Jump to content
Annons

Peavey classic rassel från rör!


MaximilianMcN

Recommended Posts

Jo det är så, att mina rör på min peavey classic 30w rasslar vid låga frekvenser (bastoner). Jag var inne på deluxe (med förstärkaren) och dom sa att de inte alls var något fel på den, jag såg häpen ut och sa: Men det rasslar ju? säljare: Det gör det mer eller mindre på alla rör-stärkare. Vet inte om jag trodde på hans resonemang att det inte går att göra en förstärkare utan att den rasslar. Så jag gick hem och var fortfarande besviken. Går det alltså inte att göra någonting åt detta problem? och det rasslar så pass mycket att man stör sig (mycket) på de. Bör rören bytas eller? dock inget somhelst fel på tonen så aah..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte hört talas om något liknande... inte heller har någon av de rörförstärkare som jag haft någonsin rasslat så det är nog skitsnack. Om det är garanti kvar så gå tillbaks o kräv din rätt. Om ingen garanti så lämna in till någon annan som kan sin sak eller som åtminstone pratar bajs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Dessvärre får du kanske räkna med att byta rör i den, rören i kinesiska stärkare kan variera enormt mycket i kvalitet. Jag köpte en ny kinatillverkad Vox AC30 som lät fantastiskt med orginalrören under det halvår dom höll. Nu har jag bytt till JJ Electronics-rör och den låter om möjligt ÄNNU bättre och rören har funkat finfint i ett år nu..

Om du inte lyckas få ut nya rör på garantin så borde ju affären där du köpte stärkaren kunna fixa ett schysst pris på en uppsättning "riktiga" rör, tycker man, istället för att bara ignorera och säga att den är ok..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så att dina rörfästen behöver justeras eller bytas?

Vissa modeller håller rören bättre på plats än andra.

Att försiktigt vinkla ut pinnarna på röret en pyttebit kanske får dom att sitta hårdare.

Kolla in detta ställe om du ska köpa nya JJ rör:

https://ssl.eurotubes.com/cart/

Bra service och lågt pris jämfört med Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag ahr varit med om flera rörstärkare som rasslat, även efter byte till sprillans nya rör. Det har dock inte påverkat tonen vad jag har märkt.

Eurotubes.com skriver att det är vanligt att det rasslar om rören, speciellt i combos, så det får man väl tro på. http://www.eurotubes.com/euro-i.htm. (#9)

Nån som vet vad "felet" beror på och vad lösningen är?

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

Fourplay (oregistrerad)
Jo det är så, att mina rör på min peavey classic 30w rasslar vid låga frekvenser (bastoner). Jag var inne på deluxe (med förstärkaren) och dom sa att de inte alls var något fel på den, jag såg häpen ut och sa: Men det rasslar ju? säljare: Det gör det mer eller mindre på alla rör-stärkare. Vet inte om jag trodde på hans resonemang att det inte går att göra en förstärkare utan att den rasslar. Så jag gick hem och var fortfarande besviken. Går det alltså inte att göra någonting åt detta problem? och det rasslar så pass mycket att man stör sig (mycket) på de. Bör rören bytas eller? dock inget somhelst fel på tonen så aah..

Jag har själv inte varit med om samma sak men kommunala musikskolan här i Piteå har ett antal Peavey classic 30w som efter ett tag just fick detta problem. Nu minns jag inte exakt vad de gjorde för att åtgärda detta men jag har för mig att som någon skrev att rören sitter för nära gallret och att de fixade detta med att sätta någon typ av skumgummi kring rören och gallret. Tilläggas kan väl att detta material bör tåla värme väldigt bra och inte vara lätt antändligt. Annars kanske det blir dyrare än man tänkt sig.

Har även en polare som har problem med sin stärkare som är av samma märke. Dock har han inte orkat med att åtgärda detta. Så det verkar som att det är något typ av produktionsfel på de flesta av dessa stärkare.

Hoppas att det löser sig för dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Allmänt känt att Peavy Classic rasslar och tror att det berodde på rören som satt i orginal.

Inkl. att stärkaren är lite för klent byggd. Annars är det ett toppen stärkare låter riktigt bra!

Byt inte till Electro Harmonix rör i den för de är också kända för rassel!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är själva rören som rasslar..och inte rörupphägningarna. Så 4trax du tror att orginalrören är dåliga och om jag byter rör så kommer det lösa sig? Som jag sa, vore trist o byta rör för en tusing och sen ha kvar problemet ^^

Läs det som föregående talare bifogar.

Jag kommer inte riktigt ihåg hur det var bara att det var nåt med rören.

Som du säger så vore det dumt att byta och problemet kvarstår. Googla

Link to comment
Dela på andra sajter

Du talar väl om ett mekiskt rassel? Alltså ett ljud som kommer från stärkarens mekanik och inte ett rassel som finns med i det förstärkta/inspelade ljudet?

