Jump to content
Annons

Bärbar PC + Firewire +Firewire +Firewire


SoloNo1

Recommended Posts

Hej!

Ska köpa en bärbar dator är det tänkt, men nu kommer ett problem med firewire eller?

Rme 400 tar en Firewire plats.

Liquid Mix tar också en Firewire plats.

Jag har tänkt att ha ett 802,11n trådlöst nätverk också hemma, det betyder väl att jag måste använda kortplatsen i den bärbara datorn?

Har Rme kortet en extra firewire plats som jag kan ansluta Liquid mixen med? eller blir det för stor bandbredd till datorn?

jaja, ni förstår problemet, hur löser jag detta tro?

Tacksam för svar!

Btw: Vad tror ni om denna dator?

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo-processor T7700 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache)

MINNE 4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]

HÅRDDISK 400 GB (7 200 v/min) SATA RAID 0-skiktning (2x200 GB)

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Ultimate - svenska

LCD-SKÄRM 17-tums UltraSharp™ WUXGA (1920x1200) TFT-skärm med TrueLife™ + inbyggd 2,0 MP webbkamera

GRAFIKKORT Dual 256MB NVIDIA® GeForce® Go 8700M GT graphics with NVIDIA SLI Technology

PHYSICS PCI-KORT Ageia PhysX-processorkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Ska köpa en bärbar dator är det tänkt, men nu kommer ett problem med firewire eller?

Rme 400 tar en Firewire plats.

Liquid Mix tar också en Firewire plats.

Jag har tänkt att ha ett 802,11n trådlöst nätverk också hemma, det betyder väl att jag måste använda kortplatsen i den bärbara datorn?

Har Rme kortet en extra firewire plats som jag kan ansluta Liquid mixen med? eller blir det för stor bandbredd till datorn?

jaja, ni förstår problemet, hur löser jag detta tro?

Tacksam för svar!

Btw: Vad tror ni om denna dator?

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo-processor T7700 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache)

MINNE 4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]

HÅRDDISK 400 GB (7 200 v/min) SATA RAID 0-skiktning (2x200 GB)

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Ultimate - svenska

LCD-SKÄRM 17-tums UltraSharp™ WUXGA (1920x1200) TFT-skärm med TrueLife™ + inbyggd 2,0 MP webbkamera

GRAFIKKORT Dual 256MB NVIDIA® GeForce® Go 8700M GT graphics with NVIDIA SLI Technology

PHYSICS PCI-KORT Ageia PhysX-processorkort.

Du får ursäkta men jag förstår inte varför man väljer primärt att ha en laptop till studioarbete, och så dyr oxå 😉

Du skulle ju kunna få en enklare laptop till ditt nätverk och en bra stationär till studion

som löser dina portproblem för ungefär samma pengar som den du listade ovan..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du ska köra FireFace och Liquidmix så är det väldigt viktigt att allt står rätt till med moderkort, Grafikkort och FW-kretsar. Se till att få någon slags garanti om att den ska fungera med dessa grejer eller löfte om att få lämna tillbaka om det inte gör det.

och, XP SP2 är operativsystemet som fungerar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ska köpa en bärbar dator är det tänkt, men nu kommer ett problem med firewire eller?

Rme 400 tar en Firewire plats.

Liquid Mix tar också en Firewire plats.

Jag har tänkt att ha ett 802,11n trådlöst nätverk också hemma, det betyder väl att jag måste använda kortplatsen i den bärbara datorn?

Har Rme kortet en extra firewire plats som jag kan ansluta Liquid mixen med? eller blir det för stor bandbredd till datorn?

jaja, ni förstår problemet, hur löser jag detta tro?

Tacksam för svar!

Btw: Vad tror ni om denna dator?

PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo-processor T7700 (2,40 GHz, 800 MHz FSB, 4 MB L2-cache)

MINNE 4 096 MB 667 MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x2048]

HÅRDDISK 400 GB (7 200 v/min) SATA RAID 0-skiktning (2x200 GB)

OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista™ Ultimate - svenska

LCD-SKÄRM 17-tums UltraSharp™ WUXGA (1920x1200) TFT-skärm med TrueLife™ + inbyggd 2,0 MP webbkamera

GRAFIKKORT Dual 256MB NVIDIA® GeForce® Go 8700M GT graphics with NVIDIA SLI Technology

PHYSICS PCI-KORT Ageia PhysX-processorkort.

Du får ursäkta men jag förstår inte varför man väljer primärt att ha en laptop till studioarbete, och så dyr oxå 😮

Du skulle ju kunna få en enklare laptop till ditt nätverk och en bra stationär till studion

som löser dina portproblem för ungefär samma pengar som den du listade ovan..

