Jump to content
Annons

Instrumentalmusik?


metz

Recommended Posts

Tjena!

Jag är på jakt efter lite mer avancerad ny instrumentalmusik. Vad är det som gäller då? Jag är en sådan där snubbe som jublar åt Mike Oldfields tidiga sjuttiotals-verk och blir helt svettig av snubbar som Philip Glass och Steve Reich. Please, vad och vem skall man kolla in? Jag är för bövelen helt utsvulten!!! ;-)

Mvh

/Instrumental-junkie

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om du kan tänka dig en elektronisk variant, är en favorit Jhno som bland annat ligger bakom Pluggo och är en drivande faktor i Cycling ´74 (bakom Max/MSP). En del provlyssningsexempel hittar du på Epitonic.

Hans skivor är mycket svåra att få tag på, men jag hittade samtliga för nedladdning på Emusic för ett par år sedan.

Jhno ska för övrigt uttalas Jay-no och kommer ursprungligen från en felstavning av namnet John. En av hans skivor heter Kwno och ska säkerligen dekrypteras enligt samma metod 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj det finns mycket!

Boards of canada

Clhoë (svensk Instro pop)

Do make say think

Donnie Darko soundtracket är bra också!

Four tet

Godspeed You Black Emperor ( som Stefan E nämnde)

Hermann & Kleine

Kim Hiorthøy

Labradford

Man... or Astro-man?

Mogwai (fast dom sjunger lite granna ibland)

Múm (Se siguros)

The Pipelines (svensk instropoprockpunk)

Plaid

Seefeel

Sigur Rós (sjunger lite granna, fast dom använder sången mer som ett instumentalt instrument än vanlig sång..)

Tortoise

Tristeza

Ulrich Schnauss

För att Name-dropa en del 😳

// Andy

Link to comment
Dela på andra sajter

GRYMT tacksam för svaren!

Man kanske inte är helt ensam i sitt instrumentalmusiksmissbruk som jag trodde! ;-)

Dock skulle jag vilja be om en sak eftersom det var ganska många tips. Peka gärna ut den värsta new-age:en av dom där. Så att jag inte behöver kolla upp dessa. För att förklara lite vad min definition av new age är skulle jag vilja säga att jag ser inte Mike Oldfield som New Age. Däremot hans brorsa Terry Oldfield... ;-)

Mike´s tidiga musik var väldigt gitarrbaserad och det gillar jag. Om det är lite ös i det så är det fantastiskt. Går det i moll så är det ännu mer fantastiskt!

Svepande synthmattor till valsång... Helst inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

Shit! Tackar för er som tipsade om Black Empror!!!! Det var lätt bland det bästa jag hört! U.X.O kan vara bästa skivan på 10 år!

STORT Tack!!! Fick mig även att inse att det var dom som gjort den fantastiska låten i filmen 28-days later.

mvh

/Mats "Tacksam" Larsson

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Shpongle är underbart bra, framför allt deras andra skiva (Tales of the Inexpressible) borde tilltala de flesta... Tror att Simon Posford och Raja Ram, vilka utgör Shpongle, delar mycket av Mike Oldfields musikaliska filosofi.

Ozric Tentacles kan rekommenderas också men jag har inte lyssnat tillräckligt på dem för att kunna rekommendera något speciellt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Benny Bong (oregistrerad)

TIPSY TEASE..

oRGINAL SOUNDTRACKET PULP FIKTION 1963 (bitvis)

kanske inte som det du räknade upp men influeserna finns där

Finns inom snar framtid mycket instrumental musik att hämta hem ifrån

www.bennybong.tk

Mycke dub och jazz dub grooves men även rena instrument uppvisningar 🙂

ja ni vet för dom INSNÖADE som jag 😎

Ta hand om ALLAH andra..

😎

Redigerat av Benny Bong
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • 2 veckor senare...
Shpongle är underbart bra, framför allt deras andra skiva (Tales of the Inexpressible) borde tilltala de flesta... Tror att Simon Posford och Raja Ram, vilka utgör Shpongle, delar mycket av Mike Oldfields musikaliska filosofi.

Ozric Tentacles kan rekommenderas också men jag har inte lyssnat tillräckligt på dem för att kunna rekommendera något speciellt.

Mm Shpongle äger hårt. Har du hört Younger Brother (Simon Posford och en annan kille)? Sååå grymt sköna låtar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 6 månader senare...
Lasse Mongo (oregistrerad)

Jag schkålar för:

Alan Holdsworth

Liquid Tension

Quant

Ozric Tentacles

Chick Corea & Return to forever

Al Dimeola

Paco DeLucia

Billy Cobham

Mahavishnu Orchestra

Tony MacAlpine

Greg Howe

Michael Lee Firkins

Marty friedman

Jason Becker

Weather Report

Eric Johnson

Steve Vai

Joe Satriani

Passport

och en jädrans massa annat....

Botten upp i en klunk......

Link to comment
Dela på andra sajter

Lasse Mongo (oregistrerad)
roligt att du petar in Quant

Bra som fan, även mycket annat som typ

Armand van Helden, Beanfield etc

Man måste ju för fasicken vara bred för att orka med 🙂

Hej tomtegubbar skål i glasen

Redigerat av Lasse Mongo
Link to comment
Dela på andra sajter

Stinkey (oregistrerad)

Gillar ni Reich och Glass så kommer ni att älska John Adams och jag kan framför allt rekomendera Grand Pianola Music, som bara blir bättre för varje lyssning. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag har hittat de flesta av bob hunds instrumentala:

- allseende ögat

- bob hund 1999

- plankton

- bob hunds 115e dröm

- den brinnande tomten

- bob hund

- 1002

- invandraren

- du där kom hit

helt fantastisk musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar ni Reich och Glass så kommer ni att älska John Adams och jag kan framför allt rekomendera Grand Pianola Music, som bara blir bättre för varje lyssning. 😄

Adams är lite friare i förhållande till sig själv än vad glass är men kanske mindre smidig än Reich. Men jag vill gärna framhålla Adams violinkonsert som är otroligt lyckad. Det vackraste han skrivit.

För övrigt vill jag gärna rekommendera filmen The Death of Klinghoffer (finns på dvd). Penny Woolcocks regi är kanon. Denna opera (av Adams) handlar om palestinska terroristers kapning av kryssaren Achille Lauro (1985) är världens bästa operafilm. Sångarna sjunger live i kameran (i cirka 80% av speltiden i alla fall). Den nerv och det musikaliska liv detta ger filmen är ovärderligt och har aldrig tidigare gjorts i operafilmsammanhang. Köp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag och har varit väldigt inspirerad av Mike Oldfield och Jean Michel Jarre i mitt musik skapande. Min musik är ofta med mycket melodier och väldigt enkla.

Ok sen kanske jag inte är så duktig på noter men, ändå min musik kan vara rätt intressant.

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...