Jump to content
Annons

Bygga om elgitarr till "sitar"


bettygoesagogo

Recommended Posts

Snackade med Stommen från Stonecake häromdagen. Han har ju en del erfarenhet av riktigt sitarspel (därav name-droppingen). Hursomhelst... Han berättade att han fått ett sitarliknande sound på elgitarren genom att skruva upp bakdelen (mot stallet) av humbuckern så att den precis touchade strängarna, samtidigt som att han skruvade ned framdelen (så att miken fick en brant lutning).

Någon som har provat? Jag har en miljon gitarrer, men ingen med humbucker som ligger rakt på tvären. Och jag har ingen lust att köpa en ny gitarr ifall att det inte låter bra. Förstår att det inte låter som en riktig sitar (vilket även Stommen påpekade), men det är ju alltid kul att testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 4 veckor senare...
Har du kollat på de här?

Sitarizer

Vet inte exakt hur det funkar eller om det är något för dig, men det kanske du gör?

😏

Verkar lovande. Synd bara att de inte hade någon länk till demonstration. Men jag får väl "youtuba" helt enkelt. Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag prövade det igår på en les paul, och de funkade helt ok, men bara på vissa strängar och inom en viss bandbredd.. (hehe) däremot så lät de fan fätt.. glömde bort att spela in, men det blev jäwligt coolt. mkt bättre än va ja trodde.. så har du en humbucker (i stall-läge) så pröva!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Rackarns. Då blir man tvungen att köpa en ny gitarr igen då...

aha.. då spelar jag in en snutt imrn! när jag kurerat min hufvudvärk och temporärt illamående. va kan det bero på?

och ja.. jag suddade och ändrade en tusen ggr i detta inlägg!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...