Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Jag har spela piano vÀldigt lÀnge och jag Àr ny pÄ det hÀr forumet.

Jag har pÄ senare tid funderat över att skaffa en sÄ kallad Keytar eller Magsynth. Men det finns vÀl bara som Midi och jag vill fÄ den ut i högtalare genom ett mixerbord. Jag har en keyboard som Àr kopplad till ett mixerbord, och Àr det möjligt att om keyboarden har en midi ingÄng koppla in Keytaren till min keyboard och sedan köra keyboarden till mixerbordet?

Redigerat av joelsandberg
Annons
Postat

keytar - keyboard via midi till mixerbord o PA.. jepps.. det kommer funka.

Postat (redigerat)
  IDF sa:
keytar - keyboard via midi till mixerbord o PA.. jepps.. det kommer funka.

SÄ det Àr bara att plugga in Keytaren med midi sladd till Keyboarden. Och sedan keyboarden till mixerbordet till PA, och sen Àr det bara att köra?

Eller mÄste man göra nÄgra speciella instÀllningar?

Redigerat av joelsandberg
Postat

Hold your horses!!

En keytar Àr ju enbart ett klaviatur som skickar information via grÀnssnittet MIDI. Det Àr alltsÄ bara data-signaler inget ljud!!! Och det kommer heller aldrig att bli nÄgot ljud frÄn din keytar!! Never ever...

Men, om du har en synt som du kopplat din keytar till sÄ kan du ansluta den syntens audiosignal till din mixer och sedan vidare till aktiva högtalare. (Eller om du har en förstÀrkare först och sedan högtalarna)

Ljudet kommer att komma frÄn synten mao, och inte din keytar!

LjudkÀllan kan vara t.ex. en synt med klaviatur, en synt utan klaviatur (en sÄ kallad racksynt) eller mjukvara i din dator.

Mjukvara i datorn,, för att kunna spela pÄ de ljud som mjukvarusynten kan generera sÄ mÄste du ansluta din keytars midi out till din dators midi in, eller om det finns möjlighet att ansluta via USB. Sedan sÄ kommer ljudet att lÄta genom ditt ljudkort i din dator.

HĂ€ngde du me??

Postat
  Light Head sa:
Hold your horses!!

En keytar Àr ju enbart ett klaviatur som skickar information via grÀnssnittet MIDI. Det Àr alltsÄ bara data-signaler inget ljud!!! Och det kommer heller aldrig att bli nÄgot ljud frÄn din keytar!! Never ever...

Men, om du har en synt som du kopplat din keytar till sÄ kan du ansluta den syntens audiosignal till din mixer och sedan vidare till aktiva högtalare. (Eller om du har en förstÀrkare först och sedan högtalarna)

LjudkÀllan kan vara t.ex. en synt med klaviatur, en synt utan klaviatur (en sÄ kallad racksynt) eller mjukvara i din dator.

Mjukvara i datorn,, för att kunna spela pÄ de ljud som mjukvarusynten kan generera sÄ mÄste du ansluta din keytars midi out till din dators midi in, eller om det finns möjlighet att ansluta via USB. Sedan sÄ kommer ljudet att lÄta genom ditt ljudkort i din dator.

HĂ€ngde du me??

Jag tror det 😆

Jag har en keyboard kopplad till ett mixerbord och mixerbordet Àr i sin tur kopplade till högtalare. Och om jag kopplar keytaren till keyboarden sÄ kommer jag alltsÄ att kunna anvÀnda ljudet i keyboarden till keytaren eller? ^^

Postat
  joelsandberg sa:
  Light Head sa:
Hold your horses!!

HĂ€ngde du me??

Jag tror det 😆

Jag har en keyboard kopplad till ett mixerbord och mixerbordet Àr i sin tur kopplade till högtalare. Och om jag kopplar keytaren till keyboarden sÄ kommer jag alltsÄ att kunna anvÀnda ljudet i keyboarden till keytaren eller? ^^

Ja, sÄ som jag uppfattar din beskrivning skall det funka.

Hoppas att jag inte förolÀmpade dig, men det finns mÄnga som inte har en susning om vad midi Àr, eller skillnaden mellan midi och "midi".

Postat
  Citat
Ja, sÄ som jag uppfattar din beskrivning skall det funka.

Hoppas att jag inte förolÀmpade dig, men det finns mÄnga som inte har en susning om vad midi Àr, eller skillnaden mellan midi och "midi".

Nej det Ă€r lugnt 😉

Jag vet typ vad midi Àr, men jag kÀnner mig inte förolÀmpad:)

Tack sĂ„ mkt för hjĂ€lpen 😉

Postat

För den som Ă€r intresserad av att veta mer om MIDI kan jag rekomendera en sökning via www.google.com eller att gĂ„ in pĂ„ www.wikipedia.com och fĂ„ detta resultat 😉

Postat
  joelsandberg sa:

Du mÄste se till att din keytar och synthen som du vill ha ljudet ifrÄn Àr instÀllda pÄ samma MIDI-kanal ocksÄ.

Postat
  android sa:
  joelsandberg sa:

Du mÄste se till att din keytar och synthen som du vill ha ljudet ifrÄn Àr instÀllda pÄ samma MIDI-kanal ocksÄ.

Precis! Det finns mÄnga saker som kan bli rÀtt förvirrande i början. Midikanal, midimasterkanal, midi out kanal,, omnimode, polymode, monomode.... listan kan göras lÄng! :-)

Men grunden Àr ju att det finns ett antal saker som man kan skicka information om.

T.ex. Note on / note off

Preassure 0-127

+ massa fler. Men det finns sÀkert listor pÄ pÄ detta lite över allt. pÄ 80-talet sÄ vanns det med en förteckning till i princip samtliga syntar och deras midi-scheman, nu Àr det inte sÄ.. :-(

Postat

Tack alla för hjĂ€lpen 😆

Men nu visar det sig att jag inte fĂ„r tag pĂ„ nĂ„gon Keytar 😆 om nĂ„gon vet nĂ„gonstans man kan fĂ„ tag pĂ„ nĂ„gon sĂ„ skulle jag bli glad om ni berĂ€ttade 🙂

Men jag ska iaf prova att koppla in min midisynth till keyboarden. ^^

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.