Jump to content
Annons

En liten fr+ga ang+ende gate et.c


feffe (oregistrerad)

Recommended Posts

feffe (oregistrerad)

Tjoho!

Har en Fråga om gate osv.

TÄnkte på det igår när jag inte kunde sova, kan man använda en gate på gittar för att få bort alla "låga" toner. alltså typ surr i bakrunden et.c samma sak när man sjunger?

Tips på hur man kan få bort den där gräsliga gräsklipparen där ute som låter så lågt i bakrungen men som man endå inte vill ha.

Kan inte isolera rummet förnärvarande tyvärr.

OM nu så sig bör att gate är nått att skaffa tips på någon bra gate.?

Vad mer behöver man i en hemma studio?

har mic, mixerbord och ljudkort, det är allt jag har. + cubasis VST 4.0...

Nått annat man bör ha som är "hårdvara"?

/Feffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
captain nemo (oregistrerad)

Hmm. Du har en stormembransmik va?

Den ser ut att vara vinklad på ett lustigt sätt. Kan du vinkla om den och därigenom få mer gitarr och mindre gräsklippare i musiken?

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

feffe (oregistrerad)
Hmm. Du har en stormembransmik va?

Den ser ut att vara vinklad på ett lustigt sätt. Kan du vinkla om den och därigenom få mer gitarr och mindre gräsklippare i musiken?

//Nemo

Jopp den är vinklad fel men nur är det ordnat. får upp lite väl mycket ljud runtikring ifrån rummet som jag inte vill ha med bara...... såna hära småljud typ datorurret et.c

synt att det inte finns någon gratis vst plugg som fungerar som gate... vad jag har hittat iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm. Du har en stormembransmik va?

Den ser ut att vara vinklad på ett lustigt sätt. Kan du vinkla om den och därigenom få mer gitarr och mindre gräsklippare i musiken?

//Nemo

Jopp den är vinklad fel men nur är det ordnat. får upp lite väl mycket ljud runtikring ifrån rummet som jag inte vill ha med bara...... såna hära småljud typ datorurret et.c

synt att det inte finns någon gratis vst plugg som fungerar som gate... vad jag har hittat iaf.

En gate fungerar så att den tar bort brum o dyl när gitarren inte spelar!

Prova först att använda en DI-box vid inspelning så lär du få bort mycket brum. Skulle du fortfarande ha mycket brum prova med någon typ av hum-removal mm.

Link to comment
Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Som Fredster säger så stänger gaten när gitarren är tyat. Om du spelar svagt så öppnar gaten och då släpps alla helvetets hundar lös och allt oljud går in i miken.

Bättre att lägga ett täcke över PCn när du spelar in och ta bort det mellan varje tagning så att PCn inte kokar.

//Nemo

Link to comment
Dela på andra sajter

feffe (oregistrerad)
Som Fredster säger så stänger gaten när gitarren är tyat. Om du spelar svagt så öppnar gaten och då släpps alla helvetets hundar lös och allt oljud går in i miken.

Bättre att lägga ett täcke över PCn när du spelar in och ta bort det mellan varje tagning så att PCn inte kokar.

//Nemo

Jo det kan juh funka det där med datorn.

funderar på att köpa en ny dator från de där som gör studio datorer....

men jag har en fråga som någon av er kanske kan svara på, låt säga att jag har en cirkel av stål som jag hänger i taket med tjockt tyg som hänger ner så sitter man i den "Tyg buren" eller vad man ska säga... är det bra eller dåligt?

Kan skissa om ni inte fattar

/Feffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Fredster säger så stänger gaten när gitarren är tyat. Om du spelar svagt så öppnar gaten och då släpps alla helvetets hundar lös och allt oljud går in i miken.

Bättre att lägga ett täcke över PCn när du spelar in och ta bort det mellan varje tagning så att PCn inte kokar.

//Nemo

Jo det kan juh funka det där med datorn.

funderar på att köpa en ny dator från de där som gör studio datorer....

men jag har en fråga som någon av er kanske kan svara på, låt säga att jag har en cirkel av stål som jag hänger i taket med tjockt tyg som hänger ner så sitter man i den "Tyg buren" eller vad man ska säga... är det bra eller dåligt?

Kan skissa om ni inte fattar

/Feffe

Istället för att köpa en ny dator så kan du bygga en låda istället. Fungerar hur bra som helst.....min är knäpptyst efter det! 😛

Säg till om du vill ha en ritning på en fungerande låda!

Link to comment
Dela på andra sajter

Som Fredster säger så stänger gaten när gitarren är tyat. Om du spelar svagt så öppnar gaten och då släpps alla helvetets hundar lös och allt oljud går in i miken.

Bättre att lägga ett täcke över PCn när du spelar in och ta bort det mellan varje tagning så att PCn inte kokar.

//Nemo

Jo det kan juh funka det där med datorn.

funderar på att köpa en ny dator från de där som gör studio datorer....

men jag har en fråga som någon av er kanske kan svara på, låt säga att jag har en cirkel av stål som jag hänger i taket med tjockt tyg som hänger ner så sitter man i den "Tyg buren" eller vad man ska säga... är det bra eller dåligt?

Kan skissa om ni inte fattar

/Feffe

Istället för att köpa en ny dator så kan du bygga en låda istället. Fungerar hur bra som helst.....min är knäpptyst efter det! 😛

Säg till om du vill ha en ritning på en fungerande låda!

Jag vill jag vill! Låste in servern i gaderoben, men nu stör jag mig på den andra datorn precis lika mycket (tyckte den var helt tyst innan jag fick iväg serveråbäket)

Link to comment
Dela på andra sajter

feffe (oregistrerad)
synt att det inte finns någon gratis vst plugg som fungerar som gate... vad jag har hittat iaf.

FLOORFISH är en bra gratis VST gate. Men bättre skulle de vara att få ljuden dämpade så att inte miken tar upp dem...

tack! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...