Jump to content
Annons

Art Tube MP, M-Audio Buddy eller annat tips


ZANDOR (oregistrerad)

Recommended Posts

ZANDOR (oregistrerad)

Har bestämt mig för att köra internt PCI-kort, troligtvis blir det E-MU 0404 eftersom det verkar tillräckligt för mitt behov + mycket medföljande mjukvara + bra pris.

Till detta behöver jag en preamp, men vilken?

Vill kunna ansluta 1 XLR-mick, 1 elgitarr med telejack samt 1 midiklaviatur. Vi lirar hårdrock så det kommer att falsettskrikas en del. Har lyssnat på den billiga Art MP & tyckte den lät ok, men då var sången ren och inte skrikig, pallar den skrik?

Frågor:

1. Har läst att in/ut-gångar är obalanserade på telejackarna. Spelar det någon roll när ljudkortets är balanserade?

2. Ser inget om Midi in/out på den. Måste jag köra midiklaviaturet direkt in i ljudkortet då eller via USB och blir ljudet lägre iså fall pga att jag inte kör genom preampen?

3. Vad är skillnaden mellan Art MP och Art MP Project Series?

4. Klarar denna preamp mina krav eller finns det något bättre billigt alternativ som skulle funka bättre?

Kom gärna med tips & synpunkter

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
ZANDOR (oregistrerad)
Har en fråga bara. varför inte sattsa på en liten mixer med 48 volts fantomatning i? då behöver du ingen preamp.

Hade tänkt slippa extern mixer då jag ändå inte kommer nyttja mer än 3 kanaler och max 2 åt gången.

Har även hört att risken för brus ökar. Men visst, vad finns det att välja på med få kanaler och bra pris?

En del skriver micpreamp med 48 v fantommatning en del skriver bara fantommatning. Finns det micpreamps utan fantommatning? Och förstärker en preamp bara sången och inte instrumenten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en fråga bara. varför inte sattsa på en liten mixer med 48 volts fantomatning i? då behöver du ingen preamp.

En bra anledning till att inte köra på en liten mixer med fantommatning är väl det faktum att

de preamparna inte alls håller samma kvalitet som tex Art, som jag har hört ska ge väldigt

bra ljud för stålarna. Preamp är ju så mycket mer än bara strömförsörjning till micen,

gör ju också en väldigt stor del av inljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

ZANDOR (oregistrerad)
Har en fråga bara. varför inte sattsa på en liten mixer med 48 volts fantomatning i? då behöver du ingen preamp.

En bra anledning till att inte köra på en liten mixer med fantommatning är väl det faktum att

de preamparna inte alls håller samma kvalitet som tex Art, som jag har hört ska ge väldigt

bra ljud för stålarna. Preamp är ju så mycket mer än bara strömförsörjning till micen,

gör ju också en väldigt stor del av inljudet.

Då låter det ju vettigare med en preamp.

Inga svar på mina övriga frågor eller tips på en preamp som kan passa för mitt behov?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte behöver hörlursuttag, volym-pot för högtalare o s v, så kan jag varmt rekommendera Tube MP Project Series;

http://www.artproaudio.com/products.asp?ty...at=1&id=115

som är en vidareutveckling av Tube MP (utgången är balanserad, XLR).

Jag skulle dock även titta på Compact4 som är en förträfflig liten mixer för projektstudioändamål.

Link to comment
Dela på andra sajter

ZANDOR (oregistrerad)
Om du inte behöver hörlursuttag, volym-pot för högtalare o s v, så kan jag varmt rekommendera Tube MP Project Series;

http://www.artproaudio.com/products.asp?ty...at=1&id=115

som är en vidareutveckling av Tube MP (utgången är balanserad, XLR).

Jag skulle dock även titta på Compact4 som är en förträfflig liten mixer för projektstudioändamål.

Okej, tackar för det svaret. Kan man koppla in hörlurarna på reicivern som jag tänkt koppla till datorn för att lösa problemet eller är jag tvungen att ha en preamp med ingång för hörlurar? Ska även kolla mixern du rekommenderade.

Link to comment
Dela på andra sajter

ZANDOR (oregistrerad)
han menar att den har hörlursuttag.. men det har den inte.

Nu blev det jävligt rörigt här. Att Art MP saknar hörlursuttag har jag fattat, men kan jag koppla in hörlurarna till min stereostärkare för medhörning istället?

Link to comment
Dela på andra sajter

ZANDOR (oregistrerad)
det går nog alldeles utmärkt

Jag provade med min gammla porta som jag har kopplad till stärkaren och satte in hörlurarna i stärkarens hörluraruttag istället för portans. I ett läge hördes ljudet både i hörlurarna och ut i högtalarna vilket inte är så lyckat vid inspelning. Vid nästa lyckades jag få bort ljudet ut till högtalarna men fick då bara ljud i min vänstra hörlur. Inte heller så bra men går säkert att lösa eller?

