Jump to content
Annons

Guiden till digital rumskorrigering i tidningen?


DrHans

Recommended Posts

Har gett mig på att testa den digitala rumskorrigerings guiden i tidningen studio.

Lyckas dock inte att konvertera pcm filerna till wav.

Laddade ner sox som det stod men fick bara en massa lösa filer som jag inte vet vad jag ska gör med.

Och eftersom Cubase 4 inte vill ta emot pcm filerna måste jag konvertera dem.

Antar att jag även kommer att behövakonvertera tillbaks också sen.

Någon som vet något?

tacksam för hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Har gett mig på att testa den digitala rumskorrigerings guiden i tidningen studio.

Lyckas dock inte att konvertera pcm filerna till wav.

Laddade ner sox som det stod men fick bara en massa lösa filer som jag inte vet vad jag ska gör med.

Och eftersom Cubase 4 inte vill ta emot pcm filerna måste jag konvertera dem.

Antar att jag även kommer att behövakonvertera tillbaks också sen.

Någon som vet något?

tacksam för hjälp!

intressant, är det i nr1, 2008 ?

man kanske ska börja prenumerera igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckas dock inte att konvertera pcm filerna till wav.
Testa demoversionen av Awave Studio.

Tack, funkade fint att konvertera pcm till wav.

Men nu måste jag konvertera tillbaks och det verkar vara värre.

Kan inte välja .PCM som format.

Finns det något annat program kanske.

Alternativt någon som har lust att konvertera en fil eller två ( det bästa vore ju såklart om jag kunde göra det själv. )

Redigerat av DrHans
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för hjälpen Linus.

Resultatet när allt var klart vart ett reverbliknande distandeljud.

Vet inte riktigt vart det gick fel.

Någon annan som testat ännu?

jag sitter och försöker nu, svep.pcm filen låter som ett sorl av konstigt svepande brus och sinustoner i ett. ska det vara så?

låter inte alls som ett vanligt sinussvep. ja jag har väl gjort nåt fel antar jag 😕

det var fan inte världens enklaste det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu fick jag till svepfilen, valde fel bitdjup förut.

så ni som får konstiga ljud från svepet: kom ihåg att importera svepfilen som 32 bitars floating point.

nu vore det kul att börja labba men för sent på kvällen :/

nåväl imorrn är en ny dag, ska bli kul o se vad man får för resultat av det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Open source-utvecklare brukar vara lite si och så med gränssnitten. När jag skrev guiden använde jag faktiskt gratisversionen av Samplitude som följde med Studio 10-08. Det kan konvertera till och från pcm. Det viktiga är som sagt att välja 32-bit floating point och 44.1 kHz i konverteringen.

Hoppas allt går vägen! Ska försöka hålla ögonen på den här och andra trådar och försöka svara på alla frågor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Open source-utvecklare brukar vara lite si och så med gränssnitten. När jag skrev guiden använde jag faktiskt gratisversionen av Samplitude som följde med Studio 10-08. Det kan konvertera till och från pcm. Det viktiga är som sagt att välja 32-bit floating point och 44.1 kHz i konverteringen.

Hoppas allt går vägen! Ska försöka hålla ögonen på den här och andra trådar och försöka svara på alla frågor.

Kul att du tar dig tid att svara på frågor här, gillade artikeln i tidningen skarpt :rolleyes:

en fråga: hur konverterar man från wav till pcm format i samplitude se ? sitter och har spelat in svepfilerna men lyckas inte mixa ner dom som pcm :rolleyes:

Redigerat av NONHALO
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej!

Jag har använt en behringer ecm 8000 till att spela in svepet i rummet med. I guiden i tidningen står det att man kan kompensera för olika miktyper, men inte hur. Jag har sett att det ligger en textfil i programmappen som heter ecm-8000. Hur skall man gå till väga?

Och hur är det med de inspelade filerna, behöver man normalisera dem på nåt sett?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

För att ladda pcm-filer i Samplitude väljer du "Open Audio File", sen ändrar du till All Files (*.*) under Filformat (annars brukar det stå All Media Files där). Dubbelklicka på en pcm-fil så kommer Import Format-rutan upp, där kryssar du för 32-Bit IEEE Floating Point och kollar så att formatet är mono 44,1 kilohertz, så bör det fungera.

