Jump to content
Annons

MacBook Air släppt, världens tunnaste laptop


tbruce

Recommended Posts

HAAAAA! *alltjämt faschinerad hur alla orkar med dessa krig mellan mac och pc* Är det datorn eller det man skapar med datorn som är viktigt?

F.ö. blev jag inte så impad av nya macken. Verkar ju inte vara världens tunnaste med 1.94 cm. Denna är ju 1.17 cm och mer i min smak

Ingen har väl mac-vs-pc-krigat här?

Och inteldatorn har ett avgörande problem: den finns inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 71
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Postat mest i detta ämne

Postade bilder

HAAAAA! *alltjämt faschinerad hur alla orkar med dessa krig mellan mac och pc* Är det datorn eller det man skapar med datorn som är viktigt?

F.ö. blev jag inte så impad av nya macken. Verkar ju inte vara världens tunnaste med 1.94 cm. Denna är ju 1.17 cm och mer i min smak

Ingen har väl mac-vs-pc-krigat här?

Och inteldatorn har ett avgörande problem: den finns inte.

Jodå, men det ligger latent 😏

Finns inte? Synd, det var en läckerbit. Nåja, jag behöver ingen ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

läcker tycker jag....och priset låg lägre än jag hade väntat mig.....men, man har väl olika uppfattning om vad som är dyrt och inte. 😏

Jag tror det blir en braksuccé....! jag tror nämligen att majoriteten av alla laptopusers klarar sig jättebra med den prestandan....och mkt hellre vill ha en LITEN och snygg/läcker laptop, än en ännu mer kraftfull laptop....

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Den får t o m mig att bli lite sugen på en Mac - men inte till det priset... 🙂

Den är ju runt 5000:- BILLIGARE och kraftfullare än motsvarande PC (som knappt ens existerar)

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Bara för att tjafsa emot så har ju fujitsu-siemens 2.0 processor och 160GB disk för under 10 000 spänn 🙂

Väger dock ett par hekto mer och är lite kubbigare men inkluderar iofs brännare

Går knappast att jämföra med Fujitsun eftersom den datorn har mindre skärm och har lägre buss & nätverkshastighet och dessutom så verkar den vara gjord i plast och är tyngre/tjockare sen verkar Fujitsuns batteridriftstid vara kortare, verkar som sagt att de tunna PC's som finns ligger betydligt över MBA i pris.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaja, men det går ju knappt att hitta två datorer med samma specar. Några sämre grejer men också några bättre, 160GB SATA är ett par snäpp bättre än 80GB PATA. Core 2, 2.0 är bättre än 1.6 osv

Nu har jag bestämt mig för att den är ungefär motsvarande 🙂

...och 6500 spänn billigare

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga; Vad är vinsten med att ha en laptop sin är 1,3 jämfört med 3 cm tjock? 😎

Att laptopen är mindre i bredd och djup kan ju vara smidigt men att den ska vara tunnare förstår jag inte. För att man ska kunna ha den i en så smal väska som möjligt? Upplys mig gärna 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Jaja, men det går ju knappt att hitta två datorer med samma specar.

Precis men du kunde ju ändå ha försökt hitta någon mindre plastig riktigt tunn PC....

Link to comment
Dela på andra sajter

😉

Även denna tråd utvecklar sig till en härlig Mac vs PC-tråd... 😉

Man kan undra hur gamla somliga är... 😛

Vad jag vill ha i en laptop (om jag ska ha någon sådan alls), är att den väger väldigt lite, har hygglig prestanda och lång batteritid. Ett pris över 10000:- innebär däremot att det är helt ointressant. Så mycket är inte en laptop värd, helt enkelt. Inte för mig i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
😉

Även denna tråd utvecklar sig till en härlig Mac vs PC-tråd... 😉

Man kan undra hur gamla somliga är... 😛

Vad jag vill ha i en laptop (om jag ska ha någon sådan alls), är att den väger väldigt lite, har hygglig prestanda och lång batteritid. Ett pris över 10000:- innebär däremot att det är helt ointressant. Så mycket är inte en laptop värd, helt enkelt. Inte för mig i alla fall...

