Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted (edited)

Tjo!

Har en trevlig liten Yamaha Cs1x:a hemma, som tyvärr blivit lite kantstött genom åren. Nu funderade jag om det är svårt att byta tangenter på den, och hur man går till väga för att köpa nya.

Är det bara att gå in på min lokala musikaffär och be dem beställa eller ska jag se mig runt efter en annan synth?

/ F

Edit: fälstavneng

Edited by Tracer
Annons
Posted

Det borde bara vara att kontakta någon musikaffär, eller kanske ringa direkt till Yamaha i Sverige.

Men varför inte skaffa en ny synth också? Man kan aldrig få för många synthar!! 😏

Posted

Har opererat lite på en Yamaha DX7 och kan säga att det inte är särskilt om man är ens det minsta händig. Se bara till att hålla ordning på alla skruvar och så. För nya tangenter gissar jag att det är Yamaha Sverige du ska höra med i första hand. Det går säkert också att vända sig till någon musikaffär för både framskaffning av tangenter och montering.

Posted (edited)

Det finns en på Södra Vägen Göteborg som lagar såna grejer - byter tangenter på synthar alltså. Bara för det kommer jag inte på namnet just nu, men det ligger nära Getebergsängs hållplats iaf. Nu kom jag på namnet haha.... Tommy Elf. Telefonnummer finns säkert på Nätet, kanske t.o.m hemsida om du googlar.

4Sound kan du också höra med, så skickar de den vidare.

Själva tangenterna brukar ligga på 5-10 kr/st, men om jag ska byta den enda tangent på min gamla Kawai K1-II som gått av, så skulle det kosta över 600 SEK! Expeditionsavgift plus arbetskostnad gör priset. Tänk då om man byter ut 60-80 tangenter. Herregud...

Nej vänta, räknar man på det så är det inte oöverkomligt - jämfört med vad en ny synth ändå kostar. Expeditionsavgiften är ju ändå "bara" 300 SEK, oavsett, tillkommer gör arbetet som kanske skulle betinga 600 SEK för att byta 61 tangenter. 61 tangenter (får nog lite mängdrabatt), låt säga 360 SEK, vilket blir TOTALT 1260 SEK. En vild gissning. Hursomhelst, max 1500 SEK tror jag. Jämför med vad en ny synth kostar.

😛

:musik

Edited by musik