Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

BÀttre att frÄga och verka dum Àn att inte frÄga och förbli dum. Har lite akustikmaterial som jag inte riktigt vet vart jag ska placera. Glad amatör som man Àr sÄ Àr det nog bÀst att höra med lite olika folk pÄ forum sÄ det inte blir helt galet.

HÀr Àr tvÄ bilder pÄ hur det ser ut frÄn ena hÄllet:

studio1.jpg

studio2.jpg

SÄhÀr ser det ut Ät andra hÄllet, har inte gjort nÄgonting dÀr.

back.jpg

Har en gÀng sÄna hÀr konstiga osymetriska kuber:

panela.jpg

panelb.jpg

Sen har jag ett gÀng med sÄna hÀr:

panel2.jpg

Liten ritning av rummet:

plan2_130.gif

Är det nĂ„gon som har nĂ„gra tips pĂ„ hur man kan sĂ€tta upp detta? Kan man anvĂ€nda det som diffusorer bak i rummet? DĂ€r dörren Ă€r alltsĂ„?

Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Visst kan du sÀtta upp dem dÀr bak. Du har tydligen gjort dig av med lite hörn problem vilket Àr riktigt bra. Men du har fortfarande

tvÄ parallella ytor i form av tak-golv. Av bilderna att dömma sÄ sÄ ser jag inga mattor, sÄ ett alternativ Àr taket. NÄgot mitt emellan Àr

vinkeln i hörnet bak-tak.

Postat (redigerat)

Kör med spegelmetoden, sÄ hittar du snabbt rÀtt stÀllen för absorbenterna. :rolleyes:

Det ser förresten inte ut som om du har nÄgon dÀmpning direkt bakom monitorerna...? Eftersom högtalare i princip Àr rundstrÄlande i lÄga frekvenser, sÄ bör du ha absorbenter bakom dem ocksÄ - Àven om det inte sitter nÄgot basreflexrör som Àr bakÄtriktat.

Kolla gÀrna min lilla grundlÀggande artikel om akustikbehandling, i Kontrollrummets Wiki, sÄ fÄr du kanske lite mer kött pÄ benen...

Bilderna visar bara absorbenter - och inga diffusorer. Det kan vara lÀmpligt att sÀtta diffusorer pÄ dörren som du har bakom ryggen - och kanske ocksÄ i taket ovnför och lite framför mixpositionen.

Redigerat av Claes
Postat

Rummet ser lite för litet ut för att utnyttja diffusorer. Skulle heller inte slösa dessa paneler pÄ framvÀggen dÄ de ÀndÄ inte Àter nÄgon bas utan skulle som nÄgon tidigare berört sÀtta dessa bakom dig och i taket (alla geometriska reflexpunkter du har so Àr obehandlade).

Postat

Jag görsom Claes och Gilbert tipsade om. Hur fungerar det med spegelmetoden dÄ? Ska jag hÀmta badrumsspegeln och flyttarunt pÄ vÀggen eller hur gör man, Classe du som Àr grym hur gör man?

Postat
  wicked_s sa:
Jag görsom Claes och Gilbert tipsade om. Hur fungerar det med spegelmetoden dÄ? Ska jag hÀmta badrumsspegeln och flyttarunt pÄ vÀggen eller hur gör man, Classe du som Àr grym hur gör man?

SÄg precis att claes tagit upp det i sin wikipedia.

Postat

Vill bara rekommendera senaste numret utav engelska Sound on Sound (december numret). Dem har ett bra guide pÄ detta Àmnet. Kika pÄ den i butiken och avgör sjÀlv ifall dem tar upp nÄgot du behöver veta.

Mvh,

Bo

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.