Men en Preamp eller mikrofon får kosta mer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara en fråga; Vad är vinsten med att ha en laptop sin är 1,3 jämfört med 3 cm tjock? 😉

Att laptopen är mindre i bredd och djup kan ju vara smidigt men att den ska vara tunnare förstår jag inte. För att man ska kunna ha den i en så smal väska som möjligt? Upplys mig gärna 😛

Håller faktiskt med. Visserligen är det väldigt snyggt o fräscht med en så tunn laptop..men tänk er istället den här nya laptopen fast dubbelt så tjock.. = dubbelt så bra prestanda.. 😛😉

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

😉

Även denna tråd utvecklar sig till en härlig Mac vs PC-tråd... 😉

Man kan undra hur gamla somliga är... 😛

Vad jag vill ha i en laptop (om jag ska ha någon sådan alls), är att den väger väldigt lite, har hygglig prestanda och lång batteritid. Ett pris över 10000:- innebär däremot att det är helt ointressant. Så mycket är inte en laptop värd, helt enkelt. Inte för mig i alla fall...

Men en Preamp eller mikrofon får kosta mer?

Absolut! De har ett större värde för mig.

Datorn är bara ett av många verktyg - och det är dessutom det mest utbytbara verktyget, även om det är ett väldigt viktigt verktyg. Man får sämre prestanda för mer pengar i en bärbar än i en stationär, något som innebär att den bärbara blir daterad mycket snabbare än en stationär. Den bärbara flyttar man också gärna med sig och riskerar att skada den på olika sätt. Dessa saker gör att jag inte ser något tillräckligt stort extra värde i en bärbar - och därför vill jag inte betala så mycket för den heller.

En mic eller preamp kan man ha i 20 år eller mer om det är av bra kvalisort - så där finns det ett helt annat värde i produkterna än i datorerna, som är slit-och-släng produkter som är skräp efter 3-5 år om man bygger burkar med bra prestanda (kortare tid för bärbara).

Link to comment
Dela på andra sajter

HAAAAA! *alltjämt faschinerad hur alla orkar med dessa krig mellan mac och pc* Är det datorn eller det man skapar med datorn som är viktigt?

F.ö. blev jag inte så impad av nya macken. Verkar ju inte vara världens tunnaste med 1.94 cm. Denna är ju 1.17 cm och mer i min smak

Ingen har väl mac-vs-pc-krigat här?

Och inteldatorn har ett avgörande problem: den finns inte.

Besserwisser-dags! Den är 0.7" d.v.s. 1.76 cm tjock 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
En mic eller preamp kan man ha i 20 år eller mer om det är av bra kvalisort - så där finns det ett helt annat värde i produkterna än i datorerna, som är slit-och-släng produkter som är skräp efter 3-5 år om man bygger burkar med bra prestanda (kortare tid för bärbara).

Sitter man mest och häckar som du tydligen gör så har du ju en poäng men de flesta är betydligt mer rörliga idag och reser ofta kors och tvärs över världen och då är en lätt men kapabel bärbar en bättre investering än en preamp för 20.000 som ärligt talat ofta inte låter mycket bättre än en för 2.000:-...

Sen kan jag ju meddela att bärbara nu säljer mer och används mer än stationära datorer...

Link to comment
Dela på andra sajter

😉

Även denna tråd utvecklar sig till en härlig Mac vs PC-tråd... 😉

Man kan undra hur gamla somliga är... 😛

Vad jag vill ha i en laptop (om jag ska ha någon sådan alls), är att den väger väldigt lite, har hygglig prestanda och lång batteritid. Ett pris över 10000:- innebär däremot att det är helt ointressant. Så mycket är inte en laptop värd, helt enkelt. Inte för mig i alla fall...

Men en Preamp eller mikrofon får kosta mer?

Absolut! De har ett större värde för mig.