Finns det någon billig preamp med hörlursutgångar annars? Compact 4 mixern verkade ju bra förutom att jag egentligen inte alls har någon användning för själva mixerdelen. Mixa kan man ju göra i datorn. Känns lite onödigt och dessutom blir det bara mer att hålla reda på.

Link to comment
Dela på andra sajter

ZANDOR (oregistrerad)
Ingen (vad jag vet) köper en Compact 4 för att "mixa" med. Den har dock en hel rad med bekväma funktioner för projektstudion och framförallt om man har ett internt ljudkort som saknar micstärkare, hörlursstärkare, volymkontroll o s v.

Ja Compact 4:an verkar ju vara en liten behändlig sak, men behöver ju egentligen inte en extern mixer. Jag får ta och klura på det här. Var kopplar alla andra in hörlurarna om preampen saknar hörluraruttag? Datorn eller stärkaren? Går ju inte att köra utan om man vill ha medhörning på musiken när man lägger på sång utan att musiken då också går in på sångkanalen. SUCK! Vad mycket enklare allt hade varit om det fanns en preamp med hörlursuttag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen (vad jag vet) köper en Compact 4 för att "mixa" med. Den har dock en hel rad med bekväma funktioner för projektstudion och framförallt om man har ett internt ljudkort som saknar micstärkare, hörlursstärkare, volymkontroll o s v.

Ja Compact 4:an verkar ju vara en liten behändlig sak, men behöver ju egentligen inte en extern mixer. Jag får ta och klura på det här. Var kopplar alla andra in hörlurarna om preampen saknar hörluraruttag? Datorn eller stärkaren? Går ju inte att köra utan om man vill ha medhörning på musiken när man lägger på sång utan att musiken då också går in på sångkanalen. SUCK! Vad mycket enklare allt hade varit om det fanns en preamp med hörlursuttag.

I preampen har man inte så mycket nytta av hörlursuttag, eftersom du troligen vill höra musiken också i lurarna när du spelar in sången... 🙂

De flesta Firewire-ljudinterface med micpreampar har även hörlursutgång, så det är kanske smartare att lägga pengarna på ett lämpligt sådant (i stället för att skaffa både internt ljudkort, extern preamp och hörlursförstärkare) - och på så sätt få en enkel och bekväm lösning på allt...?

Link to comment
Dela på andra sajter

ZANDOR (oregistrerad)
Jag skulle först gärna veta hur ditt rum ser ut där du spelar in...!?

Är rummet inte rätt dämpat kan man lika väl köra på mixerbordets (typ enklaste behinger) eller en billigare preamp.

Har nu varit in till min musikhandlare och diskuterat. Två val:

PCI-kort EMU 0404 + mixer Alto S6 eller....

EMU 0404 USB 2.0 externt ljudkort med allt jag behöver i breakoutboxen.

Har varit skeptisk till att köra USB men då min handlare nu låter mig låna hem detta tillsammans med tillbehörande mjukvaror i 1 vecka på prov gratis är det väl ingen dum idé. Får då bilda mig en egen uppfattning om USB-kortet. Tycker jag att det fungerar dåligt lämnar jag bara igen det och köper PCI-kort + mixer istället. Vad säger ni?

Hur som helst får jag tacka så mycket för alla svar och tips jag fått av er. Detta forum är verkligen toppen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle först gärna veta hur ditt rum ser ut där du spelar in...!?

Är rummet inte rätt dämpat kan man lika väl köra på mixerbordets (typ enklaste behinger) eller en billigare preamp.

Har nu varit in till min musikhandlare och diskuterat. Två val:

PCI-kort EMU 0404 + mixer Alto S6 eller....

EMU 0404 USB 2.0 externt ljudkort med allt jag behöver i breakoutboxen.

Har varit skeptisk till att köra USB men då min handlare nu låter mig låna hem detta tillsammans med tillbehörande mjukvaror i 1 vecka på prov gratis är det väl ingen dum idé. Får då bilda mig en egen uppfattning om USB-kortet. Tycker jag att det fungerar dåligt lämnar jag bara igen det och köper PCI-kort + mixer istället. Vad säger ni?

Hur som helst får jag tacka så mycket för alla svar och tips jag fått av er. Detta forum är verkligen toppen.

USB brukar inte vara några problem så länge det rör sig om 2 in och 2 ut. Fler kanaler ställer däremot ofta till trassel. Risken finns dock att du inte kan få lika låg latency som du hade fått med ett Firewire-interface eller med ett PCI-kort, men om du kan låna det och testa, så lär du ju märka ganska snabbt om det fungerar tillräckligt bra eller inte... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

ZANDOR (oregistrerad)
Jag skulle först gärna veta hur ditt rum ser ut där du spelar in...!?

Är rummet inte rätt dämpat kan man lika väl köra på mixerbordets (typ enklaste behinger) eller en billigare preamp.

Har nu varit in till min musikhandlare och diskuterat. Två val:

PCI-kort EMU 0404 + mixer Alto S6 eller....