Hjälper det verkligen att byta rören då?

Vill minnas att andre gitarristen i mitt hade ett liknande problem med sin Matchless DC30 för ungefär 40 000 kr. Tror inte Peavey är ensamma med problemet. Skall fråga honom om/hur han löste problemet. Han komemr förbi om någon timma eller två. Hoppas jag kommer ihåg..

Link to comment
Dela på andra sajter

Du talar väl om ett mekiskt rassel? Alltså ett ljud som kommer från stärkarens mekanik och inte ett rassel som finns med i det förstärkta/inspelade ljudet?

Hjälper det verkligen att byta rören då?

Vill minnas att andre gitarristen i mitt hade ett liknande problem med sin Matchless DC30 för ungefär 40 000 kr. Tror inte Peavey är ensamma med problemet. Skall fråga honom om/hur han löste problemet. Han komemr förbi om någon timma eller två. Hoppas jag kommer ihåg..

exakt..rasslet har inget med ljudet göra så att säga..det är ett helt eget sound vid sidan av ^^, upptäckte precis också att det brumma redigt mycket från stärkarn, som ett glappande brum lixom...men om jag lutar den frammåt försvinner de...haha det verkar ju bara vara fel pået nu ..illa

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är så, att mina rör på min peavey classic 30w rasslar vid låga frekvenser (bastoner). Jag var inne på deluxe (med förstärkaren) och dom sa att de inte alls var något fel på den, jag såg häpen ut och sa: Men det rasslar ju? säljare: Det gör det mer eller mindre på alla rör-stärkare. Vet inte om jag trodde på hans resonemang att det inte går att göra en förstärkare utan att den rasslar. Så jag gick hem och var fortfarande besviken. Går det alltså inte att göra någonting åt detta problem? och det rasslar så pass mycket att man stör sig (mycket) på de. Bör rören bytas eller? dock inget somhelst fel på tonen så aah..

Min gamla rörhäck rasslar också den och det försvinner inte när jag bytt rör. Fast jag gillar ju att det väsnas lite i periferin men i mitt fall så kan jag ju inte påstå att den rasslar så pass mycket så det stör. Alltså, jag hör det ju eftersom jag vet att det finns där men det är ingen annan som hör det. Ungefär som en golvlist eller dylikt som saknas hemma. Själv tycker man det är väldigt irriterande medans en besökare inte tänker på det:). Vilken jävla liknelse då,,,.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte är rören så kontrollera att varenda skruv, kabel, galler etc sitter tight.

Du måste nog montera isär några grejer för att kolla allt. Men det borde vara lätt att kontrollera.

Det låter som att något glappar/vibrerar eftersom det försvann när du lutade på förstärkaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog mig 10 sek. Googla "Peavey Classic 30 Harmony central"

i andra recentionen står det:

Reliability : No Opinion

Had some issues w/tube noise/crackle when I first purchased & re-tubed the amp.....gotta bad bacth of JJ pre-amp tubes......they/my tube amp guy made it right w/fresh set, no probs since

eller googla "tube issue"

Link to comment
Dela på andra sajter

Får googla ännu lite till då. Funderar ändå på att kanske byta rör, även fast inte rasslet försvinner så har jag ändå nya rör isf. Det är dock många som säger att man INTE ska byta rör själv...enligt min gitarrlärare ska det inte alls vara några problem..tog även med stärkaren till han för att kolla rasslet, då tog vi bort rören osv..inga somhelst problem. Så varför ska man inte byta rören själv? verkar inte allt för krånglit. Och speciellt onödigt att paya 300spänn i en musikaffär för att byta något som verkar lika svårt som att byta en glödlampa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får googla ännu lite till då. Funderar ändå på att kanske byta rör, även fast inte rasslet försvinner så har jag ändå nya rör isf. Det är dock många som säger att man INTE ska byta rör själv...enligt min gitarrlärare ska det inte alls vara några problem..tog även med stärkaren till han för att kolla rasslet, då tog vi bort rören osv..inga somhelst problem. Så varför ska man inte byta rören själv? verkar inte allt för krånglit. Och speciellt onödigt att paya 300spänn i en musikaffär för att byta något som verkar lika svårt som att byta en glödlampa.

Om du byter slutstegsrören så måste du biasjustera förstärkaren.

Man bör ha bra koll på vilka värden som passar bäst för just den förstärkaren + den sortens rörmärke.

En multimeter är bra att ha.

Ingreppet är förenat med livsfara om man inte vet vad man pysslar med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får googla ännu lite till då. Funderar ändå på att kanske byta rör, även fast inte rasslet försvinner så har jag ändå nya rör isf. Det är dock många som säger att man INTE ska byta rör själv...enligt min gitarrlärare ska det inte alls vara några problem..tog även med stärkaren till han för att kolla rasslet, då tog vi bort rören osv..inga somhelst problem. Så varför ska man inte byta rören själv? verkar inte allt för krånglit. Och speciellt onödigt att paya 300spänn i en musikaffär för att byta något som verkar lika svårt som att byta en glödlampa.