Datorn är bara ett av många verktyg - och det är dessutom det mest utbytbara verktyget, även om det är ett väldigt viktigt verktyg. Man får sämre prestanda för mer pengar i en bärbar än i en stationär, något som innebär att den bärbara blir daterad mycket snabbare än en stationär. Den bärbara flyttar man också gärna med sig och riskerar att skada den på olika sätt. Dessa saker gör att jag inte ser något tillräckligt stort extra värde i en bärbar - och därför vill jag inte betala så mycket för den heller.

En mic eller preamp kan man ha i 20 år eller mer om det är av bra kvalisort - så där finns det ett helt annat värde i produkterna än i datorerna, som är slit-och-släng produkter som är skräp efter 3-5 år om man bygger burkar med bra prestanda (kortare tid för bärbara).

Bull!

Datorn påstår jag är en av de minst utbytbara produkterna. det är ju trots allt där man sparar alla sina grejjer, och spelar in dom i slutändan. utan dator så har man inget medie. dessutom är datorn mer ett instrument idag än en bandare.

om man bara har sin bärbara dator i 3-5 år, så använder man den antingen fel eller kastar runt den som en boll. jag hade min ibook G3 (byggd 2000) fram till i somras 2007. köpte den begagnad -05. och då uppgraderade jag den ingenting. 640mb ram räckte en bra bit in i 07. spelade med den live och hade den när jag reste runt i sverige.

min nuvarande powerbook är ett litet ordentligt kraftpaket trots att den har 5 år på nacken. den har 1,3 gHz CPU och 768mb ram. den klarar större projekt i reason, samt medelstora projekt i Logic.

Min stationära dator är en G4, med 1,2gHz CPU och 1 gb ram.. den åker sakta men säkert förbi alla mina kollegors PC-apparater. utan tvivel. och då är det påpekbart att de kör alla minst core2duo och 2 gb ram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min stationära dator är en G4, med 1,2gHz CPU och 1 gb ram.. den åker sakta men säkert förbi alla mina kollegors PC-apparater. utan tvivel. och då är det påpekbart att de kör alla minst core2duo och 2 gb ram.

Påstår du att en G4 1,2 GHz är snabbare än en C2D? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Även denna tråd utvecklar sig till en härlig Mac vs PC-tråd... 😳

Man kan undra hur gamla somliga är... 😏

Vad jag vill ha i en laptop (om jag ska ha någon sådan alls), är att den väger väldigt lite, har hygglig prestanda och lång batteritid. Ett pris över 10000:- innebär däremot att det är helt ointressant. Så mycket är inte en laptop värd, helt enkelt. Inte för mig i alla fall...

Du har rätt Classe. Första och sista gången jag tjafsar om mack vs pc. Det löftet är härmed ingånget 🙂 Live long and prosper - Spock out

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Min stationära dator är en G4, med 1,2gHz CPU och 1 gb ram.. den åker sakta men säkert förbi alla mina kollegors PC-apparater. utan tvivel. och då är det påpekbart att de kör alla minst core2duo och 2 gb ram.

Påstår du att en G4 1,2 GHz är snabbare än en C2D? 😳

Inte på allt men har du inte hört talats om Altivec.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Min stationära dator är en G4, med 1,2gHz CPU och 1 gb ram.. den åker sakta men säkert förbi alla mina kollegors PC-apparater. utan tvivel. och då är det påpekbart att de kör alla minst core2duo och 2 gb ram.

Påstår du att en G4 1,2 GHz är snabbare än en C2D? 😳

Inte på allt men har du inte hört talats om Altivec.....

Du menar IBMs motsvarighet till SSE?

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Min stationära dator är en G4, med 1,2gHz CPU och 1 gb ram.. den åker sakta men säkert förbi alla mina kollegors PC-apparater. utan tvivel. och då är det påpekbart att de kör alla minst core2duo och 2 gb ram.

Påstår du att en G4 1,2 GHz är snabbare än en C2D? 😳

Inte på allt men har du inte hört talats om Altivec.....

Du menar IBMs motsvarighet till SSE?

Njae Altivec påminner om SSE men Altivec har(hade) fler fördelar jämfört med SSE och det var Motorola (nuvarande freescale) som utvecklade Altivec i samarbete med Apple och IBM.

