Jump to content
Annons

[reklam] Inteligent Sound ger en ljudbild utan fasfel


audioexcitement (oregistrerad)

Recommended Posts

audioexcitement (oregistrerad)

Officiellt svar pÄ denna trÄd frÄn Studio /admin

---

Jag gör hÀr en information om ett kvalitetsmÀrke som jag sÀljer i min butik men som jag privat tycker lÄter bÀttre Àn nÄgot jag har hört! // Thomas Bergman / musiker och hifibutiksÀgare:

Allt fler studios anvÀnder dessa högtalare pÄ grund av att ljudet gör att det gÄr ovanligt bra att mixa.

En 8-tummare sitter monterad pÄ en 15-tumsbas som stÄr pÄ högkant. Hemligheten Àr filterkonstruktionen som lÄter optimalt om högtalaren stÄr 10 cm frÄn vÀggen.

HÀr kommer nÄgra referenser:

Referenser:

Ljudet blir aldrig onjutbart eller störande!

Bioljudet uppfattas mycket bra pÄ samtliga sittplatser i salongen, Àven vid en blygsam ljudnivÄ. Ljudet blir aldrig onjutbart eller störande, inte ens vid de mest ljudstarka partierna. // Mats Kullander, projektledare Svensk Filmindustri

Högtalare frÄn Intelligent Sound lÄter som inget annat!

Man kan tro att konstruktionen Àr enkel, man kan tro att elementen Àr billiga och enkla, man kan tro att lÄdorna Àr alldeles för veka (de lÄter odÀmpade dÄ man knackar pÄ dem), man kan tro att hörnen Àr alldeles för vassa och dÀrmed skulle stÀlla till med difraktionsproblem, man kan tro att de inte kan stÄ sÄ nÀra varandra och sÄ nÀra vÀggen som vissa kunder och demonstrationer visar dem, man kan tro en hel massa om dessa högtalare - men om man lyssnar pÄ dem hör man att nÄnting Àr helt annorlunda - helt annorlunda BRA!

De har en detaljskÀrpa, luftighet (Àkta!), kropp i instrument och sÄngare, renhet, dynamik, mjukhet etc som jag aldrig tidigare hört i nÄgon högtalare oavsett prisklass!

En av mina kunder sa (och jag tror han har rÀtt) att det Àr frÄga om ett paradigmskifte vad gÀller högtalarkonstruktion. Intelligent Sound har gjort nÄgot helt unikt som bland annat hÀnger ihop med ett helt annat sÀtt att se pÄ ljudÄtergivning. Det lÄter som om man hört det snacket förut men denna gÄngen kan jag bara instÀmma - Det Àr nÄgot helt unikt!

Förutom det helt egenkonstruerade delningsfiltret som ger den annorlunda ljudupplevelsen sĂ„ kan man ocksĂ„ fĂ„ reda pĂ„ (om man frĂ„gar) att elementen Ă€r helt egenkonstruerade och ingalunda enkla - de har t ex alla samma mĂ€tvĂ€rden inom 0,1 dB vilker gör att man kan leverera ett helt 5.1system (som de gjorde till ett antal studios hos Norsk Filmstudio!) utan att behöva mĂ€ta ihop de olika högtalarna som de allra flesta konkurenter fĂ„r göra - Högtalarna ÄR helt enkelt lika direkt frĂ„n kartongen! Det finns en stor precision vid tillverkningen i de delar som pĂ„verkar ljudet!

Alla smÄ detaljer Àr genomtÀnkta - magneterna i elementen Àr synnerligen kraftiga, elementkorgarna ser enkla ut men Àr garanterat vÀl avstÀmda till sitt ÀndamÄl osv osv. Man har helt enkelt tagit hÀnsyn till alla möjliga osynliga parametrar vid konstruktionen - parametrar som man alltsÄ inte ser men som pÄverkar ljudkvaliteten. Jag har nu köpt ett par IS815 Pro och har det bÀsta ljud jag hört nÄgonstans nÄgongÄng!

ALLA IS högtalare har ISH (Intelligent Signal Handling) som Àr ett överbelasningsskydd med automatisk ÄterstÀllning. Kör du för hÄrt sÄ tystnar helt enkelt högtalaren sÄ lÀnge överbelastningen pÄgÄr - dvs oftast endast för en kort sekund. Detta skydd Àr sÄ effektivt att du helt enkelt inte KAN köra sönder högtalaren!!!

// Josef Svalander (respekterad man inom audio och HiFi)

Arbetet gick mycket snabbare nÀr jag hörde allt sÄ bra!

