Jump to content
Annons

Ska jag byta linje till Estet Musik?


Alex-n

Recommended Posts

Tjenare.

Jag går första året på gymnasiet, går tekniklinjen och det mesta fungerar bra - förutom de absolut viktigaste ämnena, dvs matte, fysik och kemi.

Jag klarade matte A på håret, och fysiken och kemin vet jag själv att jag inte kommer kunna klara då det är alldeles för svårt. Jag försöker ge mig fasen på att klara det, men det går inte. Idag var jag och snackade med rektorerna och dom gav mig två val och var otroligt tillmötesgående faktiskt, riktigt riktigt trevliga var dom.

Jag fick dessa val:

1. Fortsätta teknik, fast med lite mer musik. Efter matte B hoppar jag av matten och har musiklära. Jag kommer även få mitt betyg inräknat från hur jag presterar på pianolektionerna.

2. Göra halva matte B och strunta i de ämnena jag inte kan som ingår i Estet Musik-linjen, och efter sommaren hoppar jag på och går om ettan. Jag kommer även få väldigt slappt schema då jag varken kommer ha svenska A, engelska A eller matte A då jag redan är klar med de kurserna.

Jag vill bli musiklärare eller någonting inom musiken, men grejen är att jag är så otroligt fast vid vilka kompisar jag har. Dock vet jag två jag känner som ska gå Estet Musik, och det är ju bra.

Jag menar, vad är poängen om jag pinar mig igenom Teknik, och sedan försöker söka jobb inom det? Jag kommer inte kunna så mycket alls och då har jag heller ingen lärare som kan stå bredvid mig och förklara hur jag ska göra. Går jag ut teknik kommer jag säkert ha så dåliga betyg i vissa ämnen att jag inte kommer kunna få behörighet till högskolan ens.

Dock så är det så otroligt tråkigt att komma ifrån kompisarna, och vi har två lärare som är HELT underbara som jag också kommer mista, och jag är rädd att det kommer förvärra mitt betyg i respektive ämnen jag har lärarna (datorrelaterade ämnen och engelska).

Det lutar absolut mest åt att gå om ettan på Estet Musik nästa termin, men ni kanske har något viktigt att säga till om som kan få mig att fundera om. Jag ångrar bittert att jag inte valde den linjen i nian, det gör jag verkligen.

Kort sagt - går jag Estet Musik har jag en ljusare framtid än om jag stannar kvar på Teknik.

Så grabbar och tjejer (om det finns några här? 🙂), vad tycker ni? Tänk att det handlar om min framtid, det är rätt uppenbart egentligen att jag borde gå Estet Musik, men jag har ju inte hunnit tänka på ALLA för- och nackdelar, så det vore jättebra om ni kunde skriva ner vad ni tyckte.

Justja, glömde nästan de viktigaste: ni som har gått på Estet Musik, vad tycker ni att ni har lärt er, och har det kommit till någon nytta? Är det något att satsa på med andra ord?

MVH Alex.

Redigerat av Alex-n
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag gick på Industri första året på gymnasiet, jag fick panik då jag inte orkade med linjen efter ett halvår. Men jag körde klart och läste kalrt svenska A, matte A och engelska A. Nu har jag bytt linje till El-Data och jag sitter med 1-2 lektioner om dagen i ett helt år. Karaktär, Idrott och Engelska B (det har jag valt in att göra första året).

Mitt tips är, om du verkligen vill satsa på Musiken, gå klart första året och läs grundämnen såsom matte, svenska och engelska. Sedan byter du till hösten och tar det därifrån!

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Jag jobbar som lärare på estetisk musik, och jag vet inte om det är lika överallt, men det bör det vara. Om du går estet musik så kan man jämföra din behörighet med att gå samhällsprogrammet. Du behöver alltså inte söka musik efter gymnasiet ifall du skulle ångra dig. Du har 300 poäng att välja egna kurser på, och dessa ska du vara rädd om och använda för att forma din behörighet. Ta även reda på hur det ligger till med meritpoäng då detta är något nytt vår kära regering har kommit på. Det är att du får extra poäng för vissa kurser inom språk och matte som inte ingår i den ordinarie kursplanen för ditt program, men är lite osäker på exakt hur det är då det är helt nytt.

Om du vill bli musiklärare så är det helt klart estet musik du skall gå. Musiklärarutbildningarna finns på musikhögskolorna runt om i landet, men konkurensen är tuff så och du kommer in på spelprov och inte på betygen, om inte det har ändrats, men allt sådant kan din syo svara på. Många går folkhögskolor innan de kommer in på musikhögskolorna.

Att du har dina kompisar på programmet du redan går är ju självklart, men betänk att det inte är deras framtid du väljer för utan DIN!! Välj det du känner att du vill gå.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan iaf varna för en sak: Ett år med väldigt få kurser gör att man blir FRUKTANSVÄRT förslappad och tappar mycket arbetsmoral när man får så pass mycket ledighet osv. Det ger ofta långa håltimmar och sen har man en 40 minuterslektion i slutet på dagen som man lätt hoppar över.

