Jump to content
Annons

ESP överraskar


Desecrated

Recommended Posts

Annons

Jag har en 10-strängad gitarr, en 22 strängad harpa, 3-4 sju-strängade gitarrer och har ägt en 8-strängad förut. Det är inga problem att spela på ett instrument som har mer strängar.

Dina fingrar får plats och halsen är inte för bredd, halsen på en 12-strängad akustisk western gitarr är bredare än en elektrisk 8-strängad. Kan du spela på en sån kan du spela på en 8a.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en 10-strängad gitarr, en 22 strängad harpa, 3-4 sju-strängade gitarrer och har ägt en 8-strängad förut. Det är inga problem att spela på ett instrument som har mer strängar.

Dina fingrar får plats och halsen är inte för bredd, halsen på en 12-strängad akustisk western gitarr är bredare än en elektrisk 8-strängad. Kan du spela på en sån kan du spela på en 8a.

12 strängad har jag förstås spelat. Det är säkert en optisk villa, men halsen ser faktiskt bredare ut. Men något måste det väl ändå göra åt både tekniken och spelstilen? Eller? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många har verkligen användning för 8 strängar? Om man bara är ute efter de låga tonerna så kan man väl lika gärna stämma ner? Inkräktar man inte på basens freqvenser med en 8-strängare?

Jag är inte kritisk egentligen. Mest nyfiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser riktigt nice ut! Någon som vet vad priset lär gå på för en sådan?

Dom har inte släppt nån info ännu, dom släppte bilderna 8 på morgon idag, specifikationer och pris kommer senare idag.

JÄDRAR alltså!!! Extremt intressant. Testade Ibanezen förut(RG2228)men jag blev inte så förtjust i den. Hoppas nån av dessa är bättre och inte så djävulusiskt dyra.

Och till alla som flippar så fort de hör talas om 8-strängade gitarrer vill jag bara säga: Kolla upp Meshuggah och håll snattran 😮

Link to comment
Dela på andra sajter

12 strängad har jag förstås spelat. Det är säkert en optisk villa, men halsen ser faktiskt bredare ut. Men något måste det väl ändå göra åt både tekniken och spelstilen? Eller? 😊

Om du är en sån som håller tummen omkring halsen så kan du få lite problem dom första 3-4 veckorna, om du istället spelar med klassisk hållning och har tummen mitt på nacken så behöver du i princip bara vänja dig vid dom nya strängarn, tex lära dig vart noterna ligger och så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många har verkligen användning för 8 strängar? Om man bara är ute efter de låga tonerna så kan man väl lika gärna stämma ner? Inkräktar man inte på basens freqvenser med en 8-strängare?

Jag är inte kritisk egentligen. Mest nyfiken.

Oj, ganska stor fråga, jag ska försöka spalta upp det så kortfattat jag kan 🙂

1. om du stämmer ner en 6-strängad gitarr så tappar du dom höga noterna, en 8-strängad gitarr är nästan en oktav mörkare stämd än en 6a så du blir av med i princip allting under 15 band om du stämmer ner så mycket.

2. Många som skaffar en 8-strängad stämmer den ADGCFADG, Alltså en vanlig sexsträngad där allting stäms ner en ton sen en mörkare och en ljusare sträng. På så sätt får du 5 mörkare toner och 5 ljusare.

3. Orsaken till att man lägger till en sträng på varje sida är för att göra det enklare att spela, se det som stödhjul.

Säg att du har en låt som går i E-moll. då beger du dig till andra band på näst mörkaste strängen. Jag vet inte hur du känner men jag hatar att spela på låga band, avståndet mellan banden är stora och det känns klumpigt. Så då tar jag istället f-moll på 8band på mörkaste strängen, och simsalabim, mycket trevligare avstånd och mycket bekvämare att spela.

4. Säg att du har en låt där du spelar mycket höga noter kring 19-24 band, jag kan tycka att det är lite svårt att nå dom ibland och helt ärligt banden är lite för små för att kunna spela bekvämt. MEN, om jag har en ljusare sträng bakanför så kan jag transponera låten till 14-19 band istället och där är det mycket behagligare att spela.