Först anvÀnde jag passiva studiomonitorer frÄn Intelligent Sound och tyckte de var bra. Sen bytte jag till Intelligent Sound`s aktiva studiomonitorer och allt hördes omöjligt bra. Först blev jag lite orolig att jag skulle fÄ lÀgga ner onödigt mycket tid i ljudarbetet eftersom alla detaljer kom fram sÄ tydligt. Att det skulle krÀvas alltför mycket filande innan jag skulle bli nöjd.

I verkligheten blev det tvÀrt om. Arbetet gick mycket snabbare nÀr jag hörde allt sÄ bra. Vissa delar av ljudet behöver jag inte lÀngre koncentrera mig pÄ. NÀr jag hör det fÀrdiga resultatet finns allt dÀr och det Àr bra dessutom.

Dessutom har jag ju ett stort mixerbord och det Àr bra med den breda stereobilden era högtalare ger. Jag behöver ju flytta pÄ mig ibland. DÀr har ni lagt ett guldÀgg grabbar!" // Micke B Tretow, legendarisk ljudtekniker för bl.a. ABBA

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
  • Svar 151
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Haha!!

Jo du Svalander, du kanske skulle göra en sökning pÄ ditt namn hÀr och du kommer att förstÄ att hÀr Àr du kanske inte sÄ respekterad :rolleyes:

Du sÀgaer att "Allt fler studios anvÀnder dessa högtalare" , kan du ge nÄgra exempel? sÄ man kan Äka och lyssna!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

audioexcitement (oregistrerad)
Haha!!

Jo du Svalander, du kanske skulle göra en sökning pĂ„ ditt namn hĂ€r och du kommer att förstĂ„ att hĂ€r Ă€r du kanske inte sĂ„ respekterad 😄

Du sÀgaer att "Allt fler studios anvÀnder dessa högtalare" , kan du ge nÄgra exempel? sÄ man kan Äka och lyssna!

Nej, Josef har faktiskt inget med inlÀgget att göra.

Ni fÄr ringa mig om ni vill kolla.

Thomas Bergman

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad som stör mig (och det otroligt mycket dessutom!) Àr att tillverkaren, som jag inte nÀmner vid namn hÀr, anvÀnder Michael B Tretow`s namn i reklamen! Det bör han absolut inte göra tycker jag för jag har sjÀlv talat med Micke om bÄde det ena och det andra, och vid ett tillfÀlle sÄ frÄgade jag honom vad han tyckte om dessa högtalare. Om de verkligen Àr sÄ pass bra som tillverkaren pÄstÄr. Micke sa dÄ att han hade hört talas om högtalarna men att han aldrig har provat dem! NÀr jag sedan nÀmnde att hans namn anvÀndes i syfte att sÀlja dessa högtalare pÄ tillverkarens hemsida sÄ blev han totalt paff och helt tyst!! Han förstod absoult ingenting och tyckte att det hela var otroligt fult gjort och att det var mycket mÀrkligt beteende frÄn tillverkarens sida. NÀr jag kom hem sÄ ringde jag upp Micke och citerade dÄ vad som stod om hans "uttalande" och han blev alldeles mÄllös! Hela situationen smakade bara vÀldigt illa tyckte vi bÄda.