Det har hänt mig, jag bytte ifrån NV till sam, och jag ångrar det bittert idag. ;>

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan iaf varna för en sak: Ett år med väldigt få kurser gör att man blir FRUKTANSVÄRT förslappad och tappar mycket arbetsmoral när man får så pass mycket ledighet osv. Det ger ofta långa håltimmar och sen har man en 40 minuterslektion i slutet på dagen som man lätt hoppar över.

Det har hänt mig, jag bytte ifrån NV till sam, och jag ångrar det bittert idag. ;>

Jag tänker gå på de flesta lektionerna ändå och bygga upp betyget, kanske inte alla men svenskan och engelskan iaf. Speciellt engelskan då jag har extremt lätt för det och vill bygga på med lite kunskaper.

Jag tror jag håller igång även om vi har mycket håltimmar, jag jobbar med musik och sånt dagligen och tänker se till att inte tappa andan även i de andra ämnena. Vill satsa på det här, tänker inte ge upp i första taget så om jag märker att det går utför ska jag göra vad som krävs för att hamna på spåret igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan iaf varna för en sak: Ett år med väldigt få kurser gör att man blir FRUKTANSVÄRT förslappad och tappar mycket arbetsmoral när man får så pass mycket ledighet osv. Det ger ofta långa håltimmar och sen har man en 40 minuterslektion i slutet på dagen som man lätt hoppar över.

Det har hänt mig, jag bytte ifrån NV till sam, och jag ångrar det bittert idag. ;>

Jag tänker gå på de flesta lektionerna ändå och bygga upp betyget, kanske inte alla men svenskan och engelskan iaf. Speciellt engelskan då jag har extremt lätt för det och vill bygga på med lite kunskaper.

Jag tror jag håller igång även om vi har mycket håltimmar, jag jobbar med musik och sånt dagligen och tänker se till att inte tappa andan även i de andra ämnena. Vill satsa på det här, tänker inte ge upp i första taget så om jag märker att det går utför ska jag göra vad som krävs för att hamna på spåret igen.

Det var lite så jag tänkte också... Men det gick som det gick! Har väldigt lätt för att lära osv, men lärarna uppskattade inte riktigt frånvaro, sen ankomst och mitt "jag gör det imorgon"-beteende med inlämningar av uppgifter osv. 😛

Så mitt råd är att du verkligen ser till att göra allt du ska göra, och lite till 😛 Se till att inte falla i samma fälla som jag gjorde, det var ingen höjdare. 😆

Med lite självdisciplin kommer det nog gå bra, lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du/ni läser denna "novell" så ha i åtanke att detta är mina erfarenheter vilket inte säger något om hur någon annan än mig uppfattar det hela 😆

Jag är själv väldigt musikintresserad och hade som dröm att bli ljudtekniker/producent en gång i tiden. Har spelat sytheziser sedan jag var åtta år i olika konstelationer och gick Naturvetenskaplig linje på gymnasiet och hade mest godkänt i naturvetenskapliga ämnen (mattematik, fysik, kemi etc.) Efter gymnasiet var jag fruktansvärt skoltrött, jobbade med skitjobb i tre år (McDolands, Förpackningsindustri, rensa fisk i Norge) och pluggade därefter i tre år till elektroingenjör på högskola. Har inte tagit min examen men jobbar sedan tre år på Ringhals som ingenjör. Har studieskulder på ca 130000kr och en lön på 24250kr/månad före skatt och har väldigt bra arbetsförhållanden och tider samt sex veckors ledighet att ta ut varje år.

Min tre år yngre bror gick industrilinjen (med inriktning svettsare) på gymnasiet och därefter ett påbyggnads år i Eksjö för att bli Europalicenssvetsare. Han har inga studieskulder, jobbar som en tok och är rik som ett troll. Han har inte bra arbetsförhållanden och inga bra arbetstider men pengar att köpa prylar, det har han! Men så var det där med ledighet och att arbeta på annan ort än hemorten och resa land och rike runt.

Har en polare som pluggade till lärare (fyra och ett halvt års utbildning) i matte/NO och han har sämre lön än mig, större studieskuld (gissar på att han har en studieskuld på ca 195000kr och mindre fritid än jag under den tid han jobbar. Dock har han åtta veckors semester under sommaren.

Med detta i hatten kommer så tre tänkbara alternativ baserade på mig och min omgivning.

Satsa på musiken --> Gå estetisk --> Dåligt betalt (läraryrke) och mycket arbetstid men väldigt mycket musik och du kommer att bli väldigt duktig på ditt huvudinstrument.

Satsa på pengar --> Byt till en yrkesinriktad hantverkarutbildning --> Bra betalt, väldigt mycket arbetstid/skiftgång/resande i arbetet, mycket pengar att köpa musikutrustning för, mycket fritid när du inte jobbar vilket ger stötvis musik. Slitigt jobb som tär på din kropp.

