Jump to content
Annons

Digi02 Rack och fasfel


leere

Recommended Posts

Funderar på att skaffa ett Digi02 Rack och jag undrar en liten men viktigt fråga:

Kan man göra fasning då man kopplar 2 mikrofoner för att micka upp ett jazzkit ? Risken är att jag lägger båda mikrofonerna för nära varandra och därav kommer att skapa ett fasfel (kondismickar till fullo).

Likadant, om man kopplar ett stereopar mickar och 2 andra kondismickar, hur blir fasningen mellan ljuden? Läcket i ljudet skall vara där, för då kan man jobba oldschool, fast digitalt.

Det jag använder nu är Cubase, men PT börjar skrika i mina öron dagligen nu :rolleyes: . Och jag gör huvusakligen noise/industrial 😲 musik, men gör lite jazzmusik när jag hälsar på mina föräldrar (därav tankarna till ett Digi02 Rack)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hmm. Lite svårt att förstå frågan. Jag försöker svara så gott det går.

Ja, det kan bli fasfel när man mickar upp saker. Exempelvis om man har en mik under virveltrumman och en ovanför så blir det fasfel mellan dessa. Det är enkelt åtgärda just det felet genom att vända fasen på ena miken. Å andra sidan kanske du tycker att det blir ett läckert ljud genom att inte vända signalen, öronen är bästa hjälpmedlet.

Kom också ihåg att alltid provlyssna både i stereo och i mono, vissa fasfel låter hörs enbart i mono.

Ja, det finns i programmet ProTools LE (som kommer med Digi 002 Rack) en funktion att vända fasen för en kanal. Jag skulle tro att det finns i alla program, men jag har ju bara provat en del. Du kan lugnt räkna med att PT LE har alla funktioner som behövs inom det här området. Sen är det rätt mycket att lära sig innan man kan spela in och mixa så det blir "perfekt", men det kan ju inget program hjälpa dig med.

Sen kan det bli fasfel på en hel del andra sätt. Den allmänna tumregeln är 3 till 1 när man har flera mikar. Dvs, det bör enligt tumregeln vara minst 3 gånger så långt mellan mikarna som mellan miken och ljudkällan. Det här är en tumregel som fungerar bra som utgångspunkt. Lyssna är enda sättet att veta hur det låter.

Om man har två mikar för stereoinspelning så kan man använda till exempel XY (mikarna i ett kors, membranen rakt ovanför varandra) eller ORTF (110grader 17 cm mellen membranen) som utgångspunkter för att få en bra stereobild. Även här måste man lyssna och se om man får det ljud man vill ha.

Har man flera mikar på olika ställen, så återstår bara att använda öronen. Med lite träning hörs det rätt bra när det är fasfel och då är det bara att flytta på miken. Ibland kan nån decimeter göra stor skillnad, ibland får man tänka om helt och hållet.

Ibland tar man till att lägga fördröjning på någon av kanalerna för att skärpa upp ljudbilden lite. Exempelvis om man blandar närmickning av något instrument med en huvudmikning i stereo. Tiden att fördröja kan man räkna ut efter ljudets hastighet i vanlig luft (i förenklad form 300 meter per sekund, eller grovt 3 millisekunder per meter). Själv föredrar jag att ha närmikarna lite sent i förhållande till stereobilden, så det kan vara lämpligt att lägga på ytterligare sådär 5 till 10 millisekunder till (det är bra att mäta och räkna, men att lyssna är enda sättet att veta hur det låter). ProTools LE har en utmärkt funktion för detta som kallas för "nudge" som kan användas för att flytta en kanal lite i förhållande till de andra.

Hoppas detta besvarar din fråga, annars är det bara att fråga mer. Totalt sett handlar det dock om att lyssna, låter det bra så är det bra alldeles oavsett allt annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan bli fasfel när man mickar upp saker. Exempelvis om man har en mik under virveltrumman och en ovanför så blir det fasfel mellan dessa.

Om man har två mikar för stereoinspelning så kan man använda till exempel XY (mikarna i ett kors, membranen rakt ovanför varandra) eller ORTF (110grader 17 cm mellen membranen) som utgångspunkter för att få en bra stereobild. Även här måste man lyssna och se om man får det ljud man vill ha.

Har man flera mikar på olika ställen, så återstår bara att använda öronen. Med lite träning hörs det rätt bra när det är fasfel och då är det bara att flytta på miken. Ibland kan nån decimeter göra stor skillnad, ibland får man tänka om helt och hållet.

Du behöver inte ha fasfel bara för att du mickar över och under. Det märks ganska väl om du testar att vända fasen. Risken är stor... ville bara poängtera.

X/Y mickning är väl den säkraste mickningen vad gäller stereo. Stereobilden blir inte särskilt bred, men du är i princip helt säker på att slippa fasfel.

ORTF??? Vad i helvete är det? Aldrig hört talas om detta.

X/Y, A/B och M/S brukar vara de stereomickningar som används. Så ORTF...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan bli fasfel när man mickar upp saker. Exempelvis om man har en mik under virveltrumman och en ovanför så blir det fasfel mellan dessa.

Om man har två mikar för stereoinspelning så kan man använda till exempel XY (mikarna i ett kors, membranen rakt ovanför varandra) eller ORTF (110grader 17 cm mellen membranen) som utgångspunkter för att få en bra stereobild. Även här måste man lyssna och se om man får det ljud man vill ha.

Har man flera mikar på olika ställen, så återstår bara att använda öronen. Med lite träning hörs det rätt bra när det är fasfel och då är det bara att flytta på miken. Ibland kan nån decimeter göra stor skillnad, ibland får man tänka om helt och hållet.

