Jump to content
Annons

Vad för moderkort i ny dator?


Hammurajen (oregistrerad)

Recommended Posts

Hammurajen (oregistrerad)

Hej!

Har tänkt att beställa en ny dator av en bekant med datafirma. Han kan datorer men inte musik, jag kan musik men inte datorer...

Har tänkt mig en dator med chassi och innehåll ungefär som den här förebilden:

http://www.ftech.nu/audio/fad.asp (förhoppningsvis ska den bli billigare)

Har ett nytt E-MU 0404 USB-ljudkort och jag har för avsikt att köra Cubase4 och Reason4.0 på den. Mitt gamla XP Home hoppas jag går att peta in som OS.

Moderkortet är viktigt när man ska pyssla med musik, har jag läst. Frågan är vad jag ska välja för något? Läste i en annan tråd att det var någon som hade problem med Asus-moderkort och hade bytt till MSI P35 Neo istället (Det var inte specat exakt vilket kort det var, det finns flera som heter så http://www.dustin.se/DacsaPortal/system/pa...r.aspx?s=G=783). Någon annan körde med Gigabyte GA-P35-DS4. Är det bra moderkort eller är det någon som rekommenderar något annat? Är det något moderkort som ni definitivt INTE tycker man ska använda?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hammurajen (oregistrerad)

Fan, den där Dustin-länken funkade inte som jag hade tänkt. Skulle komma till listan på moderkort hade jag hoppats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde en dator kring ett Asus P5KR som funkar klockrent. jag kör 2st Luna II-kort och 1 UAD-1 ( alla tre är PCI ) 16 kanaler audio in och ut samtidigt med 4 ms latency utan ett enda problem nånstans.

Byggde kring denna spec:

Moderkort: Asus P5KR, P35, Socket-775, DDR2, ATX, Raid (ICH9R) GbLAN, PCI-Ex16

Minne: Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit m/två matchande BallistiX 128Megx64

Processor; Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt

Nätdel: Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

Chassi:Antec Performance P182 Miditower, Gun Metal Black Aluminum(utan nätagg)

Kylare: Scythe Ninja PLUS Rev. B 120 mm Fläkt, Socket 478/775/754/939/940/AM2

Grafik: CLUB 3D RADEON 3850

Hårddisk: 2st Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM ( RAID )

DVD: SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL LS 20X SATA BULK SVART

Jag har inte behövt använda någon fläkt på CPU-Kylaren ännu även om jag har belastat processorn rejält vid ett par tillfällen och under flera timmar.

Utan fläkt på CPU'n och 3st 5,25" i Antec-lådan som snurrar med 1200 rpm gör att datorn är väldigt tyst

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde en dator kring ett Asus P5KR som funkar klockrent. jag kör 2st Luna II-kort och 1 UAD-1 ( alla tre är PCI ) 16 kanaler audio in och ut samtidigt med 4 ms latency utan ett enda problem nånstans.

Byggde kring denna spec:

Moderkort: Asus P5KR, P35, Socket-775, DDR2, ATX, Raid (ICH9R) GbLAN, PCI-Ex16

Minne: Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit m/två matchande BallistiX 128Megx64

Processor; Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt

Nätdel: Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

Chassi:Antec Performance P182 Miditower, Gun Metal Black Aluminum(utan nätagg)

Kylare: Scythe Ninja PLUS Rev. B 120 mm Fläkt, Socket 478/775/754/939/940/AM2

Grafik: CLUB 3D RADEON 3850

Hårddisk: 2st Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM ( RAID )

DVD: SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL LS 20X SATA BULK SVART

Jag har inte behövt använda någon fläkt på CPU-Kylaren ännu även om jag har belastat processorn rejält vid ett par tillfällen och under flera timmar.

Utan fläkt på CPU'n och 3st 5,25" i Antec-lådan som snurrar med 1200 rpm gör att datorn är väldigt tyst

Låter nice. Jag kommer skaffa något liknande om ett tag. Får man fråga vad det gick på?

