte den, de flesta dyrare. Den enda jag tyckte lät bättre var Engls Ritchie Blackmore-topp. Men den kostade några tusen mer, och det för bara toppen. Med Voxen fick man ju komplett effektuppsättning plus högtalare på köpet (det är en 2*12 combo).

Är man skeptisk mot digital-förstärkare (förmodligen mer hjärnspöke snarare än reellt ljud, men ändå) så kan man kolla in t ex Peavey Valveking och Classic, Marshall JCM2000 och kanske någon av Orange, t ex Tiny Terror eller Rocker 30.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är man skeptisk mot digital-förstärkare (förmodligen mer hjärnspöke snarare än reellt ljud, men ändå) så kan man kolla in t ex Peavey Valveking och Classic, Marshall JCM2000 och kanske någon av Orange, t ex Tiny Terror eller Rocker 30.

"hjärnspöke" vet jag inte, Oftast hör man (åtminstone jag mfl i blindtester, speciellt om man spelar själv) skillnad på digitaldist och riktig rördist (även men nyare och riktigt bra digitala emuleringar) så länge det inte döljs långt bak i en låtmix. Digitaldisten har fortfarande inte samma respons och liv som en riktig rörstärkare har och därför väljer jag bort det för allt som inte är hemmainspelning på sovrumsnivå. Men visst låter digitala emuleringar riktigt kanon nuförtiden, men inte riktigt samma grej som en riktigt bra rörtopp på max-nivå (därav problemet i sig.... nästan lite oxymoron).

Köp en 7 till 15w rörcombo eller topp som passar din stil och dina behöv, ENGL, MESA/Boogie mfl har förstärkare med väldigt varierade ljud som man klarar sig långt på, dock är de lite över din prisnivå. Så för din nivå så funkar säkert en emuleringsförstärkare kanon, om du inte bryr dig om den lilla skillnaden mellan digital och analog respons och ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du borde testa Orange tiny terror. låter ruskigt bra till blues/rock billig är den också. annars kan man gå upp ett steg till Orange Rocker 30C. du får ta en lång tur och testa riktigt innan du investerar i nått. skulle dock akta mig för line6 digitala stärkare. har haft en spider2 i nått år nu och den låter kanske bra till metal..men absolut inte till nått annat. väldigt tunt ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu ska jag berätta en väl bevarad hemlis för dig.. Om du har en liten och klen stärkare, gärna med rör i, så micka upp den i ditt PA. Din lilla spröda stärkare som distar ljudet betydligt före stora starka stärkare kommer att låta helt suveränt.. Även om du använder en så billig mic som en Shure SM57... Min favoritstärkare är en Fender Pro Junior. Ditt PA kommer att multiplicera effekten och ljudet. Så är det bara helt fantastiskt 😎

Problemet med de små stärkarna är att man måste förlita sig på att man dels har ett eget monitorsystem samt att det låter bra. Sen diggar inte alla att få gitarren från en monitor framifrån men smaken är ju som baken.

Men utan tvekan så blir det helt klart bra att mika upp liten stärkare men det kräver mer från den delen av scenen man själv oftast inte kan påverka bara så att trådskaparen har det i tankarna 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Engl Thunder combo skulle jag rekommendera, låter grymt bra i de flesta genrer, skulle inte köpa nån förstärkare som behöver hjälp av distpedal om du vill ha någorlunda bra ljud.

Link to comment
Dela på andra sajter

Engl Thunder combo skulle jag rekommendera, låter grymt bra i de flesta genrer, skulle inte köpa nån förstärkare som behöver hjälp av distpedal om du vill ha någorlunda bra ljud.

Då rekommenderar jag hellre en Screamer som låter lite goare för inte så mycket mer =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Som sagt, jag håller med om att det fanns förstärkare som lät bättre än Voxen, men skillnaderna var definitivt inte värda de pengarna det gällde. Skulle jag köpt en rigg med samma kapacitet baserat på Engl-toppen skulle det ju kostat närmare 30 000 kronor. Men Voxen låter såpass bra att det sannerligen bara är min egen förmåga som gitarrist som utgör eventuella begränsningar ⚠️

Vad gäller Line6 så tror jag inte riktigt man kan jämföra en Spider från andra generationen med de Vetta-baserade Flextone från tredje generationen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Är man skeptisk mot digital-förstärkare (förmodligen mer hjärnspöke snarare än reellt ljud, men ändå) så kan man kolla in t ex Peavey Valveking och Classic, Marshall JCM2000 och kanske någon av Orange, t ex Tiny Terror eller Rocker 30.