Du behöver inte ha fasfel bara för att du mickar över och under. Det märks ganska väl om du testar att vända fasen. Risken är stor... ville bara poängtera.

X/Y mickning är väl den säkraste mickningen vad gäller stereo. Stereobilden blir inte särskilt bred, men du är i princip helt säker på att slippa fasfel.

ORTF??? Vad i helvete är det? Aldrig hört talas om detta.

X/Y, A/B och M/S brukar vara de stereomickningar som används. Så ORTF...?

Du får alltid faskillnader om du använder två mikrofoner till samma ljudkälla (om du inte lyckas att få dom exakt på micrometern avståndmässigt)!!

Så din teori om att du inte behöver ha "fasfel" (faskillnad) när man mickar uåå en virvel med en mic ovanför och en under stämmer alltså inte......ville bara poängtera det 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ok ok. Ska vi resonera så så räcker det inte ens att ha micrometriska mått. Då kommer du alltid att ha fasutsläckningar.

Tycker dock detta inte tillförde så mycket i resonemanget. Jag ville bara påpeka att en virvel inte behöver bli bättre med över och undermick bara för att man vänder utan att det bästa resultatet kan ibland vara med mickad fas!

Capito?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok ok ok. Ska vi resonera så så räcker det inte ens att ha micrometriska mått. Då kommer du alltid att ha fasutsläckningar.

Tycker dock detta inte tillförde så mycket i resonemanget. Jag ville bara påpeka att en virvel inte behöver bli bättre med över och undermick bara för att man vänder utan att det bästa resultatet kan ibland vara med mickad fas!

Capito?

Självklart är det så! Man kan få riktigt skönt ljud om man låter bli att vända fasen faktiskt.

Hoppas du inte uppfattade det som ett påhopp? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det kan bli fasfel när man mickar upp saker. Exempelvis om man har en mik under virveltrumman och en ovanför så blir det fasfel mellan dessa.

Om man har två mikar för stereoinspelning så kan man använda till exempel XY (mikarna i ett kors, membranen rakt ovanför varandra) eller ORTF (110grader 17 cm mellen membranen) som utgångspunkter för att få en bra stereobild. Även här måste man lyssna och se om man får det ljud man vill ha.

Har man flera mikar på olika ställen, så återstår bara att använda öronen. Med lite träning hörs det rätt bra när det är fasfel och då är det bara att flytta på miken. Ibland kan nån decimeter göra stor skillnad, ibland får man tänka om helt och hållet.

Du behöver inte ha fasfel bara för att du mickar över och under. Det märks ganska väl om du testar att vända fasen. Risken är stor... ville bara poängtera.

X/Y mickning är väl den säkraste mickningen vad gäller stereo. Stereobilden blir inte särskilt bred, men du är i princip helt säker på att slippa fasfel.

ORTF??? Vad i helvete är det? Aldrig hört talas om detta.

X/Y, A/B och M/S brukar vara de stereomickningar som används. Så ORTF...?

Har för mig att ORTF är en standard för öronavstånds-stero. Typ 17 eller 20 cm. Men som sagt jag är inte helt säker.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller stereomikteknik så skulle jag skickat med länken direkt.

http://www.dpamicrophones.com/page.php?PID=1

(Om inte direktlänken fungerar så är valet under Microphone University).

Trombonisten

PS: ORTF

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjaba Kryckan.

Du har helt rätt. Jag var slarvig när jag sa att man fasvänder undre virvelmicken. Öronen bestämmer.

Men vad som är vanligast när det gäller stereotekniker är väl lite svårt att säga. När jag spelar in är ORTF vanligast. Hos dig är något annat vanligast. Jag tror det beror lite på vad man skall spela in. Själv spelar jag i stort sett bara in klassisk musik.

ORTF är en förkortning för "Office de radiodiffusion et télévision française", eller om min franska inte är helt borta, franska radio och televisionen. Det är ingen officiell standard som den DIN-standard som nämns i artiklarna (DIN = tysk industristandad).

Jag har inte provat alla miktekniker själv, än så länge, men hoppas få lära känna dem alla över tiden. Saknar bra 8-or för att prova MS och Blumlein på riktigt. Tänkte bygga mig en Jecklin disk för att prova, lite snickrande är bara kul.

Det jag tror mig har lärt hittills är att XY passar bra för små ljudkällor, säg en gitarr. Ger en ganska "smal" stereobild. Används väl ofta ganska nära ljudkällan, nån meter eller så.

ORTF tycker jag passar bra för små grupper, säg 3 upp till sådär 20 musiker. Låter riktigt bra i hörlurar, hyfsat i högtalare, kan låta illa om man lägger ihop till mono. Stabil och bra stereobild. Används lite längre bort, någonstans mot det område där reflekterat och direkt ljud är lika starka.

Större grupper än så beror så mycket på lokalen, och jag kan inte säga att jag hittat någon riktigt modell jag är helt nöjd med. Har hört fabulösa inspelningar av stora orkestrar med Omni i AB respektive Decca Tree, men har inte haft råd än att ta mig upp till den klassen av mikar än. Fortsätter prova och tror att det är en finess att lära sig vad "de stora" redan lärt sig före oss.

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha... du pysslar med klassisk musik. Tror jag hade föreställningen att alla här mer eller mindre pysslade med rock, och i dessa sammanhang så tror jag mina antaganden stämmer.

Koolt med klassiskt. Skulle vara intressant som fan att få sätta tänderna i sånt.

Spela in en kör skulle också vara intressant.

Tror nog att AKG C414 B-ULS, kan vara ett alternativ för dig. Alla fyra karaktäristikerna ställbara. Två sådana och du kan köra en väldigt bra M-S mickning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...