Tro mig, jag har tänkt på en stationär dator också, det är ju absolut optimalt, men som dator ovan så är det tänkt att ha som allround dator, visst att många antyder på att du ska ha en separat dator för musik.

Men jag kommer ha 2st separata externa diskar där jag lägger allt annat på.

Tanken med Laptopen är också att den ska ha en lite mer social funktion i hemmet också.

Det är det ju smidigt att kunna ta med sig grejjorna om man ska spela in hos en polare.

Bärbara datorer är ju ganska kraftfulla idag också, så det borde ju inte vara några problem.

Om du ska köra FireFace och Liquidmix så är det väldigt viktigt att allt står rätt till med moderkort, Grafikkort och FW-kretsar. Se till att få någon slags garanti om att den ska fungera med dessa grejer eller löfte om att få lämna tillbaka om det inte gör det.

och, XP SP2 är operativsystemet som fungerar...

Hej igen!

Problemet med Dell är ju att dom inte ger ut vilka tillverkare som är inblandade i deras system.

Vad är det som ska stå rätt till med moderkortet, grafikkort och FW-kretsarna? vad kan bli fel?

_______________________________________________________________________________

Funkar inte Vista bra med Cubase 4, Rme, Liquid Mix ? Måste väl finnas firmware idag som ger fullt stöd för vista? Vore ju dumt annars eftersom det är Duo?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan hända att just dessa grejer fungerar (ok...) i Vista, men den allmänna uppfattningen (rätta mig om jag har fel) är att XP SP2 är det för närvarande bästa operativet för musikprogram och hårdvara.

Det är tyvärr ganska mycket som kan bli fel med datorer och musikhårdvara, framför allt de du tänker använda. LiquidMix i synnerhet och än värre om den ska dela FW-buss med tre (FF400 + 2 st HD) enheter. Om det inte var problematik på detta område skulle inte företag som Racktone & Frost finnas. Proffs på detta område kanske kan uttala sig om din dator kommer att fungera (om de får all info) men som ”normal” konsument är det enda sättet att ta reda på det att prova (viket kan bli dyrt om det inte rullar). Det minsta du kan göra är att fråga Dell om denna setup kommer att fungera. Svarar de (glatt ovetande) ”Ja”, så kan du alltid hänvisa till deras löfte om det visar sig att så inte är fallet.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej

är det en bärbar dell dator du tänker köpa?

jag köpte en dell inspiron 9400 (intel duo, 2ghz, 2gb) och ett focusrite saffire ljudkort (firewire), vilket

jag trodde skulle vara en optimal lösning.

Men ljudet hackade, knastrade m.m, stor frustration eftersom alltihop gick på 20 papp.

Jag fick testa mig fram och stänga av olika enheter i enhetshanteraren, och till slut upphörde 90%

av alla pop och klick när jag stängde av cdrw spelaren. Tipset hittade jag via ett dell forum på nätet.

Ibland hackar fortfarande ljudet till så det flyter inte perfekt.

Mitt råd är att du köper en dedikerad musik pc, typ frost eller en mac pro.

mvh: Owe

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst tråden men mig veterligt så finns det inte så mycket fördelar med 64 bitars OS än så länge (och framförallt inte Vista!).

Håller med (någon...) om att du borde undvika en standard dator när du kommer att vara en relativt avancerad användare (hårdvara) och istället kolla på en Racktone eller Frost.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte läst tråden men mig veterligt så finns det inte så mycket fördelar med 64 bitars OS än så länge (och framförallt inte Vista!).

Håller med (någon...) om att du borde undvika en standard dator när du kommer att vara en relativt avancerad användare (hårdvara) och istället kolla på en Racktone eller Frost.

Håller med Gilbert angående Vista.. har suttit å installerat en del apps

på min dotters nya laptop som har Vista och det enda positiva jag kan säga är att det e färgglatt..

Vista e trögt, på tok för stort, för krävande hårdvarumässigt - raka motsatsen till XP..

Vad Vista64 har som inte XP64 har vetja inte men det e ingen tvekan om för min del,

vilket OS jag väljer till studioverksamhet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tur så är det rätt modell av Texas Instrument på den (det finns 13 st olika TI-kretsar). Det är dock inte bara FW-chipsetet som måste vara bra. Alla delar (framförallt moderkort, läs chipset, och GPU) i datorn måste vara bra och samsas annars kan det bli problem.

Men man kan ha tur...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...