NĂ€e....Ă€ven om högtalarna kanske Ă€r bra (har sjĂ€lv inte provat dem) sĂ„ Ă€r detta falsk marknadsföring, för det skulle ju vara lite mĂ€rkligt att Micke ljuger mig rakt i ansiktet pĂ„ mig tycker jag, för vad skulle han vinna pĂ„ det? Inte ett dugg. Att utnyttja nĂ„gons namn i offentlig marknadsföring tycker jag Ă€r ett riktigt lĂ„gvattenmĂ€rke och Ă€r moraliskt fel om man gör det utan att först ha talat med den som gĂ€ller. Det gör det hela att trovĂ€rdigheten gĂ„r totalt förlorad för min del och det törs jag nog lova att det Ă€ven gĂ€ller Michael B Tretow ocksĂ„! Dessutom sĂ„ Ă€r detta otroligt klantigt gjort frĂ„n tillverkarens sida eftersom han mĂ„ste kĂ€nna till att det tar tid att bygga upp ett namn och förtroende hos folk men att man lĂ€tt river densamma pĂ„ bara nĂ„gra sekunder! Varför Ă€r han inte seriös pĂ„ just den hĂ€r punkten och frĂ„gar Micke först kan man ju undra? Och hur Ă€r det med Gert Palmqrantz "uttalande"? Är det samma sak dĂ€r att han inte heller har lyssnat pĂ„ dem eller kĂ€nner till att hans namn anvĂ€nds i detta sammanhang? Man börjar ju fundera, men jag tĂ€nker frĂ„ga honom vid nĂ€sta tillfĂ€lle. Högtalarna Ă€r sĂ€kert bra, men det Ă€r trĂ„kigt och klantigt att marknadsföringen inte sker lika seriöst som sjĂ€lva högtalarbygget! Om tillverkaren hade skött marknadsföringen sĂ„ vet jag att han hade sĂ„lt mycket mer Ă€n vad han gör idag. Jag vet flera Ă€n mig och Michael B Tretow som reagerar pĂ„ tillverarens sĂ€tt att marknadsföra sig pĂ„ och som dĂ€rför faktiskt har blivit ivĂ€gskrĂ€mda. Jag har sjĂ€lv avstĂ„tt frĂ„n att ens lyssna pĂ„ högtalarna just pga. av detta.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och vad Ă€r tanken med inlĂ€gget? Ett namn lĂ€ggs ut pĂ„ en Thomas Bergman. Är vitsen att vi ska googla det för att hitta firman i frĂ„ga? Uppmanas vi att ringa alla Thomas Bergman i landet? Finns för den delen 144 folkbokförda, dock ej tilltalsnamn för alla dessa sĂ„ dĂ€r kan vi spara oss nĂ„gra minuter i ringandet...

Edit: SÄg nu att han Àr frÄn Odensbacken. Inte alls lÄngt dit hÀrifrÄn. Finns denna mirakelprodukt dÀr eller?

Redigerat av saverman
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad som stör mig (och det otroligt mycket dessutom!) Àr att tillverkaren, som jag inte nÀmner vid namn hÀr, anvÀnder Michael B Tretow`s namn i reklamen! Det bör han absolut inte göra tycker jag för jag har sjÀlv talat med Micke om bÄde det ena och det andra, och vid ett tillfÀlle sÄ frÄgade jag honom vad han tyckte om dessa högtalare. Om de verkligen Àr sÄ pass bra som tillverkaren pÄstÄr. Micke sa dÄ att han hade hört talas om högtalarna men att han aldrig har provat dem! NÀr jag sedan nÀmnde att hans namn anvÀndes i syfte att sÀlja dessa högtalare pÄ tillverkarens hemsida sÄ blev han totalt paff och helt tyst!! Han förstod absoult ingenting och tyckte att det hela var otroligt fult gjort och att det var mycket mÀrkligt beteende frÄn tillverkarens sida. NÀr jag kom hem sÄ ringde jag upp Micke och citerade dÄ vad som stod om hans "uttalande" och han blev alldeles mÄllös! Hela situationen smakade bara vÀldigt illa tyckte vi bÄda.

NĂ€e....Ă€ven om högtalarna kanske Ă€r bra (har sjĂ€lv inte provat dem) sĂ„ Ă€r detta falsk marknadsföring, för det skulle ju vara lite mĂ€rkligt att Micke ljuger mig rakt i ansiktet pĂ„ mig tycker jag, för vad skulle han vinna pĂ„ det? Inte ett dugg. Att utnyttja nĂ„gons namn i offentlig marknadsföring tycker jag Ă€r ett riktigt lĂ„gvattenmĂ€rke och Ă€r moraliskt fel om man gör det utan att först ha talat med den som gĂ€ller. Det gör det hela att trovĂ€rdigheten gĂ„r totalt förlorad för min del och det törs jag nog lova att det Ă€ven gĂ€ller Michael B Tretow ocksĂ„! Dessutom sĂ„ Ă€r detta otroligt klantigt gjort frĂ„n tillverkarens sida eftersom han mĂ„ste kĂ€nna till att det tar tid att bygga upp ett namn och förtroende hos folk men att man lĂ€tt river densamma pĂ„ bara nĂ„gra sekunder! Varför Ă€r han inte seriös pĂ„ just den hĂ€r punkten och frĂ„gar Micke först kan man ju undra? Och hur Ă€r det med Gert Palmqrantz "uttalande"? Är det samma sak dĂ€r att han inte heller har lyssnat pĂ„ dem eller kĂ€nner till att hans namn anvĂ€nds i detta sammanhang? Man börjar ju fundera, men jag tĂ€nker frĂ„ga honom vid nĂ€sta tillfĂ€lle. Högtalarna Ă€r sĂ€kert bra, men det Ă€r trĂ„kigt och klantigt att marknadsföringen inte sker lika seriöst som sjĂ€lva högtalarbygget! Om tillverkaren hade skött marknadsföringen sĂ„ vet jag att han hade sĂ„lt mycket mer Ă€n vad han gör idag. Jag vet flera Ă€n mig och Michael B Tretow som reagerar pĂ„ tillverarens sĂ€tt att marknadsföra sig pĂ„ och som dĂ€rför faktiskt har blivit ivĂ€gskrĂ€mda. Jag har sjĂ€lv avstĂ„tt frĂ„n att ens lyssna pĂ„ högtalarna just pga. av detta.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Jag Àr bra nyfiken pÄ vem du Àr Ludgo?

