Jump to content
Annons

Behöver hjälp med Reason


liljekvist

Recommended Posts

Goddagens alla i Reason kanalen, jag är då en yngling som arbetat med FL studio i praktiken hela mitt tonårsliv, och jag har testat Reason lite hoss vänner och hade själv en Demo version på det, men det finns två stora problem!

~ Jag kan inte förlyssna på mina samples, då det inte kommer ljud, någonting med MIDI?

~ Jag förstår inte hur jag använder PianoRollen då den inte är fullt lika som FL studio!

Jag skulle verkligen vilja lära mig Reason, då jag har hört att det skall vara suveränt till Trance och många andra stilar inom Elektronisk Musik, skulle inte vara helt fel med tips på Guider och andra saker, OBS, jag har redan kollat på YouTube och läst simpla guider på nätet, inget ger resultat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

sök i manualen på pianoroll då.

och sen kan du även söka i manualen på hur samplarna funkar.. annars finns mängder med tips på youtube.

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Angående ditt ljudproblem:

Först o främst, har du valt in ditt ljudkort? Inne på Edit -> Preferences -> Audio -> Audio Card Driver? Annars kommer det inte mycket ljud.. 🙂

2. Angående att lära sig Reason:

Hur gjorde jag för att lära mig Reason? (Jag kan hyfsat mycket men det är dock väldigt mycket jag inte kan... än 😳) Jag studerade först demolåtarna och undersökte hur andra gjort. Sedan har jag testat och åter testat mig fram. Det är som att lära sig köra bil. Man måste testa sig fram för att lära sig det och hantera det hela. Dessutom så har min bror hållt på att lära sig det samtidigt och vi har hjälpts åt och lärt varandra det man själv kommit på. Så, har du ingen av de vänner du testat programmen som kan hjälpa dig och lära dig grunderna?

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Goddagens alla i Reason kanalen, jag är då en yngling som arbetat med FL studio i praktiken hela mitt tonårsliv, och jag har testat Reason lite hoss vänner och hade själv en Demo version på det, men det finns två stora problem!

~ Jag kan inte förlyssna på mina samples, då det inte kommer ljud, någonting med MIDI?

~ Jag förstår inte hur jag använder PianoRollen då den inte är fullt lika som FL studio!

Jag skulle verkligen vilja lära mig Reason, då jag har hört att det skall vara suveränt till Trance och många andra stilar inom Elektronisk Musik, skulle inte vara helt fel med tips på Guider och andra saker, OBS, jag har redan kollat på YouTube och läst simpla guider på nätet, inget ger resultat!

Jag är inte så duktig på Reason, men en chansning kan vara att för att du ska kunna lyssna på något måste du göra följande:

högerklicka på mixern -> Create > Combinator. Då kommer det upp en grej nedanför mixern, varpå det finns en slags display där det står "Init patch", och till höger om den "displayen" finns det tre knappar: en knapp med två pilar, en med en mapp på och en annan med en diskett på. Tryck på mappen, där har du alla ljud som finns att välja mellan, välj något för att testa att det fungerar bara.

För att få in ljudet till ditt spår så ser du att det finns en beige ruta som täcker en fjärdedel där ditt spår finns + ett annat spår som heter Combinator 1. På ditt spår, tryck på en avlång knapp (inte överdrivet avlång, en centimeter kanske). Tryck på den och välja combinator 1 i listan som kommer upp. Nu ska det gå att få ljud.

Visserligen så spelas hela ditt MIDI-spår upp i samma ljud om du inte har olika spår i MIDI-filen, men om du har det så får du göra en combinator för varje ljud och sedan välja det ljud som passar till den.

GRYMT taskigt förklarat, men jag hoppas du förstår och jag hoppas att det var det här du var ute efter, jag kanske är helt ute och cyklar men någon annan som inte kan detta kanske kan lära sig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...