5, ackord. om du som mig spelar jazz och funk och sådant där man oftast inte tar mer än 4 strängar åt gången så hoppas jag att du inser möjligheterna som öppnar sig när man har två strängar till att leka med. Du får många fler kombinationer att leka med, voicing som det så fint heter på engelska.

6. Skalor går efter samma princip, med 2 strängar till så får du flera val och kan välja annorlunda fingersättningar. Ibland kan små saker som det göra att man kommer på en ny melodi. det är fortfarande samma skala som du alltid kör (dom flesta musiker brukar fastna i samma skala 🙂) Men med ny fingersättning så kan inspirationen krypa på ibland.

7. Med bredare hals så får hela gitarren också mera sustain och ton. Mera massa = mera ton (oftast).

8. Jag brukar extraknäcka som studio-gitarrist ibland och då vet man aldrig vilka tonarter man ska spela i, många band stämmer över hela skalan, ena dagen ska man spela i vanligt E, andra dagen ska man spela i drop G.

Genom att ha fler strängar och en lägre stämning så har jag redan optimala strängar för jobbet, oavsett tonart.

Om du inte tror mig, ta en .050 e-sträng och försök intonera den till låga G 🙂

9. Du får ett bredare tonomfång i samma position. Om du spelar two-handtapping och sådant så kan du lättare bygga basgångar/ackord utan att behöva använda hela jäkla halsen. Men om du känner för att experimentera så har du alltid dom 5 högsta noterna (sex egentligen, du kan ju alltid benda upp den en not till) och dom 5 lägsta noterna om du känner för att gå utanför omfånget på en vanlig gitarr.

10. Det är helt enkelt manligare med en tjock och skön styv träbit mellan fingrarna. 😊😉

Att inkräkta på bassens område:

1. En fyra strängad bass och en 6-strängad gitarr delar ju redan en hel bunt noter. så att dom delar lite till gör egentligen inte så mycket. Jag ska försöka göra en liknelse så får vi se om den låter förnuftig;

I träblås sektionen i en orkester har man i regel fyra huvud instrument, flöjt, oboe, klarinett och fagott. Alla dessa delar tonomfång med varandra, speciellt oboe och klarinetten. Ändå så kan dom spela exakt samma toner utan att det låter likadant. Hur kan detta ske, Jo eftersom dom har olika klangfärger.

2. För att göra saken värre har du i varje grupp olika avdelningar också, tex klarinetten har klarinett, alto-klarinett och bas-klarinetten och dessa instrument delar också väldigt många noter med varandra. Ändå så kan dom flesta höra skillnaden på en bas klarinett och en vanlig klarinett.

En bas och en gitarr är lika instrument, i princip så är ju bassen en bas-gitarr. Men på grund av sådana saker som träslag, skalor, strängar osv så har dom olika klangfärg.

3. En bas har i regel 30-32 tums skala med en .105-.110 bassträng stämd i E. En 8-strängad nedstämd till exakt samma ton brukar ha en 27 tums skala med en 0.70-0.80 sträng. på en 25.5 tums skala behöver du nog .85 minst för samma ton som Bassens E. Men dessa noter kommer ändå att låta väldigt olika då på grunda av klangfärgen, sen också sådant som mikrofoner, förstärkare och distorsion kommer att färga ljudet ytterligare.

4. Med lite kreativ mixning så kan man separera dom ännu mera.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt överraskar dom? ESP har väl byggt hårdrocksplankor sen Dackefejden? 😊

Inte relativt billiga 8-strängade gitarrer. Och dom har inte gett ut nån notis om det heller, dom kastade upp bilderna på deras myspace för några dagar sen. Jag vart i alla fall överraskad.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är det väl mest Ibanez som säljer 8 strängat.

Okej vilken stämmning brukar du köra med desacreated? Och vad blir det för tjocklek på de nedersta två? Man vil ju inte att de skall fladdra alltför mycket. :rolleyes:

På tal om nedstämmning så kan man ju köra med variaxgitarr och använder deras mjukvaruombyggare workbench så kan man ju stämma gitarren på emuleringsväg hur som helst. Då slipper man också fladdret från en alltför lågt nedstämmd esträng. Jag har en variax 300 och den fungerar bra, fast där är ju inga jättetunga gitarrer som de modulerat. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Annars är det väl mest Ibanez som säljer 8 strängat.