Är eller har du varit kund pĂ„ DLX?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Haha!!

Jo du Svalander, du kanske skulle göra en sökning pĂ„ ditt namn hĂ€r och du kommer att förstĂ„ att hĂ€r Ă€r du kanske inte sĂ„ respekterad đŸ˜Č

Du sÀgaer att "Allt fler studios anvÀnder dessa högtalare" , kan du ge nÄgra exempel? sÄ man kan Äka och lyssna!

Nej, Josef har faktiskt inget med inlÀgget att göra.

Ni fÄr ringa mig om ni vill kolla.

Thomas Bergman

http://www.svalander.se/shoppen/intelligentsound.htm 😐

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Okay, jag bara undrade för jag vet inte varför Herr Svalanders namn nÀmns sÄ ofta i den hÀr trÄden, men om det Àr nÄgon som tror att det Àr han som Àr tillverkaren sÄ Àr det i varje fall helt fel. Vem tillverkaren Àr tÀnker jag dock inte tala om eftersom jag inte vill medverka till att göra reklam för just den tillverkaren.

HĂ€lsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag mailade faktiskt Svalander för ett tag sedan och bad honom sluta upp med att sprida en massa bÄg som vissa faktiskt gÄr pÄ. Det Àr pÄ allvar synd om folk som lÀgger ut tiotusentals kronor pÄ en strömsladd till sin HiFi-anlÀggning.

Gosse om jag blev förvÄnad nÀr han faktiskt svarade och faktiskt skÀllde pÄ mig för min Äsikt och för att jag överhuvudtaget kunde misstro honom och hans humbugfirma.

Audiofiler Ă€r ett skumt slĂ€kte (inte dig inrĂ€knat Claes 😏), inte bara Ă€r de omusikaliska, de Ă€r dumma i huvet ocksĂ„!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jag mailade faktiskt Svalander för ett tag sedan och bad honom sluta upp med att sprida en massa bÄg som vissa faktiskt gÄr pÄ. Det Àr pÄ allvar synd om folk som lÀgger ut tiotusentals kronor pÄ en strömsladd till sin HiFi-anlÀggning.

Gosse om jag blev förvÄnad nÀr han faktiskt svarade och faktiskt skÀllde pÄ mig för min Äsikt och för att jag överhuvudtaget kunde misstro honom och hans humbugfirma.

Audiofiler Ă€r ett skumt slĂ€kte (inte dig inrĂ€knat Claes 😏), inte bara Ă€r de omusikaliska, de Ă€r dumma i huvet ocksĂ„!

UngefÀr som den genomsnittlige musikern dÄ!

Vilket bÄg sprider Svalander? Han sÀljer ju massvis av vettiga prylar och tillbehör plus en del som kan diskuteras men bÄg? Det Àr ju inte han som tillverkar eller hypar de tveksamma produkterna utan reputabla hifitidningar och anvÀndare...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Just snordyra nĂ€tkablar har jag oerhört svĂ„rt att förstĂ„ hur folk kan gĂ„ pĂ„... 😏

Hur bra tror de att strömkablarna Ă€r mellan Ringhals och deras vĂ€gguttag! 😉

Har man en anlÀggning som kostar 500.000:- sÄ Àr 10.000 för en nÀtkabel smÄpengar och en rejÀl strömkabel ger ofta en hörbar förbÀttring och har en vÀldigt hög mekanisk kvalitet vilket motverkar brum och andra störningar, kanske inte vÀrt 10.000 för de flesta men har man rÄd och inte vill kompromissa ser jag behovet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Just snordyra nĂ€tkablar har jag oerhört svĂ„rt att förstĂ„ hur folk kan gĂ„ pĂ„... 😏

Hur bra tror de att strömkablarna Ă€r mellan Ringhals och deras vĂ€gguttag! 😉

Har man en anlÀggning som kostar 500.000:- sÄ Àr 10.000 för en nÀtkabel smÄpengar och en rejÀl strömkabel ger ofta en hörbar förbÀttring och har en vÀldigt hög mekanisk kvalitet vilket motverkar brum och andra störningar, kanske inte vÀrt 10.000 för de flesta men har man rÄd och inte vill kompromissa ser jag behovet.