Om du byter slutstegsrören så måste du biasjustera förstärkaren.

Man bör ha bra koll på vilka värden som passar bäst för just den förstärkaren + den sortens rörmärke.

En multimeter är bra att ha.

Ingreppet är förenat med livsfara om man inte vet vad man pysslar med.

O ja, gör det inte själv om du inte har koll! Man ska köpa matchade rör så man kan inte ta 2st olika märken inte ens 2 st av samma märke bara om de är matchade.

Förstegsrören kan man byta utan ingrepp men inte slutstegsrören. Man bör inte heller ta i rör med bara händer. Rören blir så varma att fettet av fingrarna kan paja rören.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Jo det är så, att mina rör på min peavey classic 30w rasslar vid låga frekvenser (bastoner). Jag var inne på deluxe (med förstärkaren) och dom sa att de inte alls var något fel på den, jag såg häpen ut och sa: Men det rasslar ju? säljare: Det gör det mer eller mindre på alla rör-stärkare. Vet inte om jag trodde på hans resonemang att det inte går att göra en förstärkare utan att den rasslar. Så jag gick hem och var fortfarande besviken. Går det alltså inte att göra någonting åt detta problem? och det rasslar så pass mycket att man stör sig (mycket) på de. Bör rören bytas eller? dock inget somhelst fel på tonen så aah..

Mina fjädrar som satt invid rören och som är helt meningslösa rasslade låga basiga toner varvid jag slängde dem åt... ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo det är så, att mina rör på min peavey classic 30w rasslar vid låga frekvenser (bastoner). Jag var inne på deluxe (med förstärkaren) och dom sa att de inte alls var något fel på den, jag såg häpen ut och sa: Men det rasslar ju? säljare: Det gör det mer eller mindre på alla rör-stärkare. Vet inte om jag trodde på hans resonemang att det inte går att göra en förstärkare utan att den rasslar. Så jag gick hem och var fortfarande besviken. Går det alltså inte att göra någonting åt detta problem? och det rasslar så pass mycket att man stör sig (mycket) på de. Bör rören bytas eller? dock inget somhelst fel på tonen så aah..

Mina fjädrar som satt invid rören och som är helt meningslösa rasslade låga basiga toner varvid jag slängde dem åt... ja.

rörupphägningarna!?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
exakt..rasslet har inget med ljudet göra så att säga..det är ett helt eget sound vid sidan av ^^, upptäckte precis också att det brumma redigt mycket från stärkarn, som ett glappande brum lixom...men om jag lutar den frammåt försvinner de...haha det verkar ju bara vara fel pået nu ..illa

Ledsen att dra upp en gammal tråd, men tänkte bara skriva att jag hade/har exakt samma problem med min Peavey Classic 30. Först enbart "rassel" (skulle mer beskriva det som bjällerklang i mitt fall, låter lite som när man skakar en trasig glödlampa), sen lågfrekvent brum/buller (jag antar att det är detta som kallas "motorboating" i engelsk förstärkarslang, det låter ganska likt motorljud). Hade även exakt samma symptom, där bullret försvann när jag lutade förstärkaren framåt.

Jag bytte idag förförstärkarrör lite på vinst och förlust, och motorljudet är borta!

I min förstärkare satt det 2st Electro-Harmonix och 1st Sovtek i försteget, vet inte om detta är original, eller om Sovtekröret bytts. Köpte den ny på MUG, men säljaren nämnde nåt om att dom lånat den till spelningar ibland. Bytte till tre likadana E-H 12AX7.

Har inte kommit till rätta med bjällerklangen ännu, men det lutar åt att byta slutrören. Ett av dom skallrade lite när jag hade ur dom för att kolla infästningen/byglarna. Den enda jag kan tänka mig annars är reverbet, men ljudet är ganska högfrekvent, så det känns mer som ett skallrande rör. Jag är glad att motorljudet är bort iaf, eftersom det var grymt mycket mer störande. Skallrandet är akustiskt, så det märks inte lika mycket när man drar på lite.

Återkommer med resultat om/när jag byter slutrör. Skall sälja stärkarn, men vill gärna ha den i hyggligt skick vid försäljning, annars får man nog inte mycket för den.

Ps. Förstegsrören är enkla att byta, och vad jag förstått måste man varken Bias-justera eller matcha rören i försteget. Det jobbigaste är att få bort skyddsgallret, kan hjälpa att lätta lite på skruvarna som håller själva förstärkaren på plats, eftersom dom trycker ihop lådans sidor. Se också upp så gallret inte halkar till och skadar rören, lätt hänt. Slutsteget är en annan femma...

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...