Jump to content
Annons

Vilka delar passar till mitt moderkort?


yoshi122

Recommended Posts

Hejsan!

Jag vill göra min dator tystare i och med att jag ska uppgradera den så att inspelningarna/mixningarna bli lite

mer rogivande. Jag har en pentium 4 3,4ghz med ett Socket 478 moderkort. (Jag vet inte vilket som man ska veta benämningen på för att få tag i rätt delar)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325741

Jag funderar på att köpa denna fläkten för den verkar schysst men jag vet ju liksom inte om den passar i min dator?

Sedan undrar jag om det går att använda mitt gamla moderkort men ändå ha dual core på? Det blir ju i sådana fall senare

när jag har råd att uppgradera till det men i nuläget vill jag mest veta hur mycket pengar jag kan lägga ut på att tysta min dator utan att behöva ångra mig när jag sen ska uppgradera till en dual core och måste köpa nytt chassi och moderkort för att det inte går i min dator?

PS. Jag vill inte använda vätskekylt för det gör mig orolig.

MVH //Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att bara köpa en stor fläkt kommer inte per automatik att göra din dator tystare, den kan lika gärna leva om mer, däremot kan den bli svalare. För att få en tyst dator krävs flera fläktar som jobbar tillsammans på så långt varvtal som möjligt. Du bör även försöka eliminera eventuella vibrationer genom dämpande hårddiskupphängning, dämpmattor i chassit (observera dock att dessa även ökar temperaturen vilket kräver högre varvtal från fläktarna) samt rejäla gummifötter.

Mitt tips är att du först och främst öppnar chassit, startar datorn och lyssnar varifrån det låter mest. Är det processorfläkten, nätaggregatet, chassifläktarna, grafikkortet eller kanske hårddiskarna? Fundera därefter på vad som känns viktigast att dämpa. När du köper fläktar så kan det vara en bra ide att lägga till några extra tjugolappar för att få fläktar med omkopplare eller vridreglage för varvtalsreglering. Detta gör att du kan justera så att fläktarna knuffar lagom mycket luft för att hålla datorn hyfsat sval utan att föra massa oväsen.

Räkna med att du sannolikt får lägga runt 500 - 1000 kronor för att det verkligen ska göra någon skillnad i ljudnivå. Och i detta läge kanske det lika gärna kan vara dags att titta på nyare datordelar. En annan viktig förutsättning för att datorn ska bli tyst som du inte nämner är vilket chassi som används. Med ett billigt plåtchassi får du räkna med betydligt mer jobb och åtgärder för att få ner volymen än ett välbyggt chassi med stora fläktar som exempelvis Antec P180 eller det lite mindre Sonata chassit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. Jätte bra information, tack så mycket!

Jag tror nu att det är mitt nätagg som spökar för jag öppnade lådan som ni föreslog och stoppade fläktarna med fingret

för att se om det blev tystare men det enda som verkar låta mycket är nätagget. Jag blev förvånad när jag såg att det redan fans dämpmattor inne i burken redan från början. jag ska prova köpa ett tystare nätaggregat och köra på det i något år till innan jag sparat ihop tillräckligt.

Jag gillar verkligen chassit dock så jag undrar nu om det är värt att spara eller om det är lika bra att byta när jag ändå är igång... Det är ett ganska stort chassi med massa plats men jag har inte själva benämningen på den just nu.

Tack för svaren hittills i alla fall!

MVH //Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Du öppnade och hade dämpmattor och den lät som ett reaplan? Har du provat att dammsuga inne i låda och bli av med allt dammet? Kan göra en jädra skillnad om det är så att fläktarna är temperaturreglerade. Fick omåttlig stor skillnad när jag gjorde det på speldatorn som står i vardagsrummet. Bara en tanke...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...