Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har den senaste veckan upptäckt att ljudet i min mic inte är så trevligt. det är en billig tsm mic från 4sound. sån typisk stormembranare för under tusenlappen. Jag har tidigare inte haft detta problem med denna. Det är som om den distar ljudet. Man kan höra på mina inspelningar att det låter som om jag har dist på sångspåret. Rätt fräckt i rockigare låtar men den senaste vad en lugn låt med bara sång o gitarr. då låter det inte så kul. Den låten har jag lagt upp här igår kväll så den dyker nog upp idag. det vore jättesjysst om någon orkade lyssna och sedan kunde svara på om den distar eller vad det är. Enda effekten på sången är lätt delay och reverb. ingen kompressor eller så.

fast förresten. det hörs även på förra låten jag la upp här. A sixpack wiser. ingen dist på sången där heller. enda låter den distad. OBS, det är inte så att ljudet peakar.

den lugna låten heter These chains of mine.

Annons
Postat
Har inte lyssnat men borde det inte bara vara att sänka in signalen så den bli under 0?

under 0?

Postat

Om du kollar på en mätare för volymen i ditt inspelningsprogram så ser du en skala som börjar någonstans vid -50 och går upp till +10. Om signalen överstiger 0 så uppstår digital dist.

Postat (redigerat)

En fråga: har du använt puffskydd när du sjungit in dina låtar? Snusar du när du sjunger? Anledningen till att jag frågar är att du kan ha sån otur att membranet har skadats

Mitt tips är att:

1. Testa en annan mikrofon och se om samma problem uppstår.

2. Om nej på fråga 1, så skulle jag kolla membranet så det ser bra ut

3. Om svaret är ja på fråga 2, då är det troligtvis elektroniken i din mikrofon ( hör vad en service skulle kosta på en sådan mikrofon, eller om någon här kan hjälpa dig i så fall)

4. Om svaret blir ja på fråga 1, testa först att byta kablar

5. Om det inte hjälper, testa att byta pre amp och se om problemet kvarstår

6. Om ja på fråga 4, då skulle jag testa ett annat ljudkort

7. Om ja på fråga 5, då vete f-n

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Postat
Om du kollar på en mätare för volymen i ditt inspelningsprogram så ser du en skala som börjar någonstans vid -50 och går upp till +10. Om signalen överstiger 0 så uppstår digital dist.

jag använder cubase. volymen är inte över gränsen rent visuellt. alltså den går inte utanför det man ser. är det ok då?

Postat

jag använder cubase. volymen är inte över gränsen rent visuellt. alltså den går inte utanför det man ser. är det ok då?

Både ja och nej, ha lite marginal och spela in i 24 bit. Jag brukar aldrig gå över -6 db vid inspelning.

MVH

Anders

Postat
En fråga: har du använt puffskydd när du sjungit in dina låtar? Snusar du när du sjunger? Anledningen till att jag frågar är att du kan ha sån otur att membranet har skadats

Mitt tips är att:

1. Testa en annan mikrofon och se om samma problem uppstår.

2. Om nej på fråga 1, så skulle jag kolla membranet så det ser bra ut

3. Om svaret är ja på fråga 2, då är det troligtvis elektroniken i din mikrofon ( hör vad en service skulle kosta på en sådan mikrofon, eller om någon här kan hjälpa dig i så fall)

4. Om svaret blir ja på fråga 1, testa först att byta kablar

5. Om det inte hjälper, testa att byta pre amp och se om problemet kvarstår

6. Om ja på fråga 4, då skulle jag testa ett annat ljudkort

7. Om ja på fråga 5, då vete f-n

MVH

Anders

1. har ingen annan tyvärr.

2. kör emu 0404 ljudkortet och har ingen separat preamp.

3. tror service är dyrare än vda micken är. har rätt kasst mic stativ här, kan det ha skadat micken? alltså att det skakat en del i micken? jag vet inte hur känsliga kond. mickar är.