Okej vilken stämmning brukar du köra med desacreated? Och vad blir det för tjocklek på de nedersta två? Man vil ju inte att de skall fladdra alltför mycket. 😉

På tal om nedstämmning så kan man ju köra med variaxgitarr och använder deras mjukvaruombyggare workbench så kan man ju stämma gitarren på emuleringsväg hur som helst. Då slipper man också fladdret från en alltför lågt nedstämmd esträng. Jag har en variax 300 och den fungerar bra, fast där är ju inga jättetunga gitarrer som de modulerat. 🙂

På min 8 körde jag ADGCFADG. Den var 27", så strängarna plus anspänning såg ut så här;

len 27"

A .006" PL == 10.84#

D .009" PL == 11.69#

A, .012" PL == 11.66#

F, .018" NW == 14.31#

C, .026" NW == 16.38#

G,, .036" NW == 17.38#

D,, .050" NW == 18.2#

A,,, .068" NW == 19.33#

total == 119.8#

Dom flesta brukar trivas med 16-18# tryck per sträng, men jag valde att ha lite tjockare. Elixir gör en 068 sträng som passar jättebra för lägre stämningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Clawfinger (oregistrerad)

Jag tänkte just nämna Meshuggah. Dom har kört 8-strängat i flera år, och det fungerar väldigt bra. Själv så kör jag Gibson Baritone 6-strängad i drop A, med kardborre band på dom två tunnaste strängarna för det perfekta "chugget". 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Desecrated för ett mycket utförligt och bra svar! Precis den information jag ville ha.

Får väl bli att testa en 8-strängare och se om det är något för mig och min typ av musik.

Hade inte en tanke på att man kan ha en ljusare sträng ovanför de vanliga 6.

Är det inte problem med att .006-strängen går av när den är så tunn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Desecrated för ett mycket utförligt och bra svar! Precis den information jag ville ha.

Får väl bli att testa en 8-strängare och se om det är något för mig och min typ av musik.

Hade inte en tanke på att man kan ha en ljusare sträng ovanför de vanliga 6.

Är det inte problem med att .006-strängen går av när den är så tunn?

Nej faktiskt inte, det finns en kille som gör custom strängar som håller utav bara fan. Jag stämde upp en 006 till A440 och spelade hela "still got the blues" transponerad. Tokdjävulen som bygger dom själv, stämde upp en 006 till Ab4 på en 32" bas.

Jag hade min 006a på en floydrose gitarr och strängen höll i ungefär 4 månader innan den gick av och jag är någorlunda hårdhänt, Ingen dimebag-misshandel av stallet men tillräckligt för att göra skada 🙂

http://www.garrygoodman.com/octave4plus.com.htm

SIT och Daddario gör 007 strängar som går att stämma till Höga G utan större problem, Jag skulle välja SIT strängarna först av dom två märkena, men Garry gör också en 007 sträng som håller utmärkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej faktiskt inte, det finns en kille som gör custom strängar som håller utav bara fan. Jag stämde upp en 006 till A440 och spelade hela "still got the blues" transponerad. Tokdjävulen som bygger dom själv, stämde upp en 006 till Ab4 på en 32" bas.

Jag hade min 006a på en floydrose gitarr och strängen höll i ungefär 4 månader innan den gick av och jag är någorlunda hårdhänt, Ingen dimebag-misshandel av stallet men tillräckligt för att göra skada 🙂

http://www.garrygoodman.com/octave4plus.com.htm

SIT och Daddario gör 007 strängar som går att stämma till Höga G utan större problem, Jag skulle välja SIT strängarna först av dom två märkena, men Garry gör också en 007 sträng som håller utmärkt.

Häftigt!

En 12strängad gitarr med varje sträng oktaverad låter onekligen lite spännande också. Tack för tipset. Igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...