Jump to content
Annons

Varför tar det så lång tid att ta bort många små filer?


JJRockford

Recommended Posts

Annons
Håller på att rensa lite på datorn. Varför blir datorn alldeles tossig av att försöka ta bort många små filer, som ändå inte har en sammanlagd storlek på över 1 GB?

Det kan inte ha att göra med att filerna ligger huller om buller på hårddisken som därför måste hoppa och läsa fram och tillbaka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Antar att det är på detta viset, men jag kan ha fel ☺️ En dator ser var en fil är allokerad på ett lagringsmedia (t.ex. hårddisk) och var denna fil börjar och slutar vilket ger den totala filstorleken. För datorn gör det alltså det samma om filen är 1kb stor eller 1GB stor, det är ändå bara en fil. Så att ta bort 1024st 1kb stora filer är alltså inte samma sak som att ta bort en fil på 1MB. Det är förmodligen därför som det tar så mycket längre tid att radera många små filer jämfört med färre stora filer.

Det som egentligen händer när man raderar en fil är att man tillåter datorn att skiva ny information på den plats där filen man tar bort redan ligger. Samma sak händer när man formaterar ett media (t.ex. hårddisk, floppy-disk, CD/DVD-RW skiva). Man tar alltså inte bort informationen som ligger på mediat, man ger bara datorn tillåtelse att skiva över samma område med ny information. Detta i sin tur betyder att det enda sätten man kan vara riktigt säker på att informationen inte går att återskapa är att fysiskt förstöra mediat som lagrar information (att bränna upp/smälta borde vara det mest säkra sättet antar jag).

Avslutar med att önska alla ett Gott Nytt musik År! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta i sin tur betyder att det enda sätten man kan vara riktigt säker på att informationen inte går att återskapa är att fysiskt förstöra mediat som lagrar information (att bränna upp/smälta borde vara det mest säkra sättet antar jag).

Eller om man bara fyller upp mediat med någon annat?... 😄 På så sätt skivs ju det gamla över och är då garanterat borta eller?.. ☺️

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

jag förutsätter winXP:

kontrollpanelen

Administrationsverktyg

Datorhantering

Tjänster och program

Indexeringstjänsten

högerklicka, välj: egenskaper

jag har avmarkerat allt.

söker du innehåll i många filer

(t.ex: "vst" i "*.txt" )

kan det nog märkas en viss skillnad men jag tror nog det är marginellt.

om du spelar in till disken så blir det onödigt mycket jobb för datan

att uppdatera index.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där ser man. Kanske skulle hjälpa om jag defragmenterade hårddisken lite oftare? Hur är det, stänger man av indexeringen tar det en eländigt lång tid att söka efter filer?

Nja, det beror på. Har du en aning om i vilken mapp eller så som du ska söka i märks det knappt. Möjligen märks det om du skall söka igenom flera hårddiskar och söker med wildcard (ger oftast massor av träffar). Jag kör utan indexering och defraggar när windows diskanalys anser att jag borde 😉

K

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta i sin tur betyder att det enda sätten man kan vara riktigt säker på att informationen inte går att återskapa är att fysiskt förstöra mediat som lagrar information (att bränna upp/smälta borde vara det mest säkra sättet antar jag).

Eller om man bara fyller upp mediat med någon annat?... 🙂 På så sätt skivs ju det gamla över och är då garanterat borta eller?.. 🙂

/M

Finns de som anser att det räcker att skriva in ettor och därefter nollor (i upprepade cykler om man anser det behövas) på hela hårddisken för att vara "säker" på att man inte kan återskapa information som en gång fanns på hårddisken. Andra anser att man är tvungen att smälta hårddisken för att vara "säker". Allt beror väl på hur "hemlig" information man har och hur parranoid man är 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det är som Emil och Implasticyde säger. Vad gäller definitiv borttagning av info är även avmagnetisering ett möjligt alternativ för magnetiska lagringsmedier (hårddiskar, floppydisketter, magnetband mm). Avmagnetisering kan dock göra lagringsmediet obrukbart i framtiden. Avmagnetisering används bland annat inom amerikanska myndigheter för att rensa diskar.

Är man orolig för att någon ska återskapa ens hårddisk efter att man exempelvis sålt sin dator vidare eller slängt den kan man alltid kryptera hela disken innan man formaterar den -- den återskapade informationen kommer ju hursomhelst vara krypterad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta bort en fil:

- rensa katalogen. Mycket förenklat: Katalogen är ett utrymme på disken som beskriver vad filer heter och var nånstans på disken de är lagrade.

- lämna tillbaka utrymmet. Mycket förenklat: ledigt utrymme finns beskrivet i ett annat utrymme på disken som en "karta" över lediga ställen.

Att ta bort en fil leder därför till minst två skrivningar på disken. För att göra skrivningen måste datorn först läsa vad som står i samma område på disken, ändra den lilla snutt som ändrats och sedan skriva ner det nya. Under tiden måste den vänta tills disken snurrat minst ett varv. Många operativsystem har skydd som gör att katalogen kan finnas i två kopior vilket gör att det kan bli tre skrivningar.

Storleken på filen spelar mycket mindre roll än antalet filer. En stor fil kan finnas på flera ställen i kartan över ledigt utrymme vilket gör att det kan ta lite längre tid.

Alternativt flyttas filen över till papperskorgen, som ju i stort sett är en katalog precis som alla andra. Då uppdaters inte kartan över ledigt utrymme, utan i stället flyttas filen bara.

En helt annan fråga: Jag stänger alltid av indexering, tycker den är helt meningslös och irriterar mig bara.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta i sin tur betyder att det enda sätten man kan vara riktigt säker på att informationen inte går att återskapa är att fysiskt förstöra mediat som lagrar information (att bränna upp/smälta borde vara det mest säkra sättet antar jag).

Eller om man bara fyller upp mediat med någon annat?... 😉 På så sätt skivs ju det gamla över och är då garanterat borta eller?.. 😉

/M

Finns de som anser att det räcker att skriva in ettor och därefter nollor (i upprepade cykler om man anser det behövas) på hela hårddisken för att vara "säker" på att man inte kan återskapa information som en gång fanns på hårddisken. Andra anser att man är tvungen att smälta hårddisken för att vara "säker". Allt beror väl på hur "hemlig" information man har och hur parranoid man är 🙂

IBAS kan ta fram den mesta informationen. Men en överskrivning med 1or och 0or i minst 7 cykler bör räcka för de flesta för att förstöra informationen

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...