Exakt hur mikkompenseringen fungerar finns att läsa på http://drc-fir.sourceforge.net/doc/drc.html#htoc180

De inspelade filerna ska inte normaliseras. Gör du det kommer det slutgiltiga filtret sänka volymen över hela spektrumet, vilket inte är önskvärt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Det var lite krångel att konvertera från pcm till wac med sox, men jag hittade rätt kommando

på deras sida:

If you need to convert the sweep generated using the example above 
to a 16 bit mono WAV file you can use SoX with a command line like this:

   sox -t raw -r 44100 -c 1 -fl sweep.pcm -t wav -c 1 -sw sweep.wav

Kommandona och massa annat fanns på:

http://drc-fir.sourceforge.net/doc/drc.html#htoc180

Gratis är gott!

TompaD

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas allt går vägen! Ska försöka hålla ögonen på den här och andra trådar och försöka svara på alla frågor.

Halloj!

Efter att ha lyckats konvertera pcm till wav och ladda

in i Cubase SX står jag nu framför ett problem som jag

inte riktigt kan knäcka - hur spelar jag in högtalarna med

mikrofon utan att få rundgång (uuuh vad det tjuter i öronen!)???

Har prövat att skicka ut från spåret till en annan port som inte används

men det rundar ändå.

Mayday

TompaD

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas allt går vägen! Ska försöka hålla ögonen på den här och andra trådar och försöka svara på alla frågor.

Halloj!

Efter att ha lyckats konvertera pcm till wav och ladda

in i Cubase SX står jag nu framför ett problem som jag

inte riktigt kan knäcka - hur spelar jag in högtalarna med

mikrofon utan att få rundgång (uuuh vad det tjuter i öronen!)???

Har prövat att skicka ut från spåret till en annan port som inte används

men det rundar ändå.

Mayday

TompaD

Ajajaj!

Jag fixade det, det var en inställning i matrixen för ljudkortet.

Har gått igenom alla punkter och lagt en Sir på mastern,

men.....jag vet inte....allt låter som om det blev inbäddat i filt.

Go mjuk bas :-)

Och det blir delay på musiken......mjae, jag ä skeptisschk...:-)

Vad har ni andra för erfarenheter?

TompaD

Link to comment
Dela på andra sajter

hur spelar jag in högtalarna med mikrofon utan att få rundgång

Slå av Monitor i Cubase så att miksignalen enbart spelas in men inte går ut i högtalarna? 😛

monitor_button.jpg

Hahaha, ja det trodde jag också :-) men jäsiken vad vi felsökte grannen och jag!

Till slut så hittade jag det - i Hammerfall DSP Mixer-mjukvaran. Den har jag inte

behövt använda påett bra tag, hade nästan glömt bort den helt och hållet. Är det det

som menas med transparens? :-)

TompaD

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas allt går vägen! Ska försöka hålla ögonen på den här och andra trådar och försöka svara på alla frågor.

Halloj!

Efter att ha lyckats konvertera pcm till wav och ladda

in i Cubase SX står jag nu framför ett problem som jag

inte riktigt kan knäcka - hur spelar jag in högtalarna med

mikrofon utan att få rundgång (uuuh vad det tjuter i öronen!)???

Har prövat att skicka ut från spåret till en annan port som inte används

men det rundar ändå.

Mayday

TompaD

Ajajaj!

Jag fixade det, det var en inställning i matrixen för ljudkortet.

Har gått igenom alla punkter och lagt en Sir på mastern,

men.....jag vet inte....allt låter som om det blev inbäddat i filt.

Go mjuk bas :-)

Och det blir delay på musiken......mjae, jag ä skeptisschk...:-)

Vad har ni andra för erfarenheter?

TompaD

Ja, jag fick ett liknande resultat. Det låter som ett väldigt litet rumsreverb/delay. Dock tyckte jag att mixen blev lite renare och så, ingen filt här :-) , men jag har ju inte lust att använda filtret om det ligger delay på. Verkar som att några till fått detta resultat. Någon som vet vad man kan göra åt det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Exakt hur mikkompenseringen fungerar finns att läsa på http://drc-fir.sourceforge.net/doc/drc.html#htoc180

De inspelade filerna ska inte normaliseras. Gör du det kommer det slutgiltiga filtret sänka volymen över hela spektrumet, vilket inte är önskvärt.

Tack för hjälpen!

Jag vet inte om jag är lite efterbliven, men jag förstår faktiskt inte så mycket av guiden till mikkompenseringen :-( . Den förklarar ju utförligt vad de olika rubrikerna betyder och det förstår jag ju klart och tydligt, men det står ju inte var eller hur man skall göra det man nu skall göra, om du förstår vad jag menar.

Jag testade en gång att göra allt utan att kompensera för miken, och det funkade rätt bra, men jag fick, precis som TompaD, ett konstigt delay, nästan som ett kort reverb på hela mixen. Någon aning om varför det blir så?