" AltiVec provides a much more complete set of "horizontal" operations that work across all the elements of a vector; the allowable combinations of data type and operations are much more complete. 32 128-bit vector registers are provided, compared to 8 for SSE and SSE2, and most AltiVec instructions take three register operands compared to only two register/register or register/memory operands on IA-32.

AltiVec is also unique in its support for a flexible vector permute instruction, in which each byte of a resulting vector value can be taken from any byte of either of two other vectors, parametrized by yet another vector. This allows for sophisticated manipulations in a single instruction."

Link to comment
Dela på andra sajter

Min stationära dator är en G4, med 1,2gHz CPU och 1 gb ram.. den åker sakta men säkert förbi alla mina kollegors PC-apparater. utan tvivel. och då är det påpekbart att de kör alla minst core2duo och 2 gb ram.

Påstår du att en G4 1,2 GHz är snabbare än en C2D? 😳

Inte på allt men har du inte hört talats om Altivec.....

Du menar IBMs motsvarighet till SSE?

Njae Altivec påminner om SSE men Altivec har(hade) fler fördelar jämfört med SSE och det var Motorola (nuvarande freescale) som utvecklade Altivec i samarbete med Apple och IBM.

" AltiVec provides a much more complete set of "horizontal" operations that work across all the elements of a vector; the allowable combinations of data type and operations are much more complete. 32 128-bit vector registers are provided, compared to 8 for SSE and SSE2, and most AltiVec instructions take three register operands compared to only two register/register or register/memory operands on IA-32.

AltiVec is also unique in its support for a flexible vector permute instruction, in which each byte of a resulting vector value can be taken from any byte of either of two other vectors, parametrized by yet another vector. This allows for sophisticated manipulations in a single instruction."

Du glömde början;

"Both AltiVec and SSE feature 128-bit vector registers that can represent sixteen 8-bit signed or unsigned chars, eight 16-bit signed or unsigned shorts, four 32-bit ints or four 32-bit floating point variables. Both provide cache-control instructions intended to minimize cache pollution when working on streams of data.

They also exhibit important differences. Unlike SSE2, AltiVec supports a special RGB "pixel" data type, but it does not operate on 64-bit double precision floats, and there is no way to move data directly between scalar and vector registers. In keeping with the "load/store" model of the PowerPC's RISC design, the vector registers, like the scalar registers, can only be loaded from and stored to memory. However,..." *

* http://en.wikipedia.org/wiki/AltiVec

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Min stationära dator är en G4, med 1,2gHz CPU och 1 gb ram.. den åker sakta men säkert förbi alla mina kollegors PC-apparater. utan tvivel. och då är det påpekbart att de kör alla minst core2duo och 2 gb ram.

Påstår du att en G4 1,2 GHz är snabbare än en C2D? 😳

Inte på allt men har du inte hört talats om Altivec.....

Du menar IBMs motsvarighet till SSE?

Njae Altivec påminner om SSE men Altivec har(hade) fler fördelar jämfört med SSE och det var Motorola (nuvarande freescale) som utvecklade Altivec i samarbete med Apple och IBM.

" AltiVec provides a much more complete set of "horizontal" operations that work across all the elements of a vector; the allowable combinations of data type and operations are much more complete. 32 128-bit vector registers are provided, compared to 8 for SSE and SSE2, and most AltiVec instructions take three register operands compared to only two register/register or register/memory operands on IA-32.

AltiVec is also unique in its support for a flexible vector permute instruction, in which each byte of a resulting vector value can be taken from any byte of either of two other vectors, parametrized by yet another vector. This allows for sophisticated manipulations in a single instruction."

Du glömde början;

Nej jag skrev ju att Altivec hade fördelar över SSE och det visade ju länken..

Link to comment
Dela på andra sajter

Glaskatten (oregistrerad)
Nej jag skrev ju att Altivec hade fördelar över SSE och det visade ju länken..

som du för övrigt också glömde...

Nej jag glömde varken eller, nu refererade jag till din länk. De flesta kan ju googla men frågan är om du förstått nu hur stor skillnad det är mellan Altivec och SSE?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...