Satsa på kropp och hälsa och pengar --> fortsätt din teknikutbildning och plugga 3 år på högskola --> MÅSTE klara studierna, MÅSTE få jobb, MÅSTE betala tillbaka studieskuld. Du tjänar bra med pengar utan att slita ut din kropp och när plugget väl är slut kommer du att ha mest sammanhängande fritid av alla tre alternativ om du inte jobbar inom IT eller utveckling och du kommer att ha pengar att köpa på dig det mesta du vill som anses normalt inom musikutrustning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du/ni läser denna "novell" så ha i åtanke att detta är mina erfarenheter vilket inte säger något om hur någon annan än mig uppfattar det hela 😆

Jag är själv väldigt musikintresserad och hade som dröm att bli ljudtekniker/producent en gång i tiden. Har spelat sytheziser sedan jag var åtta år i olika konstelationer och gick Naturvetenskaplig linje på gymnasiet och hade mest godkänt i naturvetenskapliga ämnen (mattematik, fysik, kemi etc.) Efter gymnasiet var jag fruktansvärt skoltrött, jobbade med skitjobb i tre år (McDolands, Förpackningsindustri, rensa fisk i Norge) och pluggade därefter i tre år till elektroingenjör på högskola. Har inte tagit min examen men jobbar sedan tre år på Ringhals som ingenjör. Har studieskulder på ca 130000kr och en lön på 24250kr/månad före skatt och har väldigt bra arbetsförhållanden och tider samt sex veckors ledighet att ta ut varje år.

Min tre år yngre bror gick industrilinjen (med inriktning svettsare) på gymnasiet och därefter ett påbyggnads år i Eksjö för att bli Europalicenssvetsare. Han har inga studieskulder, jobbar som en tok och är rik som ett troll. Han har inte bra arbetsförhållanden och inga bra arbetstider men pengar att köpa prylar, det har han! Men så var det där med ledighet och att arbeta på annan ort än hemorten och resa land och rike runt.

Har en polare som pluggade till lärare (fyra och ett halvt års utbildning) i matte/NO och han har sämre lön än mig, större studieskuld (gissar på att han har en studieskuld på ca 195000kr och mindre fritid än jag under den tid han jobbar. Dock har han åtta veckors semester under sommaren.

Med detta i hatten kommer så tre tänkbara alternativ baserade på mig och min omgivning.

Satsa på musiken --> Gå estetisk --> Dåligt betalt (läraryrke) och mycket arbetstid men väldigt mycket musik och du kommer att bli väldigt duktig på ditt huvudinstrument.

Satsa på pengar --> Byt till en yrkesinriktad hantverkarutbildning --> Bra betalt, väldigt mycket arbetstid/skiftgång/resande i arbetet, mycket pengar att köpa musikutrustning för, mycket fritid när du inte jobbar vilket ger stötvis musik. Slitigt jobb som tär på din kropp.

Satsa på kropp och hälsa och pengar --> fortsätt din teknikutbildning och plugga 3 år på högskola --> MÅSTE klara studierna, MÅSTE få jobb, MÅSTE betala tillbaka studieskuld. Du tjänar bra med pengar utan att slita ut din kropp och när plugget väl är slut kommer du att ha mest sammanhängande fritid av alla tre alternativ om du inte jobbar inom IT eller utveckling och du kommer att ha pengar att köpa på dig det mesta du vill som anses normalt inom musikutrustning.

Jag är beredd att inte få så bra betalt. Jag vill lära ut musik, jag vill dela med mig av allt jag kan. Jag vill försöka att påverka elvers musikaliska kunskaper och få dem att förstå att musik är mer än att lyssna på musik, man kan faktiskt tillverka musik själv, vilket inte många förstår. Faktum är ju att man som lärare har UNGEFÄR lika mycket ledighet som elever, man slutar en/två veckor senare på sommaren och börjar en vecka tidigare. Men jullov och hela faderittan varar ju lika länge som elevernas.

Fertan:

Jag är väldigt motiverad till att klara detta, mer motiverad än jag är till någonting annat just nu faktiskt. Så jag tror jag kommer lyckas, bara motivationen håller sig kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

dr.kaufman (oregistrerad)

tjena!

Kan bara säga att det är grymt kul att gå musiklinje på gymnasiet.

Tog studenten i förra sommarn och kan i efterhand säga att jag inte ångrar någonting, även om jag kanske inte kommer bli musiker eller musiklärare eller ha något annat musikinriktat jobb. Som Gizmozis sa så kan man ju välja till kurser som ger än ökad behörighet. Med mina tillval, matte c och naturkunskap B, så har jag tillochmed i många fall bättre behörighet än samhällselever som inte valt till dessa kurser, och har på köpet fått ägna mina 3 gymnasieår med det jag tycker är roligast i världen, tillsammans med 30 andra som tycker likadant.

Om du vill in på chalmers eller KTH eller liknande så skulle jag nog rekomendera att gå kvar på teknik linjen, men om du nu vill bli musiklärare eller något annat för den delen som inte kräver en massa fysik och kemi osv så rekomenderar jag starkt estetisk musik.

Mitt livs 3 hitils roligaste år hade jag iaf :rolleyes:

Lycka till med valet, och med det kommande insökningsprovet

dr.kaufman

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...