Jump to content
Annons

Hjälp med bass


allzor

Recommended Posts

Tjena tjena! satt på youtube och kollade andras projekt och så hittade jag den här:

http://www.youtube.com/watch?v=ssLaXBf7EHQ

tycker just den där sortens bass e skön som attan!, har suttit o lekt lite med 3xOSC lite

satte 2 på sågtand och en på brus sen sänkte jag volymen på bruset och höjde basen och det lät liknande men ändå inte:)

tänkte de vore kul och höra va ni andra tror, vore härligt med lite tips! under tiden meckar jag lite mer 😮

tack på förhand!

//Allzor

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Absolut, denna sortens bas är grymt jävlarns skön, ursäkta språket!

Jag har börjat att använda Bennasi bas som jag klassar det som, och det går i stil med detta, jag tror om man använder dem inställningarna och fipplar lite kan man gått och väl få till detta, det är iallafall Saw stuk på basen, sen är frågan hru den är gjord.

Men som sagt, jag skulle börja med Bennasi och lära mig den, sedan gå därifrån själv,

sedan finns det också en bas i NExus , Saw Open Broken har jag för mig att den heter, nått i det stuket, den kan man köra på eller eventuellt fippal med den också!

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut, denna sortens bas är grymt jävlarns skön, ursäkta språket!

Jag har börjat att använda Bennasi bas som jag klassar det som, och det går i stil med detta, jag tror om man använder dem inställningarna och fipplar lite kan man gått och väl få till detta, det är iallafall Saw stuk på basen, sen är frågan hru den är gjord.

Men som sagt, jag skulle börja med Bennasi och lära mig den, sedan gå därifrån själv,

sedan finns det också en bas i NExus , Saw Open Broken har jag för mig att den heter, nått i det stuket, den kan man köra på eller eventuellt fippal med den också!

benassi basen är sedan långt tillbaka i min kunskap, en väldigt uttjatad bass man behöver ju inte direkt vara något pro för att lyckas med den och jag har utifrån den pillat lite men de hjälps inte, benassi basen bygger ju i stortsett bara av en gudars massa reverb och base;)

tack ändå ! 😉

kom gärna me nytt förslag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är 2 sågtand, en ställd på en oktav högre. Den som är ställd en oktav lägre har lowpass filter på sig så bara de låga frekvenserna hörs. Sen verkar det vara en noise oscilator på också av något slag.

Redigerat av Henkera
Link to comment
Dela på andra sajter

sweete (oregistrerad)

alla jävla låtar använder sig av den där basen... fan va tråkigt att alla bara tar efter.. kom på ett eget schysst basljud istället å be original!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena tjena! satt på youtube och kollade andras projekt och så hittade jag den här:

http://www.youtube.com/watch?v=ssLaXBf7EHQ

tycker just den där sortens bass e skön som attan!, har suttit o lekt lite med 3xOSC lite

satte 2 på sågtand och en på brus sen sänkte jag volymen på bruset och höjde basen och det lät liknande men ändå inte:)

tänkte de vore kul och höra va ni andra tror, vore härligt med lite tips! under tiden meckar jag lite mer 🙂

tack på förhand!

//Allzor

den där basen finns som preset på reason iallafall, va använder du för slags program eller vst om de nu är det du använder 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

alla jävla låtar använder sig av den där basen... fan va tråkigt att alla bara tar efter.. kom på ett eget schysst basljud istället å be original!

hade jag velat komma på ett eget hade jag ju gjort det utan att sitta här och fråga men nu är det ju just detta basljud jag vill ha så håll dig till topic eller strunta i att skriva ......tack

😉

Redigerat av allzor
Link to comment
Dela på andra sajter

Vilken preset är det i Reason då? Kan ju alltid köra ReWire isåfall?

Ska du göra musik så tycker jag att du ska lära dig att skruva fram ljuden själv, om det är synthljud o sådant.

Jag lyssnade lite på ljudet och vad jag kom fram till är att det är:

Minst 2 Oscilatorer Sågtand.

Oscilator 1 är orörd

Oscilator 2 ligger en oktav lägre.

Sedan så är det nästan garanterat en Mono canal med Portamento.

Det är det som ger dig en slide effect när du använder 1 ton konstant och lägger till en högre/lägre ton.

Vad jag förstod så använder du FL-Studio Tänk på att du kan inte få någon Portamento effekt om du använder dig utan Step-Seq utan du måste programera i Pianorollen.

För att få en final touch så kan du vrida lite på Cutoff och Resonance för att få in lite känsla i soundet.

Det är ett väldigt lätt ljud att vrida fram!

lycka till//Dawda

Redigerat av Dawda
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...