Jump to content
Annons

Bästa monitorerna


TheOppositesCollide

Recommended Posts

Hej gott folk!

har byggt en studio här hemma för inspelning med mina band och ska nu ge mig i kast med att mixa seriöst också och jag behöver tips på ett par schyssta monitorer i 2000-3000kr-klassen. Vi spelade in en liten mini-demo i helgen och det gick ganska bra, men visst märks det när man lyssnar någon annanstanns att jag mixat med ett par hörlurar 😕 hehe.

Så ja, som sagt, tips för en gröngöling, jag har ingen erfarenhet alls av monitorer så jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Nytt eller begagnat spelar ingen större roll.

EDIT: ack, nybörjarmiss och skriver innan man läser 😱 ska läsa igenom alla trådar som redan finns. Om ni vill svara ändå så är jag trots allt tacksam.

Redigerat av TheOppositesCollide
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Detta är ju väldigt personligt. Själv har jag ett par Yamaha HS50M, tycker dom är väldigt tydliga. Går att få för runt 3000 om man beställer från t ex Thomann i a f: http://www.thomann.de/se/search_dir.html?s...amp;x=0&y=0

Annars vete katten om det inte är bättre investerade pengar att köpa ett par riktigt sjyssta hörlurarna för de pengarna istället för ett par monitorer. Använd stereon för att höra hur det låter i stereon... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
jag har ett par ESI nEar 05. försäljaren sa att det var de bästa 😎😄😄

ESI nEar 05 Experience låter riktigt bra tycker jag med tanke på vad de kostar. Har för mig att JAM säljer dessa för 1995:-. Är du ute efter ett par billiga monitorer utan allt för höga krav så kolla in dessa.

Link to comment
Dela på andra sajter

God jul på er och tack för alla svar!

Har kollat lite extra på BEHRINGER B2031A TRUTH på senaste, som går att få för 3100 på thomann. Vad tycker ni om dom, prisvärda?

Hej!

Jag tänkte faktiskt föreslå just Behringer B2031A. De låter faktiskt väldigt bra trots sitt låga pris.

Det är möjligt att det finns andra fabrikat och modeller som är lika prisvärda som dessa, men jag har

ganska svårt att tänka mig det. Behringer B2031A är helt enkelt otroligt bra och borde kosta mycket mer.

I varje fall om man ser till hur de låter. Visst finns det bättre monitorer en dessa. Betydligt bättre också

för den delen. Men då kostar det. Här får du istället ett lågt pris men en ljudkvalitet i hela registret

som gör att man tror att priset vore det dubbla. Slå till!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du inte köper något utan att lyssna på dem så är jag nöjd...

Jo, det är ju sant. Smaken är ju som baken.....delad. Att provlyssna för att själv bilda sig

en egen uppfattning ska man självklart göra. Min rekommendation (och andras) är ju bara vad jag/vi tycker.

Du kanske tycker att Behringer är det sämsta som går att hitta för pengar. Även om jag nu inte tror det

eftersom jag tror att du kommer att bli väldigt nöjd.

Men tänk så här: Man ska aldrig ha för bråttom när man köper något. Gör därför ett besök i någon butik

för att provlyssna först om du har möjlighet till det. Ett alternativ är ju att du köper högtalarna på öppet köp.

Det är egentligen ett väldigt bra alternativ, för då kan du lämna tillbaka högtalarna om du inte är nöjd. Fraktkostnaden förlorar du dock.

Men å andra sidan så får du ju då prova högtalarna hemma i den miljö

som du ska använda högtalarna i tillsammans med den utrustning som just du har.

Du nämnde Thomann. Jag är inte helt säker, men jag tror att de också tillämpar öppet köp.

Kolla upp det först i sådana fall innan du slår till.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Redigerat av Ludgo-Pelle
Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du inte köper något utan att lyssna på dem så är jag nöjd...

absolut, funderar bara på att det är lite "förädiskt" för någon som aldrig sysslat med riktiga monitorer att provlyssna på det sättet. Tänker mig att risken finns att jag då i ett blindtest väljer dom som låter bäst (dvs, kanske dom som färgar ljudet mest), och inte dom som låter "ärligast".

Man måste ju börja någonstanns, trots allt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så länge du inte köper något utan att lyssna på dem så är jag nöjd...

absolut, funderar bara på att det är lite "förädiskt" för någon som aldrig sysslat med riktiga monitorer att provlyssna på det sättet. Tänker mig att risken finns att jag då i ett blindtest väljer dom som låter bäst (dvs, kanske dom som färgar ljudet mest), och inte dom som låter "ärligast".

Man måste ju börja någonstanns, trots allt!

Jo, det är också sant. Det kan vara lite svårt att veta vad man ska lyssna efter när man väljer monitorer.

Och att veta vad som är bra eller inte eftersom att ljudet från just monitorer....till skillnad från vanliga högtalare

är lite speciellt. Det verkar nog vara så att du gör klokt i att köpa dessa Behringer men helst då på öppet köp.

De har ju dessutom fått väldigt bra omdömen ur flera tester från olika tidningar både hemma och utomlands

och jag håller med om att de verkligen är jättebra. Är ganska övertygad om att du kommer att bli mycket nöjd med dessa även om du kanske kommer att bli lite förvånad hur pass tunnt det låter. Men det har ingenting

med Behringer att göra för så är det med alla monitorer. Meningen är ju att det ska låta neutralt och ofärgat

och då blir det med automatik lite tunnare ljud än i den vanliga stereoanläggningen.

Det är bara som det ska alltså och Behringer ger en bra ärlighet i återgivningen med deras B 2031A.

Slå till.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...