Har puffskydd så jag tror inte att nåt flygit in i micken.

Det kan inte vara på grund av att min dator är seg. alltså att det blir någon sorts distortion där igenom? Det kan ju bli en del missljud i bla. amplitube när datorn sackar. kan det bli nån liknande störning på min sånginspelning? eller det liknar ju inte alls det som händer när amplitube kämpar för mkt men ändå.

Postat
1. har ingen annan tyvärr.

2. kör emu 0404 ljudkortet och har ingen separat preamp.

3. tror service är dyrare än vda micken är. har rätt kasst mic stativ här, kan det ha skadat micken? alltså att det skakat en del i micken? jag vet inte hur känsliga kond. mickar är.

Har puffskydd så jag tror inte att nåt flygit in i micken.

Det kan inte vara på grund av att min dator är seg. alltså att det blir någon sorts distortion där igenom? Det kan ju bli en del missljud i bla. amplitube när datorn sackar. kan det bli nån liknande störning på min sånginspelning? eller det liknar ju inte alls det som händer när amplitube kämpar för mkt men ändå.

Jag vet inte om datorprestandan kan "dista" ljudet. Men du sa att du hade köpt den på 4sound, och det är riktigt sjysta killar. Har du en affär där du bor? Dom kommer med största sannolikhet inte neka dig att komma in i affären och testa din mikrofon för att se om det är något fel på den. Det viktiga tror jag i detta fall är att gå igenom signalkedjan och använda uteslutningsmetoden, och mikrofonen är ju allra först i signalkedjan.

MVH

Anders

Postat

Lyssnade på din lugna låt nu. Ljudet var lite brusigt, men någon direkt "dist" hörde jag inte. Det är inte din lyssning som distar ljudet kanske? Hursomhelst, förutom lite brusigt ljud så tyckte jag inte att jag hörde några direkta fel i ljudet (får ändå säga att mina öron är inte tipp topp innan kaffet). Så det är nog inget fel på dina grejor. Nu misstänker jag som sagt mer att det kan vara något i din lyssning eller signalvägen ut som gör att du tycker det distar.

Måste bara säga att jag tyckte du hade en väldigt skön röst och låten var kanon!!!

MVH

Anders

Postat
Lyssnade på din lugna låt nu. Ljudet var lite brusigt, men någon direkt "dist" hörde jag inte. Det är inte din lyssning som distar ljudet kanske? Hursomhelst, förutom lite brusigt ljud så tyckte jag inte att jag hörde några direkta fel i ljudet (får ändå säga att mina öron är inte tipp topp innan kaffet). Så det är nog inget fel på dina grejor. Nu misstänker jag som sagt mer att det kan vara något i din lyssning eller signalvägen ut som gör att du tycker det distar.

Måste bara säga att jag tyckte du hade en väldigt skön röst och låten var kanon!!!

MVH

Anders

hmm, aa det kanske är mina lurar som distar. det tänkte jag inte på *slår mig själv nu*. ska testa med andra lurar när jag kommer hem från jobbet.

vad tyckte du om arrangemanget på låten? pianot är otajt och jag vet inte riktigt vad jag ska spela där i början o så. lirar med tonerna som gitarren spelar ungefär. saknas det något? ska det vara bas eller en till gitarr eller nåt sånt?

Postat

MVH

Anders

hmm, aa det kanske är mina lurar som distar. det tänkte jag inte på *slår mig själv nu*. ska testa med andra lurar när jag kommer hem från jobbet.

vad tyckte du om arrangemanget på låten? pianot är otajt och jag vet inte riktigt vad jag ska spela där i början o så. lirar med tonerna som gitarren spelar ungefär. saknas det något? ska det vara bas eller en till gitarr eller nåt sånt?

Jag tycker den fungerade precis som den är faktiskt. Först tänkte jag just de sakerna som du nämner, men sen tänkte jag, nä, varför göra som alla andra, den fungerar att vara så avskalad och sårbar som den är.

MVH

Anders

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.