Jump to content
Annons

Bygg din egen UREI 1176-kompressor


alexfree

Recommended Posts

Annons
Fan vad kul det skulle vara att ha en kompressor som man har byggt själv! Är så sugen men man vet ju inte hur mycket det skulle dra iväg och kosta. Någon som gjort ngt liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Det man lär sig rätt fort när man bygger själv är att komponenterna inte kostar något utan det är lådan, knapparna och transformatorer som kostar skjortan.

Nu kunde jag inte få fram ritningen (för stor för min antika pc) men tror inte det är några speciellt dyra komponenter i den, och låda knappar odyl kan man ju alltid återanvända.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vore intressant att veta komponentkostnaden.

//Nemo

Om du väl listar ut vilka komponenter som finns så kan du ju alltid leta upp dem på ELFA's hemsida. Visserligen kanske inte det billigaste alternativet men du kan ju alltid kika! Deras årliga katalog med träpärmar(!) är att rekommendera! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har sagts förr, låda, rattor o sånt och några få komponenter är det som kostar mest. Sen får man räkna med några hundralappar upp till flera tusen för verktyg och lådkolv och sånt beroende på vad som råkar finnas redan. Svårast brukar jag tycka är att göra hålen snygga i lådan.

Utgångstrafon som behövs, och ingångstrafon som är frivillig, kostar kring 50dollar styck i USA. Lägg på moms och frakt så blir det väl 500 kronor för trafon och en hundring för frakten.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Då är det ju helt klart värt det. Varje musiker med självaktning har någon gång bränt fingret på lödkolven. Den kostar 50 spänn på Clas Ohlson. Låda och knappar kan man byta ut.

Det finns en komponentförteckning på sidan och det är till 90 % standardkomponenter - dioder och motstånd och en och annan halvdyr kondring. Trafon som sagt, men om den kostar 50 dollar så är det ju en baggis...

Skall kolla ELFAkatalogen i kväll.

Vad kostar kompressorn att köpa?

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

denton (oregistrerad)

Jag byggde en egen distpedal en gång, men det här var lite mer kompliserat.

Har skickat komponent listan till en polare inom försvaret som kan få fram det mesta i komponent väg till bra priser

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)

Det här projektet skall jag börja bygga omgående!

Tack för tipset!

*vart ställde jag flaskorna med väteperoxid och saltsyra nu då* 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kul att det fortfarande finns folk som ger sig på såna här projekt!

När man håller på att löda såna här saker är det helt klart en fördel att ha en lödstation med ställbar värme.. rätt värme är A och O. Sen något bra avlödningshjälpmedel är inte dumt att ha heller (man är ju trots allt mänsklig och gör fel 🙂. Håll kabeldragningen kort och undvik dåliga lödningar för att slippa brus/signalförluster.

Lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kryper till korset. Jag har dåligt minne.

Varför gå över havet efter vatten när det räcker att gå över Lommaren.

Lundahl som gör trafon ligger i Norrköping. Se

www.lundahl.se

Trombonisten.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Norrtälje om man skall vara petig. Men det spelar ju ingen roll. ... Fast Norrtälje är finare på sommaren...

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
denton (oregistrerad)

Jag har byggt en egen distpedal engång, en ganske enkel men den fungerade i allafall. Jag skaffade en krets som gjorde om sinusvåg till fyrkanstsvåg kopplings chemat till den fanns då i elfa katalogen och jag lovar det distade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
Någon som fått reda på komponentspriserna?

*nyfiken*

Jag har börjat kolla igenom komponentlistan. Tyvärr har inte ELFA alla halvledare som behövs, vilket gör det hela lite mer komplicerat iom att man åker på flera frakter.

Jag har iallafall tagit reda på priset på transformatorerna. De finns på lundahl.se och de säljer enligt uppgift även till privatpersoner via postorder.

Transformatorerna kostar:

LL1540 SEK 371

LL5402 SEK 320

Priser ex moms

VU mätaren hittar jag inte exakt artikelnummer på men likvärdiga ligger i prisklassen ca500-600 kronor+moms. Inbyggnadslådan (19" rackmodell) hittar jag inte heller, men man får nog räkna med ett antal hundralappar även där, förmodligen över 500. Småkomponenterna, passiva som aktiva, kostar tillsammans inte så mycket i sammanhanget.

Jag undrar vad en sådan kompressor skulle kosta att köpa färdig ? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som fått reda på komponentspriserna?

*nyfiken*

Jag har börjat kolla igenom komponentlistan. Tyvärr har inte ELFA alla halvledare som behövs, vilket gör det hela lite mer komplicerat iom att man åker på flera frakter.

Jag har iallafall tagit reda på priset på transformatorerna. De finns på lundahl.se och de säljer enligt uppgift även till privatpersoner via postorder.

Transformatorerna kostar:

LL1540 SEK 371

LL5402 SEK 320

Priser ex moms

VU mätaren hittar jag inte exakt artikelnummer på men likvärdiga ligger i prisklassen ca500-600 kronor+moms. Inbyggnadslådan (19" rackmodell) hittar jag inte heller, men man får nog räkna med ett antal hundralappar även där, förmodligen över 500. Småkomponenterna, passiva som aktiva, kostar tillsammans inte så mycket i sammanhanget.

Jag undrar vad en sådan kompressor skulle kosta att köpa färdig ? 😆

~10000 SEK skulle man nog minst få lägga!

Link to comment
Dela på andra sajter

om man står för samtliga prylar finns det någon här på forumet som är så händig att han/hon kan bygga ihop den mot en billig penning?

vill gärna göra en men med den enda kunskap jag har består av att löda balanserad xlr-kablar 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

jappe (oregistrerad)
löda är kul till man bränner sig och börjar svära! sen är det kul igen...

😄 smärtan när man tappar taget om kolven och den glider ner mellan fingrarna är...helvetisk.

Link to comment
Dela på andra sajter

löda är kul till man bränner sig och börjar svära! sen är det kul igen...

😆 smärtan när man tappar taget om kolven och den glider ner mellan fingrarna är...helvetisk.

hehe, hur bra är ni på att löda eg??? om ni lyckas bränna er?? 😏 Tips: pilla inte på de ställena där det är vamt:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...