"hjärnspöke" vet jag inte, Oftast hör man (åtminstone jag mfl i blindtester, speciellt om man spelar själv) skillnad på digitaldist och riktig rördist (även men nyare och riktigt bra digitala emuleringar) så länge det inte döljs långt bak i en låtmix. Digitaldisten har fortfarande inte samma respons och liv som en riktig rörstärkare har och därför väljer jag bort det för allt som inte är hemmainspelning på sovrumsnivå. Men visst låter digitala emuleringar riktigt kanon nuförtiden, men inte riktigt samma grej som en riktigt bra rörtopp på max-nivå (därav problemet i sig.... nästan lite oxymoron).

Köp en 7 till 15w rörcombo eller topp som passar din stil och dina behöv, ENGL, MESA/Boogie mfl har förstärkare med väldigt varierade ljud som man klarar sig långt på, dock är de lite över din prisnivå. Så för din nivå så funkar säkert en emuleringsförstärkare kanon, om du inte bryr dig om den lilla skillnaden mellan digital och analog respons och ljud.

Jag var på Frankfurtmässan för en massa år sedan.

Peavey lanserade sin Transtube serie med stärkare (inga rör) och hade kopplat upp en Transtube Bandit till en 412 och en Classic rörtopp på den samma (alltså sammma 412) och en switch som låg mitt på golvet. Den switchade mellan rörtoppen och transistor combon.

Många kända rockers var där och testade, få kunde med stål i blicken säga vad som var rör och vad som var transistor. (Ingen när jag var där och lyssnade...)

Naturligtvis var det bara ett ljud man testade, ett halvdistljud som svarade på hur hårt man spelade.

En ganska rolig föreställning på min ära.

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis var det bara ett ljud man testade, ett halvdistljud som svarade på hur hårt man spelade.

Precis! ett specifikt noga framskruvat ljud som dom provat sig fram till för att pusha sin nya produkt. Och jag antar att classic rörtoppen (som låter kanon) inte stog på fullvolym? Har själv ägt en Peavey XXL topp i 1 år som jag antar är top of the line i transtube serien och den går inte att jämföra med min ENGL screamer. Hade man fått gott om tid på sig och fått skruva och testa på olika volymer kan jag nog garantera att skillnaden blivit mer tydlig.

Men nu är vi inne på samma dialog som jag alltid hamnar i har jag märkt =) och är lite OT från trådskaparens fråga, så för att återgå till frågan:

Redigerat av xzenom
Link to comment
Dela på andra sajter

På Peavey's hemsida är Bandit (en transtube-förstärkare) och XXL listade i två olika produkt-kategorier. Ingen aning om skillnaderna däremellan. Däremot kan jag säga att kollegan i mitt band har en XXL-topp och den låter ärligt talat bedrövligt, speciellt genom 5150-lådan som han köpte till. Blev betydligt bättre med min JCM800-låda. Men ändå får den storspö på alla håll och kanter av min Vox-combo.

Misstänker annars att XXL är tänkt som en typisk modern metalförstärkare, det finns ju groteska mängder (egentligen ganska oanvändbar) gain vilket kanske inte är optimalt om man gillar dynamiska halvdistade ljud. Engl Screamer däremot fick ju just väldigt bra kritik för sitt rena ljud i Fuzz, medans dom tyckte att disten var sådär.

Drloop, menar du att dom hade försökt klona ljudet på respektive förstärkare, eller var switchen verkningslös? Det senare är ju det absolut roligaste, folk har i allmänhet väldigt lätt att börja höra saker som inte finns. Fast det kanske inte hade hjälpt dom att sälja fler förstärkare... Men jag tycker ändå det visar att det till väldigt stor del verkar handla om inställning. Vilket för all del inte är att förakta, tror man att något är bättre så spelar man förmodligen bättre, och då är det gott så! 😱

Engl Screamer 50 Combo kan kanske vara ett alternativ att kolla upp, om vi ska hjälpa trådskaparen. Har även sett ett par begagnade Egnater combos på Musikbörsen och Vendolin, den lär vara rena drömmen om man diggar allt innan metaldist. Tech 21 Trademark 60 är en annan fin förstärkare. Fast då är vi inne på låtsasrören igen såklart.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Drloop, menar du att dom hade försökt klona ljudet på respektive förstärkare, eller var switchen verkningslös? Det senare är ju det absolut roligaste, folk har i allmänhet väldigt lätt att börja höra saker som inte finns. Fast det kanske inte hade hjälpt dom att sälja fler förstärkare... Men jag tycker ändå det visar att det till väldigt stor del verkar handla om inställning. Vilket för all del inte är att förakta, tror man att något är bättre så spelar man förmodligen bättre, och då är det gott så! 🙂

Roligast hade onekligen en switch bara utslängd på golvet... humor 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...