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, senaste datorn jag byggde var baserat på ett Gigabyte GA-965P-DS3. Till detta en Core 2 Duo 1,83 GHz som jag tryckte upp till 3,2 GHz (kan varmt rekommendera ”Scythe Mine Rev. B” som CPU-fläkt!) och den fungerar mycket bra med ett Audiophile 192. Tunga projekt i 64 samples utan problem. Har dock inte kört den burken med UAD-1 eller andra kort (moderkortet saknar FW så dem får man i så fall köpa till).

ASUS P5B verkar enligt många (på UAs forum) vara ett stabilt moderkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, senaste datorn jag byggde var baserat på ett Gigabyte GA-965P-DS3. Till detta en Core 2 Duo 1,83 GHz som jag tryckte upp till 3,2 GHz (kan varmt rekommendera ”Scythe Mine Rev. B” som CPU-fläkt!) och den fungerar mycket bra med ett Audiophile 192. Tunga projekt i 64 samples utan problem. Har dock inte kört den burken med UAD-1 eller andra kort (moderkortet saknar FW så dem får man i så fall köpa till).

ASUS P5B verkar enligt många (på UAs forum) vara ett stabilt moderkort.

Asus p5b är ett bra kort men p965 chipset är på utgång och är på god väg att ersättas med nyare chipset som p35. Så att kolla på nyare moderkort att föredra om man vill uppgradera datorn vid ett senare tillfälle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet du huruvida P35 är bra "för oss"?

hehe nej faktiskt inte, men föregående talare verkade få det att funka bra. var Själv lite inne på vinkeln vad som är ett "framtids säkert" val (inte för att något är "framtids skäkert i teknikvärlden) kör själv på p965 chipset. 😊 Sen är p35 rätt nytt och det sannolikt det som kommer att ta över rollen som p965 haft. Sen att inget av de gamla chipsetsen har stöd för de kommande penryn processorerna ifrån intel. Men om man ska vara på den riktigt säkra sidan ska man vänta med nya chipsets till de har fått erkänt stöd ifrån steinberg/digi osv att de fungerar stabilt med program och hårdvara, men daw tillverkarna måste ändå anpassa sig till de nya datortekniken småningom - Skulle chansa på att de gör det rätt snabbt i det här fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte de instruktionerna i p35chipset skiljer sig så mycket ifrån p965. Fast det är bara vad jag tror. Vet inte skillnaderna i ICH8 och ICH9 än på att hantera pci, usb och firewire. Men tror inte de är ändrade så mycket att det skulle ställa till det med drivrutiner och andra komplikationer, men det återstår ju att se. Skulle vara kul och se om det är någon mer som har p35 chipset på sitt moderkort har några problem idag, någon? Skulle vara kul att veta 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ett bra uppslag för artikel i tidningen; Test av olika moderkort (chipset) med olika standardljudkort i de olika kategorierna, t ex Audiophile 192 och HDSP9652, FireBox & Fireface800 och 0404 USB & M-Box 2 (USB), tillsammans med några UAD-kort och en Liquidmix för att sedan köra några tester på CPU-last, hur lågt man kan ställa latencyn utan problem vid tunga projekt och när man ändå är igång, mäta den verkliga latencyn och därefter ställa buffrarna på varje kort så att alla får samma totala verklig latency och sedan köra testerna igen för att påvisa vinsten i prestanda mellan interna kort i förhållande till firewire och USB.

Skulle vara mycket intressant läsning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske ett bra uppslag för artikel i tidningen; Test av olika moderkort (chipset) med olika standardljudkort i de olika kategorierna, t ex Audiophile 192 och HDSP9652, FireBox & Fireface800 och 0404 USB & M-Box 2 (USB), tillsammans med några UAD-kort och en Liquidmix för att sedan köra några tester på CPU-last, hur lågt man kan ställa latencyn utan problem vid tunga projekt och när man ändå är igång, mäta den verkliga latencyn och därefter ställa buffrarna på varje kort så att alla får samma totala verklig latency och sedan köra testerna igen för att påvisa vinsten i prestanda mellan interna kort i förhållande till firewire och USB.

Skulle vara mycket intressant läsning.

Där sa du något 😊 Skulle vara intressant, indeed....