Kan du ge mig nÄgra vetenskapliga argument för dina pÄstÄenden?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Kan du ge mig nÄgra vetenskapliga argument för dina pÄstÄenden?

Ganska grundlÀggande att bÀttre skÀrmade kablar ger lÀgre störnivÄer totalt och har man en anlÀggning som kan och SKA spelas högt sÄ vill man ju ha sÄ fÄ störningar som möjligt ....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Kan du ge mig nÄgra vetenskapliga argument för dina pÄstÄenden?

Ganska grundlÀggande att bÀttre skÀrmade kablar ger lÀgre störnivÄer totalt och har man en anlÀggning som kan och SKA spelas högt sÄ vill man ju ha sÄ fÄ störningar som möjligt ....

Och "störningarna" som kommer in via elkabeln innan denna ”deluxe-kabel” dĂ„?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Kan du ge mig nÄgra vetenskapliga argument för dina pÄstÄenden?

Ganska grundlÀggande att bÀttre skÀrmade kablar ger lÀgre störnivÄer totalt och har man en anlÀggning som kan och SKA spelas högt sÄ vill man ju ha sÄ fÄ störningar som möjligt ....

Och "störningarna" som kommer in via elkabeln innan denna ”deluxe-kabel” dĂ„?

Tror inte du förstÄr riktigt "deluxekablarnas" funktion Àr b.l.a. att de inte ska störa audiokablarna/signalerna ....

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej, jag förstÄr faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat pÄ dig men först en frÄga inser du att audiosignaler Àr enormt mycket svagare Àn 230Volt? Inser du ocksÄ att el & audiokablar Àr en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkÀllor har man? Om du gör det sÄ förstÄr du...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, jag förstÄr faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat pÄ dig men först en frÄga inser du att audiosignaler Àr enormt mycket svagare Àn 230Volt? Inser du ocksÄ att el & audiokablar Àr en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkÀllor har man? Om du gör det sÄ förstÄr du...

...att 10000 kr pĂ„ en el-kabel Ă€r helt bortkastade pengar! 🙂

Jag förstÄr att ni, om ni köpt en el-sladd för tio papp, aldrig kommer att kunna erkÀnna för er sjÀlv att ni blivit sÄ blÄst.

God natt.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej, jag förstÄr faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat pÄ dig men först en frÄga inser du att audiosignaler Àr enormt mycket svagare Àn 230Volt? Inser du ocksÄ att el & audiokablar Àr en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkÀllor har man? Om du gör det sÄ förstÄr du...

...att 10000 kr pĂ„ en el-kabel Ă€r helt bortkastade pengar! 🙂

Jag förstÄr att ni, om ni köpt en el-sladd för tio papp, aldrig kommer att kunna erkÀnna för er sjÀlv att ni blivit sÄ blÄst.

Som sagt har man rÄd och gillar högsta kvalitet och finish sÄ handlar det inte om att nÄgon blivit blÄst, dessutom sÄ ingÄr ju dessutom ofta kablar i anlÀggningspriset om man köper en anlÀggning, billig som dyr...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, jag förstÄr faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat pÄ dig men först en frÄga inser du att audiosignaler Àr enormt mycket svagare Àn 230Volt? Inser du ocksÄ att el & audiokablar Àr en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkÀllor har man? Om du gör det sÄ förstÄr du...

Ge dig nu!

Kvittar vad för kablar du anvÀnder iom att du mÄste ta ström frÄn ditt vÀgguttag som har sina brister (oftast stora sÄdana), blir aldrig bÀttre Àn den svagaste lÀnken!

Förmodligen sitter du med Svalanderrekomenderade prylar iom att du försvarar honom sÄ hÄrt, synd om dig i sÄ fall!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nej, jag förstÄr faktiskt inte. Kan du förklara.

Antagligen bortkastat pÄ dig men först en frÄga inser du att audiosignaler Àr enormt mycket svagare Àn 230Volt? Inser du ocksÄ att el & audiokablar Àr en typ av antenner och att ju fler kablar man har desto mer potentiella & faktiska problemkÀllor har man? Om du gör det sÄ förstÄr du...

Kanske bortkastat som du sÀger men ge en lÀnk istÀllet till en vetenskaplig och oberoende test sÄ kan du ju enkelt bevisa att du har rÀtt!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...