Jump to content
Annons

En dator som mixerkille i realtid vid livegig?


strumpan_metal

Recommended Posts

Hejsan,

Jag har en vision jag hoppas kunna få hjälp med till mitt band Emberstorm och jag har tidigare pysslat en hel del med Cubase och skapat ett någotsånär säreget sound. Jag har inga erfarenheter att använda en dator med sequencer live, och har tyvärr inte hittat mycket av värde genom mina sökningar på nätet heller. Jag vet inte om Cubase är lämpat för detta, eller om det är live som gäller? Kanske annars en hårdvarusequencer? Det är din kunskap och coaching jag vill åt, och jag vill veta så mycket som möjligt om vilka lösningar som finns. Kanske finns det något band här på forumet som jobbar precis på det sätt som jag vill kunna göra? Hur som helst, detta är Brainstorming, och jag hoppas på er hjälp för att få bättre insikt i hur man ska gå tillväga. 🙂

Det jag märkt vid de tillfällen man är ute och spelar, är ofta att ljudet både på scen och ut i PA:t lämnar mycket att önska. 🙂 Så vad jag vill skapa, är en färdig setup med både gitarrljud, basljud och sångljud, som låter likadant varje gång man ska ut och spela live. Hur ska detta gå till undrar många nu. Det är ju alltid olika tekniker och olika mickar på varje ställe med mera. 😑 Jo. Både jag och den andra gitarristen skall använda oss av pedaler (lutar åt BOSS-GT8 vilken jag använder till mina inspelningar), med snarlika och väl inställda ljud som låter bra genom ett PA. Bassisten och sångarn skall göra samma sak. Vad vi sedan gör, är att skicka in alla dessa signaler till ett ljudkort och in i en mjukvara. Där väntar vår egna så kallade "mixerkille"/sequencer. Med hjälp av rätt nivåer i pedalerna (som alltid kommer att vara desamma iom ordning och reda bland alla presets), så vill jag kunna automatisera dessa signaler och skicka dem genom både ett högkvalitetsdelay och reverb, för att sedan summeras till ett stereospår tillsammans med de redan förberedda synthbakgrunderna (eftersom vi inte har en livekeyboardist). Trummorna kommer vi inte att kunna göra något åt, och får förlita oss på att mixerkillen vet vad han gör.

I vilket fall, måla upp er följande scenario:

En låt börjar med cleana gitarrer som fadar in tillsammans med förinspelade och bouncade stråkar. Eftersom vi i mjukvaran använder oss av click, så vet både jag och den andra gitarristen att vi ska komma in på säg click 5. Då börjar vi spela, och eftersom vi har in-ear monitors med detta klickljud så håller vi exakt koll på takten. Nu börjar det roliga, för den sk mjukvarusequencern, fadar sakta in oss, utan att vi behöver pilla med några expression pedals på golvet. vi kan med andra ord fokusera helt på att spela istället. Stråkarna kommer nu in, och trummorna gör sig redo. Nu har det gått 1 minut, och trummorna samt basen ansluter samtidigt som vi slår om till dist med våra GT-8:or. Vi spelar tillsammans med hela synthpaketet i bakgrunden, och alla har tillgång till att höra sig själva med in-ear monitors och clicket. Nu efter en stund så ska jag spela ett solo, och eftersom jag vill att det ska höras, så kommer jag att byta till ett lite annorlunda ljud på pedalen med lite midboost. Samtidigt som jag gör det, ställer sequencern i datorn om min panorering till Center och lägger på ett redan förinställt välljudande delay/reverb, dessutom höjer den min ljudnivå lite granna. på högerkanten där jag tidigare kompade, kommer nu in ett förinspelat komp för att täcka upp mitt komp/tomrum (så att vi inte förlorar tryck). Denna gitarr är inspelad med exakt samma kompinställningar på GT-8:an, så ljudet bör vara exakt likadant. I slutet av mitt solo, kommer till och med en förinspelad stämma som hakar på åt antingen vänster eller höger i stereobilden. När jag spelat klart solot så byter jag till kompljud igen, det förinspelade kompet försvinner tillsammans med stämman, och vi har nu två gitarrer igen. Nu börjar sången...

Jag tror ni förstår vad jag menar. Vår mixerkille är sequencern, vilken jag vill ska styra oss som band och ge oss finesser som få använder sig av live. Jag vill ha studiodatorns kraft tillgänglig i både replokalen och live. Jag vill inte pilla för mycket med effekter och annat på golvet, då det är lätt hänt att man trycker på fel knappar osv. Jag tror mycket på den här idéen, men vet som sagt inte vare sig vilken hård- eller mjukvara jag måste använda. Jag vet att mitt Cubase ger mig ungefär 5 ms fördröjning, även om jag har kompressor, EQ, delay och reverb påslaget på min monitorkanal. Det är limiters och tyngre pluggar som har högre fördröjning. Jag har bra koll på automationer och hur hallt sånt funkar, men har som sagt inga erfarenheter av detta live. ⚠️ Om jag skulle koppla upp två gitarrer i stereo, en bas (mono) och en sång (mono) så skulle jag behöva minst tre stereospår. För att sedan skicka ut separata lyssningar till var och en så skulle det behövas åtminstone 5 stereoutgångar. Vilken typ av dator skulle man behöva för att detta ska gå vägen? Vilket ljudkort lämpar sig bäst, osv? 😲

Tacksam för så mycket feedback som möjligt. Låt oss ha en öppen Brainstorming om denna egentligen helt galna, men också enligt mig sjukt intressanta idé. 😛

Hälsningar/Peter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 9 månader senare...
Annons

Hej! Kul ide tycker jag, och jag är övertygad om att du kan få det att funka om du sätter ihop ett stabilt system. Jag har själv kört allt liveljud genom cubase med en stationär pc några gånger, och det har funkat utmärkt. Dock har jag inte kört med särskilt mycket automation eller effekter utan jag har använt det när jag har spelat piano med en sångerska, så det har inte ställt så stora krav på systemet som din setup kommer att göra.

Jag klarade mig iaf utmärkt med följande setup för mina behov: En hyffsat pigg hemmabyggd pc (som nu är skrotad till förmån för en macbook pro), ett RME fireface 400 med 64 samples buffert och lite kompressor/eq/reverb m.m. i cubase. Två separat lyssningar ut från kortet. Flöt på finfint utan problem.

Jag såg i en annan tråd att du köpte ett motu-kort... Motu gör ju bra kort och drivrutiner vad jag vet så det kommer säkert att fungera utan problem.

För min egen del blev det tyvärr för jobbigt att släpa med sig en stationär dator så jag har övergett den för en laptop, men om ni ändå ska släpa med er trummor och annat så är ju en stationär burk inget större problem :rolleyes:

Lycka till!

Redigerat av Gorlum
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan väg, som jag skulle föreslå i första hand, är att använda steinbergs studio manager, låta cubase fjärrstyra en Yamaha digitalmixer. Då slipper du fördröjningen helt, och får ändå tillgång till precis samma automation och i princip samma effekter.

Redigerat av Opus99
Link to comment
Dela på andra sajter

En annan väg, som jag skulle föreslå i första hand, är att använda steinbergs studio manager, låta cubase fjärrstyra en Yamaha digitalmixer. Då slipper du fördröjningen helt, och får ändå tillgång till precis samma automation och i princip samma effekter.

Eller varför inte rent av ordna med en egen tekniker.. 😏

Problemet med att ha saker å ting färdigt är att man bakbinder teknikern... Olika lokaler och olika system låter olika vilket gör en automatmix väääldigt oflexibel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...