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)

Jaha, det låter som jag ska hålla mig till den nyare typen av chipset, P35. Gör jag det innebär det att jag bara har fått in ett konkret tips, "Lundins" Asus P5KR. Men det låter som att det vore ett rätt så bra moderkort så man kanske ska köra på det. Var ju inte bland de dyraste heller. Jag ska visserligen inte köra så mycket PCI då mitt E-MU 0404 är USB-anslutet men det går väl ändå, hoppas jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på ASUS p5k(Intel p35) och Q6600, 4 Gb RAM, Antec 180B låda och Cubase SX.

Den är ganska ny men funkar klockrent hittils. Har ännu inte lyckats maxa den även att jag kör ganska mkt plugins och VST intrument då jag mixar.

Redigerat av BozoB
Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
Jag kör på ASUS p5k(Intel p35) och Q6600, 4 Gb RAM, Antec 180B låda och Cubase SX.

Den är ganska ny men funkar klockrent hittils. Har ännu inte lyckats maxa den även att jag kör ganska mkt plugins och VST intrument då jag mixar.

Kan du precisera beteckningen på moderkortet lite mer? På dustin.se finns ett helt gäng Asuskort som heter P5K från 950:- och uppåt.

4 GB RAM. Hmm... Vad kör du för OS? 32- eller 64-bitars XP eller Vista?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör på ASUS p5k(Intel p35) och Q6600, 4 Gb RAM, Antec 180B låda och Cubase SX.

Den är ganska ny men funkar klockrent hittils. Har ännu inte lyckats maxa den även att jag kör ganska mkt plugins och VST intrument då jag mixar.

Kan du precisera beteckningen på moderkortet lite mer? På dustin.se finns ett helt gäng Asuskort som heter P5K från 950:- och uppåt.

4 GB RAM. Hmm... Vad kör du för OS? 32- eller 64-bitars XP eller Vista?

Heter egentligen bara ASUS P5K GREEN om jag fattat det rätt.

Asus P5K iP35 4DDR2-DIMM 3PCI 3PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Firewire Socket775 ATX

ASP5K

Kostade 1200 kr på datobutiken.

Jag kör både XP och Vista(64bit). Men musik gör jag i XP 32 bit. Vet att inte allt minne används där men det är ok än så länge. Finns många fördelar med att använda XP enbart för musik. Blir cleant och bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hammurajen (oregistrerad)
Jag byggde en dator kring ett Asus P5KR som funkar klockrent. jag kör 2st Luna II-kort och 1 UAD-1 ( alla tre är PCI ) 16 kanaler audio in och ut samtidigt med 4 ms latency utan ett enda problem nånstans.

Byggde kring denna spec:

Moderkort: Asus P5KR, P35, Socket-775, DDR2, ATX, Raid (ICH9R) GbLAN, PCI-Ex16

Minne: Crucial DDR2 BallistiX PC8500 2048MB CL5 ,Kit m/två matchande BallistiX 128Megx64

Processor; Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB, BOXED m/fläkt

Nätdel: Corsair Powersupply 520W, 120mm fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, 2xPCI-E, 20/24pin

Chassi:Antec Performance P182 Miditower, Gun Metal Black Aluminum(utan nätagg)

Kylare: Scythe Ninja PLUS Rev. B 120 mm Fläkt, Socket 478/775/754/939/940/AM2

Grafik: CLUB 3D RADEON 3850

Hårddisk: 2st Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM ( RAID )

DVD: SAMSUNG DVD±R/RW/RAM DL LS 20X SATA BULK SVART

Jag har inte behövt använda någon fläkt på CPU-Kylaren ännu även om jag har belastat processorn rejält vid ett par tillfällen och under flera timmar.

Utan fläkt på CPU'n och 3st 5,25" i Antec-lådan som snurrar med 1200 rpm gör att datorn är väldigt tyst

En ny aspekt har dykt min moderkortsundersökning. I några recensioner på komplett.se läser jag att på en del moderkort gör konstruktionen så att vissa CPU-kylare, som bl.a. Scythe Ninja, stjäl så mycket utrymme att det endast går att använda 3 av de 4 RAM-minnesplatserna. Med vissa fläktar gick det bara att använda 2 av de 4 minnesplatserna. Hur är det i fallet med Asus P5KR? Jag fattade inte riktigt hur många minnen du hade här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...