Redigerat av FlyRider
Link to comment
Dela på andra sajter

Gör inte som jag, trixa och greja fram och tillbaka vid några tillfällen för att sedan läsa den här tråden och konstatera att jag kört hela skiten på 1024 samples... jag tror det kan bli lite bättre utan fördröjningen när svepet och inspelade svepen ska jämföras...

Fast jobbar man med Cubase SX3 så måste man väl trixa?

Om du menar det här med att konvertera filerna fram och

tillbaka mellan olika format...

Tänk om DRC kunde jobba med wav istället för pcm....eller?

I Cubase så sparas ju wav-filer som PCM-varianter...Är det

bara att byta namn på filerna till wav(från pcm)???? Och viseversa?

TompaD

Link to comment
Dela på andra sajter

Gör inte som jag, trixa och greja fram och tillbaka vid några tillfällen för att sedan läsa den här tråden och konstatera att jag kört hela skiten på 1024 samples... jag tror det kan bli lite bättre utan fördröjningen när svepet och inspelade svepen ska jämföras...

Tänk om DRC kunde jobba med wav istället för pcm....eller?

I Cubase så sparas ju wav-filer som PCM-varianter...Är det

bara att byta namn på filerna till wav(från pcm)???? Och viseversa?

TompaD

Jag tänkte exakt samma sak och testade. Det funkade inte alls bra. Sen testade jag att konvertera med sox istället. Då funkade det åtminstone ganska bra. Men så var det ju det där med delayet/reverbet... Ingen som vet varför det blir så?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tänkte exakt samma sak och testade. Det funkade inte alls bra. Sen testade jag att konvertera med sox istället. Då funkade det åtminstone ganska bra. Men så var det ju det där med delayet/reverbet... Ingen som vet varför det blir så?

Har funderat lite - kan det ha att göra med Sir? Sir(gratisversionen) har väl

någon sorts latency inbyggt - fast det borde ju i och för sig Cubase kompensera.

Och då borde jag i o för sig inte höra "originalet"....om allt blev fördröjt så

skulle jag köpa det, men nu verkar det vara 2 streamer varav den ena blir fördröjd...

Myskoxe!!!

Har han som gjort testet använt gratisversionen?

mvh

TompaD

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikrofonkompenseringen ugtgår från en fil som listar mikens upptagning och fasförskjutning vid olika frekvenser. Titta i filerna ecm8000.txt och wm-61a.txt för exempel på hur det ser ut. För att använda filen i drc skriver du sedan till de nödvändiga parametrarna i kommandoraden. Det kan till exempel se ut så här:

MCFilterType = T

MCInterpolationType = G

MCMultExponent = 3

MCFilterLen = 65535

MCNumPoints = 0

MCPointsFile = wm-61a.txt

MCMagType = D

MCOutWindow = 65536

MCNormFactor = 1.0

MCNormType = E

Dessa parametrar kommer från filen normal.drc. Att skriva ihop en drc-fil är lite smidigare om man använder många kommandon. Normal.drc är en bra utgångspunkt. Exakt vad de olika parametrarna betyder står att läsa här.

Wav och pcm är i princip samma sak, ja. Jag kan tänka mig att bruket av pcm beror på wav innehåller lite metainformation och ingen orkade skriva en funktion som räknar bort den när filerna ska behandlas. Men jag vet inte...

Vad gäller SIR, fördröjningar mm: Ja, jag använde gratisversionen. Testa om felet ligger hos SIR genom att köra en annan, förslagsvis "vanlig" reverbimpuls och se om du får samma resultat. Det du beskriver som två streamar skulle annars kunna vara artefakter som beror på överkompensation eller något liknande. Det är svårt att svara på...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikrofonkompenseringen ugtgår från en fil som listar mikens upptagning och fasförskjutning vid olika frekvenser. Titta i filerna ecm8000.txt och wm-61a.txt för exempel på hur det ser ut. För att använda filen i drc skriver du sedan till de nödvändiga parametrarna i kommandoraden. Det kan till exempel se ut så här:
MCFilterType = T

MCInterpolationType = G

MCMultExponent = 3

MCFilterLen = 65535

MCNumPoints = 0

MCPointsFile = wm-61a.txt

MCMagType = D

MCOutWindow = 65536

MCNormFactor = 1.0

MCNormType = E

Dessa parametrar kommer från filen normal.drc. Att skriva ihop en drc-fil är lite smidigare om man använder många kommandon. Normal.drc är en bra utgångspunkt. Exakt vad de olika parametrarna betyder står att läsa här.

Ja, nu fattar jag! Tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...