EMU 0404 USB 2.0 externt ljudkort med allt jag behöver i breakoutboxen.

Har varit skeptisk till att köra USB men då min handlare nu låter mig låna hem detta tillsammans med tillbehörande mjukvaror i 1 vecka på prov gratis är det väl ingen dum idé. Får då bilda mig en egen uppfattning om USB-kortet. Tycker jag att det fungerar dåligt lämnar jag bara igen det och köper PCI-kort + mixer istället. Vad säger ni?

Hur som helst får jag tacka så mycket för alla svar och tips jag fått av er. Detta forum är verkligen toppen.

USB brukar inte vara några problem så länge det rör sig om 2 in och 2 ut. Fler kanaler ställer däremot ofta till trassel. Risken finns dock att du inte kan få lika låg latency som du hade fått med ett Firewire-interface eller med ett PCI-kort, men om du kan låna det och testa, så lär du ju märka ganska snabbt om det fungerar tillräckligt bra eller inte... 😛

Ja det är just det där med latencyn man oroar sig för. Speciellt om man ska köra med midiklaviatur senare. Men jag provar så får jag väl se. Anledningen till att jag inte kör på FW är helt enkelt att jag saknar FW-anslutning på datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle först gärna veta hur ditt rum ser ut där du spelar in...!?

Är rummet inte rätt dämpat kan man lika väl köra på mixerbordets (typ enklaste behinger) eller en billigare preamp.

Har nu varit in till min musikhandlare och diskuterat. Två val:

PCI-kort EMU 0404 + mixer Alto S6 eller....

EMU 0404 USB 2.0 externt ljudkort med allt jag behöver i breakoutboxen.

Har varit skeptisk till att köra USB men då min handlare nu låter mig låna hem detta tillsammans med tillbehörande mjukvaror i 1 vecka på prov gratis är det väl ingen dum idé. Får då bilda mig en egen uppfattning om USB-kortet. Tycker jag att det fungerar dåligt lämnar jag bara igen det och köper PCI-kort + mixer istället. Vad säger ni?

Hur som helst får jag tacka så mycket för alla svar och tips jag fått av er. Detta forum är verkligen toppen.

USB brukar inte vara några problem så länge det rör sig om 2 in och 2 ut. Fler kanaler ställer däremot ofta till trassel. Risken finns dock att du inte kan få lika låg latency som du hade fått med ett Firewire-interface eller med ett PCI-kort, men om du kan låna det och testa, så lär du ju märka ganska snabbt om det fungerar tillräckligt bra eller inte... 😛

Ja det är just det där med latencyn man oroar sig för. Speciellt om man ska köra med midiklaviatur senare. Men jag provar så får jag väl se. Anledningen till att jag inte kör på FW är helt enkelt att jag saknar FW-anslutning på datorn.

Ett Firewirekort till en PCI-plats kostar inte så mycket, så om du inte trivs med USB-interfacet, så kan du ju i stället överväga att komplettera datorn med ett sådant kort och skaffa ett Firewire-interface i stället. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ZANDOR (oregistrerad)
Jag skulle först gärna veta hur ditt rum ser ut där du spelar in...!?

Är rummet inte rätt dämpat kan man lika väl köra på mixerbordets (typ enklaste behinger) eller en billigare preamp.

Har nu varit in till min musikhandlare och diskuterat. Två val:

PCI-kort EMU 0404 + mixer Alto S6 eller....

EMU 0404 USB 2.0 externt ljudkort med allt jag behöver i breakoutboxen.

Har varit skeptisk till att köra USB men då min handlare nu låter mig låna hem detta tillsammans med tillbehörande mjukvaror i 1 vecka på prov gratis är det väl ingen dum idé. Får då bilda mig en egen uppfattning om USB-kortet. Tycker jag att det fungerar dåligt lämnar jag bara igen det och köper PCI-kort + mixer istället. Vad säger ni?

Hur som helst får jag tacka så mycket för alla svar och tips jag fått av er. Detta forum är verkligen toppen.

USB brukar inte vara några problem så länge det rör sig om 2 in och 2 ut. Fler kanaler ställer däremot ofta till trassel. Risken finns dock att du inte kan få lika låg latency som du hade fått med ett Firewire-interface eller med ett PCI-kort, men om du kan låna det och testa, så lär du ju märka ganska snabbt om det fungerar tillräckligt bra eller inte... 😛

Ja det är just det där med latencyn man oroar sig för. Speciellt om man ska köra med midiklaviatur senare. Men jag provar så får jag väl se. Anledningen till att jag inte kör på FW är helt enkelt att jag saknar FW-anslutning på datorn.

Ett Firewirekort till en PCI-plats kostar inte så mycket, så om du inte trivs med USB-interfacet, så kan du ju i stället överväga att komplettera datorn med ett sådant kort och skaffa ett Firewire-interface i stället. 😄

Precis min tanke. Tack ska du ha för tipsen Claes

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...